Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@08:03:34 GMT

وقت آن رسیده که سوادآموزی اجباری شود

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۰۰۰۷۴

وقت آن رسیده که سوادآموزی اجباری شود

ایسنا/اصفهان معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، درخصوص ریشه کن شدن بی سوادی در استان گفت: به دلیل مهاجرپذیری اصفهان، بی سوادی ادامه دارد و نمی توان صد در صد آن را ریشه کن کرد.

بهمن امیدقائمی امروز (شنبه) در نشست خبری، اظهارکرد: علاوه بر مهاجرت، مخفی کردن بی سوادی، نبود انگیزه سوادآموزی و اضافه شدن بازماندگان از تحصیل به جمعیت بی سوادان، باعث می شود مبارزه با بی سوادی در اصفهان ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی استقبال نکردن و نبود اطلاعات و آمار دقیق بی سوادان را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرد و خواستار تامین اعتبار برای تشویق سوادآموزان شد و افزود: دستگاه های اجرایی ضمن کمک در شناسایی بی سوادان، تسهیلات لازم برای تشویق و ترغیب آنها فراهم کنند.  

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: نهضت سوادآموزی ۴۰ سال برای سوادآموزی هزینه کرده و معتقدم الان وقت آن رسیده که سوادآموزی اجباری شود.

امیدقائمی افزود: برخلاف اتباع خارجی که به شدت علاقه‌مند به سوادآموزی هستند، ایرانی ها از سوادآموزی استقبال نمی کنند، چون فکر می کنند سواد باید منجر به اشتغال شود، در حالی که سوادآموزی امروز لازمه زندگی هر شهروندی است.

وی به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی به منظور آموزش بزرگسالان، در سال ۱۳۵۸ با فرمان امام خمیمی(ره) تاسیس شد، البته پیش از تاسیس این نهاد هم اقداماتی برای سوادآموزی صورت گرفته بود، اما مؤثر نبود، به طوری که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۴۷ درصد جمعیت ایران باسواد بودند.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با اشاره به اینکه از نظر یونسکو سواد در قرن بیست و یکم انواع مختلفی دارد، گفت: منظور از سوادآموزی آموزش خواندن، نوشتن و حساب و کتاب است و جامعه هدف نهضت سواد آموزی نیز ۱۰ تا ۴۹ ساله است.

امیدقائمی با بیان اینکه هم اکنون ۹۸ درصد جمعیت در استان اصفهان باسواد هستند که از میانگین کشوری بیشتر است، افزود: در سال ۹۵، دو میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد در کشور داشتیم که سهم استان اصفهان ۱۰۲ هزار نفر بود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه از سال ۹۵ تاکنون ۴۵ هزار نفر در استان باسواد شدند، افزود: هم اکنون تقریبا ۶۰ هزار نفر در استان بی سواد مطلق داریم که بیشتر آنها در سنین  ۲۰ تا ۴۰ سال هستند.

وی با یادآوری اینکه طی ۴۰ سال از فعالیت نهضت سوادآموزی، اختلاف سواد زن و مرد از ۲۳ درصد به ۶ درصد رسیده است، تصریح کرد: بیش از ۷۵ درصد فعالیت های سواد آموزی در کشور به زنان اختصاص یافته و در استان اصفهان هم حدود ۸۰ درصد کلاس های سوادآموزی مربوط به زنان است.

امیدقائمی ادامه داد: در راستای کاهش اختلاف درصد سواد بین مناطق شهری و روستایی، ۵۵ درصد فعالیت ها به مناطق روستایی اختصاص یافته، به طوری که نرخ باسوادی بین مناطق شهری و روستایی از ۳۵ درصد به ۱۲ درصد در کشور و به همین نسبت در استان اصفهان کاهش یافته است.

وی با اشاره به ۱ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۳۲۰ کودک لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل در کشور، گفت: در ۱۴ سال اخیر این کودکان در سوادآموزی شرکت کردند و باسواد شدند.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون ۱۴ مرکز یادگیری در استان فعالیت می کند، از افتتاح پانزدهمین مرکز در هفته جاری با حضور وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: نرخ باسوادی در استان و در مقایسه با استان های دیگر کشور بالا است.   

امیدقائمی با اعلام اینکه میزان باسوادی در فاصله سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۳ میلیون و ۱۸۵ هزار نفر در استان بود، گفت:  ۱۰۲ هزار نفر بی سواد در استان داشتیم که از سال ۹۴ تا ۹۸، ۴۰ هزار نفر را آموزش داده ایم و تعداد بی سوادان به ۶۰ هزار نفر رسید.  

وی به آموزش مهارت های هفتگانه ICDL اشاره و اظهار کرد: بیشتر این آموزش ها در ناحیه ۵، خمینی شهر و کاشان بوده است. همچنین ۲۸ موسسه آموزشی با ما همکاری می کنند و ۶۸۵ آموزش دهنده و ۹۸ معلم داریم.

امیدقائمی با اشاره به برون سپاری فعالیت های سوادآموزی، خاطرنشان کرد: براساس سهمیه اعلام شده در سال جاری ۱۴ هزار نفر باید تحت پوشش سوادآموزی قرار گیرند که تا الان ۶۰ درصد سهمیه را پوشش داده ایم.  

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به لزوم شناسایی بی سوادان، اظهار کرد: خیلی از این افراد انگیزه سواد آموزی ندارند و برخلاف اتباع خارجی که به شدت علاقه‌مند به سوادآموزی هستند، ایرانی ها از سوادآموزی استقبال نمی کنند، چون فکر می کنند سواد باید منجر به اشتغال شود، درحالی که سوادآموزی لازمه زندگی هر شهروندی است.

وی با اشاره به سوادآموزی ۱۶۸۵ نفر ایرانی و ۸۷۱ نفر اتباع خارجی در سال جاری، تصریح کرد: سوادآموز اتباع خارجی به دو روش، یکی سهیمه کمیساریای پناهندگی سازمان ملل و یکی پرداخت هزینه ها از سوی جمهوری اسلامی انجام می شود. 

امیدقائمی با اشاره به اینکه فعالیت های سوادآموزی در سه دوره شامل سوم ابتدایی، دوره تحکیم و دوره انتقال است، گفت: در کنار فعالیت های سوادآموزی طرح های مکمل نیز داریم. همچنین ۲۲۰ نفر از عشایر در شهرستان های استان جذب دوره های سوادآموزی شده اند. ۲۷۳ کودک کار، ۱۸۷ نفر در دوره انتقال و ۱۶ نفر در دوره تحکیم نیز شرکت کرده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نهضت سوادآموزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۰۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از امروز در استان آغازشد.
مهدی منتجب افزود: امکان ثبت سفارش کتاب های درسی برای دانش‌آموزان میان‌پایه یعنی پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم و یازدهم و دوازدهم تا سی یکم خردادماه ادامه دارد.
وی ادامه داد: ثبت‌نام پایه‌های ورودی اول دبستان، هفتم و دهم نیز ازدهم تیرماه آغاز و تا نهم شهریور ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه امکان ثبت کتاب های درسی به صورت انفرادی امکان پذیر است، افزود: انتظار می‌رود مدیران مدارس استان در اسرع وقت به منظور ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه به‌صورت گروهی اقدام کنند.
رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ثبت سفارش و توزیع تمام کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یا پنجره پیشخوان خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir یا سامانه ثبت سفارش و توزیع مواد آموزشی به نشانی www.irtextbook.ir و www.irtextbook.com است .
وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود چهار میلیون جلد کتاب به انبار استان اصفهان وارد شده است، گفت: این کتاب‌ها آماده تحویل به مناطق و نواحی استان است .
رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، زمان تحویل کتاب ها از ناحیه و منطقه به مدرسه را دهم شهریور و توزیع آن به دانش آموزان را از بیست وششم شهریورماه اعلام کرد.
وی ادامه داد: ثبت‌نام در سامانه یکپارچه آموزش و پرورش (سیدا) لازمه ثبت‌نام در سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای پایه های ورودی است.

دیگر خبرها

  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • بازگشت اجباری جود بلینگام به لیست رئال مادرید
  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان/ پاداش‌ها واریز شد
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • با «مثبت آموزش» به روز باشید
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان