Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام ارشد دولت ترکیه با بیان اینکه آنکارا در برابر «عمل انجام‌شده» در منطقه ساکت نمی‌ماند، گفت حمایت مسکو، قاهره و ابوظبی از طبرق نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات و مسئول رسانه‌ای دولت ترکیه امروز (شنبه) گفت حمایت روسیه، مصر و امارات از ارتش ملی لیبی، نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» آلتون در یادداشتی درباره توافق دریایی ترکیه با لیبی، توضیح داد که این توافق روی حق حاکمیتی ترکیه در منطقه صحّه می‌گذارد اما آنکارا در کنار آن دستور کار خود مبنی بر حفاری اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه را نیز ادامه می‌دهد.

بر این اساس، وی ضمن اشاره به فشارها و تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ترکیه به دلیل حفاری در شرق مدیترانه، نوشت که توافق با لیبی نشان داد آنکارا در برابر «عمل انجام‌شده» در این منطقه چشمان خود را نمی‌بندد و با این توافق اثبات کرد بازیگری است که نباید از آن غافل شد.

این مقام ترکیه‌ای با بیان اینکه آنکارا دیگر در حوادث منطقه‌ای تماشاچی نخواهد بود و در آنها دخالت می‌کند، تصریح کرد ترکیه اجازه نمی‌دهد نه در شرق مدیترانه و نه مناطق جنوب مرزهایش، حقوق آن نقض شود یا اقداماتی علیه آن انجام گیرد.

به نوشته آناتولی، آلتون ضمن اشاره مستقیم به حمایت روسیه، مصر و امارات عربی متحده از ژنرال «خلیفه حفتر» سرکرده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی اظهار داشت که این اقدام نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند ترکیه را در منطقه منزوی کند، گفت توافق دریایی آنکارا با لیبی را باید به عنوان بخشی از فعالیت‌های حفاری و زیرزمینی در شرق دریای مدیترانه در نظر گرفته شود.

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد و متعاقب آن یونان از اخراج سفیر این دولت از خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز تا کنون چند بار بر آمادگی کشورش برای اعزام نظامی به لیبی تاکید کرده و گفته هر زمان دولت طرابلس بخواهد، آنکارا به آنها کمک نظامی می‌کند (+). اردوغان همچنین دو روز پیش گفته بود تصمیم دارد هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری در دولت خودخوانده «قبرس شمالی» مستقر کند تا حافظ کشتی‌های حفاری ترکیه در مدیترانه باشند. (جزئیات بیشتر)

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. اتحادیه اروپا  چندی قبل اعلام کرد که طرح ترکیه برای انجام حفاری برای جستجوی نفت و گاز در سواحل قبرس نگرانی بسیار در این منطقه را موجب شده است. اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام ترکیه موجب افزایش تنش‌ها میان این دو کشور شده و غیر قابل قبول است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان ملل روسیه مصر ترکیه لیبی امارات مدیترانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۷۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز می‌شود؛ تدارک یک میلیون رزمنده

به گزارش همشهری‌آنلاین، «عملیات در دریای مدیترانه آغاز خواهد شد..منطقه برای عملیات به دقت تحت رصد است». این بخشی از مصاحبه بامدادی امروز ضیف‌الله الشامی با شبکه المیادین لبنان است.

وی تاکید کرد که صنعاء دارای توانمندی‌هایی است که به آن اجازه می‌دهد تا در خط مقدم حمایت از مردم فلسطین بایستد. عملیاتی که نیروهای مسلح یمن آغاز کرده تنها با توقف جنگ علیه نوار غزه متوقف خواهد شد.

وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن با تاکید بر اینکه این عملیات طی روزهای آتی کلید خواهد خورد، گفت که تجارت هر طرفی در جهان که با اشغالگر اسرائیلی ارتباط دارد، تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت و هدف نیروهای مسلح یمن خواهد بود.

وی با پیش‌بینی این‌که شمار رزمندگان آماده این نبرد بزودی به یک میلیون نفر می‌رسد، تصریح کرد که در صورت حصول توافق آتش‌بس غزه، نیروهای مسلح یمن با دقت میزان صداقت رژیم اشغالگر در توقف جنگ را رصد می‌کند، زیرا دشمن صهیونیست «فریبکار» است.

پیش از این سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع از آغاز مرحله چهارم تشدید تنش علیه رژیم صهیونیستی خبر داده و اعلام کرده بود که این مرحله شامل هدف قرار دادن کلیه‌ کشتی‌هایی است که ممنوعیت ناوبری اسرائیل را نقض کنند از جمله کشتی‌هایی که از دریای مدیترانه عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند. نیروهای مسلح یمن در هر منطقه‌ای که به این کشتی‌ها دسترسی داشته باشند، آنها را هدف قرار می‌دهند.

الشامی امروز تاکید کرد که یمنی‌ها در حمایت ازمقاومت در فلسطین اشغالی، مطالبات خاصی ندارند و روند پشتیبانی از غزه، جدای قضایای ویژه یمن است. «پیشنهادهای وسوسه‌انگیز زیادی به ما در ازای توقف حمایت از موضوع فلسطین، ارائه شد، اما مردم یمن و رهبری آن‌ تا تحقق پیروزی، موضع خود را در قبال فلسطین رها نمی‌کنند».

کد خبر 849297 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل دریای مدیترانه خبر ویژه رژيم صهيونيستى یمن

دیگر خبرها

  • ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح
  • مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد
  • یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز می‌شود؛ تدارک یک میلیون رزمنده
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • تلاش روسیه برای افتتاح کنسولگری در بنغازی
  • ترکیه: از تمام ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • عبدالفتاح البرهان برای تشییع جنازه پسرش به آنکارا رفت
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت