Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم لرستان از دیر باز تاکنون شب یلدا، طولانی ترین شب سال را به آداب و رسوم خاصی برگزار می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، یلدا یکی از مهمترین شب‌های ایران است که از دیرباز تا به امروز مورد توجه گرفته است، جشن ها وشب نشینی هایی که در این شب در بیشتر نقاط کشور برگزار می شود یک سنت دیرینه محسوب می شود که تا امروز نه تنها از ارزش آن کاسته نشده بلکه جایگاه بسیار ویژه ای در نزد ایرانیان پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم لرستان نیز با آداب ورسوم خاص خود این شب را که به آن «شو چله» می گویند به عنوان سنتی دیرینه با شب نشینی اقوام وخانواده در کنار یکدیگر جشن می گیرند وافراد مسن خانواده قصه های کهن می گویند.

هندوانه ، آجیل، انار، شیرینی ومیوه های مختلف در این شب صرف می شود و اعضای فامیل و خانواده بلندترین شب سال را کنار هم جشن می گیرند.

اسکندر فلاح وند چگنی سرپرست معاونت گردشگری لرستان در گفت وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: هرسال در کل شهرستانها مراسم آیین شب یلدا را برگزار می کردیم ولی امسال براساس دستورالعمل ها به بخش خصوصی واگذار شده است و با دفاتر جهانگردی وجامعه هتل داران هماهنگ شده تا مراسم را برگزار کنند.

«شو چله» در لرستان

وی افزود: شب یلدا در سنت لرستان به «شو چله» معروف است و آیینی است که به اعتقاد باستان شناسان ۷۰۰۰ سال پیش رواج داشته است و در طولانی ترین شب سال که آخرین  شب فصل پاییز واولین شب فصل زمستان است دور هم جمع شده وفال «چهل سرو»که فالی تک بیتی است و بین لک ولرهای استان به یک شکل توسط بزرگترهای فامیل  اجرا می شود.

سرپرست معاونت گردشگری لرستان افزود: غذای مردم در زمان‌های گذشته در «شب چله» کباب بره یا بوقلمون بوده که تا این زمان هم ماندگار بوده است، البته در این شب تنقلاتی مانند کشمش، اناردون، قلنگ، گندم شیر، گردو ، بادام وشاه دانه را فراهم می کردند و در کنار بزرگترهای فامیل جمع می شدند و صله رحم را که در اسلام تاکید شده را در شب انجام می دادند.

چارشو «دُر کنی» از رسوم کهن لرستان در شب یلدا

وی چارشو «دُر کنی»را از رسوم کهن لرستان در شب یلدا دانست وگفت: این رسم به این صورت بود که پسربچه‌ها بر سر پشت‌بام خانه‌ها رفته و شال یا چادری را به داخل حیاط خانه آویزان می‌کردند، و شعر «امشو اول قاره خیر دِ هونت بواره، نون و پنیر و شیره کیخا هونت نمیره» را می‌خواندند که در این زمان صاحب‌خانه به واسطه وسع مالی و چیزهایی که در خانه داشت چیزی را درون شال‌هایی که از پشت‌بام آویزان شده بود می‌گذاشتند اما امروزه به دلیل آپارتمانهای بلند این رسم به فراموشی سپرده شده است.

فلاح وند چگنی عنوان کرد: متاسفانه امسال به دلیل مشکلات اقتصادی وگرانی که گریبان گیر مردم شده است شور وشوقی برای شادی ندارند ولی امیدواریم این سنتها وصله رحم در بین مردم ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۶۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس

همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود، سانتیاگو برنابئو از اولین کنسرت خود رونمایی کرد.

طرفداری | اولین کنسرت ورزشگاه سانتیاگو برگزار شد.

شب گذشته از اولین کنسرت به میزبانی استادیوم خانگی رئال مادرید و با حضور چند هنرمند مطرح اسپانیایی رونمایی شد. جشنواره "دیوانه موسیقی" به مدت 7 ساعت در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برگزار شد و تماشاگران شاهد اجرای خوانندگانی مانند خوان ماگان، کامِلا، دی جی نانو، مودستیا آپارت، OBK، رافا سانچز (لا یونیون)، کومپلیس، کوتی، آمستادس پلیگروساس، ملون دیزل، لس ربلدس، تورروس با چانکلاس، سوریا، مرسدس کانیاس، خاویر آندره (لا فرونترا) و لا گواردیا بودند.

این فقط آغاز ماجراست! ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در ماه می میزبان تور "عصرها"ی تیلور سوییفت، خواننده مشهور آمریکایی خواهد بود. این اتفاق هیجان‌انگیز، گامی دیگر در جهت تبدیل برنابئو به بهترین ورزشگاه جهان و میزبانی از رویدادهای فراتر از فوتبال است، همانطور که فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید، پیش از این آرزو کرده بود.

علاوه بر این، خبر هیجان‌انگیز دیگری نیز به گوش می‌رسد: در سال 2025، لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) برای اولین بار یک بازی فصل عادی خود را در برنابئو برگزار خواهد کرد. این رویداد بی‌نظیر، فرصتی استثنایی برای هواداران فوتبال آمریکایی در سراسر اروپا خواهد بود تا شاهد این ورزش محبوب در یکی از مشهورترین ورزشگاه‌های جهان باشند.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • ۴ انتصاب در دانشگاه فرهنگیان لرستان
  • فینال مسابقات بوکس برگزار شد
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • فراهم شدن تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس