Web Analytics Made Easy - Statcounter

آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا که تاریک ترین و درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می شود و آیین ها و رسومات مختلفی در این شب به یاد ماندنی در کنار هم سپری می کنند.

خبرگزاری شبستان - همدان- نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا که تاریک ترین و درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می شود و آیین ها و رسومات مختلفی در این شب به یاد ماندنی در کنار هم سپری می کنند ، شب زیبایی که در شهرهای مختلف ایران آداب و رسومی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از مهم ترین شب های ایران باستان شب یلدا می باشد که از دیرباز تا به امروز مورد توجه و اهمیت ایرانیان واقع شده است جشن ها و شب نشینی هایی که در این شب توسط مردم در اقصی نقاط کشور برگزار می شود یک سنت دیرینه محسوب می شود که تا امروز نیز نه تنها از ارزش آن چیزی کم نشده است بلکه جایگاه بسیار ویژه ای در نزد ایرانیان پیدا کرده است.

 

شب یلدا بلندترین شب سال که به زمان مابین غروب آفتاب از تاریخ 30 آذر یعنی آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب 1 دی ماه یعنی نخستین روز زمستان مربوط می شود مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی می باشد به همین علت از آن تاریخ به بعد طول شب کوتاه تر و طول روز بیشتر می شود.

 

آیین باستانی یلدا با جسارت تمام در کهن شهر همدان و صدها پارچه آبادی اش جریان دارد و مردم پرتلاش و کم توقع، لذت این جشن را عاشقانه می نوشند.

 

یلدا هم آرام آرام با دامن بلند و برفی اش از راه می رسد و آذر دختر ته‌تغاری پاییز خوش آمدگویان در میان هیاهو و شلوغی بازار محو می شود.

 

 

میوه شب یلدا در همدان قیمت متعادلی دارد

 

نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با بیان اینکه میوه شب یلدا در بازار همدان قیمت متعادلی دارد گفت: فقط انار با افزایش قیمت مواجه است که به نظر منطقی می‌رسد.

 

«محمد فامیل متقی» اظهار داشت: انواع میوه به وفور در بازار همدان وجود دارد و کمبودی در زمینه تامین و توزیع وجود ندارد.

 

وی قیمت سیب زرد و قرمز را هم پنج تا هفت هزار تومان اعلام کرد و افزود: هندوانه بین سه تا چهار هزار تومان در دسترس مردم قرار گرفته است.

 

نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار همدان خاطرنشان کرد: هندوانه شب یلدا از جنوب کشور تامین شده و احتمال کاهش قیمت آن نیز وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه انار بین پنج تا ۱۲ هزار تومان در میوه فروشی ها عرضه می شود تاکید کرد: افزایش قیمت این میوه به دلیل کمبود ناشی از آفت زدگی انارستان های ساوه گزارش شده است.

 

کاهش 30 درصدی قیمت آجیل در همدان

 

«محمد ارغوان» رییس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان همدان از کاهش ۳۰ درصدی قیمت آجیل و گران نشدن کیک و شیرینی شب یلدا خبر داد و گفت: به غیر از بادام درختی همه چیز به وفور در بازار همدان وجود دارد.

رییس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان همدان اظهار داشت: هیچ کم و کسری در بازار آجیل وجود ندارد و به وفور در همه آجیل‌فروشی‌ها و حتی قنادی‌ها عرضه می‌شود.

 

وی اضافه کرد: قیمت آجیل در برخی اقلام ۵۰ درصد و در بعضی دیگر ۳۰ درصد کاهش دارد که به طور میانگین نرخ آجیل یلدای امسال نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

 

رییس اتحادیه قتادان و آجیل فروشان گفت: تهیه آجیل شب یلدا سلیقه ای است و برخی ها برگه زردآلو، باسلوق و نقل هم با آجیل مخلوط می کنند و همین موضوع موجب تغییر قیمت آجیل می شود.

 

 

افزایش قیمت در قنادی ها نداریم

 

ارغوان درباره نرخ شیرینی شب یلدا نیز توضیح داد: از سال گذشته تاکنون افزایش قیمت در نرخ قنادی ها نداشته ایم و ثبات در بازار شیرینی همدان حاکم است.

 

گزارش: اشرفی طاهرپور

 

 

پایان پیام/89

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد انتخابات نماز جمعه شب یلدا خطبه های نماز جمعه خطبه نماز جمعه طرح ملی فهما استان همدان کانون های فرهنگی هنری مساجد بازار شب یلدا ستاد تنظیم بازار استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۴۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه‌ها همچنان زیر ۱۰۰ هزار تومان قیمت ندارند/ لیست جدید قیمت انواع میوه را ببینید

اکبر یاوری اظهار کرد: تا پایان اردیبهشت ماه میوه‌های نوبرانه به تولید انبوه می رسد و قیمت آنها کاهشی خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر روزانه بیش از ۴۰۰ تن هندوانه به تهران وارد می شود و قیمت آن نیز در میدان مرکزی میوه و تره بار به صورت عمده فروشی کیلویی ۳تا ۱۴هزارتومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران تصریح کرد: همچنین قیمت ملون در میدان مرکزی میوه و تره بار به صورت عمده کیلویی ۸تا ۱۳هزارتومان، جانا ۱۰تا ۱۵ هزار تومان و طالبی نیز از ۱۰تا ۱۵هزارتومان است.

وی اضافه کرد: قیمت عمده فروشی گوجه سبز نیز کیلویی ۱۰۰تا ۳۵۰هزار تومان و توت فرنگی ۸۰تا ۱۲۰هزار تومان است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902343

دیگر خبرها

  • آغاز واردات میوه های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • این میوه‌ها همچنان زیر ۱۰۰ هزار تومان قیمت ندارند/ لیست جدید قیمت انواع میوه را ببینید
  • معرفی فورس گورکا پنج‌در، همتای ارزان‌قیمت مرسدس G کلاس از هند! (+عکس)
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • شنبه تمامی میادین و بازار های میوه و تره‌بار تعطیل است
  • شنبه همه میادین و بازار‌های میوه و تره بار تعطیل است
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • غرق در انبه! طراحی خانه ای با تم میوه ای (عکس)
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید