Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- آیت الله اعرافی با بیان اینکه عملکرد، شیوه، معرفت، جاذبه اخلاق، عاطفه و فکر ما باید بتواند از همه سد‌ها عبور کند و اینجا کارزاری است که سنگر‌های دشمن وجود دارد و باید از آن عبور کنیم که شکستن آن به اندیشه، عقل، عاطفه و رویکرد‌های متوازن و روحیه استوار نیاز دارد. تاریخ انتشار: 12:18 - 01 دی 1398 - کد خبر: ۵۷۹۱۵۳

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان به نقل از حوزه، آیت‌الله اعرافی، در سیزدهمین هم اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، در مشهد با اشاره به ضرورت اجرایی شدن سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش، به ۱۰ نکته کلیدی که روح حاکم برای این سند پیشران آموزش و پرورش است، پرداخت و گفت: قرائت اجتهادی، عقلانی و فقاهتی اسلام در این سند هست و رویکرد جامع و متوازن نسبت به تربیت در این سند وجود دارد و تلاش بسیاری شد که این رویکرد در سند بنیادین باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بار‌ها دیده‌ایم در تعلیم و تربیت نسبت به ابعاد مختلف اهمیتی بیشتر یا کمتر از آنچه باید باشد، داده شده است، اظهار کرد: این در حالی است که در موضع اسلام و به تبع آن تعلیم و تربیت، نظام متوازن، جامع و فراگیر حیات بشر هست و هر کدام سهم و جایگاه خود را دارد؛ پس بسیار مهم است که نگاه مان جامع و متوازن باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه باید تربیت معنوی، روحی و تراز اخلاقی در همه سیستم‌ها حضور و نفوذ داشته باشد، گفت: رویکرد علم، دانش و تحقیق به عنوان خیمه‌ای که بر اضلاع تربیت سایه می‌افکند از دیگر تاکیدات در تدوین این سند می‌باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش معاصر و ارزیابی درست آن را مهم خواند و گفت: علم معاصر دستاورد‌های فراوانی دارد؛ نباید به علم به عنوان یک دانش و امر مطلق اندیشید و نگاه کرد که از این رو آگاهی به اینگونه علم در سند مورد توجه قرار گرفته است.

آیت الله اعرافی، پایه و ضلع دیگر در این سند را باورمندی نسبت به رویکرد تمدنی و بین المللی اسلام و تجسم آن در عمل و اندیشه دانش آموزان دانست که می‌بایست در کنار هویت تاریخی و اسلامی ایرانی و بازسازی آن بر پایه اندیشه مترقی اسلام و هویت ملی، امری بسیار مهم در سند عنوان کرد.

وی، روح حماسی و انقلابی در همه اقدامات مورد نیاز امروز را مهم برشمرد که وقتی با علم تجلی کند موجب عشق به خلاقیت، پیشرفت و نوآوری می‌شود که در این سند نیز مورد توجه است.

رئیس عالی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، تربیت درون زا، خودجوش و مبتنی بر جوشش درونی استاد و شاگرد را نکته دیگر برشمرد و رویکرد مهم عدالت در آموزش و پرورش، مشارکت ملت و نهاد‌ها و همه صاحبان اندیشه در تعالی این نهاد و نیز آماده سازی دانش آموز برای عبور از مرز‌های دانش و رسیدن به نگاه کلان تمدنی را سه نکته دیگر عنوان کرد و یادآور شد: علیرغم تحریم‌ها و فشارها، گام‌های مناسبی برداشته شده، ولی با آن آرمان بزرگ متناسب نیست و برنامه‌های اساسی‌تر و عزم بلندتری را می‌طلبد.

وی از اهمیت کلیدی منابع انسانی که در این سند اشاره شده، گفت و خاطر نشان کرد: مقوله محتوای آموزش و متون و منابع از دیگر اموری است که باید به آن توجه شود و در کنار مقوله تولید دانش متناظر به تعلیم و تربیت مدنظر باشد و بر همین اساس، می‌بایست برای هر دو بال تربیت و تعلیم گام‌های بلندتری برداشت.

بیشتر بخوانید:

تلاش داریم حقوق اساتید حوزه به صورت سنتی و از طریق شهریه مراجع عظام تقلید ارائه شود

آیت الله اعرافی همچنین، توجه ویژه به حوزه علوم اجتماعی و اتصال نظام تعلیم و تربیت به متن زندگی انسان‌ها و جامعه و محیط و نیز تعامل نهاد خانواده و آموزش و پرورش و دانشگاه و حوزه‌های علمیه را از اصولی دانست که در این سند تجلی یافته است.

نظام تعلیم و تربیت و تعارض‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت پدیده بسیار پیچیده‌ای است که معارض نما‌های زیادی دارد، گفت: نظام جامع تعلیم و تربیت نظامی است که بتواند پارادوکس‌هایی همچون: حافظه و فاهمه، تلقین و تفکر، نظم و آزادی، گذشته و امروز و آینده، مربی محوری و متربی محوری، تعبد و تعقل، سنت و مدرنیتیه و... را تبیین و نظام تعلیم و تربیت باید بر اساس اندیشه متعالی اسلام و گفتمان مترقی انقلاب اسلامی بتواند در هاضمه خود به این امور توجه کند، چرا که گاهی نظم، تقلید صحیح، تفکر، گذشته، سنت و... در این منظومه نادیده گرفته می‌شود، در حالی که در جمع‌هایی صحیح قابل تفسیر و قرابت درست است.

باید از سد سنگر دشمن عبور کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تعلیم و تربیت موفق را زمانی دانست که بتواند مقاومت‌های روبروی خود را بشکند و نظام و اندیشه‌ای را فرآوری و طراحی کند و مبلغان و معلمانی داشته باشد که بتواند از آن عبور کند. گفتمان انقلاب اسلامی به ما یاد داد که باید در برابر تمدن نوین غربی و هجمه سنگین امروز ایستاد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، بی اعتمادی، پیش داوری‌های منفی، شبهه‌ها و پرسش‌های بی اندازه، بی حوصلگی‌های ناشی از زیست امروز جهان، مخالفت با خواسته‌ها و نیازها، عدم احساس نیاز، عوامل مزاحم و خنثی گر و تعارض پیام ها، به ناهماهنگی در عمل منجر می‌شود و اعمالی است که نمی‌گذارد پیام ناب اسلام و انقلاب به آنان برسد.

وی با بیان اینکه عملکرد، شیوه، معرفت، جاذبه اخلاق، عاطفه و فکر ما باید بتواند از همه سد‌ها عبور کند و اینجا کارزاری است که سنگر‌های دشمن وجود دارد و باید از آن عبور کنیم که شکستن آن به اندیشه، عقل، عاطفه و رویکرد‌های متوازن و روحیه استوار نیاز دارد.

کمیته‌های استانی به صورت تعاملی فعال‌تر شوند

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران نقش مهمی دارند، گفت: دستگاه امامت جمعه، نهاد‌های تبلیغی و حوزه‌های علمیه می‌بایست با یکدیگر در خدمت میلیون‌ها فردی باشند که در اختیار نهاد بزرگی قرار گرفته اند که معمار شخصیت این افراد است.

وی با بیان اینکه مدیریت حوزه‌های علمیه تلاش کرده که به قلمرو‌های مختلف حوزه بپردازد و طرح‌های کلان و اساسی در این زمینه ارائه شده و به اولین برنامه ۵ ساله در ستاد رسیده، از کمیته‌های استانی خواست که به صورت تعاملی، فعال‌تر شوند، زیرا مهم‌ترین کار تبلیغی در آموزش و پرورش است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به رشته‌هایی که در حوزه علمیه طراحی شده که ده‌ها رشته مرتبط با آموزش و پرورش باید فعال شود، گفت: مبلغان باید به طور دائم آموزش داده شوند و از سوی دیگر انتخاب درست مربی و مبلغ مهم است.

آیت الله اعرافی در پایان افزود: حضور روحانیت در عرصه علم، محتوا و تبلیغ باید آگاهانه باشد و روح اخلاقی و همبستگی میان مدیران، معلمان و مبلغان حاکم باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آیت الله اعرافی مرجع تقلید حوزه علمیه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۸۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، صادق ستاری فرد در آیین افتتاحیه صعود پانصد معلم کوهنورد هشت استان جنوب کشور به قله «بل» در شهرستان اقلید استان فارس، گرامیداشت هفته معلم و یادواره شهدای فرهنگی کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس گفت: معلمان قله‌های بسیاری همچون قله های؛ علم، عطوفت، مهربانی، نجابت، ایثار و از خود گذشتگی را فتح  و وجودشان را برای دانش آموزان هزینه می‌کنند.
وی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی توجه به سرمایه انسانی بود که پیروزی را ممکن ساخت لذا گردهمایی معلمان حول یک محور باعث تحول در جامعه می‌شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پیامبر اسلام در ابتدا برای نیل به هدف تربیت نیروی انسانی، مسجد را بنا کرد لذا اکنون ما هم در آموزش و پرورش نیاز به ایجاد فضا‌های مختلف آموزشی و تربیتی مطلوب داریم تا تربیت به معنای واقعی کلمه محقق شود.
صادق ستاری فرد ادامه داد: گام بعدی پیامبر (ص) ارائه محتوا بود و قرآنی را که از جانب خداوند بر او نازل شد به جامعه معرفی کرد و امروز ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، محتوای خوب ارائه دهیم.
گفت: نظام محاسبه‌ای که پیامبر (ص) انجام دادند همان نظام ارزشیابی امروزی است که ما باید در دستور کار قرار دهیم، زیرا جهت دهنده همه ارکان تربیتی، نظام ارزشیابی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ، پارسال به صراحت از هزینه کردن در آموزش و پرورش به عنوان سرمایه گذاری یاد کردند،  بنابراین ضروری است که سهم بودجه‌ای آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، افزایش یابد.
۵۰۰ معلم کوهنورد از هشت استان اصفهان، بوشهر، کرمان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، یزد و فارس صبح امروز به قله «بل» بلندترین قله استان فارس صعود کردند.

دیگر خبرها

  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه
  • تجلیل از مقام معلم؛ در آستانه گرامیداشت هفته معلم
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • ساخت مدارس شبانه روزی در دستور کار
  • کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد