Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس محیط زیست استان مرکزی می‌گوید: تاثیر تنفس در هوای سالم فقط در بعد جسمی نیست، بلکه نفس کشیدن در هوای پاک و سالم در سلامت روانی نیز نقش مهمی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، در گذشته‌های نه چندان دور همه ما آسمان آبی را در شهرمان می‌دیدیم، آسمان آبی‌ای که هر روز صبح زیبایی‌اش را جلوه‌گر می‌ساخت، در هوای سالم و تمیزش نفس می‌کشیدیم، زندگی و کار می‌کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با صنعتی شدن شهرها و افزایش خودروها به مرور از پاکی هوا کاسته و آسمان آبی جای خود را آسمان خاکستری داده است، میزان آلودگی در روزهای سرد سال یعنی فصل‌های پاییز و زمستان بیشتر می‌شود و در این روزها پدیده وارونگی دما نیز اتفاق می‌افتد، بنابراین در این فصل‌ها بیشتر با پدیده آلودگی هوا مواجه هستیم.

بحران آلودگی هوا در جهان یک بحران اساسی است و مردم و به خصوص مردمی که در شهرهای بزرگ و پرجمعیت دنیا زندگی می‌کنند را بیش از پیش نگران کرده است.

هوای آلوده‌ای که بیشتر مردم دنیا در حال تنفس آن هستند منجر به بروز انواع بیماری‌ها مانند آسم، سرطان، بیماری‌های قلبی- عروقی و ... شده است.

یکی از مواردی که در سلامتی انسان‌ها نقش اساسی دارد، هوای سالم است، ولی امروزه با توجه به گسترش شهرها، افزایش جمعیت، تردد بیشتر وسایل نقلیه در سطح شهرها و ساخت کارخانه‌ها از میزان پاکی هوا کاسته می‌شود.

روشن است که همه مردم و نهادهای اجتماعی در برابر محیط زیست خود مسئول هستند اما متاسفانه بی‌توجهی به این مسئله مهم موجب شده است ما از نفس کشیدن در هوای پاک و سالم محروم شویم و آسمان آبی را نبینیم، تنفس در چنین هوای آلوده‌ای برای کودکان، سالمندان، بیماران بسیار خطرناک است.

کودکان بیش از همه به تنفس هوای سالم نیاز دارند

کارشناس محیط زیست استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: وقتی هوای سالم و پاک را تنفس می‌کنیم در حقیقت اکسیژن بیشتری وارد بدن ما می‌شود، گردش خون بیشتر می‌شود و سوخت و ساز بدن بالا می‌رود و در نتیجه همه در سلامتی به سر می‌برند.

میثم قربانی می‌افزاید: کودکان بیش از همه به تنفس هوای سالم نیاز دارند، کودکان به دلیل قرار گرفتن در سن رشد و برای بازی و تفریح بیشتر قطعا نیاز به تنفس هوای سالم دارند.

 نفس کشیدن در هوای پاک در سلامت روانی نقش دارد

وی با بیان اینکه تاثیر تنفس در هوای سالم فقط در بعد جسمی نیست بلکه نفس کشیدن در هوای پاک و سالم در سلامت روانی نیز نقش مهمی دارد، تصریح می‌کند: هنگامی که در معرض هوای آلوده قرار می‌گیریم عصبی‌تر از روزهای دیگر هستیم، علت این امر در حقیقت همان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و آلودگی های صوتی گوناگون است.

کارشناس محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: با رفتن به یک خیابان پر ترافیک و پر سر و صدا احساس خستگی بیشتری کرده، آرامش روحی و روانی را از دست داده و مضطرب‌تر و پر استرس‌تر می‌شویم که اینها نتیجه آلودگی محیط زیست  است که خودمان در آلوده کردن آن دست داشته و داریم، به همین دلیل است که ما شاهد هستیم افرادی که در شهرهای کوچک یا در روستاها زندگی می کنند آرامش خاطر بیشتری دارند و کمتر پیش می‌آید که بی‌حوصله باشند.

 قرار گرفتن در هوای آلوده  منجر به پرخاشگری می‌شود

قربانی با بیان اینکه سلامتی جسم و روح بستگی مستقیم به پاکیزگی و سالم بودن محیط و هوایی دارد که در آن زندگی می‌کنیم و نفس می‌کشیم، ادامه می‌دهد: قرار گرفتن در هوای آلوده و پر سر و صدا ممکن است منجر به پرخاشگری فرد نیز شود.

وی می‌گوید: آلوده کننده‌های هوا به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند و متاسفانه هر کدام هم به نوبه خود سهمی در آلوده کردن هوای شهرها علی الخصوص کلان شهرها دارند، یک دسته از آلاینده‌های هوا وسایل نقلیه مثل خودروها هستند که امروزه با توجه به تردد بیش از حد خودروها در سطح شهرها به خصوص خودروهای تک سرنشین سهم آن‌ها در آلوده کردن هوای شهرها بسیار زیاد است، کارخانه‌ها و مراکز تجاری و سایر اماکن مانند آن نیز یکی دیگر از منبع‌های آلوده کننده هوا هستند، سوزاندن زباله‌ها، آتش سوزی‌ها، تخریب ساختمان‌ها و ... نیز یکی دیگر از منابع آلوده کننده هوا هستند.

استفاده از وسایل نقلیه شخصی را کاهش دهیم

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه یک راه حل بسیار مهم که در کاهش آلودگی هوا نقش کلیدی دارد، کم کردن استفاده از وسایل نقلیه شخصی است، بیان می‌کند: خودروهای شخصی و تک سرنشین در آلوده کردن بیشتر هوا نقش مهمی دارند، استفاده از دوچرخه و پیاده روی موجب کاهش‌ آلودگی هوا می‌شوند، ضمن اینکه با این کار هم به سلامتی خود کمک بیشتری کرده و هم هوا را بیشتر آلوده نکرده‌ایم.

قربانی می‌افزاید: یک راه دیگر استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی است، به نظر می‌رسد همه ما در معرض آلودگی هوا هستیم اما راهکارهایی وجود دارد که با عمل به این راهکارها می‌توان تاثیر آلودگی هوا بر بدن خود کم کرد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از این راهکارها استفاده از تغذیه مناسب است، تغذیه مناسب می‌تواند تاثیر آلودگی هوا بر بدن را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد، مواد غذایی مثل سبوس گندم، جوانه گندم، مغزها، آجیل و ... را بیشتر مصرف کنیم.

درخت بکاریم

کارشناس محیط زیست اظهار می‌کند: کاشتن درخت و گل و گیاه در تمیز کردن هوا بسیار نقش دارند. زیرا درختان دی اکسید کربن موجود در هوا را می‌گیرند و اکسیژن پس می‌دهند، می‌توانیم در منزل درخت بکاریم یا این که گل و گیاه نگه داریم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست نفس سلامت روانی آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۲۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنفس هوای قابل قبول در تهران

شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۷۷ قرار گرفته است و کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.

به گزارش مهر، همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۸۴ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۳۱ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۲۹ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • هوای اصفهان و ۵ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان و ۶ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تنفس هوای قابل قبول در تهران