Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@13:18:42 GMT

انتشار یک کتاب فلسفی از فیشته فیلسوف آلمانی

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۲۰۳۴

انتشار یک کتاب فلسفی از فیشته فیلسوف آلمانی

کتاب «بنیاد حق طبیعی براساس اصول آموزه دانش» نوشته یوهان گوتلیب فیشته با ترجمه سید مسعود حسینی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشارات  ققنوس کتاب «بنیاد حق طبیعی» بر اساس اصول آموزه دانش نوشته یوهان گوتلیب فیشته با ترجمه سید‌مسعود حسینی را روانه بازار نشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب یکی از آثار اصلی یوهان گوتلیب فیشته، فیلسوف ایدئالیست آلمانی است. او که پیرو فلسفۀ کانت بود و آغاز مکتب ایدئالیسم آلمانی را رقم زد، در این کتاب، بر اساس دیدگاه‌های ایدئالیستی‌اش نحوۀ شکل‌گیری جامعۀ سیاسی، قوا و بخش‌های آن، اشکال حکومت، نحوۀ شکل‌گیری آگاهی اجتماعی و قوانین حکومت عقلانی بر انسان را توضیح می‌دهد.

کتاب بنیاد حق طبیعی از یک سو منبع مهمی برای مطالعه فلسفه سیاسی آلمانی در اواخر قرن هجدهم و از سوی دیگر منبعی بسیار ارزشمند برای فهم فلسفه سیاسی کانت و هگل، دو فیلسوفِ دیگرِ ایدئالیسم آلمانی، است.

کتاب «بنیاد حق طبیعی»‌ 2 بخش اصلی دارد که به قسمت‌ها و فصل‌های مختلف تقسیم می‌شوند. بخش نخست، «بخش نخست حق طبیعی» و بخش دوم هم «بخش دوم حق طبیعی، یا حق طبیعی کاربسته» عنوان دارد.

بخش اول کتاب، یک مقدمه دارد که به 3 قسمت تقسیم می‌شود: 1- چگونه نوعی دانش فلسفی واقعی از یک فلسفه قالبی صرف متمایز می‌شود 2- آموزه حق طبیعی، به منزله نوعی دانش فلسفی واقعی، به طور خاص باید چه چیزی را حاصل آورد 3- در باب رابطه نظریه حق فعلی با نظریه کانتی. در ادامه مطالب بخش اول، مخاطب با 3 قسمت روبرو می‌شود که به این‌ترتیب اند: «قسمت اصلی نخست: استنتاج مفهوم حق (بندهای 1-4)»، «قسمت اصلی دوم: استنتاج کاربست پذیری مفهوم حق (بندهای 5-7)» و «قسمت اصلی سوم: کاربست منظومه‌وار مفهوم حق، یا آموزه حق (بند 8)» سومین قسمت این‌بخش کتاب، خود 3 فصل را در بر می‌گیرد که عبارت‌اند از: «فصل نخست آموزه حق: استنتاج حق آغازین (بندهای 9-12)»، «فصل دوم آموزه حق: درباب حق اجبار (بندهای 13-15)» و «فصل سوم آموزه حق: در باب حق سیاسی، یا حق در جمهور (بند 16)».

6 پژوهش فلسفی در شعر سهراب منتشر شدانتشار دو کتاب فلسفی از "جان هیتون" و "مک‌آیور لوپس"

بخش دوم کتاب هم 3 قسمت و 2 ضمیمه دارد: «قسمت نخست آموزه حق سیاسی: در باب قرارداد شهروندی (بند 17)»، «قسمت دوم آموزه حق سیاسی: در باب قانون‌گذاری مدنی (بندهای 18-20)» و «قسمت سوم آموزه حق سیاسی: در باب قانون اساسی (بند 21)». ضمیمه‌ها نیز به‌ترتیب عبارت‌اند از «ضمیمه نخست حق طبیعی: عناصر حق خانواده» و «ضمیمه دوم حق طبیعی: عناصر حق ملت‌ها و حق جهان‌وطنی». ضمیمه اول 4 قسمت را با این‌عناوین شامل می‌شود: «قسمت نخست: استنتاج ازدواج (بندهای 1-9)»، «قسمت دوم: حق ازدواج (بندهای 10-31)»، «قسمت سوم: نتایج رابطه حقوقی متقابل میان دو جنس به طور کلی در دولت (بند 32-38)» و «قسمت چهارم: در باب رابطه حقوقی متقابل میان والدین و فرزندان (بند 39-61)». دومین ضمیمه بخش دوم هم دو بخش «در باب حق ملت‌ها (بندهای 1-20)» و «در باب حق جهان‌وطنی (بندهای 21-24)» را در بر گرفته است.

«بنیاد حق طبیعی»  در 456 صفحه، شمارگان 990 نسخه و قیمت 65 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۲۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان دیدارهایی جداگانه با فضل محمد حقانی سرپرست سفارت افغانستان در ایران و بدرالدین حقانی سرپرست سفارت افغانستان در امارات متحده عربی داشت.

در خبرنامه ای که دفتر ریاست عمومی نخست وزیر در حساب رسمی ایکس خود در این رابطه منتشر کرده آمده است: بدرالدین حقانی ضمن ارائه اطلاعات در مورد فعالیت‌های سفارت افغانستان در این کشور مطرح کرد که علاوه بر توزیع شناسنامه و پاسپورت به افغان‌های مقیم دبی و ابوظبی، بسیاری از مشکلات آنها رسیدگی و حل شده است.

همچنین در این دیدار سرپرست سفارت افغانستان در امارات از اعلام آمادگی سرمایه گذاران اماراتی در بخش های کشاورزی و تحصیلات عالی خبر داد.

بر اساس گزارش ایراف، در نشست دوم، فضل محمد حقانی سرپرست سفارت افغانستان در ایران مطرح کرد که روابط ایران و افغانستان در سطح خوب است.

در این دیدار او همچنین گفت که تعداد زیادی از دانشجویان افغانستان در ایران در حال تحصیل هستند که به زودی قرار است روند توزیع شناسنامه و پاسپورت برای آنان آغاز شود.

حقانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت که در مورد مسئله مهاجرین با طرف ایرانی درحال صحبت هستند.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان نیز در این دیدارها گفت که کشورش خواهان روابط مثبت اقتصادی و سیاسی با همسایگان و جهان است.

او گفت حکومت سرپرست خواهان روابط حسنه و فضای احترام متقابل است.

وی افزود نمایندگی های افغانستان باید تلاش کنند که فرصت های خوب در عرصه سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی و تمایل افغانستان برای تعامل سیاسی به کشورهای میزبان توضیح دهند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900595

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • چرا سریال «حشاشین» در ایران مجوز ندارد؟
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان