Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اینکه سالانه ۸۰ هزار تن کود برای تولید محصولات کشاورزی استان درنظر گرفته شده, اما فقط ۶۰ هزار تن کود استفاده می‌شود که نسبت به استانداردهای جهانی کمتر است و از لحاظ دیگر محصولات کشاورزی این استان باقیمانده سم و کود در شرایط سالم است ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، موضوع استفاده از آفت کش‌ها و کودهای شیمیایی در مزارع، باغات و باقیمانده آنها در محصولات کشاورزی تولیدی، طی سالهای اخیر نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرده است و این موضوع توسط مسئولین نیز مورد توجه قرار دارد به همین دلیل بر اساس برنامه سازمان غذا و دارو برنامه‌ای برای برسی سلامت محصولات کشاورزی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی گاهی به حدی زیاد است که حتی بر طعم محصولات نیز تاثیر می‌گذار است که پس از مصرف این محصولات نیز توسط فرد، بیماری‌ها و عوارض غیرقابل جبرانی ایجاد می‌کند که بنا به گفته کارشناسان همین باقی مانده سم و کود در محصولات کشاورزی یکی از مهمترین دلایل شیوع سرطان در کشور است.  

پروژه‌های جهاد کشاورزی استان بوشهر با 233 میلیارد تومان افتتاح می‌شوددو تغییر در سطح اول مدیریت وزارت جهاد کشاورزیالگویی که میان کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی، بی‌حاصل دست به دست می‌شود؟!

با این وجود در کشورهای توسعه یافته دنیا سالها است که مصرف سم و کود شیمیایی به صورت قابل توجهی کاهش یافته است، اما روند روبه رشد استفاده از این سموم هنوز در ایران ادامه دارد که به نظر می‌رسد در استان زنجان نیز کشاورزان مصرف سم و کود بالایی برای تولید محصولات کشاورزی دارند که نگرانی مصرف کنندگان را در پی دارد.

مهدی طاهری در گفتگو با خبرنگار تسنیم از زنجان، با بیان این که مطالعات انجام شده نشان می دهد باقیمانده کودهای شیمیایی و برخی از عناصر در محصولات کشاورزی استان وجود ندارد، اظهار داشت: به جز برخی بد مصرفی‌هایی که در کود ایجاد می‌شود و گاها باقی مانده کود در محصولات کشاورزی را بالا می‌برند اما خوشبختانه محصولات کشاورزی زنجان جز محصولات سالم هستند و این استان از لحاظ باقیمانده کود در محصولات کشاورزی مشکل خاصی ندارد.

وی با اشاره به این که علاوه بر بدمصرفی‌های کود در برخی موارد عناصر سنگین ممکن است در محصولات کشاورزی اطراف کارخانه‌هاو شهرک‌های صنعتی استان وجود داشته باشد، تاکید کرد: محصولات کشاورزی استان جز محصولات سالم است.

این مقام مسئول ابراز داشت: دفتر بررسی باقی مانده کود و سموم شمیایی که آزمایشگاه رفرنس در بازار میوه و تره‌بار تهران متمرکز است گزارشی که منتشر می‌کند تولیدات محصولات کشاورزی زنجان همواره جز تولیدات سالم و قابل اتکا است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با تاکید بر این که نیاز کودی استان زنجان 83 تا 86 هزار تن است، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که در تامین کود و هزینه‌های کود برای مصرف تولیدکنندگان وجود دارد، حدود 50 هزار تن کود توسط شبکه رسمی توزیع می‌شود از سویی دیگر کشاورزان نیز به صورت جزئی حدود 5 تا 10 هزار تن کود ویژه خرید می‌کنند و میزان مصرف کود استان سالانه بیش از 60 هزار تن نیست.

به گفته وی، بر اساس استانداردهای جهانی باید میزان مصرف کود 80 هزار تن در استان باشد اما به دلایل متعددی میزان مصرف کود در استان پایین‌تر از نرم کشوری است.

حسین کاخکی نیز در ادامه در رابطه با باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی استان زنجان، ابراز داشت: بخش تحقیقات گیاهپزشکی استان تنها بر روی باقی مانده سم مطالعه ندارد زیرا  در مدیریت و کنترل علف‌های هرز آخرین راه ما استفاده از سموم کشاورزی آفت کش، قارچ کش و علف کش است.

این مقام مسئول با بیان این که توصیه های اولیه زراعی مسئولین گیاهپزشکی به کشاورزان استفاده از ارقام مناسب، تاریخ کشت درست و استفاده از روش‌های مناسب شخم و خاک‌ورزی است، عنوان کرد: در نهایت اگر با چنین راهکار‌هایی نتوان مقابل مسئله برخورد کرد از سموم استفاده می شود.

رئیس تحقیقات گیاهپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: طی سالهای قبل مطالعات جسته و گریخته در رابطه با باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی انجام شده بود و خوشبختانه باقیمانده وجود نداشت، اما در سال جاری پروژه ای نوشته شده است که در صورت تصویب در کمیته مربوطه انجام می‌شود و 4 محصول زراعی و 2 محصول باغی بررسی می‌شود زیرا باقی مانده سموم در محصولات تازه‌خوری مهم است و تا یکی دو سال آینده نتیجه آن مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: بهتر است کشاورزان ابتدا روش های زراعی توصیه شده را انجام دهند و آخرین روش سم را استفاده کنند و نکته مهم این است که اگر سم به اندازه و در زمان مناسب استفاده شود اثر سو کمتری بر محصولات کشاورزی خواهد داشت.

انتهای پیام/1011/ز

R7557/P/S6,59/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۱۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجانی‌ها منتظر شرایط جوی ناپایدار باشند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ قدیمی با بیان اینکه هم اکنون آسمان مناطق مختلف استان صاف است، گفت: از فردا تا روز شنبه هفته آینده آسمان استان به طور عمده ابری خواهد شد و در ساعات بعدازظهر با وزش باد همراه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه بارش‌های قابل توجهی در استان نخواهیم داشت، افزود: در این مدت احتمال رگبار‌های پراکنده باران به خصوص در ارتفاعات مناطق غربی و جنوب غربی استان وجود دارد.

کارشناس هواشناسی استان ادامه داد: روز جمعه با تقویت سامانه بارشی اغلب مناطق استان بارش باران را تجربه خواهند کرد و روز شنبه نیز فعالیت این سامانه به طور ضعیف‌تر ادامه خواهد داشت.

قدیمی با بیان اینکه امروز هوای نسبتا گرمی در استان مستقر است، گفت: از فردا با رشد ابر‌ها دما کاهش نسبی می‌یابد و روز‌های خنک‌تری را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: طی شبانه روز گذشته روستای خیرآباد با یک درجه سانتیگراد کمترین و آب‌بر با ۳۱ درجه سانتیگراد بیشترین دمای استان را ثبت کردند.

کارشناس هواشناسی استان دمای فعلی شهر زنجان را ۱۵ درجه سانتیگراد بیان کرد و افزود: این میزان دما نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهر‌های استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان هفت و ۲۸ درجه، ابهر ۶ و ۲۸، خرمدره هشت و ۲۶ درجه، آب‌بر ۱۶ و ۳۱ درجه، قیدار ۹ و ۲۳ درجه، سلطانیه پنج و ۲۷ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۳۰ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر طی ۱۲ ساعت مستقر هستند.

داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.

دیگر خبرها

  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • بیش از یک میلیون نفر روستایی و کشاورز در این دولت بیمه شدند
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • زنجانی‌ها منتظر شرایط جوی ناپایدار باشند
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان