Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:18:21 GMT

محتشم کاشانی و فیض کاشانی دو شخصیت نامدار کاشان

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۳۹۰۹

محتشم کاشانی و فیض کاشانی دو شخصیت نامدار کاشان

ایسنا/اصفهان یک اصفهان شناس و استاد دانشگاه گفت: شخصیت‌های کاشان در طول تاریخ ایران و تشیع در بحث هنر و ادبیات در کشورهای دیگر مانند هندوستان تأثیرگذار بوده‌اند.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار شهرستان کاشان، اظهار کرد: کاشان از جمله شهرهای مهم و تأثیرگذار در ادب، فرهنگ، هنر، صنعت، معنویت و تاریخ ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید امروز قدر کاشان به درستی دانسته نشده است. شخصیت‌های کاشان در طول تاریخ ایران و تشیع در بحث هنر و ادبیات در کشورهای دیگر مانند هندوستان تأثیرگذار بوده‌اند. خیلی از شعرای ایرانی که به دربار هند رفته‌اند شعرای کاشانی بوده‌اند و خیلی از آثار و صنایع، کاش کاری، و مسائل مربوط به معماری که نیاز به ظرافت دارد به اهل کاشان بر می‌گردد.

وی افزود: شخصیتی مانند میرزاعلی محتشم کاشانی و شعر زیبایی که در مورد امام حسین(ع) سروده است شاهکار محسوب می‌شود. رکن‌الدین مسعود مسیحای کاشانی، میرزا ابوطالب کریم کاشانی، ملا محسن فیض کاشانی و فتحعلی خان صبای کاشانی از شخصیت‌های برجسته کاشان هستند.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه گفت: علاوه بر اینکه کاشان در گذشته دور شخصیت‌های بزرگی داشته در دوران معاصر هم خالی از شخصیت تأثیرگذار و نامدار نبوده است. افرادی مانند سهراب سپهری، مشفق کاشانی و کتیبه کاشانی از شخصیت‌های بزرگ معاصر کاشان هستند.

ریاحی تصریح کرد: اما شخصیتی که به طور ویژه معرفی خواهیم کرد "محتشم کاشانی" است. میرزاعلی محتشم کاشانی فرزند خواجه احمد است. محتشم معروف به "شمس الشعرا"، شاعر قصیده سرا و مداح سده دهم هجری است. پدر محتشم نراقی بوده است. محتشم کاشانی مدتی به مشاغلی مانند شَعر بافی و بزازی و تجارت در این زمینه اشتغال داشته، اما زمانی که به شاعری روی می‌آورد به مطالعه و امور ادبی علاقه‌مند می‌شود.

وی ادامه داد: محتشم مدتی به هندوستان می‌رود. او مردی سلیم‌النفس بوده و شهرت عمده محتشم در سرودن اشعار مذهبی و مدح و ستایش اهل بیت است. برخی نقل کرده‌اند وقتی محتشم اشعاری را در مدح شاه‌طهماسب صفوی گفت، شاه گفت من راضی نیستم و اگر می‌خواهی شعری بگویی بیشتر در مورد ولایت ائمه و شخصیت آنان بگو. امروز ترکیب‌بند محتشم کاشانی در مراسم عزای امام حسین(ع) مورد توجه است.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه گفت: شعر "باز این چه شورش است که در خلق عالم است..." بدون شک یک شاهکار بزرگ ادبی است. محتشم کاشانی در سال ۹۹۶ هجری قمری در کاشان چشم از جهان فر می‌بندد و آرامگاه او هم که امروز مشهور به محله محتشم در کاشان است، محلِ زیارت خاص و عام است.

ریاحی گفت: یکی دیگر از شخصیت‌های مهم و برجسته کاشان "ملا محمد محسن فیض کاشانی" است. او در سال ۱۰۰۷ هجری قمری در کاشان به دنیا آمد. فیض کاشانی استادان برجسته‌ای همچون ملا محمدتقی مجلسی، شیخ بهایی، میرداماد، ملاصدرا و سید ماجد بحرانی داشته است. این نشان می‌دهد که ملا محسن مدت‌ها به پایتخت صفویان در آمد و شد بوده است.

وی افزود: ملا محسن فیض کاشانی داماد ملاصدرا است. از ملا محسن فیض آثار زیادی برجا مانده است از جمله کتاب وافی در حدیث، صافی در تفسیر و آثار متعدد دیگری در مسائل مذهبی دارد. از جمله یک دیوان شعر تحت عنوان "گلزار قدس" دارد. او در شعر و ادب هم ید طولایی داشته و دیوان اشعارش حاصل هنرنمایی ملا محسن در اشعار است.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه، گفت: بنابراین می‌توانیم بگوییم ملا محسن فیض کاشانی یک شخصیت ارزشمند و قابل توجه است. ویژگی اشعار ملا محسن این است که نمودهای شخصیت‌های عرفانی در اشعارش تجلی می‌یابد و سلوک ملا محسن در ادبیات، نوشته‌ها و در اشعار و کتاب‌هایش کاملاً مشهود است.

ریاحی خاطرنشان کرد: فیض کاشانی در عصر روز سه‌شنبه ۲۲ ربیع‌الثانی ۱۰۹۱ هجری قمری در ۸۴ سالگی درگذشت. آرامگاه او در کاشان زیارتگاه خاص و عام است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۳۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) تعریف متفاوت محسن هاشمی از فائزه، مهدی و میرحسین موسوی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • (تصاویر) ناطق نوری و محسن هاشمی در مراسم سالگرد شهید مطهری
  • دست مایوالکترونیک توسط مرکز توانبخشی هلال احمر به تولید انبوه می رسد
  • تصویر شهریار شاعر نامدار ایرانی بر دستان هواداران تراکتورسازی
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما
  • (ویدیو) تعریف متفاوت محسن هاشمی از فائزه، مهدی و میرحسین موسوی
  • سوال و جواب‌ کوتاه از محسن هاشمی درباره خواهرش! | فیلم
  • تصمیم قطعی؛ قلم قرمز قلعه‌نویی روی نام ۲ بازیکن نامدار
  • اختصاص ۶۵ میلیارد ریال جایزه کم‌مصرفی به مشترکان کاشانی
  • بلیت‌ کنسرت محسن ابراهیم‌زاده را از «سینماتیکت» تهیه کنید