Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی ـ مسئول واحد رسانه سازمان فضای مجازی سراج چهارمحال‌وبختیاری گفت: رفتار شاخ‌های اینستاگرامی غالباً ریشه در کودکی این افراد دارد، سرکوب استعداد در کودکی در قالب رفتار ضداجتماعی و هنجارشکن در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد.

حسین رفیعی، مسئول واحد رسانه سازمان فضای مجازی سراج چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با بیان اینکه سبک زندگی، محوری است که اینستاگرام آن را دنبال می‌کند، اظهار کرد: «نشان دادن زندگی آن طور که در واقعیت نیست» کاری است که این شبکه اجتماعی با مخاطبانش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اینستاگرام شبکه‌ای اجتماعی است که از چند سال گذشته به این سو اغلب در میان جوانان و نوجوانان در ایران معروف شده است، «اینستا داری فالوت کنم؟» جمله‌ای است که با ورود به جمع و گعده نوجوانان شنیده می‌شود و منظور این است که «پیج اینستاگرام داری تا دنبالت کنم؟».

رفیعی با بیان اینکه در میان این دنبال کردن‌ها و دنبال شدن‌ها افرادی با شمار بالای دنبال‌کننده (فالوئر) وجود دارند، ادامه داد: این افراد که مسئولیت خاصی در جامعه اعم از مسئولیت‌های سیاسی یا اشتهار شغلی نظیر بازیگری ندارند، معمولاً با لقب «شاخ اینستاگرام» شناخته می‌شوند.

دیده شدن؛ قابلیت فضای مجازی

وی تصریح کرد: «دیده شدن» یکی از قابلیت‌هایی است که فضای شبکه‌های اجتماعی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد، برخی آن‌را غنیمت شمرده و هنر خود را در فضای شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند اما برخی دیگر، آن‌را فرصتی برای هنجارشکنی می‌دانند و به رفتارهای نامتعارف در شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند که ریشه این رفتارهای هنجارشکن و نامتعارف، «عقده دیده شدن» است.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه شاخ‌های اینستاگرام هر کدام با یک کار یا عمل خاص معروف می‌شوند، اضافه کرد: مصادیق معروف (یا شاخ) شدن اعم از رقص، خوردن مواد خوراکی به طرز مخلوط، زشت و خشن نشان دادن چهره، لات‌بازی و ده‌ها رفتار نامتعارف و ضد اجتماعی دیگر، علاقه‌مندی و کنجکاوی مردم را به دنبال دارد که همین امر، یکی از دلایل دنبال شدن این افرادشمار بالا است.

رفیعی در خصوص ریشه‌ رفتارهای نامتعارف شاخ‌های اینستاگرامی، گفت: این رفتارها غالباً ریشه در کودکی این افراد دارد، وقتی یک کودک استعدادی داشته باشد و این استعداد توسط والدین سرکوب شده یا بها داده نشود، در قالب رفتار ضداجتماعی و هنجارشکن در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد، خصوصاً اینکه فضایی برای دیده شدن نیز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه سرکوب استعدادها یکی از دلایل این رفتارها است، ادامه داد: دلیل دیگر می‌تواند کسب درآمد خوب باشد که این فعالیت‌ها به دنبال دارند، کافیست یک بار برای تبلیغ کالا یا کار خود به یک صفحه با شمار بالای دنبال‌کننده رجوع کنید و قیمت‌های میلیونی این افراد را ببینید.

این کارشناس رسانه با طرح این سؤال که صِرف دیدن اعمال و رفتارهای این افراد چه اشکالی دارد، تصریح کرد: دنبال کردن این افراد علاوه بر تلف شدن وقت مردم، تأثیرات منفی نیز به ویژه بر نوجوانان دارد چرا که شخصیت آنها قوام لازم را نیافته و هنوز شکل نگرفته است، این تأثیر منفی می‌تواند در قالب تقلید و تغییر در رفتار، خود را نشان دهد که باید گفت این تغییر در رفتار و اثرات منفی به دلیل عدم برخورداری افراد از سواد رسانه‌ای اتفاق می‌افتد.

رفیعی تأکید کرد: سواد رسانه و سواد فضای مجازی همان گمشده‌ای است که کمک می‌کند تا آسیب‌های فضای مجازی بر مردم و مخاطبان فضای مجازی کمتر شود، سواد فضای مجازی باعت می‌شود که مطالب این فضا با نگرش و تفکر خاص و با در نظر داشتن فرصت‌های فضای مجازی، مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان گفت: اگر کاربران که سواد خواندن و نوشتن دارند، سواد فضای مجازی را نیز فرا بگیرند و آموزش‌های لازم و مطلوب در این زمینه به آنان ارائه شود، قطعاً اوضاع به سمت بهبودی پیش می‌رود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری شاخ اینستاگرام فضای مجازی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۳۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقض قوانین از طریق دوستیابی مجازی با هوش مصنوعی

ایتنا - بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که تبلیغات بسیار در ۲ سکوی فیس‌بوک و اینستاگرام از طریق هوش‌مصنوعی منجر به دوستیابی می‌شود.
متا سعی دارد هوش‌مصنوعی را در فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ یکپارچه کند اما اکنون مشخص شده فقط ویژگی های هوش‌مصنوعی این شرکت در پلتفرم های آن گسترش نیافته‌اند، بلکه تبلیغات آشکار برای دوست مجازی ایجاد شده با هوش مصنوعی در فیس بوک و اینستاگرام بسیار محبوب شده اند.

به گزارش ایتنا از برنا، جستجوهای نشریه ویرد نشان می دهد حداقل ۲۹هزار تبلیغ آشکار برای دوست مجازی در پلتفرم های متا منتشر شده است. این نشریه جستجویی در بخش تبلیغات متا نیز انجام داده که تمام آگهی‌های موجود در پلتفرم‌های آن، تمام تبلیغات منتشر شده در اتحادیه اروپا در سال گذشته، تمام تبلیغات ۷ سال گذشته که با انتخابات، سیاست یا موضوعات اجتماعی مرتبط هستند را آشکار کرد.

این تبلیغات آشکارا ناقض قوانین محتوای تبلیغات بزرگسالان متا هستند. طبق این قوانین آگهی دهندگان اجازه ندارند آگهی‌های حاوی محتوای هرزنگاری و بزرگسالان یا فعالیت‌های بیش از حد تلقین‌کننده یا تحریک‌کننده جنسی را ترویج کنند.

در بخش دستورالعمل اینستاگرام و فیس بوک نیز هرزنگاری و هر چیزی که پلتفرم به عنوان خدمات هرزنگاری تلقی کند، ممنوع است. این پلتفرم‌ها هرگونه اغواگری و حتی ایموجی‌های مرتبط با این موضوع را منع کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • سازنده صفحه جعلی از یک خواننده معروف در اینستاگرام دستگیر شد
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • نقض قوانین از طریق دوستیابی مجازی با هوش مصنوعی
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر