Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی ـ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس، اصلی‌ترین مسئله در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را آموزه‌های قرآن و عترت دانست و گفت: هیچ بخشی از زندگی ما نیست که تحت تاثیر دیدگاه‌های فرهنگیمان خصوصاً با رویکرد و محور آموزه‌های قرآن کریم نباشد.

به گزارش ایكنا از فارس، جهان‌بخش بانشی،‌ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس امروز، 30 آذرماه در کارگروه استانی حجاب و عفاف این اداره‌كل گفت: یکی از گران قیمت‌ترین داشته‌های معنوی هر جامعه‌ای فرهنگی است که در آن نهادینه شده و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و در این میان اصلی‌ترین مسئله در فرهنگ ایران اسلامی، قرآن کریم و آموزه‌های ائمه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این بنیان فرهنگی در تمام ارکان جامعه از جمله آثار ادبی، فرهنگی، هنر، صنعت، معماری، خوراک و پوشاک به نوعی نمود پیدا می‌کند و هیچ بخشی از زندگی ما نیست که تحت تاثیر دیدگاه‌های فرهنگیمان خصوصاً با رویکرد و محور آموزه‌های قرآن کریم نباشد.
بانشی با تأکید بر لزوم توجه به آموزه‌های قرآن در زندگی گفت: رفتار و زندگی ما در طول تاریخ با این قطب‌نما تنظیم شده حتی در تشریفات و موضوعات رونمای رفتارهای ما که ممکن است جنبه‌های ظاهری هم داشته باشد همه دیده می‌شود، طبیعی است که باید همه را حفظ و تقویت کنیم که هم ماندگار باشند هم تاثیرگذار در زندگی نسل‌های آینده باشند.
وی با اشاره به فرهنگ غنی اسلامی کشورمان گفت: مهم‌ترین مسئله در رابطه با فرهنگ و حجاب، باور و اعتقاد ما به دین اسلام است به گونه‌ایی که در طول 1400 سال هیچ وقت ایران از مفاهیم آرمانی و الهی جدا نبوده و در ذهن و فکر و اندیشه ما نهادینه شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس افزود: حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی، این دو عامل باعث سلامت جامعه است و در صورت نبود این دو موجب به وجود آمدن مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه خواهد شد.
وی با بیان اینكه حجاب و عفاف مربوط به همه افراد جامعه می‌شود و فقط مربوط به زنان نیست، گفت:هیچ تفاوتی در این امور بین زنان و مردان وجود ندارد، خصوصا در مسئله عفاف که شامل عصمت درونی، عفت، پاکدامنی، تدین قلبی به شعائر الهی و دوری از پستی‌ها است.
بانشی گفت: اگر قرار است عفاف به‌عنوان یک گوهر ارزشمند که سایر جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد حاکم باشد باید هر دو گروه بزرگ انسانی این مسئله را رعایت کنند و عمومیت دارد.
وی، اقتدار و صلابت جامعه را به عفاف وابسته دانست و گفت: جایگاه عفاف بسیار رفیع، متعالی، ارزشمند و دارای اهمیت است و اگر عفاف اجتماع مخدوش شود اولین جای که نمود پیدا می‌کند در نهاد مقدس خانواده است و تزلزل خانواده یعنی تزلزل جامعه و فاصله گرفتن از فرهنگی که همه هستی ما به آن وابسته است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس یادآور شد: نهاد آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگ‌ساز است و از لحاظ تقویت پایه‌های فرهنگی با هیچ‌جا قابل مقایسه نیست لذا باید در تمامی مقوله‌های علمی، فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و فنآورانه طرح و برنامه داشته باشیم و هوشمندانه و با ظرافت خاص راهبردها را تعریف، تدوین و عملیاتی کنیم و در متن مدرسه پیاده کنیم.
بانشی با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، گفت: در ارتباط موثر با مخاطب خود اگر قرار باشد به‌صورت مستقیم موعظه کنیم اثر ندارد، لذا باید از روش‌های غیر مستقیم و قالب‌های فرهنگی و ادبی برای تبلیغ این‌گونه اندیشه‌های ارزشمند و متعالی استفاده شود.
ابراهیم نجفی‌نژاد، کارشناس مسئول فرهنگی ـ هنری اداره‌کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف به‌عنوان یکی از ضرورت‌های باورهای دینی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است و نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق‌تر، ضروری و اساسی است.
وی اضافه كرد: پیش از برنامه‌ریزی صحیح باید عناصر مفهومی چون فرد انسانی، خانواده و جامعه را در زمینه فعالیت علمی و فرهنگی به خوبی شناخته و جایگاه هر یک را بررسی کرد و سپس در سه مرحله نهادینه‌سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاس‌داری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، با استفاده از ابزار و شیوه‌های کاملاً مدرن و مؤثر به فعالیت پرداخت.
نجفی‌نژاد با تاکید بر اینکه لازمه اجرایی و عملیاتی شدن هر یک از مراحل پیش گفته، به حرکت جمعی ِپویایی در نهادهای فرهنگی - اعم از خصوصی و دولتی - نیاز است، گفت: اگر هم‌سویی و هم‌پوشی در سطح فراگیر صورت نگیرد، نتیجه مطلوب به‌دست نمی‌آید.
کارشناس مسئول فرهنگی ـ هنری آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه در جهت نهادینه‌سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی‌ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادهای کشور بهره گرفت، گفت: آموزش و پرورش، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي عفاف و حجاب آموزه هاي قرآن و عترت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی

  به گزارش ­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­دکتر رادمنش با بیان اینکه در مکتب طب سنتی ایران چیدمان تغذیه بر اساس فصل، سن، محل زندگی و مزاج اشخاص متفاوت است، اما یکسری تدابیر عمومی نیز وجود دارد که رعایت آنها به حفظ سلامت همه افراد­ کمک می‌کند؛ تاکید کرد: پرهیز از پرخوری و درهم خوری یکی از اصول مهم تغذیه به شمار می‌آید، زیرا رعایت نکردن آن موجب تداخل و اختلال در هضم و ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. دکتر رادمنش همچنین داشتن نظم در ساعات غذا خوردن را یکی از مهمترین آداب تغذیه صحیح دانست و بر ایجاد فاصله کافی بین وعده شام و خوابیدن تاکید کرد. وی افزود: طب ایرانی، طب کلی نگر است و پزشکان متخصص طب ایرانی بر اساس شرایط هر فرد، دستورهای خاصی را به وی ارائه می‌دهند. در طب ایرانی پیشگیری از بیماری با رعایت اصول ششگانه حفظ سلامتی جز قوانین بنیادین می‌باشد. این اصول عبارتند از آب و هوا، تغذیه، حرکات بدنی، خواب و بیداری، نگهداری مواد لازم و دفع مواد زاید و حالات روحی و روانی که در این میان ورزش و تغذیه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: ورزش اصولی، عامل مهمی برای حفظ سلامتی به شمار می‌رود و برای آن فواید زیادی ذکر شده است. به نظر برخی از حکما، چون ابن سینا، عامل ورزش در حفظ سلامتی، بر همه عوامل حتی تغذیه، تقدم دارد و برای اینکه از فعالیت‌های بدنی بیشترین فایده نصیب افراد شود، ورزش‌های متناسب با هر فرد پیشنهاد شده است. وی افزود: فعالیت بدنی منظم و متناسب با سن و شرایط جسمانی، فواید بی‌شماری برای سلامت جسم و روان دارد. تشویق اعضای خانواده به انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ورزش‌های گروهی، متناسب با شرایط افراد خانواده می‌تواند روحیه نشاط و شادابی را در خانه حاکم کند. ­ وی در پایان گفت: با همدلی و همکاری خانواده‌ها، رسانه‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانیم با ترویج فرهنگ غذای سالم و ورزش همگانی و متناسب بر پایه آموزه‌های طب ایرانی، جامعه‌ای سالم و پویا برای نسل‌های آینده بسازیم. هفته سلامت فرصتی مغتنم برای آغاز این حرکت ارزشمند است.

دیگر خبرها

  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه های دشمنان و مقابله جبهه کفر برابر حق
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • معاون پرورشی آموزش و پرورش: اجرای طرح عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / «دخترانی که پای روایت ما نباشند، پای روایت دشمن می‌نشینند»
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • معاون پرورشی آموزش و پرورش: اجرای طرح های عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / دخترانی که پای روایت‌ ما نباشند، پای روایت دشمن می نشینند
  • اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند