Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاهش قدرت خرید مردم سبب شده که در این آستانه شب یلدا هم، شاهد کم‌رونقی در بازار سطح شهر سنندج و نگاه پرحسرت اقشار کم‌درآمدها باشیم. ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین شب سال در گویش مردم کردستان به «شو چله» معروف است؛ این شب، بهانه‌ای‌ست برای دور هم جمع شدن خانواده‌ها تا در کنار هم لحظاتی به یاد ماندنی داشته باشند، مردمان سراسر کشور هر یک با آداب و رسوم خاص این شب را جشن می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گذراندن طولانی‌ترین شب سال در کنار بزرگ‌ترها صفای دیگری دارد. مگر می‌شود شب یلدا باشد نشانی از پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها نباشد، شب‌نشینی در طولانی‌ترین شب سال برای کردستانی‌ها تداعی خاطرات زیبایی از حضور بزرگان خانواده‌، تنوع انواع غذاهای سنتی، دور همی زیر کرسی، اجرای بازی‌های قدیمی و شور و شادی است.

مردم استان کردستان در حالی امسال به استقبال شب یلدا رفته و در جنب و جوش خرید وسایل‌های امشب هستند که با کاهش قدرت خرید و افزایش بیش از 3 برابری قیمت پسته و اغلب انواع خشکبار و تنقلات نسبت به سال‌‌های گذشته روبه‌روند؛

هزینه‌های مهمانی و دور همی شب یلدا آنچنان افزایش یافته که دیگر ذوقی برای هیچ خانواده کردستانی باقی نگذاشته، اگر با یک حساب سر انگشتی هزینه خرید یک خانواده 4 نفره را حساب کنید، قطعاً باید حدود 200 تا 300 هزار تومان هزینه کنند؛ این گرانی و وضعیت سرسام‌آور دغدغه شهروندان ما را در این شب لذت‌بخش، تلخ کرده است.

خبرنگار تسنیم در آستانه شب یلدا به سطح بازار شهر سنندج رفته تا ضمن مشاهدات عینی از وضعیت بازار، دردل‌های شهروندان را نیز از زبان خودشان منعکس کند.

افزایش سرسام‌آور قیمت کالاها در بازار سنندج

آمنه بهمنی یکی از شهروندان که در یکی از بازارهای قدیمی سنندج مشغول به خرید «شب چله» بود و از افزایش قیمت‌ها به شدت گله‌مند بود، به خبرنگار تسنیم گفت: هر سال مراسم شب یلدا با حضور بچه‌هایم با شور و صفای خاصی در منزل خودم برگزار می‌شود و همه دور هم جمع می‌شویم.

وی افزود: طبق سنت دیرینه کردستانی‌ها این شب را با غدای سنتی مانند دلمه جشن گرفته و باید کلی مخلفات برای تهیه آن خرید کنند، اما واقعاً امسال قیمت ها سرسام‌آور است، گرچه هرسال دراین روزها این وسایل‌ها را خریداری کرده اما امسال با تفاوت فاحشی از قیمت‌ها مواجه بوده‌ام.

این مادر سنندجی با ابراز نگرانی از ناتوانی خرید ملزومات این شب، می‌گوید: انار کیلویی 9 هزار تومان و گوجه فرنگی کیلوی 8 هزار تومان شده درحالی که در 10 روز گذشته انار را با کیلویی 5 تا 6 هزار تومان و گوجه فرنگی کردستان را با 3 هزار تومان هم می‌توانستیم بخریم، چرا نظارتی برقیمت اجناس نیست؟ آیا این انصاف است.

شب یلدا باید با شرمندگی از مهمانانمان پذیرایی کنیم

احمد فرجی، یکی دیگر از شهروندان سنندجی که یک بسته آجیل به دست داشت، در حال عبور از بازار میوه‌فروشان سنندج بود و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: همین مقدار کم آجیلی هم که خریدم آنچنان کیفیت مطلوبی ندارد، هر یک کیلو آجیل درجه یک بیش از 200 هزار تومان قیمت دارد، اما این آجیل که بنده خریده از کیفیت پایین‌تر و حدود 140 هزار تومان هزینه کرده‌ام، تازه باور کنید با شرمندگی باید پذیرایی کنیم.

وی با بیان اینکه قشنگی یلدا به همین انار خوردن‌های دسته جمعی بوده و انار یک میوه بهشتی است، افزود: امشب حدود 17 نفر مهمان دارم تمامی برادر و خواهرهایم دور هم جمع هستیم، متأسفانه قیمت انار این چند روز افزایش داشته، حال شما فکرش را بکنید 17 عدد انار همراه با دونوع میوه دیگر را اضافه کنم، با این حقوق بازنشستگی ناچیز برای 30 روز آینده، دیگر چه امیدی به زندگی کردن باید داشته باشم.

آیا با این قیمت‌های متفاوت نظارتی بر بازار می‌بینید؟!

محمد سیف‌پناهی، شهروند دیگر سنندجی در این‌باره اظهار داشت: این روزها که بازار خرید برخی اجناس در سطح شهر داغ می‌شود انتظار نظارت مسئولان متولی بیشتر است، اگرچه مسئولان به صورت نمادین در اخبار شبکه استانی با یک دوربین به دنبال خود راه می‌افتند و ادعای نظارت دارند، اما حالا شماها قیمت‌ها را مشاهده و قضاوت کنید، آیا با این قیمت‌های متفاوت نظارتی می‌بینید؟!

افزود: از سویی افزایش سرسام‌آور قیمت پسته، آجیل و تنقلات و از سویی دیگر کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که جشن‌هایی همچون شب یلدا و جشن‌های نوروز کم‌رنگ و بی‌روح شود.

وی بیان کرد: اگرچه خدارو شکر همه اجناس به فراوانی وجود دارد و بازار با کمبود هیچ جنسی در این روزها مواجه نبوده اما قیمت‌ها و این گرانی دیگر توان خرید را از ما گرفته است.

روایت تسنیم از آداب و رسوم مردم کردستان در شب یلدا؛ از «پختن دُلمه» تا پخش «کاسه هاوسا»حال و هوای بازار سنندج در آستانه شب یلدا+تصاویر

گرانی‌ فروشنده و خریدار را به تنگ آورده است/مردم فقط قیمت می‌پرسند

از حاج مصطفی یکی از فروشندگان آجیل و تنقلات سطح شهر سنندج سوال کردیم، اوضاع شب یلدا چگونه است، گفت: سال‌های گذشته چند روز مانده به شب چله در کردستان، بازار خیلی شلوغ و مردم خرید می‌کردند‌، به طوری‌که در این روزهای جشن نیروی کمکی می‌گرفتیم اما این روزها مردم فقط قیمت می‌پرسند و نظاره‌گرند چون قدرت خرید ندارند.

وی که دل و دماغی برای صحبت کردن با ما نداشت، و از بی‌رونقی بازار گلایه داشت، گفت: این روزها تورم و گرانی‌ فروشنده و خریدار را به تنگ آورده، واقعاً مردم مانند سال‌های گذشته توان خرید آجیل و شیرینی‌های با کیفیت را ندارند، آن تعداد محدودی هم که حاضر به خرید هستند بیشتر به دنبال جنس ارزان و بی‌کیفیت هستند.

وی عنوان کرد: اگرچه اکثر موارد قیمت‌ها در شب یلدا تغییری نمی‌کند اما افزایش قیمت در یک یا دوماه قبل از شب یلدا کار خود را کرده و دیگر قدرت خرید بسیاری از خانواده‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

نادری یکی از میوه‌فروشان سطح شهر هم در این سرمای شدید مشغول به چیدن اجناس خود بود، وی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: مقصر گرانی میوه و سبزی ما نیستیم، اجناس تا به دست ما می رسد گران می‌شود، ما هم در این سرما با زحمت فراوان می‌خواهیم، برای خانواده و زن و بچه‌هایمان رزق و روزی حلالی ببریم.

فروش میوه و آجیل کاهش داشته است

فرزاد سردارزاده، رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: گشت‌های مشترک و مستقل صمت از 24 تا پایان 30 آذرماه به‌صورت ویژه بر بازار نظارت می‌کند.

وی با بیان اینکه بازرسان سازمان صمت استان کردستان به‌صورت دو شیفته در سطح شهر فعال و پاسخ‌گوی شکایت‌های تلفنی، حضوری و کتبی مردم هستند، افزود: به‌صورت مستمر از بازار میوه، شیرینی، آجیل و خشکبار بازدید انجام شده و با هرگوه گرانفروشی برخورد می‌شود.

وی گفت: قیمت محصولات میوه و آجیل امسال، نسبت به سال گذشته مناسب‌تر بود اما فروش کاهش داشته است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت برخی کالاها متفاوت است، توضیح داد: یک سری کالاها تحت هیچ شرایطی قیمت مصوب ندارد چراکه اقسام مدل‌های متنوع و کیفیت‌های متفاوت وجود داشته و نمی‌توان قیمت ثابتی برای آنها انتخاب کرد.

وی با ذکر اینکه اساس کار ما اعلام فاکتور معتبر فروشندگان است، افزود: هر فروشنده مکلف است در برابر فروش هر کالای بالای 10 هزار تومان، به خریدار فاکتور دهد در غیر این صورت طبق قانون نظام امور صنفی تخلف است.

به گزارش تسنیم؛ براساس مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم بازار شب یلدا شباهتی با «شوچله» نداشت چراکه بسیاری از مردم با دست خالی به خانه‌های‌شان بازمی‌گردند و پولی برای خرید خوراکی‌های این شب نداشتند، قیمت بسیاری از کالاهای مشابه هم متفاوت بود!؛ گویی گرانی سایه سیاه خود را بر بازار شب‌ یلدا هم پهن کرده است.

انتهای پیام/484/ ع

R7848/P1494/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۱۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد

جمال میرزایی اظهار داشت: تایر در بعضی از رینگ‌ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک‌ها احتکار می‌شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، وی افزود: کمبودی در عرضه تایر‌هایی با رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایر‌ها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی بیان کرد: مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد که تقاضا نسبت به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایر‌های سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل، انرژی و سایر عوامل و نهاده‌های تولیدی و براساس اخذ مجوز‌های قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان‌ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می‌تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

دیگر خبرها

  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند