Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفرهای حسن روحانی و هیئت عالی رتبه همراه او به مالزی و ژاپن، همچنین اهمیت تعمیق و گسترش روابط تهران با کشورهای آسیایی، گفت: در زمینه تعامل  با کشور‌های آسیایی نخستین بحث مباحث راهبردی است، چراکه اساسا در حوزه دیپلماسی ما سیاست نگاه به شرق را دنبال می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: راهبرد نگاه به شرق در عرصه سیاست خارجی ایران امری مهم و قابل توجه ترقی می شود؛ چراکه حدود ۲ قرن تحت تأثیر سیاست‌های غربی بوده ایم و در همین راستا هم رژیم گذشته به نوعی همسو با دولت‌های غربی عمل می کردند، دول غربی هم در ایران سوابق استعماری دارند و رویکرد مردم به آنها کاملا مشخص است؛ متأسفانه پس از انقلاب هم غرب خوی استعماری و استکباری خود را پررنگ تر از گذشته دنبال کرد. در همین راستا هم تهران بیش از  ۳ دهه است که سیاست و گسترش روابط با کشور‌های شرقی را که منظور کشور‌های شرق آسیاست، در دستور کار خودش قرار داده است.

قنادباشی با بیان اینکه راهبرد نگاه به شرق برای ایران از اهمیت  بسیار زیادی برخوردار است، اظهار کرد: نگاه به شرق در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌تواند راه گشای سیاست خارجی کشورمان باشد؛ همچنین این راهبرد می‌تواند به صورت منابع متقابل هم به نفع ما و هم به سود کشور‌های شرق آسیا باشد؛ چراکه ایران از نظر اقتصادی، بازار بسیار مهمی برای کشور‌های صنعتی و نیمه صنعتی بوده و از نظر انرژی ما دارای ذخایر بسیار ارزنده نفت و گاز هستیم، از نظر موقعیت، موقعیت خوب ترانزیتی داریم که از دریای خلیج‌فارس و عمان به آسیای مرکزی وصل می‌شویم و...؛ بنابراین میان ایران و کشور‌های شرق آسیا نوعی تمایل دوطرفه برای گسترش روابط وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد:  تاکتیک‌هایی که  در راستای شکستن تحریم‌ها دنبال می‌کنیم اهمیت زیادی دارند، فراموش نکنیم که ترامپ با خروج از برجام تلاش کرد تا ایران را از نظر اقتصادی در موقعیت تحریم و فشار حداکثری قرار بدهد و در همین راستا هم تاکتیک ما در عرصه سیاسی، برقراری روابط با کشور‌هایی است که هم توان اقتصادی قابل ملاحظه‌ای دارند و هم به نوعی مخالف سیاست‌های آمریکا هستند.

او با بیان اینکه کشور‌های چین، مالزی و مخصوصا ژاپن کشور‌هایی هستند که تمایل دارند اقتدار خودشان را مقابل آمریکا نشان بدهند، تصریح کرد: کشور‌های اروپایی در حال حاضر حرکت‌های خفت‌باری را از خودشان نشان می‌دهند، سیاست‌های غلطی را دنبال می‌کنند و درواقع به نوعی سرسپردگی به آمریکا را دنبال می‌کنند، ولی برعکس آنها ژاپن و همچنین برخی دیگر از کشور‌های آسیایی که در حال حاضر کشور‌های صنعتی و قدرتمند هستند چنین سیاست‌هایی را دنبال نمی‌کنند؛ بنابراین روابط این کشور‌ها باز هم  به این نفع دو طرف ایران و آسیای شرقی است، همه می‌دانند که امنیت منطقه خاورمیانه از طریق ایران تأمین می‌شود و جمهوری اسلامی حلقه اصلی تأمین امنیت منطقه‌ای است، از طرفی هم همسویی و همکاری با ایران می‌تواند این کشورها را در راه استقلال در برابر فشار‌های یک جانبه آمریکا بهتر و محکم تر نگه دارد.

قنادباشی با بیان اینکه دولت  روحانی برخلاف ۶ سال گذشته در حال تلاش برای شکستن تحریم‌های آمریکا و مقابله با سیاست‌های استکباری این کشور است، تصریح کرد:  ایران می‌تواند از  رقابت جهانی موجود بین اروپا و شرق آسیا به خوبی بهره‌برداری کند. قطعا این موضوع به نفع کشور‌های شرق آسیا هم هست؛ با اتخاذ چنین سیاست هایی اروپا متوجه می‌شود که اگر در بحث برجام با تهران  همکاری نکند، ایران می‌تواند تعامل با کشور‌های شرق آسیا را در دستور کار خود قرار دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که ارتباط کشورمان با شرق چقدر می‌تواند فشار تحریم را از روی اقتصاد ما بردارد، توضیح داد: آمریکایی‌ها در جهت ایجاد محدودیت‌ برای ژاپنی‌ها و برخی دیگر از کشور‌های آسیایی تلاش های بسیاری انجام داده اند.

او ادامه داد: تمایل کشور‌هایی مانند ژاپن برای ادامه تعاملات اقتصادی با تهران به قدری است که محدودیت‌های آمریکا نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و همین امر هم تحریم‌های آمریکا را با شسکت مواجه کرده است. علاوه براین واشنگتن نتوانسته است تمام همه فشار‌های خود را بر کشور‌های آسیای شرقی اعمال کنند و از سوی دیگر علاقه‌مندی کشور‌های آسیایی باعث شده است تا آنها هم گام‌هایی به سمت ایران بردارند و در نتیجه این امر اروپایی‌ها نیز در عرصه روابط با تهران نسبت به کشور‌های آسیایی عقب مانده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ژاپن شرق آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۶۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش همشهری آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

کد خبر 848135 منبع: ایسنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا خبر ویژه اتحادیه اروپا فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است