Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@10:35:27 GMT

آیا «اشعه» در درمان سرطان مؤثر است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۴۴۷۰

به گزارش فارس، سید ربیع مهدوی، عضو انجمن فیزیک پزشکی ایران در حاشیه برگزاری کنگره سالیانه انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، اظهار داشت: درمان سرطان نیازمند نظام‌های مختلف علمی است؛ از کلینیک گرفته تا رادیولوژی و فیزیک رادیوتراپی که باعث می‌شود بتوان یک درمان کامل را انجام داد.

وی با اشاره به اهمیت فیزیک رادیوتراپی در حوزه درمان سرطان‌ها، افزود: چگونگی استفاده از اشعه در زمینه درمان سرطان، یکی از نکات قابل توجه است که باید به آن دقت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص فیزیک رادیوتراپی با بیان اینکه تقریباً در درمان ۵۰ درصد سرطان‌ها در قسمتی یا به طور کامل از اشعه برای درمان استفاده می‌شود، گفت: اشعه، یکی از پر کاربردترین شیوه‌های درمانی برای از بین بردن تومورهای سرطانی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: اساساً هدف ما این است که به دنبال کاهش عوارض استفاده از اشعه باشیم؛ زیرا، اشعه یک تیغ دو دم است که اگر درست استفاده نشود، می‌تواند عوارض و صدمه به بیمار وارد کند و اگر درست استفاده شود، باعث خواهد شد علاوه بر روند درمان مطلوب بیماران مبتلا به سرطان، هزینه‌های نظام سلامت را کاهش ‌دهد.

وی افزود: کار اشعه از بین بردن تومورهای سرطانی است و اگر به درستی استفاده نشود، می‌تواند سلول‌های سالم را تخریب کند و در نتیجه بیمار دچار عوارض گوناگونی می‌شود.

عضو انجمن فیزیک پزشکی ایران اظهار داشت: در ایران هم مثل سایر کشورهای دنیا، کاربرد اشعه برای درمان سرطان‌ها زیاد است، اما با توجه به ترافیک بالای بیماران و کمبودهای تجهیزاتی و نیروی انسانی با مشکلاتی مواجه هستیم.

‌مهدوی با اشاره به اهمیت رادیوتراپی در حوزه درمان سرطان‌ها، گفت: تعداد دستگاه‌های رادیوتراپی در کشور بسیار اندک و انگشت شمار است؛ در حالی که حداقل بیش از ۳۰۰ دستگاه رادیوتراپی نیاز داریم.

وی افزود: برای ارائه یک درمان استاندارد نیاز است که به ازای هر یک میلیون جمعیت، حدود سه تا چهار دستگاه رادیوتراپی داشته باشیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۴۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»

به گزارش مبلغ شاید عجیب باشد ولی امروزه متکلمان و فیلسوفان دین در کشورهای مختلف، توجه ویژه ای به دانش فیزیک پیدا کرده اند و از موضوعاتی مانند تنظیم دقیق ثابت‌های جهانی گرفته تا مکانیک کوانتومی، نسبیت و کیهان‌شناسی را با دقت دنبال می کنند.

کتاب «فیزیک خداباوری» اثر جفری کوپرسکی؛ استاد فلسفۀ دانشگاه ایالتی دره ساگیناو آمریکا و ترجمۀ امیرمسعود جهان بین است که توسط نشر پارسیک به چاپ رسیده است.

ابن واقعیت را نمیتوان نادیده گرفت که پر کردن شکاف بین زمینه ها ی دینی و فیزیکی مشکل است. کسانی که در دین و علوم انسانی هستند معمولا فقط در سطح عمومی با علوم ریاضی تعامل دارند و فیزیکدانان اغلب متافیزیک و دین را نادیده می گیرند.

کتاب «فیزیک خداباوری» یک حد وسط مهم و ضروری بین این رشته‌ها را بیان می‌کند و تحلیلی انتقادی از روش‌های درهم تنیده شدن فیزیک در موضوعات دینی ارائه می‌کند.

نویسنده در این کتاب سعی کرده با شفاف‌سازی استدلال‌های اغلب پیچیده، طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش دهد که شامل کنش الهی، اراده آزاد، برهان تنظیم دقیق، طبیعت‌گرایی، قوانین طبیعت، رابطه بین علم و دین، و بحث بر سر طراحی هوشمند می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899036

دیگر خبرها

  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره وضعیت سلامتی چارلز سوم
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره چارلز پس از گزارش‌های ضدونقیض
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»