Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرچند اصلاح طلبان و برخی دولتمردان، اصرار دارند که به فهم و شعور مردم توهین کنند، اما این مسئله به هیچ عنوان قابل انکار نیست که فشار اقتصادی کنونی، نتیجه اعتماد مطلق دولت آقای روحانی به آمریکاست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** روحانی، مردم ایران را از «وحشت حمله نظامی» نجات داد

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «نبود برجام، شرایط اقتصادی را به اینجا کشاند» نوشت: «سفره مردم کوچک‌تر شده و هر چه می‌گذرد نیز نشانی از بهبود وضع موجود در دورنمای وضع اقتصادی کشور مشاهده نمی‌شود. در این شرایط که فشارهای اقتصادی جامعه را به حالتی از خشم و استیصال رسانده که تنها یک نمونه از آن حوادث آبان ۹۸ است، برخی می‌کوشند وضع کنونی را "نتیجه مذاکره" و "حاصل برجام" نشان دهند...یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌های تاریخ معاصر این است که فشار اقتصادی کنونی به ایران محصول مذاکره و دیپلماسی است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در ابتدای سال ۱۳۹۲، اقتصاد ایران وضعیت فاجعه باری را سپری می‌کرد؛ رشد اقتصادی به "۷-" درصد رسیده بود و تورم ۶۵ درصدی سفره مردم را کوچکتر از هر زمان دیگری کرده بود. در این شرایط رئیس دولت وقت که تحریم‌های شورای امنیت را "کاغذ پاره" می‌خواند و سیاست خارجی او به شدت از سوی حامیان تنش با جهان، مورد حمایت قرار می‌گرفت، نه‌تنها گامی در راستای کاهش تنش با جهان برنمی‌داشت، بلکه هربار که به سفری خارجی می‌رفت مردم هراس داشتند که نکند او چیزی بگوید یا کاری کند که ایران ذیل فصل ۷ منشور متحد، با هجوم نظامی روبه‌رو شود و شرایطی بدتر از آنچه وجود داشت، پدید آید. با تغییر دولت در سال ۹۲ و توافق ژنو که در ۱۰۰ روز اول آغاز به کار دولت انجام شد، آمارهای اقتصادی نیز مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. در ابتدای سال ۱۳۹۶ که دو سال از تصویب برجام می‌گذشت، فروش نفت ایران به بیش از ۲. ۵ میلیون بشکه در روز رسیده بود، تورم تک‌رقمی بود و رشد اقتصادی از ۱۲درصد فراتر می‌رفت».

حامیان دولت اینگونه القا می کنند که منتقدان اساسا با مذاکره و دیپلماسی مخالف هستند. این در حالی است که حرف اصلی منتقدان، بکارگیری دیپلماسی مقتدرانه و عزتمند است. منتقدان دولت با دیپلماسی انفعالی مخالفند. وقتی روحانی صراحتا می گوید «مذاکره با آمریکا دیوانگی است» و ظریف تاکید می کند که «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد» و عراقچی صراحتا می گوید «نتیجه برجام تحریم های بیشتر بود و یکی از درس های برجام این بود که مقاومت بهتر جواب می دهد» این یعنی رویکرد دولت در مسئله برجام، خسارت بار بوده است.

فشار اقتصادی کنونی نتیجه چیدن همه تخم مرغها در سبد برجام است. فشار اقتصادی کنونی نتیجه اجرای برجام به هر قیمت است. وضع موجود به این خاطر رخ داد که در اوج مذاکرات، آقای ظریف پالس ضعف به طرف مقابل ارسال کرد و گفت «امضای هر توافق بهتر از عدم توافق است»؛ در ادامه دولت با عجله و ظرف مدت ۲ ماه تمامی تعهدات خود را اجرا کرد و سپس به انتظار نشست تا طرف مقابل که به «قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی» مشهور است، تعهدات خود را اجرا کند!

هرچند اصلاح طلبان و برخی دولتمردان، اصرار دارند که به فهم و شعور مردم توهین کنند، اما این مسئله به هیچ عنوان قابل انکار نیست که فشار اقتصادی کنونی، نتیجه اعتماد مطلق دولت آقای روحانی به آمریکاست.

** بازگشت مسکن مهر با چراغ خاموش،وقت کشی و توهین به شعور مردم

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «بازگشت مسکن مهر با چراغ خاموش» نوشت: «وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم، خبر از کلید خوردن طرحی با نام طرح ملی مسکن داده است. طرحی که هر چند مقامات این وزارتخانه بارها تاکید کرده‌اند که روند متفاوتی نسبت به مسکن مهر پیش خواهد گرفت اما در عمل بسیاری از کارشناسان می‌گویند در ذات این دو طرح، تفاوت‌ها چندان گسترده نیست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«حسین مظاهریان، معاون سابق وزارت راه و شهرسازی در این باره گفته: اجرای این طرح، تکرار تجربه‌های قبلی در مسکن مهر است. همان‌گونه که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در زمینه نظام مهندسی بار دیگر به روش‌های دولت دهم رو آورده است. دولت در حالی که هنوز نتوانسته تعهدات خود را در زمینه تکمیل مسکن مهر عملی کند، تعهد جدیدی به عنوان مسکن ملی برای خود ایجاد کرده و اگر دولت امکان ساخت مسکن را دارد خب همان واحدهای باقی‌ مانده مسکن مهر را تکمیل کند. با وجود تمام این ابهام‌ها وزارت راه و شهرسازی فعلا اعلام کرده، طرح را با قاطعیت اجرا خواهد کرد و از این ‌رو نحوه مواجهه با ابهام‌ها به آینده موکول می‌شود؛ ابهام‌هایی که اگر توضیحی برای آنها ارایه نشود، نطفه طرحی را خواهند ریخت که به نوعی احیای دوباره مسکن مهر با نامی جدید است».

در سالهای گذشته مقامات ارشد دولت روحانی از جمله «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی- که در ابتدا خود را طراح مسکن مهر معرفی کرده بود- بارها به مسکن مهر حمله کرده و آن را «مزخرف» نامیدند. این در حالی است که در دولت قبل طرح مسکن مهر با همه محاسن و معایبش، بارقه امیدی در دل میلیون ها ایرانی روشن کرد و باعث شد بیش از دو میلیون خانوار(حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر) صاحب خانه شوند.

از سوی دیگر پروژه‌های مسکن مهر بیش از ۱۶۰ شغل در حوزه ساختمان را فعال کرد و میلیونها ایرانی و صدها هزار کارگاه و کارخانه تمام وقت مشغول کار شدند.

 دولتمردان تاکید داشتند که طرح «مسکن اجتماعی» جایگزین مسکن مهر می شود. اما حتی یک ماکت از طرح مسکن اجتماعی نیز ساخته نشد. حالا دولت پس از چندین سال وقت کشی و بی عملی، اجرای چراغ خاموش مسکن مهر را صرفا با تغییر نام آن کلید زده است.

دولت روحانی درخصوص حذف کارت سوخت و سپس اجرای مجدد آن نیز دقیقا همین رویکرد را داشت. اقدامی که حداقل ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان خسارت در پی داشت.

** هاشمی طبا: عملکرد فراکسیون امید و دولت قابل دفاع نیست

«مصطفی هاشمی طبا» کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«فراکسیون امید در چهار سال گذشته اقدامی انجام نداد که در راستای تحقق خواسته‌ها و رضایت افکار عمومی باشد. اصلاح‌طلبان در مجلس باید طرح‌های عام‌المنفعه ارائه می‌دادند و بر دولت برای انجام وظایفش فشار وارد می‌کردند؛ چراکه حمایت از دولت نباید به این مفهوم باشد که بر خطاهایش چشم‌پوشی کرده و همواره از او تمجید کنیم، بلکه باید با انتقاد سازنده زمینه رشدش را فراهم کرد».

هاشمی طبا در ادامه گفت:«به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد دولت و نارضایتی‌های عمومی، اصلاح‌طلبان انگیزه‌ای برای حضور در این دوره از انتخابات مجلس ندارند».

سلفی حقارت»، «سفرهای مکرر به اروپا»، «تشکیل ستاد رفع حصر»، «عملکرد ضعیف در نظارت بر دولت» و...تنها بخشی از کارنامه فراکسیون امید در مجلس است. از سوی دیگر به دلایل متعدد کارنامه دولت نیز در حوزه های مختلف به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

کارشناسان بارها تاکید کرده اند که مردم کارنامه دولت و فراکسیون امید مجلس را به پای اصلاح طلبان می نویسند و این طیف نمی تواند از این مسئله شانه خالی کند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق استراماچونی سهمیه بندی بنزین ویژه های مشرق دولت آقای روحانی مسکن مهر امریکا هاشمی طبا اصلاح طلبان دولت دهم ویژه های مشرق سلفی حقارت روزنامه اصلاح طلب فراکسیون امید مجلس وزارت راه و شهرسازی توافق ژنو محمد جواد ظریف عباس آخوندی طرح مسکن مهر طرح مسکن اجتماعی طرح مسکن اجتماعی ویژه های مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم

حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با دانشجو گفت: بعد از خروج ترامپ از برجام، اقتصاد ایران تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی سیاسی قرار گرفت، این موضوع تا همین اواخر هم ادامه داشت. عملیات نظامی کشورمان علیه مواضع رژیم صهیونیستی، نقطه پایانی بر تاثیرگذاری اخبار منفی سیاسی و امنیتی بر اقتصاد کشورمان بود. عملا بعد از این اتفاق، معادلات ژئوپلتیک تغییر کرد و قدرت نظامی ایران هم نمایان شد. منبع: دانشجو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • عملکرد شوراها قابل دفاع است
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!
  • دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!
  • دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی /کسی اعتراضی ندارد
  • رایزنی دو مقام نظامی ایران و چین درباره حمله به اسرائیل، مسائل امنیتی منطقه و ...
  • انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • نبوع نظامی جمهوری اسلامی ایران، هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست