Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@09:16:00 GMT

بیماری آمفیزم چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۰۷۶۳۱

بیماری آمفیزم چیست؟

آمفیزم یکی از بیماری‌های مزمن ریوی است که در اثر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و همچنین استعمال دخانیات ایجاد شده و در صورت بی‌توجهی می‌تواند به مرگ ریه و در نهایت بیمار منجر شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از mayoclinic، آمفیزم یک بیماری مزمن ریوی است که در اثر آن ریه حالت ارتجاعی خود را از دست داده و باعث تنگی نفس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیسه‌های هوا در ریه در اثر این بیماری آسیب دیده و با گذشت زمان دیواره‌های آن تضعیف و دچار پارگی می‌شوند. کاهش سطح ریه‌ها بر میزان اکسیژنی که به جریان خون وارد می‌شود تأثیر می‌گذارد.

ابتلا به این بیماری باعث می‌شود در زمان بازدم کیسه‌های هوای ریه به‌درستی کار نکرده و هوای قدیمی در ریه بماند و جلوی ورود هوای تازه را به آن بگیرد.

بیشتر افراد مبتلا به آمفیزم به برونشیت مزمن هم دارند. برونشیت مزمن التهاب لوله‌هایی است که هوا را به ریه منتقل می‌کند و منجر به سرفه مداوم می‌شود.

آمفیزم و برونشیت مزمن دو بیماری هستند که به بیماری مزمن انسداد ریوی معروف بوده و بیشتر در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و استعمال دخانیات ایجاد می‌شوند. درمان این بیماری ممکن است پیشرفت آن را کُند کند ولی هرگز نمی‌تواند به معکوس کردن آسیب آن بینجامد.

نشانه‌های آمفیزم چیست؟

شما می‌توانید سال‌ها به آمفیزم مبتلا بوده بدون این‌که متوجه علائم و نشانه‌های آن باشید ولی می‌بایست به‌واسطه داشتن تنگی نفس، احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک را بدهید.

معمولاً مبتلایان به این بیماری به‌دلیل تنگی نفس در ابتدا به تدریج از فعالیت‌های روزمره‌شان کم می‌کنند ولی تداوم این بیماری باعث می‌شود حتی در حالت استراحت نیز با مشکلات تنفسی مواجه شوند.

در صورتی‌که چندین ماه تنگی نفس غیرقابل توجیه داشتید به‌طوری‌که فعالیت‌های روزمره شما را مختل کرد حتماً به پزشک مراجعه کنید و به بهانه این‌که سن شما بالا رفته و پیر شده‌اید این موضوع را نادیده نگیرید.

از دیگر علائم این بیماری مزمن ریوی این است که هنگام بالا رفتن از پله با تنگی نفس مواجه می‌شوید و در صورت فشار آوردن بر لب‌ها یا ناخن‌هایتان رنگشان آبی یا خاکستری می‌شود.

بی‌توجهی به این بیماری و پیشرفت آن به مرگ ریه و در نهایت فرد بیمار مبتلا منجر شود.

روش‌های درمان آمفیزم

برای درمان این بیماری ریوی مزمن در مراحل اولیه پزشکان توانبخشی ریوی، تغذیه درمانی و کاهش وزن و همچنین استفاده از دستگاه اکسیژن را تجویز می‌کنند و در صورت پیشرفت آن جراحی کاهش حجم ریه و پیوند ریه امری اجتناب‌ناپذیر است.

منبع اصلی

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: دانستنی های پزشکی برونشیت مزمن آمفیزم بیماری مزمن انسداد ریوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۷۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

آفتاب‌‌نیوز :

زهرا مینویی، وکیل ترانه علیدوستی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: در روز‌های اخیر دوستان بسیاری نگران اخبار مربوط به وضعیت سلامت ⁧ترانه علیدوستی⁩ هستند، برغم عدم تمایل موکلم به انتشار اخبار وضعیت جسمانی‌اش که طبیعتا مربوط به حریم شخصی و خصوصی ایشان است.

برای رفع این نگرانی، لازم به توضیح است؛ خانم ⁧ترانه علیدوستی⁩ از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. خانم علیدوستی در حال حاضر و پس از طی دوره‌های طولانی درمان، در مسیر بهبود نسبی هستند.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • بیماری صنعت خودرو در کشور مدل مدیریت آن است
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ببینید | بیماری بیرون‌زدگی چشم چیست؟
  • بیماری بیرون‌زدگی چشم چیست؟ + فیلم