Web Analytics Made Easy - Statcounter

در مرکز تصویربرداری نگین از بیماران تعرفه آزاد دریافت می‌شود و با وجود اینکه گفته می‌شود بیماران مازندرانی برای این تصویربرداری باید به تهران مراجعه می‌کردند با این وجود در کنار داشتن فاصله مرکز نگین با بیمارستان‌های دولتی و مراکز قلب ساری عدم خدمات‌دهی به بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی موجبات گلایه بیماران را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خبرگزاری فارس ـ سرویس اجتماعی|طبق گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روزانه ۱۶ نفر در این استان بر اثر بیماری قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

افزایش آمار بیماران قلبی عروقی در سال‌های اخیر سبب شده تا نسل جدیدی از دستگاه‌های تشخیصی وارد حوزه سلامت شود که تازه‌ترین نوع آن سی‌تی آنژیوگرافی است.

براساس آمار ثبت احوال مازندران به‌طور میانگین سالانه حدود ۱۵ هزار نفر در مازندران فوت می‌کنند که علت یک سوم از این مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است.

سی‌تی آنژیوگرافی نوعی تصویربرداری است که قلب و شریان‌های خون‌رسان را به‌وسیله اشعه ایکس قدرتمند بررسی می‌کند.

این نوع تصویربرداری ممکن است برای تشخیص علت درد قفسه سینه یا دیگر علائم استفاده شود، این تصویربرداری بدون تهاجم است و نیازی به مدت بهبودی ندارد.

نخستین دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی فوق‌پیشرفته قلب در شمال کشور شهریور ۹۸، با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال با حضور استاندار مازندران در یک بخش خصوصی با عنوان مرکز نگین ساری افتتاح شد، این بخش جدید در این مرکز با پذیرش روزانه ۶۰ بیمار و بررسی قلب و عروق بیماران به‌صورت غیرتهاجمی در چند ثانیه جزو دستگاه‌های برتر در کشور است.

 

 

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در زمان افتتاحیه این مرکز بر اساس توافق با مرکز خصوصی خریدار دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی، بیماران ارجاعی از مراکز درمانی دولتی در قالب طرح تحول نظام سلامت به صورت رایگان از این تجهیزات برای شناسایی بیماری قلبی استفاده می‌کنند.

به گفته وی خرید این تجهیزات پزشکی از سوی مرکز خصوصی بهداشتی و درمانی گام بزرگ برای توسعه تجهیزات پزشکی در استان است و همواره این نوع سرمایه‌گذاری‌ها مورد حمایت دانشگاه علوم پزشکی قرار داشت.

 

 

وی ادامه داد: شرکت‌های بیمه‌ای باید در پرداخت هزینه‌ها به این نوع مراکز به گونه‌ای عمل کنند که بیشتر بیماران بتوانند از چنین خدمات مدرن برخوردار باشند.

اما واقعیت چیست؟

وزارت بهداشت تعدادی دستگاه پزشکی با عنوان هایتک دارد که سطح‌بندی شدند و این سطح‌بندی به نسبت تعداد جمعیت و بیماران به یک استان مجوز داده می‌شود به‌عنوان مثال مازندران با جمعیت ۴ میلیون نفر نیاز به ۴ دستگاه رادیوگرافی یا تراپی و یا دستگاه سی‌تی آنژیو نیاز دارد.

 

 

این سطح‌بندی در وزارت بهداشت انجام می‌شود که براساس سطح‌بندی انجام شده، سی‌تی آنژیو به بیمارستان ولیعصر قائم‌شهر که به‌عنوان یک بیمارستان منطقه‌ای و دارای مرکز جراحی قلب باز، تحت پوشش تأمین اجتماعی و بیمارستان فاطمه زهرا(س) ساری که دارای مرکز قلب مازندران است و بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی تنکابن که به‌عنوان مرکز جراحی قلب غرب استان به‌شمار می‌رود، باید اعطا می‌شد.

موافقت اصولی براین اساس است که این مراکز باید در مدت زمان مشخصی بسترهای لازم را برای راه‌اندازی دستگاه‌های هایتک فراهم کنند.

مسأله اصلی در این است که مراکز دولتی دارای مرکز قلب باید صاحب این امتیاز باشد و دستگاه‌های سی‌تی آنژیو در مراکز بیمارستانی قلب راه‌اندازی شوند.

 

اسناد نشان می‌دهد هر دو نماینده شهرستان ساری در دریافت این مجوز برای یک بخش خصوصی تلاش  داشتند، در نامه مدیر مرکز جامع تصویربرداری نگین به وزارت بهداشت تأکید شده است که این مرکز در سال ۹۵ در هفته دولت آغاز به کار کرده و از سال ۹۳ تقاضای راه‌اندازی سی‌تی‌انژیو در آن، معطل باقی مانده است.

در این نامه ذکر شده است که ساری به‌عنوان قطب درمانی شمال کشور نیاز به این تجهیزات داشته است و ضرورت آن احساس می‌شود، این نامه توسط محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس و وزیر بهداشت برای تسریع در کار امضا شده است.

در نامه دیگری در آذرماه ۹۷، مدیر بیمارستان شفای ساری، در نامه‌ای به علی‌اصغر یوسف‌نژاد دیگر نماینده ساری در مجلس، متذکر شده است که قریب به ۴ ماه از درخواست راه‌اندازی دستگاه سی‌تی آنژیو ۱۲۸ می‌گذرد و با توجه به نیاز منطقه، از کمسیون بهداشت درخواست شود که این امر تسریع شود.

یوسف‌نژاد نیز در همان ماه در نامه دیگری به پیوست این نامه به نمکی وزیر بهداشت خواستار تسریع در صدور این مجوز می‌شود.

بهروان مدیرکل امور مجلس وزارت بهداشت نیز در نامه در تاریخ  ۹۷/۱۰/۲۵ به موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خواستار مراتب بررسی از استان می‌شود.

معترض دولتی نقره داغ شد!

پیوندی رئیس بیمارستان شفای ساری در نامه ای در تاریخ  ۹۷/۴/۲۴ به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از صدور مجوز تنها سی‌تی آنژیو استان مازندران به یک مرکز خصوصی بدون دارا بودن مرکز بیمارستانی شاکی می شود، در این نامه ذکر کرده که این دستگاه باید به بخش دولتی دارای مرکز بیمارستانی و بخش قلب و جراحی آن اختصاص می‌یافت، اختصاص مجوز این دستگاه به مرکز تصویربرداری غیردولتی غیربیمارستانی در کنار نیاز مجموعه‌هایی مانند بیمارستان شفا دارای مرکز قلب، موجب این اعتراض شده است.

دو ماه بعد در تاریخ ۹۷/۶/۴ از سوی روحانی‌زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بیمارستان شفای ساری تذکر اول ماده ۳۳ آیین‌نامه تأسیس و بهره‌برداری بیمارستان‌ها را دریافت می‌کند.

ارجاع بیماران برای خرید تجهیزات پزشکی به خارج از مرکز، عدم درج و نصب ایمپلنت‌ها در پرونده بیمار و عدم درج هزینه در صورتحساب بیمار، عدم پیگیری و اجرای امحای ایمپلنت‌های کاشتی در مرکز در تذکرات مذکور گنجانده شده است.

عدم تلاش مدیران تأمین اجتماعی استان نیز به‌دلیل فراهم نبودن بسترهای لازم برای راه‌اندازی سی‌تی آنژیو در قائم‌شهر و این عدم وجود بسترهای لازم در طی چند نوبت از سوی بیمارستان ولیعصر(عج) قائم‌شهر موجب ابطال قرارداد با این بیمارستان نیز شده، در حالی که بیمارستان ولیعصر(عج) قائم‌شهر دارای مرکز جراحی قلب باز شمال کشور است.

سرانجام حاشیه سود مجوز دولتی!

نکته مهم‌تر در صدور مجوز دستگاه هایتک و اساسی در حوزه قلب برای استانی که بیماری‌های قلبی عروقی آن در رتبه دوم مرگ و میر قرار دارد، فاصله مرکز تصویربرداری نگین از مراکز بیمارستانی دولتی قلب در شهرهای ساری، قائم‌شهر، بابل و تنکابن بوده، همچنین محاسبه تعرفه آزاد برای یک مجوز دولتی است!

در مرکز تصویربرداری نگین، از بیماران تعرفه آزاد دریافت می‌شود و با وجود اینکه گفته می‌شود بیماران مازندرانی برای این تصویربرداری باید به تهران مراجعه می‌کردند با این وجود در کنار داشتن فاصله مرکز نگین با بیمارستان‌های دولتی و مراکز قلب ساری عدم خدمات‌دهی به بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی موجبات گلایه بیماران را فراهم کرده است.

هزینه هر بار سی‌تی آنژیو به گفته بیماران در این مرکز که به‌صورت تعرفه آزاد محاسبه می‌شود، قریب به 2 میلیون تومان است، اگر ۳۰۰ روز از سال این مرکز روزانه ۶۰ بیمار پذیرش کند، سالانه ۳۶ میلیارد تومان درآمد یک بخش خصوصی از مجوز دولتی خواهد بود با وجودی که تنها ۲۵ میلیارد تومان برای راه‌اندازی و خرید این دستگاه از سوی بخش خصوصی هزینه شده است!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با گلایه‌های مجتمع نگین در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مجوز دستگاه برای بخش دولتی داریم یعنی دستگاهی که عروق قلبی را سی‌تی آنژیو کند مجوزش را برای بیمارستان فاطمه زهرا(س) و تأمین اجتماعی ولیعصر(عج) گرفتیم ولی تأمین منابع مالی زمان‌بر است.

رضا آگاه افزود: تأمین اجتماعی دچار چالش شده، با توجه به محدودیت منابع مالی نتوانست دستگاه را بیاورد و هم وزارت بهداشت به‌دلیل مشکلات مالی نتوانست برای بیمارستان قلب خریداری کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: مجتمع نگین با توجه به اینکه بخش خصوصی و دارای امکانات بود با دریافت مجوز از وزارت بهداشت، دستگاه را خریداری کرد ولی با این شرط که بیمارانی که از بیمارستان دولتی با فرم ارجاع معرفی می‌شوند را با تعرفه دولتی دریافت کند.

آگاه ادامه داد: نظارت‌هایی نیز از مرکز نگین داریم به‌صورت بازدیدهای رندومی است و براساس بررسی‌های صورت‌گرفته تخلفی در این مجتمع نداریم و اگر مردم مستنداتی در این زمینه دارند ارائه دهند که به طور حتم در این زمینه برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۸۰۰ مؤسسه درمانی در مرکز مازندران خاطرنشان کرد: مراکز دولتی را به‌صورت داشبورد می‌توانیم در دانشگاه علوم پزشکی دیده شود ولی راهکار نظارت الکترونیکی هنوز بسترش فراهم نشده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: نظارت‌ها و پیگیری شکایات به‌صورت بازدید میدانی است و بستر انجام نظارت‌های الکترونیک فراهم نشد.

آگاه بیان کرد: شماره تماس ۱۵۹۰ برای اعلام شکایات مردمی اعلام شده که با تلفن ثابت و همراه امکان‌پذیر است و شکایات تعرفه و خدمات هر مطب، رستوران، سوپر و بیمارستان به‌صورت جدی بررسی می‌شود.

سؤال‌هایی که مطرح می‌شود؟

نقش نمایندگان در توسعه درمان بخش دولتی چیست؟

چه عواملی باعث شد که بیمارستان‌های رازی قائم‌شهر، جایگزین بیمارستان امام ساری، بیمارستان فوق‌تخصصی بیماران سرطانی ساری (ماهک) در پیچ و خم نامه‌نگاری‌های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سرگردان باشد ولی مراکز خصوصی همانند نگین و شفا این گونه مورد توجه قرار گیرند؟

آیا بهتر نبود ریاست دانشگاه علوم پزشکی مازندران توسعه بخش دولتی را همانند پیگیری بخش خصوصی مورد اهتمام قرار می‌داد؟

آیا بهتر نبود رئیس دانشگاه علوم پزشکی همانطوری که پیگیر همکاری سازمان‌های بیمه‌گر با بخش خصوصی بود، از اهرم‌های خود برای عقد قرارداد بخش خصوصی با بیمه‌ها استفاده می‌کرد؟

شنیده می‌شود که مرکز تخصصی نگین برای راه‌اندازی دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی از تسهیلات ارزی مورد حمایت دولت استفاده کرده است، آیا این موضوع صحت دارد؟ و اینکه این مرکز متعهد و مکلف به رعایت تعرفه‌های دولتی شد؟

نقش نظارتی دانشگاه علوم پزشکی به رعایت تعرفه‌های پزشکی و درمانی چیست و متولی آن چه فردی در دانشگاه است؟

مسؤولیت نظارت بر لغو قرارداد بیمه‌های تأمین اجتماعی یا سایر شرکت‌های بیمه‌ای با بخش خصوص برعهده چه کسی است؟

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: قلب بخش خصوصی مازندران بیماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۰۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر یاسر جلیلی به خبرنگار ما گفت: یک دستگاه رادیولوژی سیار به مبلغ یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان، یک دستگاه کوتر اتاق عمل به مبلغ ۱۲۴ میلیون تومان، یک دستگاه مانیتور سانترال بخش در شرف افتتاح استروک به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و همچنین ۴ دستگاه ساکشن پرتابل و ۲ دستگاه الکتروشوک قلبی به ارزش تقریبی ۵۲۵ میلیون تومان برای تجهیز بیمارستان ۲۲ بهمن خریداری شده است.

وی افزود: علاوه بر مسجدسلیمان با توجه به حجم مراجعه بیماران شهر‌های همجوار به این بیمارستان خرید این تجهیزات خدمات رسانی را نیز شتاب می‌بخشد.

دکتر جلیلی در پایان از همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین مسئولان وزارت بهداشت جهت همکاری در خرید این تجهیزات تشکر و قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان
  • ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم
  • بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد افتتاح شد
  • استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • مرکز دولتی درمان سوءمصرف مواد بیمارستان امام حسین (ع) افتتاح شد
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی پیشرفته تجهیز شد
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهربه دستگاه ام. آر. آی پیشرفته
  • هیچ مجوز کاغذی از ۲۵ اردیبهشت در دستگاه‌ها قابل پذیرش نخواهد بود