Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارشناس محیط زیست گفت:متاسفانه روی این مسئله فکر نشده که چطور سفر‌های غیر ضروری مردم را کاهش بدهیم در حالی که نکته خیلی نکته مهمی است. تاریخ انتشار: 00:01 - 02 دی 1398 - کد خبر: ۵۷۷۸۹۲

یوسف رشیدی، کارشناس مسائل محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، در پاسخ به این سوال که بسیاری علت آلودگی هوای تهران را تردد‌های بی شمار می‌دانند آیا این موضوع صحت دارد؟ اظهار کرد: در ابتدا باید گفت که یک سری مسائل مسائل مدیریتی است که نه پول می‌خواهد و نه امکانات بلکه فقط تدبیر می‌خواهد و برخی از قوانین و مقررات ما خیلی قدیمی است مثلا چند سالی است که بانکداری الکترونیک به وجود آمده، ولی هنوز خیلی از کار‌هایی که باید انجام دهیم را باید شخصا به بانک مراجعه حضوری داشته باشیم و اجبارا تردد داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس محیط زیست در ادامه افزود: در کشور چیزی به نام کد ملی و کارت ملی داریم که به وسیله آن تمام اطلاعات فرد قابل دسترس است، ولی با این وجود وقتی می‌خواهید یک وام بگیرد باید تردد زیادی داشته باشید این مسائل شاید کوچک به نظر برسد، ولی حجم زیادی از تردد‌ها را به وجود می‌آورد.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه روی این مسئله فکر نشده که چطور سفر‌های غیر ضروری مردم را کاهش بدهیم در حالی که نکته خیلی نکته مهمی است.

رشیدی در ادامه افزود: در دنیا بیشترین ترددی که مردم انجام می‌دهند برای سر کار رفتن است و بیشتر کار‌ها از راه دور انجام می‌شود و متاسفانه هر اداره‌ای ساختمال بزرگتر و مراجعه کننده بیشتر داشته باشد به خودش افتخار می‌کند. این امر یعنی خلاف جهت دنیا عمل کردن. در کشور‌های خارجی وزارت خانه‌ها در حد طبقه یک ساختمان است، ولی در کشور ما هر وزارت خانه علاوه بر ساختمان اصلی ۲۰ ساختمان دیگر نیز دارد و این را افتخار می‌دانند این مسائل شاید به نظر کوچک به نظر بیاید، ولی رفت و آمد‌های زیادی را به وجود می‌آورد.

این کارشناس سازمان محیط زیست در ادامه افزود: باید عملکرد‌ها برای کاهش آلودگی هوا به سوی سیستم‌های نوین پیش برود. خودرو‌های ما و سوختمان به نسبت خوب است، ولی سفر‌های زائد و حرکت نکردن در مسیر روش‌های جدیدی حکمروایی باعث شده مردم از صبح تا شب در سطح شهر رها باشند؛ بنابراین اقدامات فنی و مدیریتی نهایتا از پس سازمان محیط زیست برنمی آید، چون مسئله بسیار فراتر است و فقط معاون اول رئیس جمهور با ایجاد یک کارگروه می‌تواند.

وی در ادامه گفت: محیط زیست توان و قدرت لازم برای برخورد با این وضعیت را ندارد.

بیشتر بخوانید: علت آلودگی هوای تهران چیست؟ /از رده خارج شدن خودروی فرسوده در کشور کاملا خوابیده است

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که بیشترین علت آلودگی هوا سیستم معیوب است و یا نقص فرهنگی افزود: ما اگر یک سیستم درست را ساماندهی کنیم قطعا فرد در درون سیستم درست خودش را هماهنگ می‌کنند. آموزش محیط زیست نیز بسیار با اهمیت است و از ابتدایی تا دانشگاه و برای مدیران و مسئولان باید باشد.

وی در ادامه افزود: نکته مهم‌تر این است که باید سیستم کشور این مسئله را به شکلی پذیرا باشد و بستر آن فراهم شود. مثلا بار‌ها گفته شده که ایرانی‌ها بد رانندگی می‌کنند، ولی آیا تاکنون شنیده اید که در فلان کشور خارجی گفته شود که ایرانی‌ها بد رانندگی می‌کنند؟ خیر. اما چرا؟ چون بستر لازم در آنجا فراهم است.

رشیدی در ادامه تاکید کرد: اگر بستر سیستماتیک مناسب وجود داشته باشد فرد یک بار اشتباه می‌کند و برای بار دوم خودش را تطبیق می‌دهد و اگر دولت در بحث‌های محیط زیست خیلی قوی‌تر حاضر شود مردم هم در این مسائل جلو می‌روند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: محیط زیست محیط زیست آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۶۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی در آئین تجلیل از فعالان ورزشی حوزه محیط زیست که در نمایشگاه سلامت شهر بوستان لاله برگزار شد با تبریک روز و هفته ملی زمین پاک و هفته سلامت با اشاره به اینکه در کنار حفظ محیط زیست نیازمند توجه عمومی هستیم بیان داشت: مشارکت مردم برای نجات زمین از پلاستیک را مدنظر قرار دادیم و با این شعار به دنبال این بودیم که مردم را در این مسیر مشارکت دهیم.

وی اضافه کرد: پلاستیک ۴۰۰ سال طول می‌کشد که در زمین تجزیه شود و هریک مترمربع از خاک ۱۰۰ سال طول می‌کشد که تولید شود و این سخت است که خاک حاصلخیز و زمین حفاظت شده با پلاستیک آلوده شود.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر روند طولانی تجزیه پلاستیک در طبیعت، این تجزیه برای خاک و زمین نیز عوارض جبران ناپذیری در پی دارد، گفت: میکروپلاست‌ها در طبیعت باقی می‌مانند. جانوران نیز از این میکرو پلاست‌ها استفاده کرده و ما نیز از همین جانورانی که چنین موادی را در تغذیه خود داشته‌اند استفاده می‌کنیم. این موضوع سلامت انسان را تهدید می‌کند و عامل مهمی در به خطر افتادن سلامت بدن افراد است.

مدیرکل توسعه پایدار و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه هفته سلامت فرصت مغتنمی است که به سلامت جسم و در کنار آن روان توجه شود، اظهار داشت: یافته‌های علمی نشان می‌دهد میکرو پلاستیک‌ها ارتباط مستقیم در ابتلای افراد به سرطان دارد. کاهش استفاده از پلاستیک و انتشار میکرو پلاستیک‌ها در طبیعت هم به حفظ محیط زیست وهم به سلامت عمومی جامعه کمک می‌کند و امیدواریم این با کاهش استفاده از محصولات پلاستیکی بتوانیم جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی مجلس قوانینی را برای کاهش و جلوگیری از استفاده این نوع محصول به تصویب رسانده است، ادامه داد: استفاده کمتر از پلاستیک‌هایی که زیست تخریب‌پذیر نیستند. در سال ۱۴۰۲ تدوین استانداردی برای تعیین این نوع کیسه‌ها در دستورکار قرار گرفته است و از این پس تنها پلاستیک‌هایی که نشان استاندارد زیست تخریب‌پذیر داشته باشند در زمره محصولاتی قرار خواهند گرفت که امکان استفاده از آن باید بیشتر از گذشته در مراکز فروشگاهی و اصناف استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر تهدید پلاستیک برای طبیعت و زمین، توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت چالش‌های و خطرات دیگری را برای زمین ایجاد کرده است توضیح داد: ته سیگار چالش جدید حوزه سلامت و محیط زیست است. ته سیگارها دارای انبوهی از سمی‌ترین فلزات سنگین به نام آرسنیک است که تمام حاصلخیزی و قدرت رشد زمین را از بین می‌برد. یکی از دلایل خشک شدن بسیاری از درختان در معابر عمومی است که ناشی از ته سیگارها به خاک و درختان منتقل می‌شود.

وی گفت: ۶۰ درصد از آلایندگی زمین مربوط به مواد شیمیایی و فلزات سنگین ناشی از آرسنیک است و به این دلیل ضرورت دارد با مشارکت مردم تلاش کنیم تا علاوه بر کاهش مصرف پلاستیک به موضوع فیلترهای سیگار و خودداری از رها کردن آن در فضای عمومی توجه بیشتری کنیم.

کد خبر 6087931

دیگر خبرها

  • تأکید بر توجه معلمان به مسائل آموزشی
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • کاهش نرخ بی‌کاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان 
  • بیش از ۱۰ برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار