Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،علی‌اکبر حق‌ویسی،رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم گفت:در۱۰ سال گذشته،‌ اضافه‌ وزن و چاقی درکودکان و نوجوانان استان تا چهار برابر افزایش‌یافته است، درحالی‌که این عدد درسطح کشور ۲ تا سه برابر است.

او افزود: به‌طور میانگین در سطح کشور، پنج درصد دانش آموزان چاق هستند و حدود ۲۰ درصد نیز اضافه‌وزن دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حق ویسی عنوان کرد: ۲ تا سه درصد کودکان استان قم دچار کم‌وزنی و لاغری و حدود یک درصد نیز کوتاه‌قد هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم ادامه داد: والدینی که به دلیل نگرانی از کم‌وزنی فرزندانشان با اصرار به آن‌ها غذا می‌دهند، احتمال ابتلا به اضافه وزنی و چاقی در این کودکان در آینده بیشتر است.

حق‌ویسی بابیان این‌که استفاده از سوسیس و کالباس در مدارس ممنوع است، تصریح کرد: متاسفانه این مواد غذایی در برخی از مدارس به فروش می‌رود که می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به چاقی و اضافه وزن در دانش‌آموزان شود.

او با تاکید بر اهمیت خوردن صبحانه، افزود: دانش‌آموزانی که صبحانه میل نمی‌کنند و در مدرسه کیک و کلوچه می‌خورند، کالری بالایی وارد بدن می‌کنند که منجر به اضافه‌وزن و چاقی خواهد شد.

حق ویسی با اشاره به این‌که برخی کیک‌ها ۷۰۰ تا ۷۵۰ کالری انرژی دارند، ادامه داد: این کیک‌ها معادل ۱۴ تا ۱۵ قاشق برنج، یک کاسه خورشت قرمه سبزی، یک کاسه ماست و مقداری سبزی و سالاد است.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم با اشاره به حضور بیش از ۲۶۰ هزار دانش‌آموز در مدارس قم، گفت: یک‌چهارم جمعیت استان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و ضرورت رعایت برنامه غذایی در این قشر از جامعه بیش‌ازپیش است.

او گفت: در این راستا برنامه‌ای برای پیشگیری از اضافه‌وزن کودکان و نوجوانان از سوی کارشناسان مرکز بهداشت تهیه‌شده و در اختیار مدارس قرارگرفته است.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم افزود: در این برنامه غذایی برای نوجوانان هفت‌تا ۱۱ ساله دختر و پسر، نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ ساله دختر و پسر و نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله دختر و پسر برنامه تغذیه‌ای برای وعده صبحانه و میان وعده صبح یا عصر تنظیم‌شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان پیشگیری از چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در استان همدان هم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۴۴ اقدام به راه اندازی کتابخانه‌ سیار کرده که اکنون به ۳ اکیپ رسیده است.

با یک گروه کتابخانه‌ سیار همراه شدیم و به روستای طاس تپه‌ کبودراهنگ رفتیم و برنامه‌ها را از نزدیک دیدیم.

میلاد عربی، مدیر مدرسه بویاقچی گفت: این مدرسه‌ ابتدایی دارای ۴۲ دانش آموز دختر و پسر در ۶ پایه است و دانش آموزان برای دبیرستان به روستا‌های اطراف یا کبودراهنگ می‌روند، روستا کتابخانه یا مرکز فرهنگی ندارد و تنها یک کتابخانه‌ کوچک در مدرسه ایجاد کرده ایم.

احمد عسگری، مربی سیار روستایی کانون هم که برنامه‌های آموزشی و سرگرم کننده مانند اجرای شعر و سرود، نمایش، استفاده از گل سفال برای بچه‌ها اجرا می‌کند، گفت: نزدیک به ۳۰ سال است این فعالیت را انجام می‌دهم و در تمام مناطق استان که بدون کتابخانه و مرکز کانون هستند با هدف مهارت افزایی، و ترویج فرهنگ کتابخوانی برای بچه‌ها برنامه اجرا می‌کنم.

محمدرضا کرمی، مربی نجوم کانون که یک تلسکوپ را با خود به این مدرسه آورده بود هم گفت: با استفاده از فیلتر مخصوص اجازه می‌دهیم بچه‌ها خورشید را نگاه کنند و توضیحاتی درباره‌ آسمان، مختصات ستارگان و زمین، موقعیت ما در جهان و اطلاعات عمومی به دانش آموزان می‌دهیم به این ترتیب تشویق می‌شوند پرسش‌هایی که در ذهنشان ایجاد می‌شود مطرح کنند.

دانش آموزان خوشحال و راضی از سپری کردن یک روز به یاد ماندنی ماشین را بدرقه کردند.

دیگر خبرها

  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی
  • پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  • تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن
  • بسته خبر‌های ورزشی ۵ اردیبهشت فارس