Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@06:21:33 GMT

ذرت‌های آلوده امحا می‌شود

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۹۷۹۳۲

ذرت‌های آلوده امحا می‌شود

رئیس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه بنزین تولیدی کشور آلاینده نیست، در مورد وضعیت ذرت‌های آلوده گفت: این ذرت‌ها همچنان در گمرک مانده‌اند و مقرر شد که امحا شوند.

به گزارش مشرق، نیره پیروزبخت امروز در نشست خبری در محل سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: طبق آزمایش‌های صورت گرفته، بنزین تولیدی کشور از نظر شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها که در آلودگی هوا تاثیرگذار هستند، هیچ مشکلی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه همزمان با افزایش قیمت بنزین، بررسی نازل‌های سوخت در جایگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که در آبان ماه ۲۱۵ مورد از ۵ هزار و ۱۰۰ مورد نازل بازرسی شد و در آذر ماه نیز ۱۶۳ مورد از ۴ هزار و ۹۷۸ نازل و در یک هفته گذشته هم ۳۵ مورد از هزار مورد بازرسی نازل ها کم فروشی داشتند.

بیشتر بخوانید: ابهام در سرنوشت ذرت‌های آلوده حتی یک گرم ذرت آلوده وارد کشور نشده است

وی افزود: این نازل‌ها توسط کارشناسان سازمان استاندارد و وزارت نفت پلمب شدند.

* ذرت‌های آلوده در درازمدت روی سلامتی تاثیر می‌گذارد اما موجب مرگ فوری نمی‌شود

پیروزبخت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت ذرتهای وارداتی آلوده و بحث‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر توزیع بخشی از این ذرت ها در کشور نیز گفت: من هم صوت‌های منتشر شده در فضای مجازی را شنیده‌ام، ولی باید توجه داشت که این ذرتها کپک زده‌اند و با این وضعیت در محصولات غذایی قابل استفاده نیستند.

وی با بیان اینکه حتی با فرض استفاده از محصولی آلوده به سم آپلاتوکسین،‌این اتفاق در درازمدت بر یک فرد تاثیر خواهد داشت واین طور نیست که در عرض دو ساعت باعث مرگ و میر شود. هدف اصلی از انتشار این مطالب ایجاد تشنج و آسیب روانی به مردم است و قصد دارند امنیت غذایی مردم را زیر سؤال ببرند.

* هیچ بخشی از ذرت‌های آلوده از گمرک خارج نشده و همه آنها امحا خواهد شد

پیروزبخت تاکید کرد: ذرت‌های آلوده همچنان در گمرک هستند و هیچ مقداری از این محموله وارد کشور نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون خریداری از خارج از کشور برای این ذرت‌ها پیدا نشده است، گفت: قرار است این ذرت‌ها امحا شوند و مراحل انجام این کار در حال بررسی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: به هیچ وجه امکان ندارد این ذرت‌ها وارد کشور شود و ما کنترل‌های لازم را در این مورد انجام می‌دهیم به طوری که هم در واحدهای تولیدی و هم در بازار کنترل‌هایی را انجام می‌دهیم. 

* تکلیفی برای کنترل کیفیت گازوئیل به ما ابلاغ نشده است

پیروزبخت در ادامه نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا نیز گفت: خودروهای فرسوده از بنزین استاندارد استفاده می‌کنند و کامیون‌ها و خودروهای سنگین نیز از گازوئیل استفاده می‌کنند که البته ما گازوئیل را آزمایش نمی‌کنیم زیرا در این مورد تکلیفی برای سازمان استاندارد تعیین نشده است. البته در برخی موارد که خودمان آزمایش کرده‌ایم نیز گازوئیل مصرفی مشکلی ندارد هر چند کامیون‌ها فرسوده و آلاینده هستند. 

وی با بیان اینکه موتورخانه‌های موجود در کشور نیز در فصول سرد باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند، گفت: طی 6 ماه اول امسال دو هزار و 600 موتورخانه واحدهای تجاری و دولتی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان ملی استاندارد در پایان از صدور 80 مورد گواهی عدم انطباق با استانداردها برای محموله‌های وارداتی به کشور خبر داد و گفت: این گواهی‌ها شامل موارد مختلف از جمله مواد غذایی و قطعات خودرو می‌باشد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق استراماچونی سهمیه بندی بنزین وزارت نفت سازمان ملی استاندارد ذرت آلوده گازوئیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۷۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان قابل‌قبول / ۴ شهر مجاور آلوده است

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۶ صبح دوشنبه هفدهم اردیبهشت با میانگین ۸۸ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۷۱، میدان انقلاب ۹۱، پارک زمزم ۷۵، دانشگاه صنعتی ۵۸، رهنان ۸۶، سپاهان‌شهر ۶۱، بولوار کاوه ۵۹، کردآباد ۶۸، خیابان فرشادی ۶۹، خیابان فیض ۶۲ و ولدان ۷۸ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان میرزا طاهر با عدد ۴۹ AQI وضعیت پاک را نشان می‌دهد و در خیابان احمدآباد با عدد ۱۳۶ و بزرگراه خرازی ۱۱۹ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در ایستگاه خیابان‌های پروین اعتصامی و زینبیه به ترتیب با عدد ۱۶۹ و ۱۵۳ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان قرار دارد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۵۳، شاهین‌شهر ۵۹، مبارکه ۶۹ و نجف آباد ۶۸ AQI در وضعیت قابل قبول و در زرین شهر با میانگین ۱۲۸، سجزی ۱۲۴، قهجاورستان ۱۳۳ و کاشان ۱۴۹ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • ارزیابی گوشی‌های وارداتی و تولید داخل از نظر میزان تشعشع
  • بررسی دقیق گوشی‌های وارداتی و تولید داخل از نظر میزان تشعشع
  • لزوم ایجاد آزمایشگاه استاندارد کنترل کیفی کالا در مرز باشماق
  • ارزیابی میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات
  • هوای اصفهان قابل‌قبول / ۴ شهر مجاور آلوده است
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • مدیرکل نظارت، کنترل فنی و استاندارد سازمان نقشه‌برداری معرفی شد
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا