Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نسیم بهادری کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اظهار کرد: در حال حاضر نخستین علت مرگ و میر در ایران، بیماری‌های غیر واگیر است، اظهار کرد: آمار سازمان بهداشت جهانی نیز نشان می‌دهد ۶۳ درصد علت مرگ و میر‌های دنیا مربوط به این گروه از بیماری‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: بیش از ۹ میلیون مرگ مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر در سنین زیر شصت سال رخ می‌دهد.

نسیم بهادری تصریح کرد: آلودگی هوا، دخانیات، الکل و رژیم غذایی ناسالم مانند مواد غذایی سرشار از روغن، شکر و نمک از عوامل ایجاد بیماری‌های غیر واگیر هستند.

او بیان کرد: بر اساس شواهد موجود، ۷۶ درصد علت مرگ و میر‌ها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر از جمله سرطان ها، دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی و عروقی و یکی از علت‌های اصلی ابتلا به بیماری ها، اضافه وزن و چاقی است.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز افزود: بر اساس آمار، ۵۲ درصد علت مرگ و میر‌ها ناشی از چهار بیماری شایع شامل سرطان ها، دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی است که چاقی و اضافه وزن در ردیف مهم‌ترین علت ابتلا به این چهار بیماری قرار می‌گیرد.

نسیم بهادری گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، ایرانی‌ها در مصرف چربی، نمک و شکر رکورددار هستند، به طوری که سرانه مصرف نمک هر ایرانی در روز، نزدیک به ۱۰ گرم نمک است، این در حالی است که بیشترین میزان مورد استفاده نمک در روز باید کمتر از پنج گرم یا یک قاشق مرباخوری باشد.

او ادامه داد: همچنین سرانه مصرف قند و شکر ایرانیان، ۶۶ گرم است که میزان مطلوب آن در سبد غذایی کمتر از ۶ قاشق چایخوری در روز است.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اضافه کرد: برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن، چاقی و بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون، انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی، نیاز است که همیشه در مصرف میزان مواد قندی و شیرین، مواد غذایی پُر نمک، شور و چرب احتیاط کنیم.

او با بیان اینکه در مناسبت‌ها بویژه در شب یلدا نیز می‌توان با رعایت توصیه‌هایی میزان دریافت این مواد را کاهش داد، افزود: مواد قندی و شیرین، چرب و پُر نمک که سه عامل خطر مهم چاقی، دیابت، چربی و فشار خون بالا هستند، باید همیشه کم استفاده شوند، حتی در شب یلدا.

نسیم بهادری گفت: پرخوری در شب یلدا به جز اختلال‌های سوء هاضمه به دلیل اضافه دریافت انرژی می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

او تصریح کرد: از خرید و مصرف آجیل‌های شور خودداری کرده و در عوض از آجیل‌های تفت داده نشده و خام، به مقدار کم استفاده کنیم.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز بیان کرد: باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است، بنابراین برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن، باید اعتدال رعایت شود.

او ادامه داد: اگر چاق هستیم و یا مایل نیستیم دچار اضافه وزن شویم، توصیه می‌شود آجیل را در حد اعتدال پیش از غذا مصرف کنیم، چرا که به دلیل دارا بودن فیبر، موجب پُر شدن حجم معده و در نتیجه سبب احساس سیری در ما می‌شود و در نتیجه غذای کمتری می‌خوریم.

نسیم بهادری اضافه کرد: مبتلایان به دیابت در شب یلدا به جای مصرف توت، کشمش و انجیر، از مغزدانه‌هایی همچون گردو، فندق، پسته و بادام زمینی استفاده کنند؛ همچنین افراد دیابتی بهتر است تا سه واحد میوه مانند یک قاچ متوسط هندوانه یا یک عدد خرمالو متوسط یا نصف لیوان انار در طول روز استفاده کنند.

او ادامه داد: افراد مبتلا به فشار خون هم از مصرف آجیل‌های نمکی خودداری کنند؛ مبتلایان به فشار خون از مصرف میوه‌های این شب همچون هندوانه، خرمالو و انار در حد اعتدال غافل نشوند، چرا که این میوه‌ها سرشار از پتاسیم است و به کنترل و کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز افزود: یکی از تنقلات شب یلدا میوه‌های خشک هستند، این میوه‌ها سرشار از ویتامین‌هایی همچون ویتامین‌های گروه B و A، املاحی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز است.

نسیم بهادری گفت: به یاد داشته باشیم، یک چهارم لیوان میوه خشک نزدیک به ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد، بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنیم.

ناتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۰۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند

 مصطفی صالحی زاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت در دسته بندی نوشیدنی ها و فرآورده های آنها، انواع نوشابه گازدار با/یا بدون قند، نوشابه انرژی زا، نوشیدنی مالت (ماء الشعیر) طعم دار و نوشیدنی عصاره گندم طعم دار، انواع شربت میوه ای و غیرمیوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجاز محسوب می شوند

وی ادامه داد: همچنین انواع سوسیس و کالباس، ژامبون، انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس و کالباس و ژامبون، انواع سمبوسه و فلافل آماده شده، پنیر پیتزای پروسس و تاپینگ پیتزا در دسته بندی فرآورده های گوشتی و غذاهای آماده مصرف در فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت هستند.

وی افزود: سایر اقلام خوراکی مانند روغن مصرفی خانوار (روغن نیمه جامد)، انواع سس سالاد و مایونز، انواع فرآورده حجیم شده بر پایه ذرت و فرآورده های کاکائویی از دیگر کالاهای آسیب رسان به سلامت محسوب می شوند

  صالحی زاده  داد: مطابق بند ج ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، تبلیغ کالاها و خدمات مندرج در این فهرست از سوی همه رسانه‌ها ممنوع است.

فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت در سال 1403 در فایل زیر قابل مشاهده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟
  • ۹ میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند