Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجمع نمایندگان کردستان گفت: در حال حاضر در کشور حدود 21 میلیون خانوار و بالای 24 میلیون مسکن در کشور وجود دارد که به احتساب حدود 3 میلیون و 400 هزار مسکن خالی در کشور وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی،  زمزمه‌های تحریم‌ها تاثیر مستقیمی بر زندگی ایرانیان گذاشت در این بین رشد قیمت ارز و دلار چنان زندگی ریالی مردم را تحت تاثیر قرار داده که حقوق‌های تومانی هم توان مقابله با گرانی را نداشته و مسکن این آرزوی پرهزینه از قافله عقب نماند و بالاترین نرخ صعودی خود رسید تا جایی که عده‌ای این فرصت را غنیمت شمرده و شروع به سرمایه گذاری در بازار مسکن کردند؛ در بینابین این آشفتگی مسئولانی که افزایش قیمت ارز و مسکن را باور نداشتند نوید از ترکیدن حباب ارز و مسکن می‌دادند؛ فارغ از اینکه بپذیرند کنترل بازار مسکن از دستشان خارج شده است؛ سردرگمی دولت در کنترل بازار مسکن تا جایی رسید که شروع به ارائه طرح‌هایی برای کنترل بازار داد؛ یکی از این طرح‌ها مالیات بر خانه‌های خالی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالیات بر خانه‌های خالی طرحی که در چند سال اخیر به در مجلس مطرح  شده این طرح چه میزان توانست در ورود خانه‌های خالی به بازار مسکن موثر باشد جای سوال دارد؛ آیا این طرح اجرایی شد یا فقط درقالب قانون کاغذی ماندگار شده است.

سید احسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور حدود 21 میلیون خانوار و بالای 24 میلیون مسکن در کشور وجود دارد که به احتساب حدود 3 میلیون و 400 هزار مسکن خالی در کشور وجود دارد.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته به ازای هر مسکن اضافی که یک صابخانه دارد 40 درصد مالیات در نظر می گیرند در حالی که این طرح مالیات بر خانه های خالی باید در کشور ما اجرا گردد هر چند قرار است سامانه ای تا پایان امسال را راه اندازی و تعداد مسکن های هر فرد را رهگیری کنند تا بتوان بر مسکن های خالی مالیات در نظر گرفته شود .

وی ادامه داد: به ازای هر 11 نفر در کشور یک مسکن خالی وجود دارد در حالی که این تعداد در کشورهای پیشرفته به ازای هر 4 نفر یک مسکن می باشد و این نیاز به طرح مالیات دارد.

علوی با اشاره به طرح مسکن های ملی در کشور خاطر نشان کرد: هر چند این طرح از نظر امنیت روانی تاثیرگذار است اما اگر قرار است وام های مسکن 18 درصد در نظر گرفته شود اصلا به صرفه نیست و باید دولت وام کم بهره و زمین رایگان را در اختیار انبوه سازان قرار دهد تا قشر ضعیف جامعه هم بتوانند از این طرح بهره مند شوند.

وی به طرح دولت در خصوص مسکن ملی اشاره کرد و گفت: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی ظرفیت های لازم را برای اجرای طرح ملی مسکن ندیده است، این مسئله موجب شد که در بسیاری از شهرستان ها، سایت ثبت نام در کمتر از 30 دقیقه به دلیل پر شدن ظرفیت ها، بسته شد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تا پایان دولت دوازدهم، طرح ملی مسکن و ساخت 400 هزار واحد مسکونی را به اتمام می رساند، اما به نظر من با توجه به شرایط کنونی و اقدامات تحریمی آمریکا، این برنامه محقق نخواهد شد.

علوی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل در طرح ملی مسکن، نحوه قیمت گذاری واحدهای مسکونی است، به نظر می رسد که قیمت های اعلامی برای واحدهای مذکور غیرواقعی است و با توجه تحریم های آمریکا، هزینه تمام شده و قیمت های نهایی بسیار بالاتر خواهد بود، از این رو دولت باید همین ابتدای اجرای طرح نسبت به این مسئله برنامه ریزی کند.

 نماینده مردم سنندج در مجلس دهم گفت: این نگرانی وجود دارد که با توجه به نحوه قیمت گذاری طرح ملی مسکن، این طرح به سرنوشت طرح مسکن مهر تبدیل شود، در آن طرح قیمت های اعلامی در گام نخست پایین بوده اما به تدریج پیمانکاران مبالغ بیشتری را از متقاضیان طلب کردند، این مسئله موجب شد که بسیاری از مردم، واحدهای خود را به دلالان بفروشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۱۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دارد.

بیشتر بخوانید: قیمت جدید مسکن در شمال تهران شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۷۸ متری در منطقه ۱۹ محله اسفندیاری - بوستان تهران، ۹ سال ساخت، نیازمند حداقل ۴ میلیارد و ۷۵۸ میلیون تومان است.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۹)‌ عمر ساختمان قیمت کل ساختمان (تومان)
اسفندیاری - بوستان ۱۳۹۳ ۴,۷۵۸,۰۰۰,۰۰۰
بهمن‌یار ۱۳۹۸ ۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی‌آباد نو ۱۳۸۳ ۳,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌خواه ۱۳۹۰ ۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
عبدل‌آباد ۱۴۰۳ ۵,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت‌آباد ۱۳۹۸ ۴,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰

اگر بگوییم مسکن برای مردم به رؤیا تبدیل شده است، بیراه نیست؛ افزایش قیمت مسکن همراه با رکود تورمی در بازار مسکن عواقب بدتری در پی خواهد داشت؛ افزایش قیمت مسکن در بازار، مانع بزرگی برای ازدواج و رشد جوانی جمعیت خواهد بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1228899 برچسب‌ها قیمت مسکن

دیگر خبرها

  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • استمرارروند کاهشی تورم، رشدنقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و است
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