Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:43:25 GMT

بورس و FATF

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۱۶۸۳

بورس و FATF

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم حامد ستاک، نوشت: کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) و کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) یک قاعده برای بانک مرکزی کشورهایی است که به این دو موافقتنامه مهم ملحق می‌شوند و بر اساس آن بانک‌ها ملزم می‌شوند تا تعاملات خود را طبق قوانین ضدپولشویی و ضد تامین مالی تروریسم قاعده‌مند کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به صورت کلی بازار سرمایه، بازار رقیب و موازی دارد. هر قدر در بازارهای رقیب رونق کمتر شود و فضا به سمتی رود که رونق در این بازارها به حداکثر ممکن برسد، بازار سرمایه به روزهای رونق خود نزدیک می‌شود. بر عکس این قضیه نیز وجود دارد و بارها در جامعه مشاهده شده است.

به عنوان مثال بازار ارز یکی از بازارهای موازی است که هر زمان رونق بگیرد، نقدینگی به سمت این بازار هجوم می‌برد. قوانین و دستورالعمل‌هایی که برای بازار ارز توسط سیاستگذار پولی نوشته می‌شود؛ در نهایت با این هدف تدوین شده تا «شفافیت» را به بازارهای غیررسمی تزریق کرده یا از گردش بزرگ پول به صورت غیرشفاف و مشکوک که ردیابی آنها سخت است، جلوگیری کند. یک بازار در وهله اول و در کوتاه‌مدت جذابیت را برای یک‌سری از منابع و نقدینگی پایین می‌آورد. همین باعث می‌شود که بازارهای رقیب رونق پیدا کنند. اما تصویب کنوانسیون FATF و پیوستن نهادهای مالی ایران به این کنوانسیون به دلیل اینکه بازار سرمایه، بازار شفافی است در بلندمدت تاثیر چندانی بر بورس نخواهد داشت.

هرچند در مقیاس کوتاه‌مدت، به دلیل اثر روانی موجود ممکن است تاثیراتی در نحوه رفتار معامله‌گران داشته باشد؛ اما به صورت کلی اگر قوانین و مقررات باعث شود که بازارهای رقیب بازار سرمایه جذابیت کمتری برای افراد ایجاد کنند، نقدینگی و منابع به سمت بازار سرمایه گسیل می‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد برچسب‌ها FATF تروریسم پولشویی معاملات بورس ایران بازار بورس پروندهٔ خبری پیدا و پنهان تصویب لوایح FATF

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم پولشویی معاملات بورس ایران بازار بورس تروریسم پولشویی معاملات بورس ایران بازار بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۱۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!

به گزارش خبرآنلاین ،معامله‌گران، کاهش انتظارات تورمی همزمان با آرامش سیاسی را دلیل کاهش قیمت در بازارهای مالی می‌دانند.

نوسانات بازار طلا که معاملات نقره را هم دربر می‌گیرد طی دو روز اخیر بالا بوده و همین موضوع، معامله‌گران بازار طلا و سکه را در لاک احتیاطی قرار داده است؛ علاوه بر آن، افت ارزش فاکتورهای تعیین قیمت در بازار طلا باعث کاهش قیمت در بازار طلا با تلرانس ۱۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی شده است.

گفتنی است بازارهای جهانی در تعطیلات پایان هفته قرار دارند. بر همین اساس، امروز اونس جهانی نقره روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ ثابت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ در بازار داخلی با قیمت ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان در حال معامله است و نسبت به روز گذشته ۵۰۰ تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

227217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900651

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ معرفی ۳ استراتژی پولساز
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت