Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر مکلف لبنان اعلام کرد که قصد تشکیل دولتی کوچک از متخصصان،‌ کارشناسان و افراد مستقل در اسرع وقت را دارد،‌ درحالیکه برخی فراکسیون‌های پارلمانی آمادگی خود را برای مشارکت در دولت آینده اعلام کرده و در مقابل برخی نیز از پیوستن به دولت سرباز زده و ترجیح داده‌اند از دور نظاره‌ کنند و اوضاع را زیر نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، حسان دیاب‌،‌ نخست وزیر مکلف لبنان در پی رایزنی‌های پارلمانی در کنفرانسی خبری اعلام کرد، رایزنی‌های پارلمانی الزام‌آور خود برای تشکیل کابینه را خاتمه داده و در این بین به هیچ اعمال فشاری برنخورده است.

نخست وزیر مکلف بر لزوم تسریع در تشکیل دولت برای نجات کشور از "مراقبت‌های ویژه" در نتیجه فروپاشی اقتصادی روزافزون تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت دیگر یارای منتظر ماندن را ندارد، ما به طور قطع نیاز به دولتی مستقل و افراد کارشناس و متخصص داریم، من بر این موضع اصرار خواهم کرد.

نخست وزیر مکلف لبنان افزود: هدف من تشکیل دولتی کوچک با ۲۰ وزیر در اسرع وقت است امیدوارم تشکیل این دولت بیش از شش هفته زمان نبرد.

دیاب گفت، با نمایندگان جنبش مردمی به رغم مخالفت قبلی آنها برای مذاکره با دولت دیدار خواهد کرد.

معترضان بر تشکیل دولتی از متخصصان و بدور از طبقه سیاسی کنونی اصرار دارند چراکه آنها را به فساد متهم کرده و مسؤول نابودی اقتصاد کشورشان می‌دانند.

دیاب تاکید کرد: تمام طرف‌ها در تشکیل دولتی از متخصصان و افراد مستقل با من همراهی می‌کنند که می‌توان در میان آنها به حزب‌الله اشاره کرد که قبلا تاکید کرده بود که دولتی را تایید می‌کند که هیچ گروه سیاسی را مستثنی نکند.

نخست وزیر مکلف لبنان گفت، هرگز از تشکیل دولت عقب‌نشینی نمی‌کند و سعی دارد دولت را در کمتر از چهار تا شش هفته تشکیل دهد.

وی در عین حال از خواسته‌های معترضان حمایت کرد.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان روز پنج‌شنبه دیاب را مامور تشکیل کابینه کرد، این بعد از مخالفت سعد حریری، نخست وزیر مستعفی برای تصدی این پست بود.

مخالفت‌ها و مشارکت‌ها

ماموریت تشکیل دولت و آغاز رایزنی‌های پارلمانی به این معنا نیست که تشکیل دولت امری آسان است در ادامه مواضع برجسته‌ترین فراکسیون‌ها درباره مشارکت در دولت آتی دیاب را مرور می‌کنیم:

امل و حزب‌الله لبنان

گروه‌های شیعه یعنی حزب‌الله لبنان و امل از دولت آینده حمایت کرده و اصرار دارند به رغم اینکه دولت، دولتی کوچک از متخصصان خواهد بود این دولت متشکل از تمام گروه‌های سیاسی باشد.

نبیه بری، رئیس‌ پارلمان لبنان که رهبر جنبش امل است بر تشکیل دولتی از تمام نمایندگان پارلمانی از جمله احزابی که تمایلی به مشارکت در دولت ندارند،‌ تاکید کرد.

محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله لبنان در پارلمان نیز بر گسترده‌ترین مشارکت در دولت تاکید کرد و گفت، هیچ کس نباید فکر کند دولت در مقابل اوست یا  دولت یک رنگ و دست است.

جریان آزاد

جریان آزاد ملی که موسس آن عون است و ریاست آن را جبران باسیل برعهده دارد، در را برای مشارکت در دولت باز گذاشته اما ترجیح می‌دهد دولت در درجه اول سیاستمداران را دربرنگیرد و هیچ طرفی مستثنی نشود.

المستقبل

 جریان المستقبل در مقابل فراکسیون جریان المستقبل که نماینده گروه‌های سنی است در دولت آینده مشارکت نمی‌کند.

سمیر الجسر از نمایندگان این فراکسیون گفت، فراکسیون المستقبل آرزو می‌کند دیاب دولتی از متخصصان تشکیل دهد.

فراکسیون الجسر خواستار تشکیل دولت در اسراع وقت شده و گفته دولت مورد حمایت یک رنگ است، مکلف شدن آن نیز مورد حمایت یک جناح است، اشاره او به این ادعاست که دیاب از حمایت حزب‌الله لبنان و هم‌پیمانانش برخوردار است. مکلف شدن دیاب خشم حامیان جریان سعد حریری را برانگیخته است.

فراکسیون جنبلاط

فراکسیون "اللقاء الدیمقراطی" به ریاست ولید جنبلاط از مشارکت در دولت امتناع ورزیده است. این فراکسیون که ۹ نماینده دارد از مشارکت در رایزنی‌های پارلمانی امتناع ورزیده و برای نخست وزیر آرزوی موفقیت کرد.

فراکسیون جعجع

فراکسیون "جمهوری قوی" متشکل از ۱۵ نماینده وابسته القوات اللبنانیه به ریاست سمیر جمعج نیز از عدم مشارکت خود در دولت آینده خبر داد.

جورج عدوان نماینده این فراکسیون گفت، فراکسیون این گروه هیچ خواسته‌ای ندارد و هیچ نظری درباره افراد نداشته و هیچ فردی را هم انتخاب نمی‌کند. گروه القوات در تشکیل دولت آینده مشارکت نکرده و هیچ وزیری را هم معرفی نخواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعتراضات لبنان تشکیل دولت لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۴۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیرخارجه مصر: «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر امروز در نشست امنیتی ریاض، تاکید کرد: ما تمایل داریم که کشور مستقل فلسطین را تشکیل دهیم و به خشونت و درگیری‌های ۷۰ ساله پایان دهیم.

وی افزود: جامعه بین‌الملل مخالف راه حل نظامی در رفح است، چرا که منجر به وقوع فاجعه‌ای انسانی خواهد شد.

سامح شکری تاکید کرد: هم اکنون طرحی برای آتش‌بس در غزه روی میز است و دو طرف باید آن را مورد بحث و بررسی قرار داده و منتظر تصمیم نهایی هستیم.

وی افزود: ما باید شروطی را تعیین کنیم که منجر به مشارکت حماس در تشکیل کشور فلسطین شود. مادامی که اشغالگری وجود داشته باشد، مقاومت نیز طبق قوانین بین‌الملل قابل توجیه است.

کد خبر 6092433 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • وزیرخارجه مصر: «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • اولین گام نبویان برای ناک اوت کردن قالیباف /اعلان جنگ علنی با تشکیل یک فراکسیون
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • تمرین ویژه جلالی برای ارسال‌ پاس‌گلهای بیشتر! (عکس)
  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • ۲۷۴ زندانی ندامتگاه قزلحصار با پابند الکترونیکی خارج از زندان هستند