Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان امسال جزو استان‌هایی بود که برای اولین بار آلودگی هوا ناشی از آلایندگی صنعتی را تجربه کرد، به گفته کارشناسان، بخش مهمی از این آلودگی از استان‌های همجوار به دلیل وزش باد به استان سمنان سرایت کرد و به دلیل موقعیت جغرافیایی در داخل استان انباشته شد و از مرز سالم عبور کرد و در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته سنجش آلودگی هوا به دلیل خرابی دستگاه سنجش آلایندگی در سمنان انجام نشد و میزان آلودگی هوا از طریق دستگاه‌های سیار مورد سنجش قرار گرفت و این در حالی است که شدت آلودگی هوا در شهر سمنان به حدی زیاد بود که گویی فضای شهر مه آلود است.

طبق نظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان، این دانشگاه برای تحلیل و بررسی بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا نیازمند گزارش میزان آلودگی هوا  از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان است، اما به دلیل خرابی دستگاه این امکان وجود ندارد.

استان سمنان دارای ۲ پایگاه سنجش آلایندگی هوا در سمنان و گرمسار است که دستگاه سنجش آلایندگی در سمنان فعال نیست و تعمیر آن نیازمند هزینه زیاد و بیش از توان اعتبارات اداره کل حفاظت محیط زیست استان است و به تامین بودجه و همراهی بودجه ملی نیاز دارد.

طبق گفته مسوولان حفاظت محیط زیست استان سمنان، یک دستگاه سنجش آلایندگی در شاهرود تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

به گفته کارشناسان، فرسودگی ناوگان عمومی، تردد زیاد وسایل نقلیه شهری، صنعتی شدن، کانون های ریزگرد و موقعیت جغرافیایی،  از جمله عوامل آلودگی هوای استان سمنان و دیگر شهرهای درگیر کشور است.

صاحبنظران در میزگرد ایرنا استان سمنان معتقد هستند نوسازی ناوگان عمومی، ترویج فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه عمومی، پرهیز از ترددهای غیرضروری با وسیله نقلیه شخصی، توسعه و ساخت وسایل نقلیه بر مبنای انرژی‌های نو، در نظر گرفتن پیوست اقلیمی برای احداث واحدهای تولیدی و تقویت پوشش گیاهی، از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا است.

براساس آمار، بیش از ۳۳ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است، یک خودروی اسقاطی ۲۰ تا ۲۵ برابر یک خودروی نو آلایندگی ایجاد می‌کند و مصرف سوخت آن‌ نیز دو و نیم برابر است. بنابراین عزم جدی برای اسقاط خودروهای فرسوده ضرورتی است که باید جدی گرفته شود.

امسال برای اولین بار استان سمنان آلودگی هوا ناشی از آلایندگی های جوی را تجربه کرد که منجر به تعطیلی مدارس دوره پیش دبستانی و ابتدایی در چهار شهر سمنان، سرخه، آرادان و گرمسار شد که این اتفاق تعجب مردم استان را بر انگیخت، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان میزگردی را با عنوان «واکاوی علت آلودگی هوای استان سمنان» با حضور امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، ایرج مصطفوی مدیرکل هواشناسی استان، سعید کامیابی دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در رشته اقلیم شناسی، علی خداداد معاون مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان، مجید کاشی سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و فرجاد باطبی مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان برگزار کرد.


استان سمنان در ردیف شهرهای آلوده کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: بیشتر روزهای سال هوای استان پاک است و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در حدود پنج روز در سال است.
عبدوس ابراز داشت: منشا آلودگی هوای استان سمنان در روزهای اخیر گرد و غبار بوده که جهت جریان‌هوا، این آلودگی را از تهران و البرز به استان منتقل کرد.
به گفته وی، آلودگی هوا در غرب استان در شهرستان‌های گرمسار و آرادان تا سمنان مشهود بود و مناطق دیگر استان به این شدت نبود.
وی ادامه داد: در استان سمنان سه پایگاه سنجش آلایندگی هوا وجود دارد که از این تعداد یک پایگاه در شاهرود تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی یادآورشد: هزینه تعمیر دستگاه‌های سنجش آلودگی در پایگاه‌ها نیازمند هزینه زیادی است و اکنون پایگاه سنجش آلودگی هوا در سمنان خراب بوده و تنها پایگاه گرمسار فعال است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: سنجش آلودگی هوای روزهای اخیر در استان از طریق دستگاه سیار انجام شد.
وی بیان کرد: نتایج سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف استان یکسان بود و همین داده‌های برابر گواه انتقال آلودگی هوا به استان سمنان بود.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که آلودگی هوا نقطه‌ای نیست و در تمام دشت سمنان پخش است و کل پهنه مرکز و غرب استان را در برمی‌گیرد نشان می‌دهد آلودگی از جایی به استان منتقل و حبس شده است.
عبدوس اضافه کرد: دستگاه‌های سیار سنجش آلودگی هوا، ذرات با وزن ۲.۵ میکرون و میانگین در هر نقطه ۱۷۳ مترمکعب ثبت کرد.
وی ابراز داشت:   شاخص آلودگی هوا  بیش از ۱۰۰  ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۰۰ تا ۳۰۰ ناسالم و ۳۰۰ به بالا محدوده خطرناک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تشخیص اضطرار وضعیت هوا از لحاظ آلودگی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.
عبدوس اضافه کرد: منشا آلودگی هوا در استان سمنان وجود ندارد و در واقع شهرک صنعتی جنت آباد به دلیل استقرار واحدهای تولیدی تصفیه دوم روغن آلوده‌ترین شهرک صنعتی استان است که آلودگی آن به ایوانکی هم نمی‌رسد.

وارونگی دما عامل ماندگاری آلودگی هوا


مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: آلودگی هوا تابع شرایط خاص مانند موقعیت جغرافیایی، وضعیت توپوگرافی و وارونگی دما است.
مصطفوی با بیان اینکه وارونگی دما و پایداری هوای سرد در روزهای گذشته با ممانعت از حرکت ذرات، موجب آلودگی هوای کشور و استان سمنان شد، افزود: وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه موثر در کاهش آلودگی هوا حتی در شرایط وارونگی دما است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ابراز داشت: سمنان در چاله و در کنار شهرک صنعتی قرار گرفته که این موقعیت جغرافیایی موثر در آلودگی هوا است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: وارونگی دما، در واقع افت آهنگ تدریجی کاهش دما است.
کامیابی اظهار داشت: در شرایط عادی به ازای هر یکهزار متر ارتفاع چهار تا ۶ درجه دما کاهش می‌یابد به عبارتی در شرایط عادی با افزایش ارتفاع دمای‌ هوا کاهش میابد اما در وارونگی دما با افزایش ارتفاع، دما نیز افزایش میابد.
وی ادامه داد: هوای سرد به دلیل چگالی و تراکمی که دارد اجازه جابه‌جایی هوا را نمی‌دهد و موجب آلودگی هوا می‌شود.
وی بیان کرد: شاخص کیفیت هوای پاک متوسط غلظت آلاینده ذرات معلق زیر ۱۰۰ میکرون است و بالاتر از ۱۰۰ هوا ناسالم است.
کامیابی یادآور شد: استان سمنان از یک طرف به دشت و از طرف دیگر به کوه مرتبط می‌شود و این ویژگی جغرافیایی مانع از محبوس شدن هوا می‌شود،اما اینکه وارونگی دما چگونه موجب ایجاد آلودگی هوا در استان با چنین وضعیت جغرافیایی شده باید بررسی شود.
وی بیان کرد: آلودگی هوای استان سمنان و کشور در روزهای گذشته ضرورت داشتن برنامه جامع مدیریت‌هوا و گازگلخانه‌ای را دوچندان کرده است و لازمه عملیاتی کردن برنامه جامع نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی، صنایع و سازمان‌های مردم نهاد است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: شهروندان با استفاده از وسیله نقلیه عمومی با کاهش تردد خودروها در کاهش آلودگی هوا نقشی مهم دارند که نباید غافل شد.

تداوم آلودگی هوا تهدید کننده سلامت
مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: نگرانی بابت شاخص آلودگی هوا و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس در استان وجود ندارد چرا که براساس تعریف سازمان جهانی مدت زمان فاکتور تعیین کننده در سلامت است
باطبی افزود: تداوم آلودگی سلامت را تهدید می‌کند و آلودگی گذری و کوتاه‌مدت نگران کننده نیست.
استان سمنان چهار تا پنج روز در سال آلودگی هوا بالاتر از حد مجاز دارد و سیاست وزارت بهداشت و درمان یرای شهرهای بالای ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است و براساس این سیاست در سمنان تنها آموزش و اطلاع‌رسانی مورد تاکید است.
وی تصریح کرد: میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ برای همه گروه‌ها و تمام افراد جامعه ناسالم است که تداوم آلودگی در این بازه، سلامت جامعه را تهدید می کند.
باطبی اضافه کرد: شاخص آلودگی بین ۱۰۰ تا۱۵۰ برای گروه‌های حساس ناسالم است و افراد دیگر نیز باید از فعالیت سنگین و تردد غیرضروری در خارج از منزل پرهیز کنند.
مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: تعطیلی در شرایط اضطرار و آلودگی هوا به معنای کاهش تردد وسیله نقلیه نیست بلکه کاهش تردد گروه‌های حساس مانند سالمندان، کودکان، بیماران ریوی و قلبی است.
معاون مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان ابراز داشت: استان بیش ۹.۷ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۴.۵ هکتار مستعد خیزش گرد و غبار و ۵۰۰ هکتار سابقه وقوع دارد که همین عامل به تنهایی می‌تواند موثر در آلودگی هوا باشد.
خداداد افزود: سابقه تعطیلی مدرسه‌ها به دلیل آلودگی ناشی از ریزگرد در استان سمنان وجود داشته، اما تعطیلی مدرسه‌ها به دلیل آلایندگی در این چند سال گذشته برای اولین‌بار رخ داده است.
وی ابراز داشت: قوانین آلایندگی هوا مصوبه سال ۱۳۷۴ است و در سال‌های اخیر نیز قوانین هوای پاک مورد بازنگری، اصلاحیه و مبنای فعالیت قرار گرفت.
معاون مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: هماهنگی فرادستگاهی و بین دستگاهی، برنامه‌ریزی کاربردی و کارشناسی میان‌مدت و دراز مدت لازمه مقابله با آلودگی هوا است.

خودروهای درون شهری عامل اصلی آلودگی هوا 


سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سمنان گفت: خودروهای درون شهری تا حد زیادی در آلودگی هوا نقش دارند و شهرداری برای کاهش آلایندگی و تردد وسیله نقلیه شخصی، به دنبال نوسازی و توسعه ناوگان عمومی است.
کاشی اظهار داشت: یک‌هزار و ۵۰ تاکسی در شهر سمنان تردد دارند که از سال ۱۳۹۶ تا کنون ۲۴۵ دستگاه تاکنون نوسازی شده است.
وی با بیان اینکه سوخت مصرفی خودرو در آلودگی هوا موثر است، ادامه داد: ۸۵ درصد تاکسی‌های شهری سمنان ۲‌گانه سوز است.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری چهار دستگاه اتوبوس با سوخت مصرفی یورو چهار خریداری کرده است.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سمنان گفت: ۳۰ دستگاه اتوبوس در خطوط شهری به شهروندان ارائه خدمات می‌کنند و برای نوسازی ناوگان شهرداری با اتکا به بودجه خود هزینه می‌کند و از سال ۱۳۹۲ تا کنون کمک دولتی در این زمینه با وجود نیاز و ضرورت دریافت نشده است.
وی ادامه داد: امسال ۱۵ تا ۲۰ دستگاه اتوبوس خریداری می‌شود که دولت از طریق اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس کمک می‌کند.
وی ابراز داشت: قیمت اتوبوس در حدود ۱۶ میلیارد ریال است.
به گفته کاشی، عمر تاکسی های درون شهری ۹ سال و اتوبوس ۱۲سال تعیین شده و بعد از این مدت ناوگان فرسوده تلقی می شود.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سمنان ابراز داشت: سوخت فسیلی عامل مهم آلودگی هوا است و باید کشور به سمتی پیش‌رود که استفاده از انرژی‌های نو جایگزین سوخت فسیلی شود.

افزایش نظارت بر واحدهای صنعتی آلاینده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: برای جلوگیری از آلایندگی واحدهای صنعتی نظارت‌ها افزایش یافته است و نیمه نخست امسال ۴۱ واحد صنعتی استان به عنوان صنایع آلاینده محیط زیست معرفی شد.

عبدوس ابراز داشت: از مجموع ۴۱ واحد صنعتی آلاینده شناسایی شده در استان سمنان، هشت واحد صنعتی آلاینده از نظارت‌ و پایش بهار ۹۸ در فهرست واحدهای آلاینده محیط زیست استان سمنان قرار گرفت و  ۲۷ مورد مربوط به شهرستان گرمسار، پنج مورد مربوط به سرخه، ۲ مورد مربوط به سمنان و یک مورد مربوط به هریک از شهرستان‌های آرادان، میامی و شاهرود، در دوره جدید پایش در این فهرست جای گرفت. 

وی ادامه داد: از مجموع ۳۳ واحد آلاینده که در دوره دوم نظارت پایش در نیمه نخست امسال شناسایی شد پنج واحد صنعتی در زمینه کُک پزی، ۲ واحد در زمینه گچ، ۲ واحد کشتارگاه دام، ۲۶ واحد تصفیه دوم روغن و ۶ واحد صنعتی فعال در زمینه های دیگر مانند تولید فولاد و صنایع شیمیایی به عنوان آلاینده‌های محیط زیست استان سمنان شناخته شدند.

وی اظهار داشت: آلایندگی واحدهای صنعتی به وسیله پایش دوره‌ای کارشناسان محیط زیست از طریق حضور در محل و انجام نمونه‌گیری مشخص و تایید شده است.

عبدوس تصریح کرد: محیط زیست از طریق پایش و شناسایی واحدهای آلاینده به عنوان ابزار بازدارنده به دنبال جلوگیری از ادامه روند آلایندگی واحدهای صنعتی است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، پیش بینی می‌شود در یک دوره‌ تعداد واحدهای آلاینده محیط زیست استان با شدت نظارت کارشناسان افزایش یابد، اما بعد از شناسایی همه واحدهای صنعتی آلاینده، واحدها به منظور نجات خود از جریمه سنگین، نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند و تعداد واحدهای آلاینده کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند، به تشخیص و اعلام حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می شوند که یک درصد فروش جریمه‌ای سنگین و گاه بیشتر از سود واحد صنعتی است.

وی بیان کرد:  شرط خروج از پرداخت عوارض آلایندگی دستیابی به استانداردهای زیست محیطی با ایجاد و راه اندازی سامانه های کنترل آلودگی، بهینه سازی سوخت مصرفی، راه اندازی تصفیه خانه یا استفاده از فیلترهای خروجی دودکش صنایع و مدیریت پسماند است و این شرایط تا زمانی که توسط واحدهای صنعتی رعایت شود، واحد پاک بوده و در صورت اجرایی نشدن استانداردهای مربوط، با معرفی نام واحد به سازمان امور مالیاتی، از دوره مالیاتی بعد مشمول پرداخت عوارض آلایندگی به میزان یک درصد فروش می‌شود.

عبدوس اظهار داشت: ۱۱ واحد صنعتی استان در بهار ۹۸ به عنوان صنایع آلاینده محیط زیست معرفی شد که اکنون سه واحد صنعتی از لیست آلایندگی خارج و هشت واحدصنعتی دیگر در فهرست باقیمانده و در صدد رفع آلایندگی هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: اداره کل امور مالیاتی، یک درصد میزان فروش واحدهای تولیدی آلاینده را به عنوان عوارض آلایندگی دریافت می کند و برای عمران و آبادی کشور مصرف می شود و مربوط به محیط زیست نیست.

اعتبارات جوابگوی مقابله با آلودگی هوا نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه با اعتبارات کنونی محیط‌زیست به تنهایی نمی‌تواند برای مقابله با آلودگی هوا اقدام کند و باید از ظرفیت مشارکت مردمی و دستگاه‌های اجرایی استفاده شود، ادامه داد: رسانه با آموزش و اطلاع‌رسانی نقشی مهم در فرهنگسازی در جامعه برای کاهش آلودگی هوا دارد.

به گفته وی برخی مناطق استان سمنان مستعد خیزش گرد و غبار است و برای مقابله با این مشکل همه باید کمک کنند.
عبدوس ابراز داشت: اعتبارهای عمرانی حفاظت محیط زیست استان سمنان با قیمت خرید حسگر برای پایگاه سنجش آلایندگی سمنان که خراب است یکسان است.
وی ادامه داد: اعتبار عمرانی حفاظت محیط زیست استان سمنان در حدود ۱۲ میلیارد ریال است که این بودجه جوابگوی رفع نیاز استان نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: نگهداری و راهبری دستگاه های سنجش آلایندگی نیازمند هزینه سنگین است و به همین دلیل گاهی اوقات دستگاه در سمنان و گرمسار به دلیل خرابی غیر فعال می شود.

عبدوس تصریح کرد: در شهرهای بزرگ نیمی از هزینه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را شهرداری تقبل می‌کنند و در استان سمنان نیز به دلیل کمبود اعتبار چنین اقدامی کارساز است.
وی تصمیم های شورای ترافیک را از دیگر عوامل موثر در کاهش آلودگی هوا معرفی کرد و افزود: شورای ترافیک استان سمنان بیشتر به فکر کاهش تصادفات است تا ترافیک شهری.
وی یادآور شد: افزایش ترافیک نقشی مهم در آلودگی هوا دارد و نباید این مساله مهم مورد غفلت قرار بگیرد.
عبدوس بیان کرد: نباید به بهانه اینکه مشکل آلودگی نداریم، گره ترافیکی در شهر ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد: افزایش قیمت بنزین تا حد زیادی با کاهش تردد وسیله نقلیه در کاهش آلودگی هوا نقش دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: اختصاص سهی از افزایش قیمت بنزین برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا چاره‌ساز است.
 

 خرابی دستگاه سنجش آلایندگی سمنان مانع تحلیل بیماری‌های ناشی از آلایندگی

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: دانشگاه برای تحلیل بیماری‌های ناشی از آلایندگی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی نیازمند اطلاعات روزانه آلایندگی است، اما اکنون دستگاه سنجش آلودگی هوای سمنان خراب است و دانشگاه اطلاعاتی در دست ندارد.
باطبی اظهار داشت: کمبود اعتبارهای محیط زیست استان سمنان بر رویکرد دانشگاه علوم پزشکی برای شخیص آلایندگی تاثیر منفی داشته است.
وی ابراز داشت: اطلاع‌رسانی درست در هدایت افکار عمومی مهم است به طور مثال ممکن است برخی واحدهای تولیدی آلاینده باشند اما به دلیل فاصله زیاد با شهر، آلودگی به شهر نمی‌رسد و شهروندان به اشتباه گمان می کنند  آن واحد آلاینده است.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به مردم درباره برخورد با واحدهای تولیدی متخلف موجب دلگرمی مردم و رفع شائبه ها می‌شود.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه استان استعداد آلایندگی دارد، گفت: افزایش مراکز صنعتی و موقعیت جغرافیایی استان تهدید برای استان محسوب می‌شود.
مصطفوی تصریح کرد: هشدارهای مربوط به روند افزایش آلودگی هوا در استان سمنان شروع شده و برای مقابله با این معضل باید تمهیدات، برنامه‌ریزی کاربردی اتخاذ شود و پایش روزانه از وضعیت هوای استان در دستور کار باشد.
وی یادآور شد: آلودگی هوا می‌تواند منشا صنعتی و یا منشا طبیعی ریزگرد داشته باشد و اکنون میزان بارش در استان سمنان یک سوم کل کشور و یک ششم جهان است و این آمار زنگ خطر آلودگی هوا است.
وی اضافه کرد: میانگین بارش در جهان ۷۰۰ میلیمتر، در ایران ۲۰۰ میلیمتر و در استان سمنان ۱۱۰ ملیمتر است که این آمار گویای وضعیت و خطر خیزش ریزگرد است.
مصطفوی افزود: در استان سمنان دستگاه سنجش ریزگرد وجود ندارد که بتوان به موقع در این زمینه اطلاع‌رسانی کرد.
وی ادامه داد: برای بررسی و پایش گرد و غبار در استان سمنان درخواست نصب رادار پایش گرد و غبار در سه نقطه استان داده شده، اما به دلیل مشکل‌های مالی، اعتباری، ارزی و تحریم‌ها این درخواست عملیاتی نشده است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان تصریح کرد: در نظر گرفتن پیوست اقلیمی برای بررسی محل احداث واحدهای صنعتی و تولیدی موثر و راهکار پیشگیرانه از آلودگی هوا است.
 

وضعیت اقلیمی در مکان‌یابی احداث واحدهای صنعتی لحاظ شود

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: مکان‌یابی برای احداث‌واحد تولیدی یک اصل مهم در جهان است و در ایران نیز باید قبل از احداث واحد تولیدی، عوامل جغرافیایی مانند جهت وزش باد در نظر گرفته شود چرا که این اقدام گامی مهم در مقابله با آلودگی هوا است.
کامیابی اظهار داشت: ایجاد و شدت آلایندگی محیط‌زیست را دچار مخاطره می‌کند و به همین دلیل باید بخشی از درآمد واحدهای تولیدی برای حفاظت از محیط‌زیست و اهالی روستاها که واحد تولیدی در آنجا احداث شده درنظر گرفته شود.
وی با تاکید بر آینده‌نگری برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی‌هوا، یادآور شد: توسعه و تقویت صنایع پاک مانند الکترونیک به جای صنایع آلاینده بر پایه سوخت فسیلی، یک آینده‌نگری است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابراز داشت: تمرکز بر خلاقیت موثر در ایجاد و توسعه صنایع پاک است.

توسعه صنایع پاک لازمه کاهش آلودگی هوا 

معاون مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: پرهیز از صنفی‌نگری و منطقه‌نگری، تدوین برنامه جامع به صورت ملی و فراملی، عزم ملی و استانی، توسعه و تقویت دورکاری، کاهش مراجعات حضوری به ادارات، توسعه دولت الکترونیک، ترویج فرهنگ استفاده از وسیله‌های نقلیه عمومی، ارتقای کیفیت سوخت خودرو، توسعه صنایع پاک، بازچرخانی آب پساب و فاضلاب برای توسعه فضای سبز راهکار مقابله با آلودگی هوا در ۲ بخش صنعتی و ریزگرد است.
خداداد افزود: برای توسعه صنایع پاک مجوز احداث نیروگاه برق خورشیدی در ۵۰۰ هکتار صادر شد ولی طرح اجرایی نشد و باید توسعه صنایع پاک در استان سمنان آسیب‌شناسی شود.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سمنان گفت: اصلاح قیمت بنزین منابع درآمدی در کنار محیط زیست برای نوسازی ناوگان عمومی در نظر گرفته شود.
کاشی، حذف یا اصلاح در ساخت خودروهای دارای مصرف سوخت زیاد، توجه و اولویت قرار دادن تولید خودروهای گازسوز را از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا عنوان کرد.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سمنان بیان کرد: اکنون جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی استان با نیمی از ظرفیت خود خدمات رسانی‌می‌کنند و این قابلیت در استان وجود دارد تا با افزایش خودروهای گازسوز مشکلی در تامین سوخت در استان پیش نیاید.
وی اظهار داشت: ۱۵۰ خودروی شخصی در بخش حمل و نقل مدارس فعالیت دارند که تنها ۳۰ تا ۴۰ دستگاه ۲گانه‌سوز هستند و اگر امکانات فراهم شود این خودروها ۲ گانه سوز شوند با توجه به پیمایشی که در طول روز دارند در کاهش آلودگی هوا موثر است.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سمنان گفت: اکنون نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی به صورت نقدی انجام می‌شود که این شرایط برای مالک تاکسی دشوار و مانع نوسازی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: مردم باید در مورد مسایل زیست محیطی مانند مسایل مالی مطالبه‌گر باشند.

عبدوس ابراز داشت: اعتبارات اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان  اندک و در مقایسه با دیگر دستگاه‌های از کمترین بودجه برخوردار است و این نشان می‌دهد محیط‌زیست اولویت نیست و مردم نیز در در زمینه محیط زیست دارای روحیه مطالبه‌گری نیستند.

وی ادامه داد: مدت زمان تداوم آلایندگی در میزان ضرر و خسارت تعیین کننده است و چون در استان سمنان تداوم آلودگی در زمانی کوتاه رخ داد، بر حیات وحش تاثیری نداشته است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: اطلاع‌رسانی، شفاف سازی در حوزه کارشناسی، استفاده از نیروی انسانی توانمند و کارآمد و برنامه‌محور بودن لازمه مقابله و حل مشکل آلودگی هوا است.

برچسب‌ها محیط زیست سمنان آلودگی هوا علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست سمنان آلودگی هوا علمی محیط زیست سمنان آلودگی هوا علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۴۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران از ابتدای امسال چند روز هوای پاک داشته است؟

به گزارش خبرآنلاین، کیفیت هوای شهر تهران امروز/دوشنبه/ ۱۷ اردیبهشت ماه نیز همچون اکثر روزهای گذشته از سال جاری در شرایط قابل قبول یا سالم قرار دارد.

ایرنا در گزارشی نوشت: بارش باران همراه با وزش باد در چند روز اخیر موجب شد که آلودگی نسبی از هوای پایتخت دور شود تا اکنون شاخص لحظه‌ای کیفیت روی عدد ۷۱ قرار بگیرد در حالیکه در ۲۴ ساعت گذشته نیز میانگین شاخص کیفیت هوای تهران روی عدد ۵۲ (قابل قبول) قرار داشت.

بر اساس اطلاعات از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران در اغلب مناطق کیفیت در وضعیت سالم قرار دارد و آلودگی در هیچ نقطه ای از تهران نیست.

از ابتدای امسال تاکنون، پایتخت نشینان ۵ روز هوای پاک و ۴۲ روز هم هوای سالم استنشاق کرده‌اند.

در سال گذشته و براساس روز شمار شاخص آلودگی ۱۰ روز هوای پاک، ۲۳۶ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در پرونده شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903321

دیگر خبرها

  • شیراز چگونه یک کلان‌شهر بدون آلودگی هوا شد؟
  • شیراز چگونه کلان‌شهری بدون آلودگی هوا شد؟
  • کیفیت هوای تهران امروز چگونه است؟
  • نقش اساسی آلودگی ناشی از ترافیک در سرطان کودکان / عمده موارد قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود
  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • حل مشکل آلودگی هوای اراک نیاز به حمایت صنایع دارد
  • آلودگی هوا در ۳ شهر خوزستان
  • هوای اصفهان ناسالم است/ کاشان در وضعیت قرمز آلودگی
  • آلودگی هوا در ۵ شهر خوزستان
  • تهران از ابتدای امسال چند روز هوای پاک داشته است؟