Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  فارس، مهدی خدابخشی با اشاره به آلودگی هوای همدان طی روزهای اخیر اظهار کرد: شاید بین مردم ترس و یا شائبه باشد که چرا هوای همدان آلوده است و تدابیر لازم اندیشیده نمی‌شود و اقدامات لازم صورت نمی‌گیرد.

وی بابیان این‌که وضعیت جوی همدان با شهرهای صنعتی مانند تهران، اراک، اصفهان و مشهد تفاوت زیادی دارد و نمی‌توان این استان را با آنها مقایسه کرد گفت: در چنین شهرهایی هنگام وارونگی دما، معمولاً اکثر آلاینده‌ها که معمولاً چند نوع نظیر، SO۲، NO۲، ازون، پی‌ام ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ و... هستند و برای ما معیار.

مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: این نوع آلاینده‌ها به شیوه متقارن و متوازن در این شهرها بالا می‌روند اما در همدان از نوع آینده‌ها تنها غلظت ذرات معلق زیر ۲. ۵ میکرون بالاست.

وی با اشاره به این‌که ذرات معلق زیر ۲. ۵ میکرون برای ما بسیار حائز اهمیت است افزود: موضوع موردتوجه این است که تنها این نوع آلاینده در استان بالا می‌رود و معمولاً در ساعات خاصی شاید بین ۱۰: ۳۰ تا ۱۱ و یا ۱۴ تا ۱۵ غلظت آلاینده بالاست و در سایر ساعات روز مشکل خاصی نیست.

خدابخشی ادامه داد: دید افقی یکی از شاخص‌های آلودگی در همدان به شمار می‌آید و چندان بالا نیست؛ یعنی در خصوص کدر بودن هوا مشکل چندانی نداریم و مردم نیز نگران نباشند که چرا مدارس تعطیل نمی‌شود.

وی گفت: تعطیلی مدارس چندان مشکلی را حل نمی‌کند و ما تنها می‌توانیم توصیه بهداشتی داشته باشیم تا جایی که امکان دارد از مواجهه با هوای آلوده در فضای باز به‌ویژه در بین افراد در معرض خطر خودداری شود.

مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان این‌که البته با تصمیمات استان می‌توان به تعطیلی نیز فکر کرد افزود: به افراد درگیر بیماری تنفسی، بیماران قلبی، دارای بیماری آسم و خانم‌های باردار، سالخوردگان، کودکان و نوزادان تأکید می‌کنیم از حضور در فضای باز خودداری کنند، از سایر مردم هم می‌خواهیم حضور خود را از فضای باز به حداقل برسانند.

اینفوگرافی | شهر بی‌نفس

وی بابیان این‌که مردم در روزهای آلودگی هوا از پیاده‌روی و ورزش در هوای باز خودداری کنند بیان کرد: لازم است زنگ تفریح دانش‌آموزان در فضای باز نباشد و داخل کلاس تشکیل شود.

خدابخشی تأکید کرد: امیدوارم با تغییر شرایط اقلیمی و بارش باران در همدان مقداری از آلودگی در سطح استان خصوصاً در شهرهایی مانند همدان و ملایر کم شود.

وی با اشاره به این‌که در این فصل با آلودگی هوا مواجه هستیم و باید با تدابیر خاص حافظ سلامت مردم باشیم گفت: مردم تا جایی که امکان دارد از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان این‌که در فصل سرد معمولاً وسایل گرمایشی و پکیج‌ها روشن است و مقداری از آلودگی‌ها مربوط به این وسایل است افزود: ازآنجاکه نمی‌توانیم توصیه به خاموش کردن وسایل گرمایشی کنیم اما باید به نحوی مصرف بهینه داشت و درجه بخاری‌ها را کم کرد تا کمکی در کاهش آلودگی هوا باشد.

وی با تأکید به این‌که اگر تعداد خودروهای تک‌سرنشین کم باشد قطعاً از شدت آلودگی کم خواهد شد گفت: از مردم درخواست داریم در شرایط وارونگی دما از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

 آلودگی نیروگاه شهیدمفتح آن‌چنان تأثیرگذار نیست

خدابخشی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چطور باید آلودگی نیروگاه مفتح را کنترل کرد چراکه مردم فامنین، کبودرآهنگ و نهاوند در معرض این آلودگی هستند بیان کرد: در سایر شهرهای استان دستگاه سنجش وجود دارد اما مانند همدان دستگاه‌های ثابت ندارند بلکه ایستگاه پرتابل دارند که در نقاط آلوده شهر قرار می‌گیرد و به شکل ساعتی و لحظه‌ای غلظت هوا سنجیده می‌شود.

وی بابیان این‌که آلودگی نیروگاه آن‌چنان تأثیرگذار نخواهد بود چراکه در آن بخش چندان با تراکم جمعیت مواجه نیستیم افزود: شرایط جوی هوا هم به‌گونه‌ای است که آلودگی را منتشر و از بین می‌برد.

مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به این‌که بخشی از آلودگی‌ها معمولاً ذرات بخار است و موجب ایجاد مه رقیق صبحگاهی می‌شود افزود: چون تراکم جمعیت سمت نیروگاه وجود ندارد چندان سنجش انجام‌نشده که البته این موضوع به محیط‌زیست برمی‌گردد که بخواهد پژوهشی در این منطقه انجام دهد.

وی ا اشاره به این‌که البته در ایامی از سال که با آلودگی مواجه هستیم نیروگاه سوخت خود را عوض می‌کند افزود: آنها در فصولی از سوخت مازوت استفاده می‌کنند ضمن این‌که احتمالاً سیستم‌های تهویه هوا هم داشته باشند و بخش عمده‌ای از آلودگی هوا تصفیه شود.

کد خبر 472252 برچسب‌ها استان همدان آلودگی هوا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان همدان آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۲۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت «نارنجی» هوا در دو شهر خوزستان

ایسنا/خوزستان مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از قرار گرفتن هوای پنج شهر خوزستان در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» و «نارنجی» خبر داد.

شهریار عسکری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۱۱ اردیبهشت‌ماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز ۱۳۹، ایستگاه نیوساید اهواز ۱۲۷، ایستگاه حفاری اهواز ۱۱۷ و ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۰۶، ایستگاه اندیمشک ۱۱۹، ایستگاه دزفول ۱۱۶،‌ایستگاه ماهشهر ۱۳۷ و ایستگاه هندیجان ۱۱۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» و «نارنجی» بوده است.

وی افزود: همچنین در این مدت هوای مسجدسلیمان و خرمشهر در وضعیت «قابل قبول» بوده و هوای هیچکدام از شهرهای خوزستان در وضعیت «پاک» نبوده است.

به گزارش ایسنا، شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت «نارنجی» هوا در دو شهر خوزستان
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق