Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:29:27 GMT

توقف ممنوعِ دولت در جاده شفافیت

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۱۰۵۳۴

توقف ممنوعِ دولت در جاده شفافیت

به گزارش گروه تحلیل،‌ تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، شفافیت مفهومی است که در ادبیات مردمسالاری و توسعه جایگاه ویژه‌ای دارد. برای گام‌نهادن به مسیر توسعه نمی‌توان از شفافیت غافل بود چرا که بدون شفاف‌سازی، توسعه‌یافتگی محقق نخواهدشد. نقش مهم و اثرگذار شفافیت اقتصادی تا آن جا است که بیشتر نهادها و سازمان‌های بین المللی، کشورهای دارای ضریب پایین شفافیت را به‌عنوان کشورهایی ناکارآمد و بدون استانداردهای لازم برای توسعه می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین تسری هر چه گسترده‌تر شفافیت در حوزه هایی نظیر اقتصاد و سیاست، زمینه‌ساز افزایش ضریب امنیت، اعتماد و مشارکت شده و چالش‌هایی نظیر فساد را به کمینه میزان ممکن خواهد رساند.

توجه به این نکته ضروری است که شفافیت با فساد رابطه‌ای وارونه دارد؛ به این معنی که هرجا شفافیت بیشتر باشد فساد کمتر است. تجربه کشورهای توسعه‌یافته نیز نشانگر آن است که با ایجاد سازوکار و نیز نظام‌مندکردن جریان شفافیت، فساد به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و مسیر توسعه هموار می‌شود.

«حسن روحانی» از همان روزهای نخست که در ۱۳۹۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد، توجهی جدی به مسئله شفافیت داشت و این مهم را می توان از شعارهای انتخاباتی‌اش برداشت کرد. روحانی هنگامی که در کوران تبلیغات حضور داشت، گفت: اساس کشور باید بر اساس قانون و اداره آن دارای شفافیت باشد و این می‌تواند اعتماد لازم را در یک جامعه به وجود آورد. باید با شفافیت با مردم حرف زد، باید آمارها دقیق باشد تا ما بتوانیم از پیچ تاریخی به خوبی عبور کنیم و بتوانیم حماسه‌ سیاسی و اقتصادی را بیافرینیم.

در واقع یکی از شعارهای مهم حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ و همچنین ۱۳۹۶، «شفافیت و صداقت با مردم» بود. بر این اساس، دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مسیر شفاف‌سازی گام‌های بلندی برداشتند.

 اهمیت شفافیت در جهت مبارزه با فساد را می‌توان در سخنانی که روحانی ۲۸ آذرماه سال ۱۳۹۶ در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی بیان کرد، به وضوح مشاهده کرد. وی در این اجلاس گفت: «اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد درست کنیم، اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آنکه مردم به صورت شفاف ببینند ما چه می‌کنیم.» 

این مساله نشانگر توجه ویژه رئیس‌جمهوری به شفافیت است. یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت روحانی، تهیه، بررسی و تصویب لایحه شفافیت بود؛ لایحه ای که براساس آن اطلاعات، صلاحیت‌ها، رفتارها و عملکردهای موسسه‌های مشمول در زمان و با کیفیت مناسب در معرض دسترسی و استفاده اشخاص ذینفع، عموم مردم یا مراجع نظارتی قرار می‌گیرد. این لایحه در ۲ سطح تکالیف عام و اختصاصی مهمترین حوزه‌های شفافیت را مورد توجه قرار داد که در سه دسته شفافیت وظایف، اختیارات، مأموریت‌ها و صلاحیت‌ها، شفافیت فرآیندهای سازمانی و شفافیت اطلاعات سازمانی تقسیم‌بندی شده است. بنابراین، لایحه شفافیت به پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری در ۸۰ ماده و پنج بخش تهیه و در جلسه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ هیئت وزیران با هدف ارتقاء سطح شفافیت و تحقق اقتصاد سالم و پویا به تصویب رسید .

از دیگر اقدامات دولت می‌توان به دستورات لازم برای شفاف‌سازی در زمینه رفع نابسامانی در بازار سکه و ارز و تغییرات قیمت کالاهای وارداتی همچون خودرو و تلفن همراه در سال گذشته اشاره کرد. در این زمینه، یکی از کارهایی که در دولت روحانی در راستای شفافیت انجام گرفت انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی از سوی بانک مرکزی بود؛ به این صورت که بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی، فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را منتشر کرد. این فهرست شامل اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی بود که از طریق سامانه نیما ارز دریافت کرده بودند. همچنین «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات لیست دریافت‌کنندگان ارز برای واردات تلفن همراه را در معرض دید عموم قرار داد.

در ادامه، دولت دوازدهم در راستای تحقق شعار شفاف‎سازی، از زمان تهیه لوایح بودجه شفافیت را در دستورکار قرار داده است. از این رو، تلاش در جهت شفافیت به عنوان یک راهبرد و الزام برای افزایش درجه مقاومت اقتصاد کشور از قبل موردِ نظر دولت بوده و ربطی به شرایط فعلی اقتصادی ندارد و از جمله نتایج آن آسان‌تر شدن مدیریت بحران است. به باور کارشناسان، تصمیم دولت برای شفاف‌سازی، تصمیمی راهبردی جهت پالایش جامعه از آمار غلط و نورافکندن بر تاریک‌خانه فساد است. از نتایج قابل تصور این رویکرد، مشارکت مردم در اموری است که بدون شفافیت امکانی عملی برای آن نمی‌توان تصور کرد و در نبود این عنصر تبعاتی چون انحصار، رکود و فروپاشی اقتصاد را به بار می‌آورد.

یکی دیگر از اقدامات دولت، مواجهه جدی با حقوق‌های نامتعارف برخی از مدیران دولتی بود. بر این اساس، روحانی مطالبه عمومی را بی‌پاسخ نگذاشت و کمتر از یک ماه پس از افشای فیش‌های حقوقی نامتعارف، با بیان اینکه حساسیت افکار عمومی و رسانه‌ها به پرداخت‌های نامتعارف قابل ستایش است، دستور تشکیل کارگروهی به ریاست معاون اول خود برای پیگیری موضوع را صادر کرد.

این‌ها تنها بخشی از عملکرد دولت روحانی در شفاف‌سازی و مقابله با فساد است. توجه به این نکته ضروری است که شرط لازم برای سلامت یک نظام اقتصادی، وجود شفافیت است. از این رو برای جلوگیری از فعالیت‌ها و ایجاد زمینه‌های فسادزا در حوزه های پولی، تجاری و اقتصادی نهادمند کردن شفافیت و شفاف‌سازی با هدف کنترل فساد ضرورتی انکارناپذیر دارد. بررسی عملکرد دولت روحانی نیز گویای حرکت در این مسیر جهت تحقق شفافیت است.

برچسب‌ها فساد حقوق شهروندی دولت شفافیت حسن روحاني پروندهٔ خبری انتقاد روحانی از روند مبارزه با فساد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فساد حقوق شهروندی دولت شفافیت حسن روحاني فساد حقوق شهروندی دولت شفافیت حسن روحاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۰۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت است نه سامانه مودیان

به گزارش تابناک اقتصادی؛ قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی با هدف ساماندهی مالیات ستانی در کشور به اجرا گذاشته شد. بر اساس این قانون، تمامی کسب و کار‌ها باید به این سامانه بپیوندند و تراکنش هایشان شفاف سازی شود.

به اذعان کارشناسان، این سامانه مزیت‌های بسیاری برای کشور دارد. مهم‌ترین مزیتش این است که شفاف سازی درآمد‌ها صورت می‌گیرد و امکان فرار مالیاتی از بین می‌رود. به نظر می‌رسد، این سامانه به نفع کسانی است که می‌خواهند در فضای شفاف، سالم و قانونی کار کنند.

دومین مزیت سامانه مودیان این است که امکان مقابله با فعالیت زیرزمینی و مخرب به وجود می‌آید. زیرا دولت به اطلاعاتی دسترسی دارد که می‌تواند از آن‌ها در راستای نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی کشور بهره ببرد.

برخی مقاومت‌ها در ابتدا در برابر سامانه مودیان وجود داشت. اما اصناف و اتحادیه در ادامه متوجه مزیت‌های این سامانه شدند. به طور مثال، صنف طلافروشان در حال حاضر به این سامانه اعتراضی ندارند و نسبت به سامانه تجارت معترض هستند.

واقعیت این است که روند گذار از سنت به مدرنیته و به کارگیری سامانه‌های نوین مشکلات خاص خودش را دارد. اما در نهایت این روند‌ها به نفع اقتصاد و کشور هستند. نظرات رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه را در خصوص سامانه مودیان و مزیت هایش و اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت در ادامه می‌خوانید.

سعادت در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت تصریح کرد: آن طور که از شواهد بر می‌آید طلافروشان نسبت به سامانه مودیان اعتراضی ندارند و اعتراض آن‌ها به سامانه تجارت است.

وی ادامه داد: دولت طی سال‌های اخیر اقداماتی را در زمینه ساماندهی امور مالیاتی کشور و قاعده‌مند کردن آن‌ها انجام داده است. سامانه مودیان یکی از ابزار‌های الکترونیک است که دولت در راستای ساماندهی مالیات ستانی در کشور از آن بهره برده است.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: سامانه مودیان مزیت‌های زیادی در شناسایی بخش زیرزمینی و غیررسمی اقتصاد دارد. طلافروشان نیز با این موضوع که شفافیت تراکنش‌ها و صدور فاکتور الکترونیک اتفاق بیافتد، مخالفتی نخواهند داشت و اعتراض اصلی آن‌ها به سامانه تجارت است. این صنف به سامانه تجارت که قرار است میزان دارایی و موجودی انبار طلافروشان را شفاف سازی کند، معترض هستند و مشکل اصلی خود را این سامانه معرفی کردند

وی ادامه داد: سامانه مودیان بستری برای شفاف سازی تراکنش‌ها و میزان درآمد اصناف و کسب و کار‌ها به وجود می‌آورد. به طور مثال، در صنف طلافروشان مشخص می‌شود که هر فعال اقتصادی چقدر درآمد داشته است و چقدر باید مالیات بپردازد. با این اوصاف، این سامانه به نفع طلافروشانی است که در بستر قانونی و سالم فعالیت می‌کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که در سامانه مودیان در دسترس قرار می‌گیرد، زمینه‌ای برای مقابله با قاچاق و کار‌های زیرزمینی به وجود می‌آورد و این به نفع صنف طلافروشان است.

سعادت گفت: مردم نیز از شفاف سازی صورت گرفته در سامانه مودیان سود می‌برند. به طور کلی، سامانه‌ها که به شفاف سازی منجر می‌شوند، به نفع کشور هستند.

وی تأیید کرد: با توجه به اینکه تمامی اصناف به سامانه مودیان پیوسته اند و باید تراکنش‌ها شفاف سازی شوند و با توجه به مزیت‌هایی که این سامانه دارد، طلافروشان به آن اعتراضی ندارند. اعتراض آنان به سامانه تجارت است که در واقع دارایی هایشان را شفاف سازی می‌کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تأکید کرد: به طور کلی، رفتن به سمت شفاف سازی امور و ساماندهی مالیات ستانی در کشور امری منطقی است. این روند باید به سرانجام برسد و از یک سیستم عادلانه، دقیق و هوشمند در حوزه مالیات ستانی بهره‌مند شویم. سامانه مودیان در عمل یک سری کاستی‌ها دارد و مراجعان با مشکلاتی مواجه هستند که باید در اسرع وقت رفع شود.

 

دیگر خبرها

  • اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت است نه سامانه مودیان
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم
  • ◄ آمارهای رفع نقاط پرحادثه راه‌ های کشور شفاف است
  • پرونده معاون امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان شفاف‌سازی شود
  • رتبه بندی داروخانه‌ها براساس شاخص شفافیت
  • رتبه بندی داروخانه‌ها بر اساس شاخص شفافیت
  • وضعیت ترافیکی شهر تهران/ توقف درحاشیه معابر بزرگراهی ممنوع  
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه