Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@14:47:09 GMT

درباره شب تولّد خورشید بیشتر بدانیم

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۲۳۱۸

درباره شب تولّد خورشید بیشتر بدانیم

ایسنا/بوشهر پژوهشگر پیشکسوت بوشهری می گوید یلدا شب تولد خورشید است، یعنی درازترین و تاریک ترین شب سال؛ برای این که صبح فردای آن تولد خورشید است و خورشید یک دقیقه زودتر طلوع می کند.

سید جعفر حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در استان بوشهر نیز آیین و مراسم شب یلدا تقریبا مانند سایر نقاط کشور است. چون شب اول دی ماه خیلی طولانی است مردم بیدار می نشستند و آجیل و شیرینی می خوردند و دعا و شعر می خواندند تا به قولی خود را مشغول کنند تا این شب تاریک و طولانی به خوشی تمام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: زمان های قدیم در بوشهر و شب اول یلدا مردم بیدار می نشستند ولی مثل امروز مفصل نبوده و در مورد خوراکی ها نبز بیشتر که استفاده می‌کردند که مثل آفتاب است مانند هندوانه، سیب سرخ و میو هایی که قرمز رنگ بوده مثل خورشید استفاده می‌کردند.

این شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه می گوید: همانطور که می دانید یلدا شب تولد خورشید است، یعنی درازترین و تاریک ترین شب سال. برای این که صبح شب یلدا تولد خورشید است، و خورشید یک دقیقه زودتر طلوع می کند و روز اول دی ماه یک روز خیلی روشن و طولانی تر از روزهای دیگر است.

مولف کتاب فرهنگنامه بوشهر بیان کرد: پس درازترین و تاریک ترین شب سال شب اول دی ماه است، و پس از آن به تدریج روز کوتاه می شود و شب دراز. تا روز اول فروردین که دوباره شب و روز با هم‌ برابر می شوند. دوباره روز اول فروردین روزها طولانی می شود و شب ها کوتاه تا اول تیرماه که درازترین روز سال است یعنی برعکس روز اول دی ماه و شب یلدا. که به تدریج از روز بعد آن روز کوتاه و شب طولانی می شود تا اول مهر که دوباره شب و روز با هم‌ برابر می شوند.

حمیدی اظهار کرد: وقتی حافظ خوانی در شب یلدا هست یعنی شب را می خواهند کوتاه کنند، حافظ مورد توجه و علاقه همه است و در هر مراسمی خوانده میشده، شب های یلدا، عید و تعطیلات. چون شعر حافظ "در زمان آدم اندر باغ خلد /دفتر نسرین گل را زینت اوراق بود" حافظ می گوید که شعر من را فرشته ها در بهشت می خواندند، به خاطر تبرک و زیبایی و اعجاز درونی خواندن این کتاب وجود دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا که انسال در شب یلدا کجاست و چه می کند، گفت: "فرزندانم از من دعوت گرفته اند که در یک رستوران و دورهمی در کنارشان باشم." او شب یلدا را برای همه مبارک خواست و آرزو کرد یلدا شب بسیار خوبی برای مردم‌ بوده و پایان این شب سیه برای همه سفید باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شب یلدا استانی فرهنگی و هنری حافظ حافظ خوانی بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۲۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

ماه هفتم اردیبهشت‌ به دورترین فاصله از خورشید خواهد رسید و در فاصله ۱.۰۰۸۷ واحد نجومی آن قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چرخش ماهانه ماه به دور زمین باعث می‌‏شود _جمعه، هفتم اردیبهشت_ به دورترین نقطه از خورشید در فاصله ۱.۰۰۸۷ واحد نجومی از خورشید برسد، این اتفاق تقریباً هم‌زمان با عبور از ماه کامل رخ می‌دهد.

زمانی که ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد، زمین در فاصله ۱.۰۰۶۳ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۱.۰۰۸۷ واحد نجومی از خورشید قرار می‌گیرد، فاصله بین ماه و زمین نیز ۰.۰۰۲۶ واحد نجومی یا ۳۹۲ هزار کیلومتر خواهد بود.

کد خبر 748025

دیگر خبرها

  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • (ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • (ویدئو) خورشید قرمز رنگ در آسمان چین پدیدار شد
  • ویدیو/ چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟
  • تصاویری زیبا و خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان + تصاویر
  • تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان