Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@20:51:46 GMT

محرومیت های مضاعف ایلام در نبود سرمایه گذاری

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۰۸۶۷۸

محرومیت های مضاعف ایلام در نبود سرمایه گذاری

یکی از مهمترین مشکلات استان ایلام عدم و یا کمی میزان سرمایه گذاری در حوزه های مختلف این استان با وجود ظرفیت های متعدد و بالقوه است که این امر موجب گردیده که این سرزمین با ظرفیت های بزرگ، هنوز مسیر توسعه را به خوبی طی نکرده باشد.

خبرگزاری شبستان-ایلام: ایلام، استانی در غرب ایران با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، کم جمعیت استان کشور است، ولی در حوزه توسعه جزو استان های کم برخوردار و محروم کشور قلمداد می شود، در سال‌های اخیر وعده‌های فراوانی برای توسعه استان از سوی مسئولان کشوری و استانی داده شده، ولی هنوز بخشی از آنها محقق نشده و یا در حال اجرایی شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این استان به رغم دارا بودن ظرفیت های فراوان نفت و گاز، کشاورزی، گردشگری، آب، منابع طبیعی، مرز، اربعین و...، هنوز راه توسعه را به خوبی طی نکرده است، یکی از اصلی ترین علت های این مهم نبود سرمایه گذاری بر روی ظرفیت های استان است.

 

نبود سرمایه گذاری در استان باعث شده شاهد طرح های بزرگ و کلان اقتصادی نباشیم و  در همین راستا در این استان کم جمیعت تورم و بیکاری در اوج قرار دارد و مردم از نبود درآمد رنج می برند.

 

در حالی که استان دارای ۱۱ درصد ذخایر گاز و ۴ درصد ذخایر نفت در کشور است، طرح های بزرگی در استان مثل پتروشیمی، پالایشگاه با اعتبارات دولتی شکل گرفته ولی خبری از صنایع پایین دستی که اشتغال و درآمد بیشتری نصیب مردم استان می کند، نیست.

 

یکی دیگر از ظرفیت های استان ایلام بخش گردشگری است، یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و همچنین تردد سالانه پنج میلیون زائر به واسطه مرز مهران باعث شده، ظرفیت های منحصر به فردی در این زمینه نصیب استان شود ولی به دلیل نبود امکانات و زیرساخت های  گردشگری مانند هتل مناسب که نشات گرفته از نبود سرمایه گذار است، این ظرفیت نیز در استان به خوبی به توسعه استان کمک نکرده است.

 

ایلام با تولید سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی، ۵۰ هزار تن گوشت مرغ، ۲۵ هزار تن گوشت قرمز و...از قطب های اصلی تولید تولیدات بخش کشاورزی در استان است، ولی به دلیل نبود سرمایه گذاری زنجیره تولید در استان به دلیل سرمایه گذاری کامل نیست، به طور مثال در حالی سالانه ۵۰ هزار تن مرغ در ایلام تولید می شود، فقط یک کشتارگاه مرغ در این استان فعال است.

 

محرومیت ایلام نشات گرفته از عدم سرمایه گذاری است

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: نبود سرمایه گذاری برای ایجاد طرح های بزرگ در استان، باعث محرومیت و وجود ۲۰ هزار بیکار از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری استان شده است.

علیرضا پوراحمد عنوان کرد: ارائه مشوق های لازم برای ورود سرمایه گذار به استان یک امر حیاتی است، متاسفانه مسئولان استان به جای ارائه خدمات رایگان برای حضور سرمایه گذراران، امکاناتی نظیر زمین را به نرخ چند برابر به سرمایه گذار ارائه می دهند که بعد از مدتی سرمایه گذار از استان خارج می شود.

 

وی اظهار داشت: یکی دیگر از عوامل مهم در نبود سرمایه گذار در استان،  مشکلات زیرساخت های استان نظیر راه، فرودگاه، ریل و...است و این زیرساخت ها به خوبی در استان برای حضور سرمایه گذاران در استان فراهم نیست.

 

پور احمد عنوان کرد: نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب همیشه یکی از پاشنه آشیل‌های توسعه استان ایلام بوده است، وعده‌های مسئولان برای احداث بزرگراه و آزادراه در استان هنوز تحقق نیافته است.

 

وی با اشاره به اینکه امروز راه‌های غیراستاندارد عاملی در عدم جذب سرمایه گذاری شده است، تصریح کرد: جاده‌های پر پیچ و خم که گاهی عامل تصادفات هم هستند باعث فراری دادن سرمایه گذار می‌شود.

 

مهمترین مسئله استان ایلام سرمایه گذاری است

معاون عمرانی استاندار ایلان نیز در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: مهم ترین مسئله مورد پیگیری در استان سرمایه گذاری  است.

 

احمد کرمی با تاکید بر این مهم که ایلام از یک جایگاه استراتژیک برای سرمایه گذاری برخوردار است، افزود:؛ همسایگی با کشور مصرف کننده ای چون عراق، تردد بیش از ۶۵ درصد زوار از مرز مهران، ظرفیت ایجاد بازارچه های مختلف مرزی در استان، ظرفیت های عمده آبی و خاکی در حوزه های مختلف چون کشاورزی، وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک و امن با این کشور، نزدیکی به بازارهای مصرف کشور همسایه، منابع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی، طبیعت بکر، قدمت تاریخی، وسعت سرزمینی و ... استان ایلام را از یک موقعیت طلایی و حائز اهمیت در کشور برای سرمایه‌گذاری برخوردار کرده است.

 

وی در ادامه افزود: ایلام در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی از ظرفیت های عمده ای برای ایجاد سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی برخوردار است که در صورت حضور سرمایه گذاران نهایت همکاری و کمک از جمله ایجاد زیرساخت ها ارائه خواهد شد.

منابع داریم، سرمایه گذار نیست

نماینده مردم دهلران در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: استفاده از مرز بین المللی مهران برای رسیدن به اشتغال پایدار می تواند کمک شایانی در توسعه استان داشته باشد

 

شادمهر کاظم زاده تصریح کرد: استان ایلام با داشتن ۱۱ درصد ذخایر نفتی کشور  ظرفیت تبدیل شدن به استان نفتی را دارد.، در برخی شهرستان های استان ایلام منابع نفتی آماده است اما سرمایه گذار نداریم که این منابع فعال شوند

وی افزود: اگر می خواهیم برای آینده مرزهایمان فعال باشد باید در استانهای مرزی از جمله استان ایلام اشتغال پایدار ایجاد کنیم، یکی از مشکلات استان ایلام تزریق سرمایه و نبود سرمایه گذار در این استان است.

 

در حمایت از سرمایه گذاری از هیچ تلاشی فروگذار نبوده ایم

استاندار ایلام نیز در این ارتباط اظهار داشت: در حمایت از سرمایه گذاری از هیچ تلاشی فروگذار نبوده ایم؛ شرکت ها و هلدینگ مختلفی از جمله هلدینگ خلیج فارس و ایرانیان، بنیاد مستضعفان و برکت و هلدینگ های ایدرو و ایمیدرو پای کار آمده اند.

 

قاسم سلیمانی دشتکی اضافه کرد:  امسال در میادین آذر و پایدار یک سرمایه گذار خارجی بیش از  ۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

 

وی تصریح کرد: در شورای عالی اقتصاد ۷۰۰ میلیون دلار برای توسعه میادین نفتی تصویب شد، برای تقویت میادین گازی ۱۳۰ میلیون و یورو سرمایه گذاری شده است. پروژه های مهمی چون پتروشیمی دهلران و ان جی ال دهلران شروع بکار کرده است.

 

وی گفت: وزارت نفت در طول یکسال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری کرده است.

استاندار ایلام با بیان اینکه این استان در حوزه سرمایه‌گذاری جزو ۷ استان برتر کشور است، تصریح کرد: استان ایلام در چهار ماهه نخست سال در حوزه سرمایه گذاری بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

 اصل ۴۴ مانع از سرمایه گذاری بخش دولتی است در حالی که افتادن استان های کمتر توسعه یافته کشور در مدار رونق و پیشرفت نیازمند سرمایه گذاری دولت است.

 

 تا حضور ملموس سرمایه گذاران خارجی و داخلی در استان هنوز فاصله داریم، در صورت فعال شدن بخش خصوصی در اقتصاد استان می توان شاهد رفع بخش زیادی از محرومیت های استان بود.

پایان پیام/676

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد شب یلدا مسجد مسجد انتخابات نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد سرمایه گذاری خارجی جذب سرمایه گذاری مشارکت سرمایه گذاری سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۸۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان

بتول شهرکی  گفت: این طرح ها که در زمینه های صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات و میراث فرهنگی و گردشگری بود اشتغالزایی ۶ هزار و ۲۸۲ نفر را به همراه داشت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی سیستان و بلوچستان افزود: این استان به دلیل استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز، برخورداری از یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز ساحلی در کنار دریای عمان، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس، دریای عمان و شبه قاره هند از موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسبی برای تجارت برخوردار است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: وجود ۲ بندر مهم کشتیرانی «شهید بهشتی و شهید کلانتری» در چابهار که با برنامه‌های توسعه دولت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی ظرفیت تخلیه آن تا هشت و نیم میلیون تن افزایش یافته امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ برای آن فراهم شده از دیگر ظرفیت‌های مهم این استان در حوزه اقتصادی است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک خاص خود قابلیت استقرار صنایع نیروگاهی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی را دارد.
شهرکی افزود: با وجود ظرفیت های فراوان سیستان و بلوچستان در زمینه انرژی‌های نو این استان می‌تواند بستر مناسبی در زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم کند به طوریکه سرمایه گذاری در این بخش با توجه به نیاز کشورهای افغانستان و پاکستان به واردات برق از ایران سوددهی فراوان را برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد.
وی وجود حداقل پنج فرودگاه فعال در سیستان و بلوچستان، اتصال استان و مرز پاکستان به شبکه راه آهن سراسری کشور و خط آهن در دست ساخت چابهار- میلک- سرخس به عنوان کریدور شمال و جنوب و راه‌اندازی خط کشتیرانی چابهار - مسقط برای حمل بار و مسافر و امکان توسعه خطوط کشتیرانی را از دیگر ظرفیت‌های این استان در حوزه زیربنایی عنوان کرد.

سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک خاص خود قابلیت استقرار صنایع نیروگاهی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی را داردمدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، این استان را یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور تبدیل کرده به طوریکه در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: این استان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.
شهرکی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است بطوریکه تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

وی دارا بودن سهم ۳۶ درصدی صید آبهای جنوب کشور، ۳۱ درصد صید کل کشور، ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور(صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند و تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور، وجود ۱۱ اسکله صیادی و جایگاه تخلیه صید در جنوب استان، بیش‌از ۲ هزار و ۴۰۰ شناور اعم از قایق و لنج و بیش از ۲۵ هزار نفر صیاد، اراضی و اقلیم مناسب در سواحل جنوبی برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی و صیادی، امکان اجرای طرح های نوین شیلاتی از قبیل پرورش ماهی در قفس و پرورش متراکم و نیمه متراکم انواع آبزیان و وجود ۶ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی فعال را از مهمترین ظرفیت‌های بخش کشاورزی این استان عنوان کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بیش‌از ۱۰۰ واحد کارخانه‌های کنسرو سازی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و میگو، واحد سردخانه و انجماد، واحد یخسازی، واحد شناورسازی، اقلیم بسیار مناسب و وجود بیش‌از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو و همچنین اقلیم مناسب پرورش انواع آبزیان از جمله صدف دریایی، جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، کروکودیل و سایر آبزیان را از دیگر ظرفیت های بخش کشاورزی این استان ذکر کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های معدنی سیستان و بلوچستان گفت: این استان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به‌طوریکه از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به‌طور قطع و در شرایط کنونی وجود دارد.

شهرکی افزود: با توجه به وجود ظرفیت های فراوان برای رونق اقتصادی منطقه تسهیل‌گری در انجام امور سرمایه‌گذاری از مهمترین اولویت ها در این استان است.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار نفر توسط چینی ها در کرمان
  • سفر روسای اتاق‌های بازرگانی به تهران با هدف سرمایه‌گذاری
  • کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری
  • تشکیل شرکتهای واسطه برای جذب سرمایه خارجی قانونی شد
  • سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای کلاهبرداری است
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • احترام سبب وحدت مضاعف در بین مذاهب اسلامی می شود
  • دانشگاه آزاد بسیاری از مرز‌های علمی کشور را درنوردیده است
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد