Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: محله محوری یکی از دستورالعمل های تبدیل شهرداری ها به حکومت های یکپارچه شهری است و در اولویت قرار گرفتن این سیاست کمک شایانی به توسعه درآمد پایدار شهری خواهد کرد.

عباس ثابتی راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از مهم ترین حوزه های توسعه پایدار شهری، درآمد پایدار سیستم های مدیریت شهری است، اظهار کرد: تا زمانی که سیستم های شاخص مدیریت شهری همچون شهرداری ها از درآمد پایدار مناسبی برخوردار نباشند، توسعه پایدار محقق نخواهد شد و باید توجه به نحوه تامین مالی پروژه های عمرانی از طریق درآمد های پایدار شهری در اولویت شهرداری ها قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تنها راهکار سازماندهی نظام تامین مالی یک شهر استقرار درآمدهای پایدار شهری در سیستم گردش مالی شهرداری ها به عنوان نهادهای اصلی مدیریت شهری در ایران است و استفاده از این روش می تواند به توسعه همه جانبه یک شهر و معرفی جهانی آن نیز کمک شایانی کند.

این کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری با اشاره به تصمیمات شهرداری های بزرگ جهان برای توسعه مدیریتی شهری مبتنی بر محله محوری، خاطر نشان کرد: محله محوری و ایجاد کانال‌های مالی واریز درآمد محلات به خزانه شهرداری راهکاری است که می توان برای توسعه عمرانی شهر روی آن حساب باز کرد زیرا محله محوری یکی از زیرساخت های اساسی دستیابی به توسعه پایدار است و یکی از مراحل ابتدایی توسعه آن، ایجاد کانال‌های مالی شفاف میان شهرداری و محلات یک شهر است.

نقش محله محوری در تشکیل حکومت یکپارچه شهری

ثابتی راد با بیان اینکه شهرداری ها در حقیقت حکومت ‌های شهری هستند، اضافه کرد: حکومت های شهری نیاز دارند تا با ایجاد حکومت‌های محلی و برنامه ریزی دقیق مالی برای فعالیت آنها به حکومت‌های یکپارچه شهری که اکنون بسیاری از شهرهای جهان، روش مدیریت در آنها را الگوی خود قرار داده اند، تبدیل شوند.

وی ادامه داد: محله محوری در تشکیل حکومت یکپارچه شهری توسعه فرهنگ، آموزش، حقوق شهروندی و امنیت سرمایه گذاری شهری را در پی دارد و منجر به استقبال فعالان اقتصادی از مشارکت با سیستم‌های مدیریت شهری می شود.

ثابتی راد گفت: تدوین دقیق قوانین و مقررات شهری در خصوص پروژه‌های مالی شهرداری و میزان مشارکت بخش خصوصی یکی دیگر از شاخصه هایی است که باید همراه با محله محوری در دستور کار سیستم‌های مدیریت شهری قرار بگیرد.

این کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری با بیان اینکه توسعه شهری منجر به تعیین میزان سهم مشارکت‌های اقتصادی و فرهنگی بخش خصوصی در فضای شهری می شود، تصریح کرد: هر شهر برای تحقق توسعه پایدار خود نیاز به منابع مالی خاصی دارد و در نظر گرفتن منابع مالی یکسان برای توسعه همه شهرها، نوعی بی انصافی در حق شهرهای کمتر برخوردار است.

وی افزود: در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی- اقتصادی یک شهر برای تخصیص منابع مالی مورد نیاز توسعه پایدار باید اولویت نخست شهرداری ها و دستگاه های مسئول دولتی در این حوزه باشد.

ثابتی راد اضافه کرد: البته نباید به بهانه برخوردار بودن یک شهر آن را از منابع مالی یا مشارکت‌های بخش خصوصی محروم کرد زیرا همین امر منجر به از بین رفتن ظرفیت‌های اقتصادی – فرهنگی شهر می شود و در دراز مدت آثار مخربی برای مردم شهر در پی خواهد داشت.

کد خبر 400955

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محله محوری پروژه های محله محور اقتصاد شهری درآمد پايدار شهری درآمد پایدار لایحه درآمد پایدار توسعه پایدار شهری توسعه پایدار توسعه پایدار شهر شهرداری مدیریت شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۰۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی سود پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۳/ بوعلی در سال ۱۴۰۲ چقدر سود ساخت؟

 بررسی و مقایسه گزارش‌های مالی پتروشیمی بوعلی سینا و سایر پتروشیمی‌ها در سال گذشته خبر از آن می‌دهد که بوعلی، سومین پتروشیمی پردرآمد بورسی در این سال لقب گرفته است.

به گزارش تجارت نیوز، نگاهی به این گزارش‌های مالی نشان می‌دهد بوعلی در سال 1402 بیشتر از 57 همت از فروش محصولات خود درآمد داشته است. شایان ذکر است عمده درآمد این شرکت از فروش دو محصول ریفرمیت و برش سنگین بوده است. به طوری که این دو محصول برای بوعلی به‌ترتیب 26.4 و 15.2 همت درآمد داشته‌اند.

درآمدزایی پتروشیمی بوعلی افزایش یافت

همان‌طور که گفته شد، پتروشیمی بوعلی در فهرست پردرآمدترین‌ پتروشیمی‌های بورسی قرار دارد. حال باید دید بوعلی تا چه حد در افزایش درآمد خود موفق بوده است. بررسی گزارش‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد درآمد حاصل از فروش محصولات بوعلی در سال 1402 نسبت به 1401 حدود 18 درصد بالا رفته است.

اما موضوع مهمی که باید بازگو کرد اینکه رشد درآمد بوعلی به سبب بهبود عملکرد فروش آن نبوده و تنها به دلیل رشد نرخ فروش محصولات این پتروشیمی در سال 1402 است؛ به طوری که میانگین نرخ فروش محصولات پتروشیمی بوعلی طی یک سال گذشته 25 درصد بالا رفته است.

مقدار فروش بوعلی کاهش یافت

مطابق با آنچه گفته شد، رشد درآمد پتروشیمی بوعلی به واسطه افزایش نرخ فروش محصولات آن بوده است. چرا که بررسی گزارش‌های مالی این پتروشیمی در سال 1402 نشان می‌دهد تناژ تولید و فروش این شرکت در سال 1402 نسبت به 1401 پایین آمده است.

بر این اساس، مقدار تولید بوعلی از دو میلیون تن در سال 1401 با کاهش 7.3 درصدی به یک میلیون و 900 هزار تن در سال 1402 رسیده است. همچنین بوعلی در سال گذشته با کاهش 5.4 درصدی مقدار فروش روبه‌رو شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد
  • ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • ضرورت تامین روشنایی محله های بی دفاع شهری
  • پیش بینی سود پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۳/ بوعلی در سال ۱۴۰۲ چقدر سود ساخت؟