Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@06:10:08 GMT

نبض چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۹۵۱۶۳

نبض چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

در طب سنتی ایران، اندازه‌گیری نبض، یکی از روش‌های اصلی برای تشخیص بیماری‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طب سنتی برای تشخیص بیماری‌ها، لمس نبض مخصوصاً نبض شریان رادیال در سطح داخلی تحتانی ساعد دست بسیار اهمیت دارد و یکی از پایه‌های مهم تشخیص را تشکیل می‌دهد؛ به همین جهت برای شناخت آن شرایط و دستوراتی به وجود آمده است که علم نبض‌شناسی را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی افراد فکر می‌کنند یک فرد بدون داشتن دانش آناتومی و آشنایی با علل بیماری‌ها، صرفاً با دیدن حرکات نبض می‌تواند از حالات تمامی اندام‌ها آگاه شود، در حالی که این یک تصور غلط است. در تشخیص بیماری فرد باید به انواع روش‌ها از جمله زبان، عنبیه، صلبیه، ناخن، چهره شناسی، کف‌شناسی و به ویژه نبض مسلط باشد و همچنین علل بیماری‌ها را بشناسید تا بتواند بیماری را به درستی تشخیص دهد و آن رابه صورت ریشه‌ای درمان کند. در خصوص علم نبض‌شناسی و نقش آن در درمان بیماری‌ها با بهنام یوسفیان، پژوهشگر طب سنتی و مولف کتاب نبض نهایی، گفتگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

نبض چیست؟

با هر ضربان قلب یک حرکت موجی شکل در طول سرخرگ‌ها ایجاد می‌شود که این موج را نبض می‌گویند. این حرکت موجی شکل، در محل‌هایی که سرخرگ از روی استخوان عبور می‌کند و به پوست نزدیک‌تر است، لمس می‌شود.

نبض چگونه به وجود می‌آید؟

قلب در هر ضربان، یک بار خون را با فشار به درون سرخرگ‌ها می‌فرستد و خون متناسب با کار قلب، بر دیواره سرخرگ‌ها فشار می‌آورد که در نتیجه آن، قطر سرخرگ به‌طور متناوب کم و زیاد می‌شود؛ بنابراین تنگ و گشاد شدن سرخرگ‌ها به صورت موجی در طول سرخرگ به حرکت درمی‌آید که این وضعیت به صورت نبض در نقاطی از بدن احساس می‌شود و با استفاده از آن می‌توان تعداد نبض را اندازه‌گیری کرد.

آیا نبض، همان حرکت قلب است؟

حرکت تمام رگ‌های بدن، با حرکت قلب یکسان است و هیچ کدام از حرکت قلب و حرکت سرخرگ از یکدیگر جلو یا عقب نمی‌افتند؛ زیرا قلب به مثابه درخت و رگ‌های بدن به مثابه شاخه‌های درخت‌ هستند. رگ‌های بدن، مانند شاخه‌هایی که از یک درخت خارج شده‌اند، از قلب خارج شده‌اند. بنابراین اگر اصل یک درخت حرکت کند، تمام شاخه‌های آن نیز همراه درخت حرکت می‌کنند. در نتیجه، حرکت رگ‌ها با حرکت قلب برابر است، به بیان دیگر نبض، همان حرکت قلب است.

سرعت میانگین نبض چقدر است؟

سرعت ضربان قلب، در حال استراحت در بزرگسالان، از ۱۱ تا ۱۱۱ ضربان در دقیقه متفاوت است. البته سرعت ضربان قلب زنان نسبت به مردان، اندکی بالاتر است، به طوری که میانگین سرعت ضربان قلب، در حال استراحت در زنان بین ۱۱ تا ۸۱ و در مردان حدود ۱۱ است که علت اصلی آن به قوی‌تر بودن عضله قلب در مردان مربوط می‌شود.

چه عواملی بر سرعت ضربان قلب اثر می‌گذارد؟

عواملی مانند سن، جثه بدن، میزان ورزیدگی بدنی، ابتلا به بیماری‌های قلبی، وضعیت ایستاده یا نشسته‌بودن فرد، مصرف داروها، عواطف، هیجانات و حتی دمای هوا می‌تواند بر سرعت ضربان قلب اثر بگذارد.

چه تفاوتی میان سرعت نبض افراد در سنین مختلف وجود دارد؟

تعداد نبض در شرایط طبیعی تا رسیدن به سن بلوغ، با افزایش سن کاهش می‌یابد، یعنی هر چه کودک خردسال‌تر باشد، نبضش تندتر می‌زند. نبض نوزادان بین ۱۲۱ تا ۱۴۱ بار در دقیقه، نبض کودکان دو ساله حدود ۱۱۱ بار و نبض کودک یک ساله حدود ۱۱۱ بار می‌زند. در حین ورزش، ترس، تشویش، تب، از دست دادن خون و بعضی بیماری‌ها، تعداد نبض ممکن است افزایش یابد.

کد خبر 402277

منبع: ایمنا

کلیدواژه: درمان بیماری ها طب سنتی بیماری های قلبی عروقی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۵۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی وزش باد و خیرش گردوخاک در قم

محمدرضا قاضی گفت: برای امروز و فردا آسمان ابری تا نیمه‌ابری و در ساعات بعدازظهر وزش باد با سرعت ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود که به دلیل شرقی بودن جهت آن، با خیزش گردوخاک همراه خواهد شد.

 کارشناس هواشناسی قم  بیان کرد: فردا بعدازظهر سرعت وزش باد با کمی افزایش به ۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید.

او ادامه داد: برای روز پنجشنبه علاوه بر این‌که آسمان ابری تا نیمه‌ابری و وزش باد و خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود، اوایل شب با رگبار و رعدوبرق نیز همراه خواهد شد.

قاضی گفت: این شرایط برای روز جمعه نیز تکرار می‌شود و وزش باد با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت باعث خیزش گردوخاک خواهد شد.

به گفته  کارشناس هواشناسی قم ، دمای هوا برای امروز و فردا ۳۳ درجه و پنجشنبه و جمعه به دلیل فعالیت سامانه بارشی ۲۹ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

 کارشناس هواشناسی قم افزود: شنبه مجددا دما افزایش می‌یابد و وزش باد نیز با سرعت بیش از ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت با جهت غربی خواهد بود.

در استان قم ۱۰۹ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۲ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده‌ای، ۵۲ ایستگاه باران‌سنج خودکار، ۳۵ ایستگاه باران‌سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح‌سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.

شهروندان برای کسب آخرین اطلاعات هواشناسی کشور می‌توانند با سامانه گویای هواگو با شماره تلفن ۱۳۴ تماس بگیرند و یا به تارنمای اداره کل هواشناسی استان قم به نشانی اینترنتی www.ghommet.ir مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ببینید | حرکت جالب سید حسن خمینی در یک دیدار دیپلماتیک
  • تصادف دلخراش در یک بزرگراه به دلیل کاهش ناگهانی سرعت (فیلم)
  • پیش‌بینی وزش باد و خیرش گردوخاک در قم
  • طراحی ضربان‌ساز قلبی که تا ۳۰۰ سال در بدن کار می‌کند!
  • ببینید | تصادف دلخراش در بزرگراه به دلیل کاهش ناگهانی سرعت!
  • سرعت 99 در فوتبال واقعی؛ از ام باپه و وینیسیوس تا سانه و واکر / فیلم
  • لحظه واژگونی تریلی درحال حرکت بر اثر طوفان+ فیلم
  • عاقبت سبقت گرفتن با سرعت بالا (فیلم)
  • فصل بیداری
  • کریستیانو رونالدو خطاب به خبرنگاران: کسی حرکت من رو ثبت نکرد؟ / فیلم