Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز اول دی ماه ۱۳۹۸ مراسم گرامیداشت روز پژوهش و فناوری در دانشگاه صنعتی امیر کبیر با حضور سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه، حسین حسینی تودشکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و برخی دیگر از مسئولین برگزار شد.

در این مراسم حسین حسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر به ارائه گزارشی از عملکرد یکساله این دانشگاه در زمینه پژوهش و فناوری پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی در ابتدا با اشاره به نوآوری و روند‌های کلان در ظهور عصر جدید گفت: در کمتر از یک دهه، فناوری جهان را دوباره تغییر می‌دهد، بازیگران و قواعد گذشته قدرت خلق تصویر آینده را نخواهند داشت در نتیجه تزریق تفکر جدید بازیگران جدید و بازنگری قواعد، ضروری به نظر می‌رسد، تصویری که می‌توان در این زمینه از آینده ارائه داد، حاصل اثر گذاری کلان روند‌های فناورانه بر ابعاد مختلف زندگی هوشمند خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر در خصوص دسترسی آزاد به اطلاعات علمی بیان کرد: در زمینه دسترسی به اطلاعات، دغدغه‌های مهمی از جمله نگرانی جامعه علمی و کتابخانه‌ها در مورد بالا رفتن مداوم و انفجاری هزینه‌های بانک‌های اطلاعاتی و مقالات وجود دارد همچنین ضمن رعایت مقتضیات دسترسی‌های آزاد، محققان باید خودشان شیوه‌های دسترسی آزاد به مقالاتشان را تعیین کنند؛ با وضعیت فعلی منافع کلی کار محققان برای عموم روشن نمی‌شود.

حسینی ادامه داد: اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ به ناشران فرصت داده تا به طور کامل دسترسی آزادانه برای عموم را ایجاد و تا آن زمان دوگانه عمل کنند، در همین زمینه سرمایه گذاران پژوهشی کتابخانه‌ها، کنسرسیوم ها، ناشران و دانشگاه‌ها باید طی یک همکاری خلاقانه چشم انداز‌های تازه را فعال کنند.

او در ادامه این گزارش به سهم شاخص‌های پژوهشی در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: چاپ مقالات علمی راهنمای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، درآمد‌های صنعتی کارآفرینی (تجاری سازی)، تالیف و ترجمه کتاب و شهرت علمی از جمله شاخص‌های پژوهشی مهمی است که دانشگاه امیر کبیر در آن سهیم بوده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر در خصوص برخی شاخص‌ها در جدیدترین رتبه بندی‌ها اظهار کرد: دانشگاه امیر کبیر رتبه ۲۲ در نظام رتبه بندی کیو اس، رتبه ۲۴ در نوآوری تایمز و رتبه ۶ در نرخ استخدام فارغ التحصیلان را دارد.

حسینی اشاره‌ای هم به بودجه اختصاصی پژوهش دانشگاه امیرکبیر داشت و تصریح کرد: سرانه پژوهش در ۳۰ کشور اول دنیا بیشتر از یک هزار دلار بوده در حالی که در ایران این رقم ۲۰ دلار است.

او در پایان فهرستی از برنامه‌ها و طرح‌های پژوهشی، فناوری و نوآوری و تقویت شاخص‌های ارزیابی دانشگاه از جمله برنامه افزایش کمیت و کیفیت تولیدات علمی، برنامه افزایش همکاری‌ها و اعتبار بین المللی، برنامه تقویت ارتباط با صنعت و افزایش حجم پروژه‌های صنعتی، برنامه توسعه فضای فیزیکی مرکز فناوری و توسعه نوآوری، برنامه توسعه شاخه‌های نوآوری در دانشکده‌ها و واحد‌های اقماری، برنامه تاسیس خدمات فناوری و نوآوری، برنامه ترویج کارآفرینی، برنامه تدوین و تصویب ناحیه نوآوری دانشگاه و برنامه توسعه خدمات آزمایشگاهی و فناوری را ارائه داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۳۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی در جهان اسلام تاکید کرد.

سیدوحید حسینی امروز، ۸ اردیبهشت در دیدار با رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، با اشاره به اهمیت توسعه پژوهش در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی و مستندسازی پژوهشی با توجه به تحریم‌ها و چالش‌های مختلف موجود، توسعه یافته است.

وی، اقدامات عملیاتی و کاربردی در حوزه پژوهشی و فناوری را در پیشبرد اهداف این حوزه ضروری خواند و با تاکید بر اهمیت گام برداشتن در مسیر توسعه دانش  و مقالات علمی، از روند افزایشی تعداد مقالات و تحقیقات علمی در مجموعه سلامت فارس با شیب معناداری خبر داد.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) نیز در این نشست، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز را ریشه تنومند حوزه علمی استان و کشور معرفی و بر تلاش برای افزایش همکاری و اقدامات مشترک این موسسه با مجموعه سلامت فارس تاکید کرد.

سید احمد فاضل‌زاده از برگزاری ۱۵ نشست مشترک مسئولان موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) با مراکز عالی علمی در استان‌های مختلف کشور خبر داد و بر تداوم نشست مشترک با محوریت مشارکت داده‌ها و تبادل تجربه‌ها، دانش و علم تاکید کرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت در این حوزه، گزارشی از معرفی فعالیت‌های موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) با محوریت رصد و پایش وضعیت علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی و همچنین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان فارس ارائه داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد