Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@23:51:27 GMT

لزوم تغییر رویکرد در حمایت از کودکان بی سرپرست

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۳۷۴۶

لزوم تغییر رویکرد در حمایت از کودکان بی سرپرست

سید حسن موسوی چلک در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: یکی از گروه‌های هدف خدمات اجتماعی در دنیا کودکان بی سرپرست و بد سرپرست هستند و موضوعی است که در تمام ادوار تاریخ در تمامی جوامع وجود داشته و دارد به گونه ایی که در آمارهای جهانی ارائه شده تعداد این کودکان را هشت میلیون نفر در جهان اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در کشور ما نیز با کودکان بدسرپرست و بی سرپرست مواجه هستیم و به شیوه‌های مختلف از آنان حمایت می‌شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه تاکید کرد: نگاه ترحم آمیز به کودکان بی سرپرست بدترین رفتار با آنان خواهد بود و تمرکز سیاستگذاری ها و برنامه‌های سازمان‌های مرتبط بر حضور کودکان در مراکز نگهداری هم همین گونه است. بی دلیل نیست که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: " از تو درباره یتیمان می‌پرسند، بگو: اصلاح کار آنان بهتر است و اگر زندگی خود را با زندگی آنها بیامیزید، آنها برادران دینی شما هستند.» تأملی بر آنچه در این آیه به آن اشاره شده است نشان می‌دهد که بهترین محیط برای کودکان یتیم، محیط طبیعی خانواده و حضور در کنار سایر اعضا خانواده هست و حتی پیامبر اکرم (ص) جای دادن یتیم در منزل و تأمین نیازمندی‌های او را باعث قبولی اعمال در پیشگاه خداوند دانسته است که این هم دلیل دیگری است که می‌تواند نشان دهد چرا کودکان یتیم را باید در خانه‌ها بزرگ کرد. چرا که صمیمیت و آرامشی که در درون خانه‌ها هست هیچگاه در مؤسسات و مراکز نگهداری نخواهد بود حتی اگر مهربان‌ترین افراد مسؤلیت این مراکز را به عهده داشته باشند.

موسوی چلک اظهار داشت: علیرغم تلاش‌های انجام شده در کشور توسط سازمان‌های دولتی و غیردولتی در زمینه کودکان بدسرپرست و بی سرپرست که قابل تقدیر هست ولی فکر می‌کنم که این مسیر نیاز به بازنگری اساسی دارد، و ضمن جلب مشارکت بیشتر خیرین در این زمینه باید مسیر مشارکت آنان از تأسیس مرکز به سمت حمایت و نگهداری از این گروه از کودکان در خانه‌ها تغییر کند. چرا که آینده ِزندگی کودکان در حضور در متن جامعه ساخته می‌شود و در تمام دنیا نباید کودکان بی سرپرست و بدسرپرست محملی برای جلب مشارکت خیرین در مراکز و مؤسسات شوند.

به گفته وی، موفقیت مشارکت خیرین را باید در توانمندسازی این گروه از کودکان در جامعه دنبال کرد. چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی در مراکز نگهداری برای کودکان عوارضی دارد که نباید چشم خود را روی این واقعیت‌ها بست.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: یکی از تلخ‌ترین صحنه‌هایی که در تمام کشورها می‌توان دید این است که کودکان مراکز نگهداری کودکان، تبدیل به نمایشگاهی برای جلب مشارکت مردم و خیرین و بنگاه‌ها شوند.

کد خبر 4803209 مهناز قربانی مقانکی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان بهزیستی کودکان شهرداری تهران آلودگی هوا شورای شهر تهران قوه قضاییه هفته پژوهش وزارت آموزش و پرورش شهر تهران محسن هاشمی سازمان تامین اجتماعی نیروی انتظامی اداره کل محیط زیست استان تهران پیروز حناچی دستگیری سارق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۳۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت

به گزارش خبرنگار مهر، کیا عاشوری بعد از ظهر یک شنبه طی دیدار با مدیرکل و معاونان فرهنگی و اداری‌مالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان اظهار کرد: حوزه فرهنگ، نیازمند توجه بیشتر است و چنانچه دغدغه مند این عرصه هستیم، لازم است از کانون و دیگر مجموعه‌های فرهنگی حمایت کنیم.

فرماندار رشت بر لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت تاکید کرد و گفت: غفلت متولیان، امکان نقش آفرینی دشمنان و تأثیر گذاری آموزه‌های آنان را در ذهن و ضمیر نسل کودک و نوجوان فراهم می‌کند.

وی بر همین اساس نیز نقش کانون را مهم ارزیابی و با قدردانی از اهتمام دست اندرکاران این نهاد فرهنگی در جهت جذب مخاطب و جذاب سازی فعالیت‌ها ادامه داد: افزایش ارتباط میان نسلی، مدیریت حضور آینده سازان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین، ایجاد بسترهای مناسب برای همراهی خانواده‌ها، از اولویت‌های مجموعه‌های فرهنگی به شمار می‌رود.

عاشوری با اشاره به اهمیت افزایش سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان برای مواجهه با تهاجم فرهنگی بیگانگان و با ضروری توصیف کردن پیوست تربیتی فعالیت‌ها ادامه داد: برای فرهنگ سازی، لازم‌است از افراط و تفریط پرهیز کرده و با حمایت‌های مالی از فعالان فرهنگی و استفاده از نیروی انسانی توانمند نقش آفرین باشیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فضاهای فرهنگی در دستورکار مسئولان است و با استقبال از راه‌انداری مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان رشت تصریح کرد: با تعریف طرح‌های عمرانی مناسب از سوی کانون، نسبت به تأیید پروژه و اختصاص منابع مالی لازم اقدام می‌کنیم.

کد خبر 6097370

دیگر خبرها

  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • رویکرد دوگانه رسانه‌های بیگانه
  • بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری
  • کمترین خسارت به گندم‌های نگهداری شده در مراکز روباز خوزستان
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • رویکرد کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت است
  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد
  • شناسایی ۳۰۵۴ کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان
  • لزوم تلاش جدی مسئولان برای جهش تولید و اشتغالزایی با مشارکت مردم
  • آینده برای لرستان روشن است/ لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات