Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول وزیر امور خارجه ازبکستان با اشاره به روابط این کشور و افغانستان طی 3 سال اخیر گفت: مبادلات بازرگانی افغانستان فقط با استان سرخان‌دریا از سطح 200 میلیون دلار فراتر رفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «الهام نعمت اف» معاون اول وزیر امور خارجه ازبکستان در نشستی تحت عنوان «ازبکستان جدید- انتخابات جدید» با اشاره به روابط این کشور و افغانستان طی 3 سال اخیر گفت: «کابل» برای ما بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: افغانستان همسایه نزدیک ماست و این 2 کشور هیچ وقت هیچ مشکلی با هم نداشتند.

معاون اول وزیر امور خارجه ازبکستان افزود: متاسفانه 40 سال است که در این کشور درگیری‌های مسلح همچنان ادامه دارد اما ما به ابتکار رئیس جمهور طی 3 سال اخیر روابط خود را با افغانستان نه تنها در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی بلکه در حوزه‌های دیگر نیز بیش از پیش توسعه دادیم.

الهام نعمت اف اظهار داشت: امسال نیز بین 2 کشور چندین دیدار دوجانبه انجام گرفت، در شهر «مزار شریف» با حضور «عبدالله عارف اف» نخست وزیر یک نشست بزرگ بازرگانی برگزار شد، در ماه جولای نشست کمیسیون مشترکی برگزار کردیم و در چارچوب آن قراردادهایی به ارزش 322 میلیون دلار به امضا رسید.

این دیپلمات ارشد ازبکستان خاطرنشان کرد: استان «سرخان‌دریا» با افغانستان نزدیک است و بازرگانان افغان در این استان فعالیت و سرمایه گذاری می‌کنند.

وی افزود: مبادلات بازرگانی افغانستان فقط با استان سرخان‌دریا از سطح 200 میلیون دلار فراتر رفته و سرمایه‌گذاران افغانستانی علاقه‌مندند در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و دیگر حوزه ها در ازبکستان سرمایه گذاری کند.

معاون اول وزیر امور خارجه ازبکستان ادامه داد: هم اکنون حجم مبادلات بازرگانی بین 2 کشور نزدیک به یک میلیارد دلار است در حالی که قبلا اگر این مبادلات در سطح 10 یا 20 میلیون دلار قرار می‌گرفت خوشحال می‌شدیم.

نعمت اف گفت: ما افغانستان را نباید به عنوان یک کشور دارای درگیری‌های مسلح تلقی کنیم زیرا این کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غنی است.

وی افزود: افغانستان سرشار از منابع معدنی است و اگر ما از این پتانسیل افغانستان استفاده و روابط خود را با این کشور بیش از پیش توسعه دهیم بسیار سودآور خواهد بود.

معاون اول وزیر امور خارجه ازبکستان تصریح کرد: علاوه بر این، افغانستان برای ما کریدور مهم حمل و نقلی است و اگر در افغانستان صلح برقرار شود ما برای صادرات کالاهای خود راه‌های خیلی ارزانی به دست خواهیم آورد بدین دلیل رئیس جمهور ما بر ساخت کریدور حمل و نقلی «مزار شریف- کابل- هرات» و همچنین «مزار شریف- کابل – پیشاور» تاکید دارد و اگر این طرح‌ها اجرایی شوند برای ما سودمند خواهد بود.    

معاون اول وزیر امور خارجه ازبکستان در پایان اظهار داشت: ما خواستار برقراری صلح در افغانستان هستیم. اگر در این کشور صلح برقرار شود برای ما در زمینه کریدورهای حمل و نقلی امکانات بزرگی فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ازبکستان افغانستان همکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۸۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد

ایسنا/همدان رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی در روسیه گفت: روسیه و ایران در کنار هم می‌توانند به یک بازار ۲۰۰۰ میلیارد دلاری دسترسی داشته باشند.

محسن رحیمی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه اکسپو ایران، اظهار کرد: تأثیر برگزاری نمایشگاه‌ها بر شناخت تجار دو طرف بسیار مهم است و استان همدان با دارا بودن محصولات کشاورزی متنوع می‌تواند حجم بالایی از صادرات را به کشور روسیه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه روسیه و ایران در کنار هم می‌توانند به یک بازار ۲۰۰۰ میلیارد دلاری دسترسی داشته باشند، تصریح کرد: ظرفیت صادرات به کشور روسیه بسیار گسترده است بنابراین استان همدان می‌تواند در این بخش با برنامه‌ریزی اصولی و داشتن نقشه راه سهم خود را از این بازار کسب کند.

رحیمی با بیان اینکه آمار صادرات کالاهای ایران به روسیه ۲۰۲۳ به ارزش حدود ۹۴۶ میلیون دلار رسیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرصت خوبی برای استان همدان برای صادرات به روسیه فراهم است که با حمایت مسئولان دولتی و ورود بخش‌خصوصی می‌تواند زمینه‌ساز مبادلات تجاری با حجم قابل توجه‌ای از محصولات این استان باشد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی در روسیه تصریح کرد: همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد که می‌تواند در حوزه صادرات کشاورزی و صنایع غذایی اثرگذار باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توافق ۲۴ میلیون دلاری هیئت تجاری افغانستان در ازبکستان
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور+فیلم
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • دنبال رونق تجارت خارجی در مازندران هستیم
  • مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور