Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@10:23:03 GMT

چرا کودکان ناخن می جوند؟

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۰۵۴۲۱

چرا کودکان ناخن می جوند؟

یک روان شناس گفت: اختلالات بیش فعالی، طلاق والدین و وسواس فکری، جویدن ناخن در کودکان را تشدید می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ الهام پور مولایی، کارشناس ارشد روان شناسی، مشاور کودک و نوجوان درباره جویدن ناخن گفت: جویدن ناخن معمولا از دوران کودکی آغاز و در سنین نوجوانی افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور معمول، کودکان بعد از چند سال این عادت را ترک می‌کنند و مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید مگر در موارد کمی که باید با مراجعه به پزشک و انجام راهکارهای مختلف مانع از ادامه آن شد.

او افزود: جویدن ناخن یک عادت بسیار نادرستی است که محققان تا امروزه نتوانسته اند یک علت دقیق و علمی برای آن پیدا کنند.

این کارشناس ارشد روان شناسی درباره دلایل ناخن جویدن در میان کودکان بیان کرد: افراد خردسال ممکن است به علت مسائل ژنتیکی به جویدن ناخن اقدام کنند، ولی روی این مسئله هنوز توافق نظر بین روان شناسان وجود ندارد.

پورمولایی تصریح کرد: عوامل روان شناختی مانند استرس، اختلالات روانی، عصبانیت زیاد و اضطراب می‌تواند تاثیر زیادی در تشدید کودکان به جویدن ناخن داشته باشد.

این کارشناس ارشد روان شناسی گفت: بیماری‌هایی مانند اختلال کم توجهی، اختلالات بیش فعالی، طلاق والدین، وسواس فکری و... جویدن ناخن را در کودکان تشدید می‌کند.

جویدن ناخن چه عوارضی به دنبال دارد؟

پور مولایی درباره عوارض جسمی جویدن ناخن تصریح کرد: ظاهر ناخن جویدن خوشایند نیست و می‌تواند اضطراب درونی فرد را در دید عموم قرار دهد.

نابودی دستگاه گوارش با جویدن ناخن 

او افزود: بعضی از افراد علاوه بر جویدن ناخن آن را هم وارد معده خود می‌کنند؛ این کار می‌تواند پیامد‌های بسیار منفی مانند کوتاه شدن پایه ناخن، مشکلات دندانی، ورم لثه، آبسه لثه، ترک‌های روی ناخن، درد‌های شدید معده، خونریزی، تبخال‌های دهانی و سایر اثرات فیزیکی مخرب مربوط به دستگاه گوارش و معده داشته باشد.

چند راهکار‌ ساده برای ترک عادت جویدن ناخن

پورمولایی درباره راه‌های ترک عادت جویدن ناخن گفت: روش‌های معمولی مانند گذاشتن یک ماده تلخ روی ناخن به عنوان مجازات باعث افزایش ریشه استرس و اضطراب در افراد خواهد شد و این کار بسیار روش غلطی است.

او افزود: بهترین راهکار در جهت جلوگیری از روند جویدن ناخن، مشغول کردن کودک به کار‌های دستی مانند نواختن موسیقی، تمرین و فعالیت‌های ورزشی با توپ‌های کوچک است.

این روان شناس کودک و نوجوان تصریح کرد: یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای کاهش جویدن ناخن در افراد، ریلکسیشن ( تکنیک‌ها و روش‌هایی برای آرامش روح و جسم)  است که می‌توان با مشورت و مراجعه به پزشک در جهت فهمیدن علت و ریشه اصلی جویدن ناخن عکس العمل خوبی از آن دریافت کرد.

مصرف دارو‌ها تا چه میزان بر کاهش جویدن ناخن موثر است؟

این کارشناس ارشد روان شناسی درباره تاثیر دارو‌های مصرفی بر پیشگیری از جویدن ناخن گفت: طبق آمار‌های علمی، جویدن ناخن در نوجوانان با افزایش قابل توجه رفتار‌های بدون تمرکز، گرسنگی، نبود اعتماد به نفس، بروز مشکلات گذری در طول زندگی افراد و احساس بی ثباتی به دلیل پیدا نشدن هویت افراد در دوران نوجوانی رخ می‌دهد که با مراجعه به پزشک و مشورت با او می‌توان عملکرد جویدن ناخن را با مصرف دارو کاهش داد.

این مشاور کودک و نوجوان اظهار کرد: جویدن ناخن با توجه به بررسی‌های علمی هیچ ارتباطی به جنسیت افراد ندارد، اما افراد گوشه گیر و درون گرا بیشتر به جویدن ناخن اقدام می‌کنند.

پورمولایی گفت: مهم‌ترین علت اصلی جویدن ناخن شاید به دلیل تخلیه اضطرابی، خشم فرو خوردگی، نبود اطمینان و بحران‌های عاطفی باشد که با کنترل احساسات و استرس‌ها در افراد می‌توان ریشه جویدن ناخن را نابود کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جنسیت دارو طلاق کودکان والدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۵۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد

 سارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بارندگی‌های ابتدای اردیبهشت تا امروز بیشترین میزان ذخیره‌سازی روان آب در سد‌های حاجی آباد زیرکوه و نهرین شهرستان طبس انجام شد.

وی افزود: یک میلیون و ۶۴۰ هزار متر مکعب روان آب در سد حاجی آباد زیرکوه و ۹۷۰ هزار متر مکعب در سد نهرین طبس مهار شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: با بارندگی‌های چند روز گذشته حجم مخازن سد‌های استان به ۱۸.۵ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

وی گفت: حجم کل مخازن سد‌های خراسان جنوبی ۷۵.۷۵ میلیون متر مکعب است و اکنون ۲۴ درصد مجموع ظرفیت هشت سد مخزنی استان آبگیری شده است.

با توجه به کاهش بارندگی‌های خراسان جنوبی در سال‌های اخیر ذخایر آبی پشت سد‌های استان نسبت به قبل افت کرده و هر سال بخش قابل توجهی از این ظرفیت ذخیره‌سازی، خالی است.

سارانی پیش از این گفته بود: تمامی سد‌های استان در وضعیت پایدار و سالم هستند و ورودی و خروجی مخازن سد‌ها به صورت لحظه‌ای کنترل می‌شود لذا برای مهار سیلاب‌های احتمالی آمادگی کامل را دارند.

وی با تکذیب خبر شکسته شدن سد در این استان افزود: سد تعریف مشخصی دارد و سازه‌های کوچکی که برای مهار آب و سیلاب احداث می‌شود، سد نیستند بلکه بند نامیده می‌شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، ۲ بند خاکی در زیرکوه که بر اثر سیلاب دچار خسارت شدند در ده‌های گذشته بنا به درخواست مردم و با مشارکت آنان توسط نهاد‌هایی غیر از وزارت نیرو احداث شده بودند که این شرکت درباره پایداری و بهره برداری این گونه بند‌ها به متولیان آن تاکیدات و تذکرات لازم را اعلام کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • راهکارهایی برای کمتر گرسنه شدن
  • آخرین آمار جمع آوری متکدیان و معتادان در تهران
  • تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد
  • مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • برای روان سازی ترافیک ۶۰ هزار میلیارد اختصاص یافت
  • از روان تا درمان