Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:28:03 GMT

یک بودجه واقع‌بینانه

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۰۸۵۹۴

یک بودجه واقع‌بینانه

در یادداشتی از روزنامه اعتماد به قلم غلامعلی جعفرزاده،‌می خوانیم: چرا که این زمان‌شناسی دولت در عمل دست دولت را در بررسی موشکافانه و دقیق لایحه بودجه باز گذاشته و نمایندگان فرصت کافی خواهند داشت تا نسبت به اعمال جرح و تعدیل‌های لازم اقدام کنند؛ حال آنکه متاسفانه در دولت‌های گذشته بعضا شاهد این بودیم که لایحه بودجه با مدت‌ها تاخیر و در شرایطی به دست نمایندگان می‌رسید که مجلس عملا امکان بررسی موضوع را نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این همه اما به هر حال این لایحه بودجه نیز همچون لوایح سال‌های دور و نزدیک دارای نقاط منفی و البته مثبت متعدد است که جا دارد با نگاهی کارشناسی و دقیق، مورد به مورد بررسی شود.

در این مقال مختصر اما بد نیست به چند نمونه از این موارد اشاره داشته باشیم. یکی از این موارد بحث مالیات در بودجه است. موضوعی که متاسفانه با کوتاهی برخی شرکت‌های دولتی بعضا مشکل‌ساز شده است. امروز در شرایطی که عمده تکیه دولت در تامین درآمد خود بر مالیات است، متاسفانه سازمان امور مالیاتی حتی از برنامه توسعه کشور نیز عقب است. بر این اساس منابع درآمدی پیش‌بینی شده از محل مالیات بیش از ۲۵ درصد نسبت به آنچه تکلیف برنامه شش‌ساله توسعه در سال ۹۹ است، کمتر پیش‌بینی شده است.

از طرفی در حالی که باید سهم تامین منابع درآمدی کشور از مالیات ۴۷ درصد منابع کشور باشد، این درآمدها حدود ۴۱ از منابع درآمدی در نظر گرفته شده است. با این همه به نظر می‌رسد دولت تلاش خود را انجام داده تا دست‌کم بودجه‌ای مبتنی بر واقعیات بنویسد و از ارایه اعداد و ارقامی که بی‌دلیل امیدوارکننده‌اند، خودداری کند. امروز لازم است همه به دولت کمک کنیم و زمینه تدوین سند دخل و خرجی دقیق و کارشناسی را فراهم کنیم. همزمان در حالی بعضی نسبت به میزان ۱۵ درصد که برای افزایش حقوق کارکنان دولت در نظر گرفته شده انتقاد می‌کنند، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که افزایش حقوق به افزایش نقدینگی در نتیجه افزایش تورم می‌انجامد؛ روندی که از آن به «بیماری ونزوئلایی» یاد می‌شود.

بنابراین در مسیر افزایش حقوق کارکنان باید بحث افزایش تورم و نقدینگی را نیز مدنظر داشته باشیم. بحث مهم دیگر زیان‌ده بودن برخی شرکت‌ها ازجمله سازمان صدا و سیما است. رسانه‌ای عریض و طویل که زمانی از طریق یک برنامه ورزشی یعنی برنامه ۹۰، میلیون‌ها مخاطب و در نتیجه پیام بازرگانی داشت اما امروز بیش از گذشته با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و به شرکتی زیان‌ده تبدیل شده است. معضلی که نیازمند فکری اساسی برای جبران آن است.

منبع: روزنامه اعتماد برچسب‌ها معاونت امور بانکی بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد بودجه وصول مالیات ایران کارآمدی دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بودجه وصول مالیات ایران کارآمدی دولت بودجه وصول مالیات ایران کارآمدی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۸۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق سربازان به اجرا در می آید؟

به گزارش صدای ایران از ایلنا، وی با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت تسهیلات در سال جدید و اینکه آیا با وجود عدم تصویب بودجه و نهایی شدن برنامه هفتم افزایش‌ها در آن اعمال می‌شود، گفت: الان هنوز سال مالی ۱۴۰۲ است و ربطی به کامل نشدن بودجه ندارد، براساس قانون کسانی که سال گذشته ثبت‌نام کردند و دریافت تسهیلات آنها بنا به شرایطی به امسال موکول شده خب به نرخ سال گذشته دریافت می‌کنند و کسانی که امسال پرونده تشکیل داده و ثبت‌نام کنند، به نرخ امسال تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: تسهیلات ازدواج و فرزندآوری باید پرداخت شود و آنچه که در اینجا اهمیت دارد احکام بودجه است که تصویب و ابلاغ شده است، بر این اساس عدم بررسی و تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند.

راستینه همچنین در رابطه با افزایش حقوق سربازان نیز تصریح کرد: ما احکام را تحویل دولت دادیم و به دولت اجازه دادیم بر اساس احکام جدول مصارف خود را تدوین کند، خب جداول ارتباطی به حقوق و مزایا ندارد؛ حقوق و مزایا از احکام تبعیت می‌کند لذا بهانه‌ای برای دولت وجود ندارد. دولت بر اساس احکامی که تصویب و ابلاغ شده باید نسبت به اعمال افزایش حقوق و مزایای سربازان اقدام کند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده، اما همسان‌سازی را اجرا نمی‌کند، عنوان کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حتما باید اعمال شود، ما قطعا این مساله را پیگیری می‌کنیم، یکی از وظایف دولت این است که احکام برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ را که تصویب و ابلاغ شده با جدیت اجرا کند. در بحث همسان‌سازی که میان دولت و مجلس اتفاق نظر وجود دارد؛ حالا اینکه این ماه اعمال نشده حتماً دولت باید با معوقاتش نسبت پرداخت آن در ماه‌های بعد اقدام کند.»

دیگر خبرها

  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • افزایش حقوق سربازان به اجرا در می آید؟
  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است