Web Analytics Made Easy - Statcounter

از ماجرای آلودگی خودروها تا اروپاگردی شورای شهر اصفهان برای پیدا کردن «چمن کم‌آب»! گزارش هفتگی پیگیری‌ سوژه‌های شما در «فارس من» را ملاحظه می‌کنید.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ هوا هم‌چنان آلوده است. راهکار مسؤولان شهری اما تعطیل کردن مدارس و تغییر نام خیابان‌های تهران است! اقدام جدی یا طرحی، تحرکی برای بهبود کیفیت آسمان مطالبه‌ی جدی تهرانی‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیگیری این موضوع برای همین هنوز روی میز «فارس من» قرار دارد. بعلاوه در هفته‌ای که گذشت روند ثبت‌نام جاماندگان کمک‌های معیشتی دولت را هم پیگیری کردیم. ماجرای جالب سفرهای خارجی اعضای شورای شهر اصفهان هم به‌درخواست شما مورد بررسی قرار گرفت. سرآخر به سراغ مسؤولین آستان مقدس حضرت رضا(ع) رفتیم تا برخی سؤالات مخاطبان را مطرح کنیم. با سی و هفتمین گزارش هفتگی پیگیری‌های فارس من همراه باشید.

 

اول| نقش ارابه‌دودی‌های جاده مخصوص در آلودگی هوا؛ چه کسی به داد مردم می‌رسد؟

بعید است فعلاً بتوان راهکاری مؤثرتر از «باد و باران» برای آلودگی پیدا کرد. تماشای آسمان آبی خاصه این روزها برای ساکنان کلان‌شهرها شبیه آرزو است. مطالبه‌ی اقدام عملی و اجرای ضوابط ولی هم‌چنان در میان افکار عمومی جدی است. گفته می‌شود عمده آلودگی شهرها ناشی از تردد خودروهای غیراستاندارد و آلاینده است. آشی که ساکنان جاده‌ی مخصوص پختند، حالا به نظر می‌رسد گریبان همه را گرفته. ذرات معلق آلودگی نفس‌های همه را به شماره انداخته است. مخاطبان ما در «فارس من» هم از گذشته پیگیر ماجرا هستند. پیگیر مطالبه از آقایان مسؤول تا برای این ارّابه‌های آلودگی فکری بکنند.

پیگیری شد. اول به سراغ ستاد معاینه فنی خودروهای تهران رفتیم. ستادی که از جانب قانون مأمور بازرسی و کنترل اتومبیل‌های متحرک در خیابان‌ها است. حسین مقدم سرپرست این ستاد در پاسخ به یکی از سردبیران فارس من که درباره‌ی نقش «معاینه فنی برتر» در کنترل آلودگی پرسیده بود، گفت: «معاینه فنی برتر آزمون آلایندگی خودروها دارای شرایط سخت گیرانه‌تری است. ولی داشتن گواهی معاینه فنی برتر به منزله نداشتن و یا عدم تولید و انتشار آلایندگی نیست. رانندگان خودروهایی که موفق به اخذ معاینه فنی برتر شوند امتیاز ۲۵ درصد تخفیف جهت تردد در محدوده طرح ترافیک جدید را دارند.»

 

نکته‌ی تلخ ولی آماری است که مقدم ارائه می‌کند: «۶۰ درصد خودروهای زیر ۴ سال که برای دریافت معاینه فنی مراجعه کرده‌اند در آزمون آلایندگی برتر مردود شده‌اند.» یک فَکت معتبر و البته علمی برای آن‌که اثبات کند آب از سرچشمه آلوده است! اگرچه گمان نمی‌کنم کسی تردید داشته باشد که خودروهای تحویلی خودروسازها اغلب از حداقل استانداردهای معتبر بین‌المللی هم بی‌بهره‌اند. بچه‌ها برای همین به‌سراغ مسؤلین محیط‌زیست رفتند تا معلوم شود چرا و چگونه اساساً به چنین وسایل بی‌کیفیتی مجوز ساخت داده می‌شود.

بهزاد اشجعی دبیر فنی کارگروه سازمان محیط‌زیست است. وی درباره استاندارد آلودگی خودروهای تولیدی به خبرنگار ما گفت: «از ابتدای سال آینده پلاک‌گذاری خودروها با استاندارد یورو ۴ غیرقانونی است. خودروسازها در سال ۹۶ باید همه‌ی تولیداتشان را به استاندارد یورو ۵ ارتقا می‌دادند. علیرغم همه مسامحه‌ها حالا دیده می‌شود که ایران‌خودرو هم‌چنان مشغول پیش‌فروش خودروهای از رده خارج برای سال آینده است!»

