Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن حاجی میرزایی شنبه شب در سیزدهمین نشست آموزشی – ترویجی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش در مشهد افزود: سالها به رویه‌هایی عادت کردیم و  آنها را ادامه دادیم در حالی که جامعه هدفمان، جامدات نیستند بلکه انسان هستند و هزینه آزمون و خطای شیوه‌هایمان زیاد است.

وی تاکید کرد: ارزشیابی باید جز تفکیک ناپذیر هر اقدام یا فعالیتی در عرصه تعلیم و تربیت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف مشترک این وزارتخانه و حوزه علمیه تربیت نیروی انسانی مومن و نسلی است که مسوولیتهای خود را بشناسد، از باورها و ارزشهای خود دفاع کند و به کشورش یاری برساند.

**********

حاجی میرزایی افزود: ماموریت ما در دوره جدید، تبدیل نظام آموزش و پرورش به نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزه‌های دینی است و در این راستا اسناد و معارفی تولید شده اما گره اصلی، چگونگی تفاهیم این محتوا به نسل جوان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: انسان از سه قابلیت دیدن، شنیدن و ادراک برخوردار است و آنچه انسان را به مرتبه‌ای پایین‌تر از حیوانات تنرل می‌دهد، از کار افتادن این سه قابلیت اساسی است.

حاجی میرزایی اظهار داشت: آموزش و پرورش مهمترین نهادی است که ماموریت دارد که با این سه عنصر کلیدی انسانها تعامل برقرار کند و چه عزت و رسالتی شکوهتر و مهمتر از اینکه این سه عنصر سامان یابد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: چشم، گوش و ادراک ۱۵ میلیون دانش آموز به طور منظم هفته‌ای ۲۰ تا ۲۴ ساعت در اختیار این وزارتخانه است و باید با ارزیابی عملکرد گذشته خود، بسنجیم که چقدر از این قابلیتها را می‌توانیم در راستای اهداف بزرگ الهی بکار گیریم.

وی بیان کرد: سند تحول بنیادین با همه معارف بلندی که در اختیار دارد، در نقطه آغاز و در سخت ترین شرایط قرار دارد، این سند در وضعیتی تدوین شده که آرمانهای بزرگی را نشانه رفته است اما در آن واقعیتها و مقاومتهای موجود، شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر قرار نگرفته است.

حاجی میرزایی اظهار داشت: اکنون که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌خواهد در بستری جریان یابد، آهنگ و مسیر دیگری دارد، برای سامان دادن موثر آن باید با تمام توان وارد میدان شد تا مورد سرزنش قرار نگیریم.

وی ادامه داد: نیازمند روشهایی هستیم که سند تحول بنیادین را جریان بدهد و پاسخگوی نیازهای ما در تربیت اخلاقی موثر و متعالی دانش آموزان و تبدیل نیازهای اساسی و حیاتی آنان به یک تقاضای موثر و جدی باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دایره نیازها و تقاضاهای ما با تقاضاهای نسل جدید منطبق نیست، چیزهایی می خواهند که نیاز ندارند و چیزهایی نمی خواهند که نیاز دارند لذا اگر می خواهیم نیازهای حقیقی آنها را تامین کنیم، باید طرحی تدوین کنیم که این معارف بلند را در سبد تقاضای نسل نو قرار دهد و این نهضت بزرگ و سراسری را در مسیر احیای تمدن اسلامی و احیای تفکر انقلابی سوق و جامعه را مبتنی بر تراز اسلامی گرداند.

حاجی میرزایی اظهار داشت: در محتوا و روشهای آموزش، شیوه‌های سنجش و ارزشیابی تلاشها، در معلمین و مربیان و مدیران مدارس نیازمند تحول اساسی هستیم و تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

وزیر آموزش و پرورش، ایجاد یک تفکر نظام یافته، هماهنگی نظام‌مند، گفت وگوهای عمیق‌تر و اساسی‌تر بین کسانی که در عرصه تعلیم و تربیت دخیل هستند برای تربیت دانش آموزان مبتنی بر ارزشهای دینی و اسلامی ضروری دانست.

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: هدف از برگزاری این نشست، بهره‌گیری از همه ظرفیتهای فکری و انسانی برای تربیت دینی نسل جدید است.

علیرضا حاجیان زاده افزود: براین اساس ستاد مزبور اقدام به تدوین برنامه پنج ساله‌ای با سه رویکرد اساسی کرده که شامل شناسایی و جذب و تربیت مبلغین جوان و کارآمد و بهره‌گیری از آنان در امر تعلیم و تربیت، تربیت نیروی انسانی و توانمندسازی مدیران مدارس و مربیان، تبادل فکر و اندیشه با صاحب نظران به منظور تولید محتوای تربیتی در قالب تشکیل هیاتهای اندیشه ورز می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مهمترین وظیفه این نهاد اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که یکی از راهکاری تحقق آن تعلیم و تربیت چند ساعتی است.

قاسمعلی خدابنده اظهار داشت: در سند مزبور نیز وظایفی برعهده حوزه علمیه گذاشته شده که از جمله آن تربیت مربی، تامین محتوا برای دروس علمی و فرهنگی است.

وی راه‌اندازی مدارس امین، اجرای طرح پیوند مدرسه و مسجد، برپایی نمازهای جماعت در مدارس با حضور روحانیون را از جمله فعالیتهای مشترک اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با حوزه علمیه برشمرد.

برچسب‌ها حوزه علميه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش محسن حاجی‌ میرزایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش محسن حاجی میرزایی حوزه علميه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش محسن حاجی میرزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود

امام جمعه قم خطاب به مسئولین گفت: در بودجه آموزش و پرورش کم نگذارید و سند تحول آموزش و پرورش کاملاً اجرا شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه  امروز قم که در مصلی قدس برگزار شد، اظهار داشت: امام علی (ع) می‌فرماید: «ُوصِیکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ بِتَقْوَی اللَّهِ وَ کَثْرَةِ حَمْدِهِ عَلَی آلَائِهِ إِلَیْکُمْ وَ نَعْمَائِهِ عَلَیْکُمْ وَ بَلَائِهِ لَدَیْکُمْ؛ فَکَمْ خَصَّکُمْ بِنِعْمَةٍ وَ تَدَارَکَکُمْ بِرَحْمَةٍ؛ ای مردم، شما را در برابر عطاهایی که خداوند ارزانی‌تان داشته، نعمت‌هایی که شما عنایت کرده و احسانی که حق شما داشته است به ترس از خدا و به سپاس فراوان سفارش می کنم.»

وی در رابطه با آثار و برکات اعتقاد به معاد و روز رستاخیز در اصلاح نگاه انسان به هستی گفت: خداوند در آیه 66 و 67 سوره مریم می فرماید:« وَیَقُولُ الْإِنْسَانُ أَإِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیًّا، أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئًا؛ انسان (در امر معاد شک کند و) گوید: آیا چون من بمیرم باز به زودی مرا از قبر بیرون آورده و زنده خواهند کرد؟! آیا آدمی (برای ایمان به معاد) متذکر آن نمی‌شود که اول که هیچ محض و معدوم صرف بود ما او را ایجاد کردیم؟»

خطیب جمعه قم بیان کرد: معاد باوری یکی از ارکان ادیان توحیدی است که بعد از توحید قرار دارد، چون معاد مسیر زندگی انسان و نگاه انسان را هستی تغییر می دهد.

وی با بیان اینکه کسانی که به مبدا و معاد باور دارند زندگی و نگاه متفاوتی دارند، افزود: کسی که به معاد باور دارد صبور، پرتحمل و شکیبا مب شود و همه چیز راه به جان می خرد تا به جانان وصل شود. بنابراین اگر تعریف ما نسبت به دنیا و آخرت هدفمند شد نگاه ما تغییر می‌کند. اکر انسان بداند که دنیا مجموعه ای از رنج ها، تلخی ها، خواسته و ناخواسته ها است نگاهش تغییر می‌کند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: همه پیامبران به دو اصل مهم یعنی به مبدأ و معاد دعوت کردند؛ اگر نگاه به مبدأ درست شود معاد، عدالت، امامت و... نیز درست می‌شود؛ زیرا انسان می‌داند همه امور حسابرسی دارد.

وی با اشاره به اینکه بین کسی که تصور می‌کند همه چیز در این دنیا است و کسی که می‌داند این دنیا محل عبور است تفاوت است، اضافه کرد: دنیا در دید انسان معاد باور یک ابزار است. معاد باوری باعث می‌شد که بینش انسان نسبت به دنیا وسعت می بخشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: زندگی انسان دارای فصل‌های متعددی است که بخش کوچکی آن در این دنیا است و بخش‌های اصلی آن در سرای آخرت است.

وی در رابطه باعملیات وعده صادق اظهار داشت: نیروی‌های مسلح با این کار دل مردم را شاد کردند. جهان بیان می‌کرد کسی حریف رژیم صهیونیستی نیست اما نیروهای مسلح ما با غرش موشک‌ها و پهپادها و عبور از پدافندهای دفاعی 28 کشور خلاف این را نشان دادند. رهبر معظم انقلاب می‌فرماید امید به آینده داشته باشید و این عملیات از مصادیق امید به آینده است.

وی با تأکید بر اینکه دنیا اقدام ایران را اقدامی مؤثر و اخلاقی معرفی کرد، افزود: اقدام ایران دقیق، ظریف و حساب شده بود. از همان جایی که هواپیماهای اسرائیل بر خواستند همان جا را زدیم. ما مثل رژیم صهیونیستی نیستیم که بیمارستان‌ها، مردم و کودکان را بزنیم، بلکه مردانه و جوانمردانه می‌زنیم.

امام جمعه قم گفت: رژیم غاصب اسرائیل، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی که همراهی کردند و همراهان منطقه‌ای صحنه را باختند و اعتبار نداشته را هم از دست دادند و این رژیم در یک محاصره باقی ماند و راهی جز این ندارد که سکته کند و به کسانی که پیش از او رفته‌اند بپیوندد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: از همه کسانی که در این دو هفته برای حفظ ارزش‌ها و حجاب و عفاف به میدان آمدند و زخم زبان‌ها و ملامت‌ها را به جان خریدند، اما از پای ننشستند و روز گذشته در حرم کریمه اهل بیت (س) قسم یاد کردند تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است و دشمن می‌خواهد در مسئله حجاب برای ما یک چالش به وجود بیاورد و دست بیگانه در کار است. کسانی که گاهی احساس می‌کنید در مسئله فقهی نظر دیگری دارید در رابطه بااینکه دشمن این مسئله را طراحی می‌کند چه می‌خواهید بگویید؟ همراهی با دشمن؟

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روز معلم بیان کرد: شهید مطهری معلم و الگویی برای همه سطوح جامعه بود و به همین خاطر روز شهادتش روز معلم شد.

وی با بیان اینکه بعد علم‌آموزی، یاد دادن تفکر و آموزش عملی اخلاق سه بعد معلمی است، اظهار داشت: معلم باید کاری کند که انسان از سطحی‌نگری و سطحی اندیشیدن پرهیز کند. رفتار و گفتار معلم باید جنبه الگویی برای گروه هدف در همه سطوح آموزشی داشته باشد. اگر تحول در جامعه می‌خواهیم باید در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود.

امام جمعه قم خطاب به مسئولین گفت: در بودجه آموزش و پرورش کم نگذارید تا معلم ما با عشق و علاقه بر سر کلاس برود تا ذهن او مشغول امور دیگر برای گذران زندگی‌اش نباشد. سند تحول آموزش و پرورش کاملاً اجرا شود؛ اگر بهترین سند را بنویسیم؛ اما در کمد بماند و اجرا نشود تحولی در آموزش و پرورش ایجاد نمی‌شود.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه آموزش و پرورش ما باید خروجی داشته باشد، عنوان کرد: تربیت انسان‌هایی در تراز نظام اسلامی باید خروجی آموزش و پرورش باشد. انسان‌هایی صبور، متوکل، مؤمن، متدین، امیدوار به آینده روشن و آماده برای هر نوع مجاهدت باید خروجی آموزش و پرورش باشد.

وی با اشاره روز کارگر افزود: در نگاه اسلام نقش کلیدی برای کارگر وجود دارد و پیامبر (ص) دست پینه بسته کارگر را بوسه می زد. کارگران نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند. کارفرمایان و کارگران در یک جبهه جنگ اقتصادی هستند

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خوشبختانه در دولت فعلی کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشتند که این کار باید استمرار پیدا کند، گفت: کارگران مسئولیت سترگ دارند. وظیفه‌شناسی، انضباط کاری و برای ارتقا کشور مایه گذاشتن از وظایف کارگران است که باعث می‌شود ما شاهد جهش تولید و حرکت انقلابی در جامعه باشیم.

وی با اشاره به روزشورا (9 اردیبهشت) گفت: به اهمیت شورا هم در متون دینی و هم در قانون ما تأکید شده است و اصل 100 تا 106 قانون اساسی به شیوه کار شوراها پرداخته است و جایگاه مهمی در قانون اساسی برای شوراها قرار داده است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در رابطه با نکات کلیدی در شورای ها برای خدمت رسانی بهتر به مردم بیان کرد: افرادی که می‌خواهند وارد شورا شوند یا در شوراها قرار دارند لازم است پایبند به الزامات قانونی باشند و در خدمت به مردم کوتاهی نکنند.

وی با بیان اینکه عدم سو استفاده از قدرت و امکانات و اختیارات، پاک‌دستی، توانمندی، خوشنام بودن و دلسوزی برای مردم از لوازم موفقیت هر شورا است، افزود: مسئولین دولتی ما شوراها را مزاحم کار خود نمیدانند بلکه شوراها با مسئولین هم افزا هستند و کارها را رو به جلو می برند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود
  • کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش