Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

پس از اصلاح قیمت بنزین افزایش معناداری درنرخ تاکسی‌های اصفهان گزارش نشده اما تخلفاتی در افزایش کرایه آژانس ها مشاهده شد. این در حالی است که رانندگان ازکمبود سهمیه بنزین گلایه دارند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، بیش از یک ماه از زمان اصلاح قیمت بنزین در کشور می‌گذرد و طبیعی است آنچه در اولین تبعات این اقدام به ذهن متبادر شود افزایش ناگهانی کرایه وسایل نقلیه عمومی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حدس و گمان‌ها در همان روزهای اولین پس از گرانی بنزین با قول مساعد دولتمردان مبنی بر عدم افزایش کرایه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پاسخ داده شد. همه از تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها سخن می‌گفتند که البته این قول در خصوص برخی موارد صادق بود.

رصد تاکسی‌های اصفهان چه می‌گوید؟

حال که فاصله قابل قبولی برای قضاوت درباره تأثیر افزایش قیمت بنزین بر کرایه تاکسی در شهرها گذشته است، با رصد این امر در کلان شهر اصفهان می‌توان دریافت که تا چه حد قول مسئولان در نصف جهان بر کرایه تاکسی‌ها استوار بوده است.

مسافران همیشگی تاکسی‌های زرد اصفهان اغلب یا حرفی از افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها نمی‌زنند یا اگر هم گلایه‌ای دارند، موارد انگشت شماری را نام می‌برند که افزایش کرایه در برخی مسیرها وجود داشته است؛ البته این افزایش به حدی نیست که حتی از هزار تومان در مجموع چند کورس تاکسی فراتر رود.

رانندگان نیز اکثراً کوتاه و بدون توضیح بیشتری در پاسخ به این سوال که «آیا کرایه خود را افزایش داده‌اند یا خیر»، پاسخ می‌دهند: نه! گلایه رانندگان از باب سهمیه‌ها نیست بلکه بیشتر دلواپس گران شدن لوازم یدکی خودروی خود هستند که در آینده، افزایش قیمت بنزین، بازار قطعات را نیز گران‌تر کند.

گفت و شنودها و گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری مهر شاهدی از گرانی بنزین در چندین خط از تاکسیرانی اصفهان یافت نمی‌کند و آنچه مشهود است نظارت‌ها آنقدر کافی بوده که کرایه‌ای گران نشود.

نظارت‌ها بر پیکره عظیم تاکسیرانی اصفهان چقدر است؟

در کلان شهر اصفهان ۹ هزار تاکسی پلاک «ت»، بیش از چهار هزار تاکسی تلفنی و ۹ هزار تاکسی سرویس مدرسه وجود دارد که مسئولیت ۵۰۰ هزار نفر سفر موفق در هر روز را برعهده دارند؛ به این آمار می‌توان ۲۰۰ هزار سفر موفق توسط تاکسی‌های آنلاین که نسل جدید تاکسی‌های اصفهان خواهند بود را نیز اضافه کرد تا گستردگی شبکه تاکسیرانی اصفهان ملموس‌تر باشد.

با وجود این گستردگی، گفته‌های مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان نشان از عدم افزایش قیمت‌ها دارد: به دلیل آنکه ۹۵ درصد ناوگان کلان شهر اصفهان گازسوز بوده و به نظر می‌رسد سهمیه‌ای که به آنان داده می‌شود کفایت می‌کند، نرخ کرایه تاکسی در اصفهان هنوز افزایش نیافته است با این حال کار کارشناسی که انجام شده نشان می‌دهد همچنان نیز نیاز به افزایش قیمت وجود ندارد.

تاکسی فرودگاه و سرویس مدارس، دو چالش اصفهان

هادی منوچهری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه چالش تاکسیرانی اصفهان در حوزه تاکسی‌های فرودگاه و سرویس‌های مدرسه است، افزود: نه تنها اصفهان بلکه سایر کلانشهرها نیز دغدغه مشابهی دارند و به دنبال آن هستیم که به جای افزایش قیمت، سهمیه‌های مورد نیاز به این تاکسی‌ها تخصیص داده شود تا نه به صاحبان تاکسی فشار بیش از حدی آید نه به خانواده‌ها و مسافران که در این خصوص رایزنی‌هایی نیز شده است.

در نظرسنجی‌هایی که انجام شده، اصفهان جز کلانشهرهایی است که افزایش قیمت معناداری در قیمت تاکسی‌ها گزارش نشده است؛ در بررسی میدانی خبرنگار مهر در نزدیک به ۳۰۰ نقطه شهر نیز گزارش چندانی مبنی بر افزایش قیمت تاکسی‌ها وجود نداشت وی ادامه داد: اکنون علاوه بر ۶۰ لیتر بنزینی که سرویس مدارس دارند، ۶۰ لیتر نیز کمک ستاد سوخت اضافه می‌شود که این مقدار به صورت ریال به کارت آن‌ها واریز شده و تنها در جایگاه‌های سوخت قابل استفاده است؛ به دنبال آن هستیم که علاوه بر ۶۰ لیتر سهمیه‌ای که سرویس‌های مدرسه دارند، ۱۲۰ لیتر نیز از سوی ستاد سوخت به این افراد کمک شود؛ پیش‌بینی می‌کنیم اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، تا ۱۰ روز آینده این سهمیه‌ها برای رانندگان اعمال شود تا نیاز به افزایش قیمتی وجود نداشته باشد البته همچنان برای تاکسی‌های فرودگاه در حال رایزنی و نامه‌نگاری هستیم تا مانند سرویس‌های مدرسه، مشکل این بخش نیز حل شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: در نظرسنجی‌هایی که انجام شده، اصفهان جز کلانشهرهایی است که افزایش قیمت معناداری در آن گزارش نشده است؛ هم مراقبت شدید وجود دارد هم سامانه رسیدگی به شکایات به شماره ۳۵۶۸۸۱۰۰ آماده شنیدن شکایات مردمی خواهد بود تا با موارد مورد تخلف برخورد شود.

وی گفت: به‌صورت میدانی نیز از مسافران در خصوص کرایه‌های تاکسی در نزدیک به ۳۰۰ نقطه شهر سوال شده که در این مقوله نیز گزارش چندانی مبنی بر افزایش قیمت تاکسی‌ها وجود نداشته است.

گلایه‌های مردمی در خصوص تاکسی‌های تلفنی

البته منوچهری از گلایه‌های مردمی در خصوص تاکسی‌های تلفنی نیز سخن به میان آورد و افزود: گزارش افزایش قیمت تنها مربوط به آژانس‌های محلات می‌شد که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد بالای ۹۰ درصد این شکایات زیر نظر سازمان صنعت و معدن و اتحادیه صنف تاکسی‌های تلفنی بوده است، بنابراین عمده این شکایات مربوط به سازمان تاکسیرانی شهرداری نیست.

گران شدن خودسرانه کرایه تاکسی‌های تلفنی به دست رانندگان، توسط رئیس اتحادیه دفاتر آژانس و مؤسسات اتومبیل کرایه اصفهان نیز مورد تأیید قرار گرفت که البته در مقابل وی از برخوردهای شدید با این افراد سخن گفت و در گفت و گو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: به طور جدی هرگونه افزایش قیمتی را در خصوص کرایه آژانس‌های تلفنی رد می‌کنیم و اگر گزارش‌هایی نیز وجود داشته به سختی با متخلفان برخورد کرده‌ایم.

سهمیه آژانس‌ها در انتظار تأیید

قدرت‌الله صادقی ادامه داد: تاکنون هیچ مصوبه‌ای برای افزایش کرایه‌ها وجود نداشته اما پیشنهاد افزایش سهمیه یا قیمت کرایه را داده‌ایم.

وی میزان افزایشی که از سوی اتحادیه در نامه‌نگاری به اداره صنعت و معدن، استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است را نگفت اما خبر داد که اگر این پیشنهاد مورد موافقت دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد، هنگام واریز سهمیه ماه‌های آینده اعمال می‌شود.

صادقی از مردم خواست اگر شاهد افزایش غیرقانونی نرخ کرایه تاکسی‌های تلفنی بودند از طریق شماره ۳۳۳۷۲۰۵۵ شکایت خود را گزارش دهند تا با خاطیان برخورد شود.

به گفته رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان نرخ‌کرایه تاکسی‌ها سال به سال با توجه به نرخ تورم افزایش خواهد یافت که البته اکنون موعد آن نبوده و این افزایش به‌طور مثال برای سرویس‌های مدارس در آستانه ماه مهر سال جاری اعمال شده است این رویه نظارتی از شوی شورای شهر اصفهان نیز ادامه پیدا کرده است؛ رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان از سامانه ۱۳۷ را برای رسیدگی به شکایات و مسائل مربوط به تاکسی‌ها نام برد و گفت: اگر شکایت یا موردی برای گزارش وجود داشته باشد شهروندان به این سامانه اطلاع خواهند داد.

امیراحمد زندآور با اشاره به اینکه در شورای شهر قیمت تاکسی را ۸۰۰ تومان مشخص کرده‌ایم که این قیمت یا حدود آن در سال جاری توسط رانندگان رعایت می‌شد، ادامه داد: پس از افزایش قیمت بنزین، سازمان تاکسیرانی مرتب تذکر داد که کرایه تاکسی‌ها افزایش پیدا نکند به همین دلیل در سطح شهر تاکسی‌های گردشی، ون، فرودگاه و سرویس مدارس افزایش کرایه‌ای ناشی از افزایش قیمت بنزین نداشته‌اند.

وی به گلایه رانندگان تاکسی از کمبود سهمیه بنزین نیز اشاره کرد و افزود: راهکارهایی برای این امر اندیشیده خواهد شد تا با توجه به میزان سفری که هر راننده خواهد داشت، سهمیه‌هایی به تاکسی‌ها اختصاص یابد این سهمیه‌ها در خصوص سرویس‌های مدارس در دست اقدام است و امیدواریم سهمیه تاکسی‌های فرودگاه نیز بزودی از ۴۰۰ لیتر به ۶۰۰ لیتر افزایش یابد.

به گفته زندآور نرخ‌کرایه تاکسی‌ها سال به سال با توجه به نرخ تورم افزایش خواهد یافت که البته اکنون موعد آن نبوده و این افزایش به‌طور مثال برای سرویس‌های مدارس در آستانه ماه مهر سال جاری اعمال شده است.

آنچه از این روزهای تاکسی‌های زرد اصفهان روایت می‌شود، نشان از ثبات قیمت‌ها در نصف جهان دارد؛ قیمت‌هایی که اصولاً به دلیل آنکه عمده تاکسی‌ها گازسوز بوده‌اند و سایرین نیز سهمیه‌های مورد نیاز خود را کسب می‌کنند از ابتدا نیز نباید افزایش می‌یافت.

البته که همین افزایش ۵۰ درصدی که بنزین هزار تومانی سابق و یک هزار و ۵۰۰ تومانی امروز داشته می‌تواند بر کرایه تاکسی‌ها اثرگذار باشد اما بعید است با نظارت‌هایی که وجود دارد تا حداقل پایان سال ۹۸ افزایش چشمگیری در کرایه تاکسی‌های اصفهان مشاهده شود، هرچند که برای قضاوت در این خصوص همچنان زمان باقی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: بنزین تاکسی تورم سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۰۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد کریمی‌ثابت پیش از ظهر امروز (یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت) در نشست خبری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ گفت: این کنفرانس،‌ نشان‌دهنده بلوغ فناوری هسته‌ای در کشور است؛‌ سال گذشته در جریان دیدار کارکنان صنعت هسته‌ای با مقام معظم رهبری؛ ایشان بر گسترش همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای همسو تاکید کردند که این موضوع در سازمان انرژی اتمی ایران هدف‌گذاری شد.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌‌های انجام شده، انجمن هسته‌ای ایران  پس از ۲۹ دوره کنفرانس هسته‌ای در سطح ملی؛ شرایط را برای برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای مهیا دانست که در این زمینه شاهد استقبال بسیار خوب داخلی و خارجی برای حضور در کنفرانس هستیم.

رییس انجمن هسته‌ای ایران تاکید کرد: حدود 580 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که با داوری‌های دقیق توسط اساتید بیش از 50 دانشگاه کشور، ‌این آثار بررسی شدند. حدود 420 مقاله پذیرفته شده که به‌صورت شفاهی و پوستر ارایه می‌شوند.

وی ادامه داد: 50 دانشمند از  پنج قاره جهان میهمان نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای هستند. بیش از 80 سخنران از دانشگاه‌ها، صنعت ‌هسته‌ای ایران و نیز خارج از کشور در 16 میزگرد علمی و پنل‌های تخصصی به ارایه سخنرانی می‌پردازند؛ سطح استقبال از سایر کشورها بسیار خوب بوده به‌طوری‌که بیش از 50 نفر از سخنرانان را افراد خارجی تشکیل می‌دهند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای،‌ مقالات به دو شکل شفاهی و پوستر ارایه می‌شود؛ توضیح داد: این کنفرانس در 13 محور برگزار می‌شود و نیز محتواها در 4 چارچوب ارایه خواهد شد به‌طوری‌که چارچوب‌های در نظر گرفته برای این کنفرانس شامل سخنرانی‌های علمی، ارایه مقالات به‌صورت سخنرانی، ارایه مقالات به‌شکل پوستر است و در حاشیه این کنفرانس نمایشگاه آخرین دستاوردهای فناوری هسته‌ای برپا می‌شود و به ارایه آخرین دستاوردها و اطلاعات می‌پردازیم.

کریمی‌ثابت خاطرنشان کرد: مواردی نظیر چرخه سوخت، کاربرد پرتوها، تغییرات اقلیمی به عنوان موضوعی جدید و حکمرانی هسته‌ای به محورهای این کنفرانس افزوده شده است.

وی تاکید کرد: این کنفرانس بستر مناسبی را برای حضور صنعت هسته‌ای و نیز دانشجویان حوزه هسته‌ای فراهم کرده و تلاش شده است تا دانشجویان دانشگاه‌ها، اساتید صنعت هسته‌ای و نیز علاقه‌مندان با آخرین پژوهش‌های هسته‌ای ایران آشنا شوند.

استقبال و حمایت آژانس از برگزاری رویدادهای علمی بین‌المللی
رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران عنوان کرد: 2 سال پیش و در حاشیه کنفرانس ملی هسته‌ای، موضوع برگزاری این کنفرانس در حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با همکاری این آژانس مطرح شد که آیین گشایش نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور مسوولان داخلی و نیز مدیرکل این آژانس برگزار می‌شود.

کریمی‌ثابت با اشاره به وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح داد: وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمایت از رخدادهای بین‌المللی برای توسعه علوم هسته‌ای است، بنابراین آژانس از برگزاری این رویداد استقبال گسترده‌ای داشت و حضور رافائل گروسی در مراسم افتتاحیه مهر تاییدی بر حمایت آژانس از رخدادهای علمی بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: مشکلات کنونی جهانی نیازمند راه حل‌های جهانی است برگزاری رخدادهای بین‌المللی یکی راه حل‌ها محسوب می‌شود.

رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران درباره چگونگی حمایت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برگزاری رویدادهای علمی توضیح داد: موضوع برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای دو سال قبل و در حاشیه برگزاری بیست‌ و نهمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد شد که مورد استقبال قرار گرفت و وعده و قول همکاری از سوی آژانس داده شد.

وی افزود: خوشبختانه تا کنون که در آستانه برگزاری این کنفرانس در اصفهان هستیم، آژانس در این زمینه همکاری‌های بسیار خوبی با انجمن هسته‌ای ایران داشته و از حضور همکاران وسخنرانان علمی حمایت کرده و ان‌شاء‌الله این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و امیدوارم هر 2 سال یک‌بار شاهد برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در ایران باشیم.

وی درباره ضرورت و اهمیت برگزاری این کنفرانس در سطح بین‌المللی عنوان کرد: کشور ما با 50 سال سابقه در حوزه هسته‌ای و نیز طی کردن فراز و نشیب‌های فراوان، اکنون از نظر علم و فناوری به جایگاهی رسیده که کاملا قادر است با بسیاری از کشورهای دنیا مراوده علمی در زمینه هسته‌ای داشته باشد.

کریمی‌ثابت ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد؛ کشورهای همسو و عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند که از نظر فناوری هسته‌ای یا از کشور ما عقب‌تر بوده و یا اصلا به این عرصه ورود نکرده‌اند. با توجه به نگاهی که جمهوری اسلامی همیشه نسبت به تعهدات بین‌المللی خود داشته و نیز همکاری با کشورهای همسو،‌ مقرر شد تا کنفرانس بین‌المللی محلی برای آشنایی و آگاهی از آخرین دستاوردهایی که در کشور ما به دست آمده، باشد تا شبکه علمی که مورد نیاز است، ‌شکل بگیرد و به کار بپردازد.

نمایشگاه آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای، نشانه‌ بلوغ فناوری هسته‌ای در ایران
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای در حاشیه کنفرانس گفت: در حاشیه این کنفرانس سه روزه، نمایشگاه آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای نیز برپا می‌شود و باید گفت برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه دستاوردهای این صنعت را می‌توان نشان از بلوغ فناوری هسته‌ای ایران دانست.

رییس انجمن هسته‌ای ایران با اشاره به حمایت‌های فراوان سازمان انرژی اتمی ایران به‌منظور برگزاری این کنفرانس بین‌المللی خاطرنشان کرد: دلیل برگزاری این کنفرانس در اصفهان این است که این شهر دارای ظرفیت بالایی برای موضوعات هسته‌ای است؛ همچنین اصفهان یک شهر تاریخی و جذاب است که تمدنی بسیار تاریخی و قدیمی دارد بنابراین با توجه به این دو مولفه، اصفهان شهری مناسب برای برگزاری این کنفرانس در نظر گرفته شد.

گفتنی است این کنفرانس از 17 تا 19 اردیبهشت‌ماه و با محوریت کاربرد پرتوها، راکتورهای هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ذرات، اندازه‌گیری تشعشعات، انرژی همجوشی و پلاسما، چرخه سوخت هسته‌ای ایزوتوپ‌های پایدار و رادیو اکتیو، ایمنی و امنیت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فناوری کوانتمی، آموزش هسته‌ای، حکمرانی هسته‌ای و تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته‌ای در اصفهان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهاد افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در اهواز
  • برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • ۳۰ میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان جابجا شد
  • تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • نارضایتی برخی از تاکسی داران از درخواست معاینه فنی برای خودروی فرسوده هنگام تعویض
  • نماز جمعه شهرستان‌ها
  • گره اندر گره
  • نرخ کرایه تاکسی‌های نقده در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • فیلم| شهردار اصفهان راننده تاکسی برقی شد!