 

وی در ادامه توضیحاتش بابیان این‌که امروزه حتی برخی کشورهای آسیایی هم از استاندارد یورو ۶ استفاده می‌کنند، اضافه کرد: «کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی اکنون استاندارد یورو ۶ را مدنظر قرار داده‌اند. خودروسازان چین، روسیه و استرالیا به استاندارد یورو ۵ رسیده‌اند و نهایتا تا یک سال دیگر خودروهایشان را با استاندارد یورو ۶ تولید خواهند کرد. کشورهای هند و برزیل نیز نهایتا تا یک سال دیگر از استاندارد یورو ۴ به استاندارد یورو ۶ ارتقای کیفیت خواهند داشت. یعنی تا یک سال دیگر کمتر کشور تولید کننده‌ای است که استاندارد آلایندگی‌اش کمتر از یورو ۶ باشد.»

 

ایران البته حسابش جدا است؛ حضرات جاده مخصوص تافته‌ی جدابافته‌اند! اصلاً چه معنی دارد اگر بخواهند از استانداردهای روز تبعیت کنند.

 

دوم| عاقبت بررسی اطلاعات جاماندگان طرح معیشتی روحانی به کجا رسید؟

زخم‌های «شوک‌درمانی» هنوز به‌جا است. طرح عجیب و غریبی که به بدترین نحو ممکن اطلاع‌رسانی و اجرا شد. قرار بود مراقبت کنند مایحتاج یومیه‌ی خلق‌الله گران نشود. که شد. قرار بود کمک‌هزینه حمایتی پرداخت کنند. آن هم معلوم نشد به چه کسانی تعلق گرفته به چه افرادی نه. بیشتر از یک‌ماه گذشته؛ مردم هم‌چنان سرگردانند. پیامک دادند، سایت پُر کردند؛ به کجا رسید؟ مشابه همین حرف‌ها و همین سؤالات هر روز در «فارس من» به ثبت می‌رسد. حداقل وظیفه‌ی ما برای مردم پیگیری است.

 

آقای میرزایی از جانب دولت به‌عنوان سخنگوی طرح معیشتی وزارت رفاه معرفی شده است. برای همین به سراغ ایشان رفتیم. وی درباره عاقبت اعتراضات مردم به دریافت کمک‌های معیشتی، گفت: «کد ملی افراد متقاضی برای بانک مرکزی ارسال شده و اطلاعات مالی آنها بر اساس ۱۱ شاخص بانکی در ۵۰ گروه بررسی می‌شود. این شاخص‌ها از جمله مانده اول و آخر سال تراکنش‌ها و گردش حساب و امثال آنها از سه سال قبل تا الان به صورت معدل بررسی می‌شود. تا انتهای دی ماه نتایج نتایج اعتراضات روشن و افرادی که مشمول دریافت بسته معیشتی باشند، برای آنها واریز خواهد شد.»

آقای میرزایی هم‌چنین درباره جاماندگان طرح هم می‌گوید هر زمان با پلیس+ ۱۰ درباره‌ی کم و کیف اجرای آن به جمع‌بندی رسیدیم، اعلام می‌کنیم. خدا خیرتان دهد. باور کنید مردم گرفتارند. امیدوارم تلاش‌های شما برای رفع مشکلات نتیجه دهد.

 

سوم| اروپاگردی شورای اصفهان از جیب مردم؛ رئیس شورا: آنجا چمن «کم‌آب» پیدا کردیم!

​سفرهای خارجی شهردار و شورای شهر اصفهان قبلاً هم خبرساز شده بود. قدرت‌الله نوروزی شهردار این شهر در سال ۹۷ رکورد سه مسافرت خارجی در ۶ ماه را ثبت کرده است! فرایبورگ، لهستان، پاریس و برخی نقاط دیگر. این همه در حالی است که کشور از نظر درآمدهای ارزی باتوجه به نرسیدن گلابی‌های برجام در شرایط سختی به‌سر می‌برد. گذشته از این بسیاری از پیمانکاران و کارکنان شهرداری از پایین بودن درآمدها و مشکلات پرداختی گلایه دارند. همین موجبات رنجش افکار عمومی و اعتراض مردمی است. گروهی از کاربران فارس من هم با انتشار یک کمپین نسبت به این موضوع انتقاد کردند.

درحاشیه سفر آقای شهردار به فرایبورگ آلمان/ مهر ۹۷

موضوع روی میز پیگیری‌های همکارانم در دفتر منطقه‌ای فارس در اصفهان قرار گرفت. علیرضا نصر رئیس شورای این شهر پاسخگو بود. وی بابیان این‌که برخی از این سفرهای خارجی با درخواست و دعوت مقصد انجام می‌پذیرد، تأکید کرد هدف از انجام این فرنگ‌گردی‌ها «افزایش وسعت دید» اعضا است! نصر اصفهانی: «بیشترین منفعت سفرهای خارجی، آن دید و نظری است که طرف به شهر و ملاقات انجام شده بیاندازد که معمولاً عکس و فیلم و گزارش تهیه می‌شود و بسیاری از این تجارب می‌تواند در کشور بومی‌سازی شود و مورد استفاده قرار بگیرد.»

 

نصر اصفهانی البته می‌گوید انجام این سفرها نباید موجب خودباختگی شود. بلکه موجب خودباوری و اعتماد به نفس بیشتر هم خواهد شد. چرا که ما وقتی داشته‌های خودمان را با پیشرفت‌های آنها مقایسه کنیم، «حس خوبی به ما دست می‌دهد»! وی هم‌چنین معتقد است در گذشته هم از این سفرها مرتباً انجام می‌شده ولی به‌دلیل رونق شبکه‌های اجتماعی آن زمان‌ها خیلی توی چشم نبوده است.

رئیس شورای شهر اصفهان درباره دستاوردهای اروپاگردی اضافه کرد: «در کشورهای اروپایی چمن‌های استقامت وجود دارد که هر ده روز یکبار آبیاری می‌شود و در اصفهان با توجه به بحران آب یک روز در میان چمن‌ها آبیاری می‌شود، تجربه دیگر جداسازی آب شرب از آب مصرف روزانه است که در خیلی از شهرها اجرا شده است، تونل تأسیسات نیز از دیگر مواردی بود که در کشورهای خارجی مورد بازدید قرار گرفت.» وی هم‌چنین می‌گوید در خارجه «تراموا» هم دیده‌اند که خیلی چیز خوبی است و می‌خواهند برای اصفهان هم اجرا کنند. به‌سلامتی!

 

وی هم‌چنین در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مسافرت اخیرشان به شهر پاریس گفته پاریس اصلاً شهر تمیزی نیست و ما باید به نظافت و بهداشت اصفهان افتخار هم بکنیم! چشم؛ بدون شرح برای افکار عمومی.

 

چهارم| گلایه از آستان قدس؛ درباره رفتار نه‌چندان مناسب خادمان درب‌های حرم

همه چیز از یک کمپین شروع شد. کمپین مادری معتقد و البته فعال که هوای سفر مشهد کرده بود: «هر چه به ساعت تشرّف نزدیک‌تر می‌شدیم، دلمان بیشتر به سوی حرم پر می‌کشید؛ به ویژه، دو دختر خردسال من، بی‌تاب‌تر از من برای رسیدن به «مشهد»، بی‌تابی می‌کردند. اوّلی هفت سال و نیم بیشتر ندارد و دومی، سه ساله، دختری ریزنقش است و از اینکه احساس می‌کردند آنچه را که درباره امام رضاع و حرم مطهّرشان در کتاب‌ها برایشان خوانده بودم، به زودی خواهند دید، مشتاق‌تر می‌شدند.»

تا این‌که درست در ورودی‌های حرم دخترک هفت‌ساله را به‌جرم نپوشیدن چادر از ورود به حرم منع می‌کنند: «نکوهش خانم محافظ و اعلام ممنوعیت ورود دخترم به حرم، آسمان را بر سر ما آوار ساخت. نمی‌دانستم چه باید گفت و چه باید کرد؟! ما را حواله به آقایی دادند تا از میان چادرهای مچاله شده، چادری در قد و قوارة دخترک بی‌گناه من که اینک در گوشه‌ای با چشم اشک‌بار کز کرده و ایستاده بود، بیابد و ضامن ایمان و امان مردان زائر حرم رضوی شود!»

 

قلب مادر شکست؛ قلب دخترک هم. دخترک آرزومندی که کودکانه مشتاق دیدن ضامن آهوها بود: «آنان نیاموخته‌اند که نابخردانه، خود را مستحقّ عتاب امام رئوف خواهند ساخت؛ امامی که بارگاه و آستانش، بر حیواناتی چون سگان نیز گشوده است. دخترم با اظهار کراهت، کهنه‌چادر را پس می‌زد... در حالی که چشمان معصومش در میان مقنعة آبی‌رنگ مرا آب می‌کرد. خدا می‌داند که بر من و همسرم، دو روز سخت، تلخ و فراموش‌ناشدنی گذشت. من بعنوان یک مادر نه جفای رفته را می‌بخشم، نه آمران نه مأمورانش را!»

 

تلخ و سنگین است. نوشته‌های این مادر از سر دلسوزی است. ممنون از اعتماد شما به «فارس من». نظر به اهمیت موضوع همکارانم در دفتر منطقه‌ای خراسان پیگیر ماجرا شدند. معاون تبلیغات آستان قدس پاسخگو بود. حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «زائرمحوری، تکریم و اکران زوار یک اصل محوری در برنامه‌های آستان قدس است. اگر تذکری هم درباره حجاب داده می‌شود، باید کاملاً محترمانه باشد. انکار نمی‌کنم گاهی بدسلیقگی‌ها چنین مسائلی را رقم می‌زند.»

وی معتقد است برخی خادم‌یاران تازه‌وارد به‌دلیل کم‌تجربگی احتمالاً با این اصول حرم مطهر حضرت رضا(ع) آشنا نیستند. با این وجود توصیه می‌کند حتماً موارد این‌چنین را زائران محترم به اطلاع اداره اماکن حرم برای پیگیری برسانند.

 

معاوت تبلیغات آستان قدس هم‌چنین درباره‌ی کیفیت چادرهای در اختیار زائران می‌گوید: «چادرهای نو و بسته‌بندی‌شده برای اهدا به زائران غیرایرانی در نظر گرفته شده است. با این وجود چادرهای امانتی زائران ایرانی هم همیشه بعد از استفاده به خشک‌شویی برده شده و بعد در اختیار زوار قرار می‌گیرد.» وی توضیحات دیگری هم درباره اقدامات آستان برای فرهنگ‌سازی و تربیت خادمان به خبرنگار مشهد ما داد که می‌توانید آنها را در این پیوند ملاحظه کنید.

 

از پاسخگویی آستان باید تشکر کرد. امیدوارم برنامه‌های مورد اشاره آقای معاون هرچه سریعتر اجرایی و عملیاتی شود. حیف است حیف گاهی ثواب آن همه خدمت، با یک تندی یا کج‌سلیقگی این‌طور تحت‌الشعاع قرار گیرد.

 

فارس من همیشه در اختیار شما است. حتی وقتی مدرسه‌ها از فرط آلودگی تعطیل است. حتی در روزهایی که اعضای شورای شهر اصفهان به‌جای خدمت، مشغول پیدا کردن «چمن کم‌آب» در ولایات دیگرند. سوژه‌ها و مطالب خود را برای پیگیری به ما بسپارید. اطمینان می‌دهم بدون مصلحت‌سنجی یا سانسور همه‌شان منتشر می‌شود. خط قرمز ما این‌جا مردمند. چرا که معتقدیم شما سردبیر فارس هستید!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

منبع: فارس

کلیدواژه: جاده مخصوص آلودگی هوا ایرانخودرو سایپا خبرگزاری فارس فارس من محمد آزادی صدای مردم گرانی بنزین یارانه معیشتی بسته کمک معیشتی وزارت رفاه شورای شهر اصفهان اروپاگردی آستان قدس رضوی خادمان آستان قدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر داوطلبی هر نتیجه‌ای کسب کند، کاملا نتیجه فعالیت خود اوست و باید گفت که عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در دانشگاه امیرکبیر ضمن بازدید از شرایط و نحوه سازماندهی آزمون سراسری در رشته تجربی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر تصویب اسناد و ترسیم ساختار مصوبات، برای بررسی از نحوه اجرای آن نیز ورود می‌کند، در همین راستا امروز برای بازدید شرایط برگزاری آزمون سراسری در حوزه دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سازمان سنجش در سال‌های اخیر در خصوص نحوه برگزاری آزمون رشد چشمگیری داشته و با نظارت و بازدیدی که از این سازمان و نحوه برگزاری آزمون در حوزه‌های مختلف داشتیم، می توان به جرات گفت که احتمال تقلب در این آزمون صفر است و هیچکس نمی تواند سوالات رو لو دهد و سوءاستفاده کنند.

وی گفت: در این شرایط هر داوطلبی هر نتیجه‌ای کسب کند، کاملا نتیجه فعالیت خود اوست و باید گفت که عدالت آزمونی در این سازمان تحقق پیدا کرده است.

انتهای میام

دیگر خبرها

  • خسروپناه: تقلب در کنکور سراسری صفر است
  • عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است
  • پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است
  • رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان و ۵ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان و ۶ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • امکانات نیروی انتظامی باید بهبود پیدا کند
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت