Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@09:43:17 GMT

پیامدهای مثبت و منفی شب یلدا

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۲۳۲۴

پیامدهای مثبت و منفی شب یلدا

حجت الاسلام محسن دهقانی با تأکید بر اینکه اسلام هیچ جایی مخالفت صریحی با آیین های کهن نکرده است، گفت: راندن اهریمن و تاریکی در شب یلدا، فلسفه شادی ایرانیان بوده و امیرالمومنین به مالک اشتر نسبت به احترام به آیین های کهن مصریان سفارش کرده است.

حجت الاسلام «محسن دهقانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان، شب یلدا را دارای سابقه هزار ساله و از کهن ترین جشن های ایرانی دانست و گفت: حتی در مصر باستان حدود چهار هزار سال پیش جشنی به نام بادِ زاییده شدن خورشید وجود داشته است که با شب یلدای ایرانی‌ها مصادف بوده است و یا در یونان قدیم شب اول زمستان را روز بزرگداشت خداوند خورشید نامیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نویسنده و پژوهشگر دینی درباره درستی و یا نادرستی این باور اظهار داشت: اگر شب یلدا به عنوان جشن گرفتن طولانی ترین شب سال باشد باور درستی است و  اما اگر اعتقاد به الوهیت میترا و خورشید باشد و اگر به این قائل باشیم که این ها در عالم تاثیر استقلالی دارند، باور نادرستی است.

 

وی با اشاره به اینکه یلدا به معنای میلاد است، اظهارداشت: شب یلدا به معنای شب تولد الهه مهر میترا است و در حقیقت میترا همان الهه خورشید است، از آنجا که تاریکی، نماینده اهریمن بوده و دشمن به حساب می آمده است؛ در طولانی ترین شب سال، تاریکی اهریمن بیشتر شده  و این شب به همین دلیل برای ایرانی‌ها نحس به شمار می آمده است لذا آنان آتش روشن می کردند تا بتوانند تاریکی شیطان و اهریمن را نابود کنند.

 

وی افزود: به نقل دیگری، این شب را چون همان شب یلدا و یا شب میلاد یعنی بازگشت مهر و میترا می‌دانستند و با آمدن مهر و میترا در حقیقت تاریکی اهریمن از بین می رفته، لذا اگر شب یلدا به این معنا باشد، این باور ریشه در شرک و بت پرستی و آیین های غلط دارد و از دیدگاه اسلامی چنین باوری قابل پذیرش نیست.

 

کارشناس اخلاق و تربیت مرکز ملی پاسخگویی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تأکید کرد: اسلام درباره آداب و رسوم ملل مختلف نظر بسیار مساعدی دارد و هیچ جایی مخالفت صریحی با این آیین ها نکرده است.


حجت‌الاسلام دهقانی گفت: زمانی که امیرالمومنین(ع) می ‌خواستند مالک اشتر را به سمت مصر روانه کنند، آن هم مصری که پر از آیین ها و رسوم کهن بوده است، سفارش بسیار زیبایی به مالک اشترمی کنند و می فرمایند «ای مالک، سنت ها و آیین های نیکی را که بخش وسیعی از آن مردم آن سرزمین انجام می دهند و موجب الفت و دوستی بین آنها بوده است و موجب اصلاح رفتاری جامعه نیز می شود، را از بین مبر و روش جدیدی که به آیین های نیک و رسوم کهن آسیب وارد کند، را ایجاد نکن که  اگر این کار را انجام دهی، کسانی که آن آیین نیک را ایجاد کرده بودند دارای اجر و پاداش بودند و گناه از بین بردن آن آیین ها به گردن تو خواهد بود.»

 

وی خاطرنشان کرد: اسلام برای پذیرفتن و یا نپذیرفتن آیین ها و رسوم مختلف ملاک هایی را معین کرده که از جمله این ملاک ها این است که اگر آیینی مخالف با کرامت انسانی یا دینی و اعتقادی اسلامی باشد؛ قابل قبول نیست ولی اگر آن آیین مخالف و آموزه‌های دینی نباشد، اشکالی ندارد.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: آتش پرستی، انجام لهو و لعب به عنوان شادی، رقص و پایکوبی و یا تجملاتی که منجر به اسراف و زیاده روی شود از نظر اسلام قابل پذیرش نیست.


وی با بیان اینکه در اسلام با شب یلدا به معنای جشن گرفتن طولانی ترین شب سال هیچ مخالفتی  نشده است، افزود: مگر اینکه فرهنگ‌ها و یا آیین های خرافی و باورهای غلط در آن وارد شود، بنابراین مناسب است در همین مناسبت ها به دستاوردهای نیک و یا بد این آیین‌ها توجه کنیم و از این شب که فرصتی است برای گرد هم آمدن خانواده ها و اقوام بهترین استفاده را بکنیم.

 

حجت‌الاسلام دهقانی اسراف و تبذیر، چشم و همچشمی، لهو و لعب و بی عفتی ها را از پیامدهای منفی شب یلدا عنوان کرد و گفت: در برخی موارد شب یلدا بهانه ای برای رعایت نکردن احکام شرعی و بر پا کردن  لهو و لعب های غیرمجاز شده است و افراد با شوخی های زننده و پوشش های نامناسب و به بهانه شب یلدا، احکام شرعی را زیر پا می گذارند.

 

این محقق حوزوی به دستاوردهای مثبت شب یلدا نیز اشاره کرد و گفت:  انجام صله رحم و دید و بازدید با بزرگ‌ترها و اقوام و خویشان، بیان خاطرات و خواندن شعرهای حکمت آمیز، توجه به آیات الهی در طبیعت، استفاده و توجه به دقایق عمر از دستاوردهای مثبت شب یلدا می تواند باشد.


وی اضافه کرد: با توجه به کوتاهی عمر و طولانی شدن چند ثانیه ای یک شب و توجه مردم به ارزشمند بودن لحظات و شادی کردن برای آن، ای کاش درس می گرفتیم که استفاده از دقایق لحظات عمر چقدر می‌تواند برای ما شادی آفرین باشد.


حجت‌الاسلام دهقانی با بیان اینکه رسول خدا فرمودند ساعتی در جلسات گفتگوی علمی نشستن نزد خدا بهتر است از عبادت هزار شب که در هر شب هزار رکعت نماز گزارده شود، تصریح کرد: بنابراین می‌توان دورهمی های خانوادگی در شب یلدا را به این سمت نیز سوق داد و از آن بیشتر بهره برد.

 

پایان پیام/126

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد انتخابات نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه های نماز جمعه مسجد خطبه نماز جمعه طرح ملی فهما استان همدان انتخابات مجلس الهی تاریکی شب یلدا اصفهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۲۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که رای‌دهندگان آمریکایی با اختلاف ۴۹ به ۴۳ درصدی از ترامپ در رقابت فرضی یک به یک با بایدن حمایت می‌کنند. این در مقایسه با ۴۹ به ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به حضور این دموکرات فعلی در ژانویه است.

این نظرسنجی نشان داد، در صورتی که میدان کامل رقبا در نظر گرفته شود، مثل زمانی که رای‌دهندگان در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند، ترامپ برتری بیشتری دارد. او با اختلاف ۴۲ به ۳۳ درصد نسبت به بایدن جلو است و پس از آن ۱۵ درصد برای رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات آمریکا در نظر گرفته می‌شود. ۱۰  درصد باقیمانده از نامزدهای حزب سوم حمایت کرده‌اند یا فعلا تصمیمی ندارند.

دو سوم رأی‌دهندگان ایالات متحده نمی‌دانند که چگونه کسی می‌تواند از بایدن حمایت کند، در حالی که ۵۲ درصد می‌گویند که در هیچ شرایطی شانسی برای رأی دادن به رئیس‌جمهور فعلی وجود ندارد. در مقایسه، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند ببینند که چگونه کسی می‌تواند از ترامپ حمایت کند و ۴۷ درصد می‌گویند که شانسی برای رای دادن به او وجود ندارد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که تنها ۴۷ درصد از رای‌دهندگان از نامزدهایی که باید انتخاب کنند، از جمله ۴۴ درصد دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان راضی هستند. ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان نظر منفی نسبت به بایدن دارند، در حالی که ۵۳ درصد نظر منفی نسبت به ترامپ دارند.

تنها ۶۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بایدن به طور قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد و این بدون تغییر نسبت به زمانی است که همین سوال پس از شورش کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ پرسیده شد.

نظرات درباره دوره ریاست جمهوری ترامپ از زمان خروج او از ریاست جمهوری بهبود یافته است. با نگاهی به عملکرد او، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ریاست جمهوری ترامپ یک «موفقیت» بود، در حالی که این رقم در نظرسنجی پس از شورش، ۴۵ درصد بود. در مقایسه، ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند دوره ریاست جمهوری بایدن موفقیت‌آمیز بوده است.

به طور مشابه، از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ناراضی هستند. بایدن در مدیریت چندین موضوع مهم برای رای‌دهندگان، از جمله ۶۶ درصد نارضایتی در بحث اقتصاد، ۷۱ درصد نارضایتی از تورم و ۷۱ درصد نارضایتی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، امتیازات پایینی دریافت می‌کند. تنها از هر ۱۰ آمریکایی چهار نفر معتقدند که ایالات متحده «مسئولیت دارد» درگیر درگیری‌های غرب آسیا باشد.

ترامپ، بایدن و متحدان او را متهم کرده است که تلاش می‌کنند نامزدی او را از طریق سیستم قضایی منحرف کنند. این رئیس‌جمهور سابق در چهار کیفرخواست جداگانه با ۹۱ اتهام روبروست. یک نظرسنجی سی‌ان‌ان هم که پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که تنها ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند با ترامپ مانند سایر متهمان رفتار می‌شود و تنها ۴۴ درصد مطمئن هستند که هیئت منصفه انتخاب شده در پرونده ترامپ، حکم عادلانه‌ای صادر خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان مثبت شد
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان و بلوچستان مثبت شد
  • میانگین بارش سال زراعی استان مثبت شد
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه لاهه و پیامدهای جهانی
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • هشدار تشکیلات خودگردان درباره پیامدهای حمله صهیونیست‌ها به رفح