Web Analytics Made Easy - Statcounter

 داریوش ابوحمزه با اشاره به نرخ ۸۵۰۰ تومانی دلار برای تسویه حساب‌های نیمایی در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در کنار دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اولویت یک، گفت: در بودجه سال ۹۹ کل کشور، سه نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اولویت اول و اساسی، نرخ ۸۵۰۰ تومانی برای تسویه حساب‌های نیمایی و نرخ بازار آزاد برای تسویه حساب با صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است که البته نرخ سوم، همان قیمت دلار در بازار است و مشکلی پیش نمی‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار سیاسی- مدیرکل بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: اما نرخ‌های دیگر ارز در لایحه بودجه مشکل‌ساز است که به عنوان دلار ۴۲۰۰ واردات کالاهای اساسی و ۸۵۰۰ تومانی تسویه حساب نیمایی در نظر گرفته شده است و اگر دولت بخواهد همین مسیر دونرخی را ادامه دهد، به طور قطع همان مشکلاتی بروز خواهد کرد که در سال ۹۷ و کمتر از آن ۹۸ بروز کرده است.

وی تصریح کرد: تداوم دلار چندنرخی در بودجه به خصوص با محوریت دلار ۴۲۰۰ تومانی، سیاست‌های رانت‌زا را در اقتصاد ایران ادامه خواهد داد و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در یک گزارش مفصل، نسبت به این موضوع هشدار داده و گزارش مرتبط با آن را هم منتشر کرده است.

به گفته ابوحمزه، در نظر گرفتن نرخ نیمایی برای کالاهای اساسی به طور قطع ثمربخش نخواهد بود و معلوم نیست که توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی به نفع مصرف‌کنندگان، درست به هدف بخورد؛ چراکه برخی از کالاها با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شدند، اما کالایی که در سطح بازار عرضه شد، خارج از نرخ ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌گذاری گردید؛ بنابراین تداوم این سیاست نیز با روش‌های قبلی، جوابگو نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در شرایط بررسی بودجه، این نرخ را مورد تجدیدنظر قرار خواهد داد، گفت: حرکت مجلس در این رابطه را نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ ولی سال گذشته که این فضا در مجلس مطرح بود که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را اصلاح کند، اجماع حاصل نشد؛ چراکه با مخالفت دولت، مجلس نتوانست یک تصمیم قاطع بگیرد؛ پس برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۹۹ نیازمند اجماع عمومی و تفاهم ملی هستیم. به هر حال سال گذشته مجلس خیلی تلاش کرد که این نرخ را حذف کند، اما دولت همچنان اصرار داشت تا به خاطر حفظ معیشت مردم، این کار را ادامه دهد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بودجه ارز مرکز پژوهش های مجلس بودجه 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۳۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه امروز نمایندگان مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان اظهار کرد: در این جلسه اعتبارات خوبی برای بیمارستان‌های سطح استان دریافت شد.

وی با بیان اینکه در زمینه بازسازی فاضلاب اصفهان نیز بحث و بررسی صورت گرفت، ادامه داد: در این زمینه نیز تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی در قالب ماده ۵۶ مصوب شد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیگیری در جهت خدمت‌رسانی مسائل آموزشی، بهداشتی و درمان و.... در دستور کار است.

کد خبر 6095004

دیگر خبرها

  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • تصویب اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی فوق‌العاده کارکنان سلامت
  • آمریکا: کمک مالی به کی‌یف برای پرداخت حقوق بازنشستگی نیست
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم
  • با اجرای مالیات برعایدی سرمایه بساط سفته بازی جمع می‌شود
  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد؟
  • کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم
  • تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان
  • بودجه ۶۰۰۰ میلیارد تومانی شهرداری کرمانشاه بلاخره تصویب شد