Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@04:45:57 GMT

۶۰۰۰ فحش ناقابل برای یک سریال

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۱۱۷۹۶

۶۰۰۰ فحش ناقابل برای یک سریال

«وارش» جدیدترین سریال شبکه سوم سیما در حالی قسمت‌های ابتدایی‌اش روی آنتن رفت که برخی از مردم گیلان علیه این مجموعه اعتراض کردند.

«وارش» داستان یک زن گیلانی را روایت می‌کند و در آن نویسنده و کارگردان نگاهی متفاوت نسبت به یک زن فداکار ایرانی داشته‌اند؛ نگاهی که با تابوشکنی هم همراه بوده است.

احمد کاوری، کارگردان مجموعه «وارش» درباره این سریال به ایرنا گفت: فیلمنامه این اثر حدود ۱۰ سال پیش نگارش شده بود، ولی به مرحله تولید نرسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایطی به وجود آوردند که آقای تخشید این فیلمنامه را دوباره راه بیندازد و به تولید نزدیکش کند. با توجه به اینکه ایشان کاملاً اطمینان داشت که فیلمنامه خوبی است و می‌تواند با مخاطبش ارتباط برقرار کند و به یک فیلمنامه استاندارد نزدیک است، بعد از مدت‌ها آن را به مرحله تولید رساندند.

کوچ کارگردانان از فضای آپارتمانی به روستایی

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی باعث شده کارگردانان و سریال‌سازها از تولید سریال‌های آپارتمانی به سمت مجموعه‌هایی با فضاهای روستایی رفته‌اند، بیان کرد: معتقد هستم که تلویزیون فقط متعلق به تهران و جامعه شهری نیست. کشور ما قابلیت‌های بسیاری از نظر جغرافیایی دارد. یکی از وظایف تلویزیون و برنامه‎سازان این است که آنها را به نمایش بگذارند و به مردم معرفی کنند. یکی از نکات مثبت قضیه می‌تواند این باشد که یک درام نمایشی در هر موقعیتی و با هر جغرافیایی را می‌شود به نمایش گذاشت. این رویکردی که در حال حاضر پیش آمده و گاهی می‌بینیم کارگردانان و نویسندگان از فضای شهری خارج شده و به فضاهای بومی و روستایی نزدیک شده‌اند، فتح‌ باب خوبی است. البته از آن جهت خوب است که قابلیت‌های کشورمان را برای تماشاچی تعریف کند و از آداب و سنن و فرهنگ بقیه مناطق هم استفاده کند و بتواند یک فضای نمایشی جذابی برای مخاطب ایجاد کند.

فضای شهری اتمسفر بیشتری برای ایجاد درام دارد

وی درباره دلایل استقبال مخاطبان از این‌گونه آثار بیان کرد: بیشتر قابلیت قصه‌گویی و درام داستان است که می‌تواند توفیق را برای هر اثری به وجود آورد، نه آنکه صرفاً اثر در لوکیشن شهری باشد یا روستایی. بارها و بارها دیده‌ایم که یک عده مسافرت می‌روند و آن فضای روستایی در سفر اتفاق می‌‎افتد یا بارها دیده‌ایم که یک جامعه و گروه شهری وارد یک فضای روستایی و طبیعی‌ مثل کویر می‌شوند و در آنجا یک سری اتفاقات می‌افتد. قابلیت قصه‌گویی و اینکه داستان چقدر می‌تواند کشش داشته باشد در این قضیه تأثیرگذار است نه صرف اینکه یک اثر قرار است در روستا اتفاق بیفتد یا در شهر. اما از آنجا که آدم‌های مختلف با فرهنگ‌های متفاوت در شهرها زندگی می‌کنند، فضای شهری اتمسفر بیشتری برای ایجاد درام دارد و از همه مهم‌تر، در دسترس‌تر است. بنابراین فضای شهری برای ساخت یک مجموعه بسیار راحت‌تر است.

یعنی وقتی در تهران یک اثر را تولید می‎کنید قطعاً مشکل فنی، اسکان و رفت‌وآمد وجود ندارد و راحت‌تر می‌توانید آن را به سرانجام برسانید. اما وقتی وارد یک فضای روستایی یا دور از مرکز می‌شوید این مشکلات بیشتر می‌شود. اسکان، حمل و نقل و همه موارد تحت الشعاع این قضیه قرار می‌گیرد و هزینه را مضاعف می‌کند. به همین دلیل، با توجه به رویکرد ارزان‌سازی، تلویزیون برایش خیلی به‌صرفه‌تر است که وارد فضای شهری شود. حال اگر به سمت فضاهای روستایی رفته، یعنی تلویزیون هزینه را به جان خریده و می‌خواهد این فرهنگ را دوباره احیا کند و کارها به سمت فضای شهری گرایش پیدا نکند.

هزینه‌ای که تلویزیون به جان خریده

وی در ادامه افزود: مسئله دیگر هم این است؛ سریال‌هایی که در فضای شهری اتفاق افتاده به خاطر نوع قصه و اتمسفری که در شهر حاکم است، قطعاً موفق‌تر بودند و این ریسک را کسی به جان نخریده که بخواهد یک فضای روستایی را به وجود آورد و درامی را آنجا طراحی کند. اگر با دقت مشاهده کنید متوجه می‌شوید درصد کارهای موفق شهری، خیلی بیشتر از کارهای موفق روستایی بوده است.

سریال وارش مختص گیلان نیست

کاوری درباره طراحی گریم و لباس بازیگران این مجموعه و انتقادهایی که به این مورد شده است، بیان کرد: بحث نگاه و رویکرد است. یعنی وقتی ما با طراح صحنه و طراح گریم می‌نشینیم و به یک رویکرد یا منظر نمایشی برای اثر می‌رسیم، آنجا طراحی شکل می‌گیرد. انتخاب ما این بوده که گریم و لباس به این شکل باشد. تا حدودی ممکن است از واقعیت و آن فضایی که قصه در آنجا اتفاق می‌افتد دور باشد، ولی الهام گرفته از آن است. یعنی از لباس و پوشش آن منطقه الهام گرفته شده است. دلیلش هم این است که این کار فقط متعلق به یک محدوده جغرافیایی خاص نیست.

ما اگر می‌خواستیم این اثر را برای مرکز گیلان بسازیم قطعاً رویکرد متفاوتی داشتیم تا اینکه بخواهیم برای تمام مردم ایران بسازیم. در واقع باید به شکلی طراحی شود که بتواند با تمام ایران ارتباط برقرار کند. این اثر به‌تنهایی مختص گیلان نیست، بلکه متعلق به تمام ایران و ایرانی‌های جهان است. از تمام نقاط ایران و حتی خارج از کشور هم پیام‌های مثبتی دریافت کرده‌ام که ما را نسبت به این قضیه خیلی دلگرم کرده و احساس می‌کنیم مسیر درستی طی شده است.

تابوشکنی و فرار از کلیشه‌ای شدن یک زن فداکار

کاوری که قبلاً سریال «بیدار باش» را کارگردانی کرده، درباره خواستگاری نقش اصلی این سریال یعنی وارش از یارمحمد که نوعی تابوشکنی محسوب می‌شود گفت: این مطلب جزو شالوده قصه است. وارش وقتی احساس می‌کند که یک مرد بی‌پناه همراه با فرزند شیرخواره‌اش وجود دارد که می‌تواند آن نوزاد را سرپرستی کند و خود را در مرگ همسر یارمحمد مقصر می‌داند، این از خودگذشتگی را انجام می‌دهد و خودش پیشنهاد ازدواج می‌دهد. درباره این اتفاق کامنت‌های مثبت و بازخوردهای منفی دریافت کردم. ولی برخوردهای مثبت همیشه از طرف خانم‌ها بوده و خانم‌ها از این قضیه خیلی استقبال کردند، به این دلیل که ما در این بخش به خانم‌ها حق انتخاب دادیم که خودشان شریک زندگیشان را برای آینده انتخاب کنند.

این جرئت و جسارتی است که وارش در یک فضای روستایی از خود به خرج می‌دهد، او این تابو را می‌شکند و از این مرز عبور می‌کند و خود پیشنهاد ازدواج می‌دهد. چه اشکالی دارد؟ در واقع اتفاق خلاف شرعی نیفتاده است. ممکن است برخی از فرهنگ‌ها این را خلاف عرف بدانند، ولی در نهایت وقتی ازدواج شکل بگیرد، چون سنت پسندیده‌ای است و در اسلام به آن خیلی اهمیت داده شده، این قضیه از یادها می‌رود و در پوشش اتفاق مهم دیگری قرار می‌گیرد. اینها مواردی است که به‌عنوان پیام‌های فرعی قصه توسط نویسنده در این فیلمنامه تنیده شده است. ما هم در حد توان آن را به تصویر کشیدیم.

ممیزی نداشته‌ایم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هنگام تولید با مشکلات مالی یا حذف سکانس‌هایی به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده مواجه نشده‌اید، افزود: خوشبختانه تا کنون این مجموعه از نظر مالی و ممیزی به مشکل برنخورده است و مدیران سیما با ما همکاری داشته‌اند. مشکلات مالی قطعاً گریبانگیر تلویزیون است، ولی این پروژه خوشبختانه به خاطر مدیریت درست مالی‌اش تا کنون به مشکلی برنخورده است. البته آقای تخشید هم کیسه‌ای برای این کار ندوخته است و هر چه تلویزیون تزریق کرده، این تزریق به فضای کار بازگشته است. به همین دلیل به آن کیفیتی که مدنظرمان بوده رسیده‌ایم. البته اگر این کار یک بودجه مضاعف یا برآورد بیشتری داشت، قطعاً می‌توانست جذاب‌تر و باشکوه‌تر باشد.

۶۰۰۰ هزار فحش برای یک سریال
کاوری درباره اعتراض‌هایی که برخی از مردم استان گیلان به این مجموعه داشته‌اند، گفت: نظر خاصی ندارم. واقعیت این است که منتظر مانده‌ام تا سریال نیت واقعی ما را بیان کند. در حال حاضر در این شرایط نظری ندهم بهتر است. دوستانی در گیلان انتقادات شدید داشتند. برخی‌ها انتقادات متعادل‌تری داشته و برخی هم موافق بوده‌اند. الان زمان تحلیل این قضیه نیست. به عبارت دیگر، در فضای ملتهبی که بحث و جدل می‌شود، جایی برای تحلیل وجود ندارد. من احساس می‌کنم در این قضایا سکوت بهترین است. وقتی این کار به پایان برسد باید دید که آیا مجموعه جواب سؤال خیلی از دوستان و مخالفان را داده است که در غیر این صورت باید خیلی منطقی و در یک فضای فرهنگی با یک سری منتقد این قضیه تحلیل شود.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم مردم عزیز گیلان صبور باشند و قسمت‌های بعدی را هم ببینند و ما را حمایت کنند. اگرچه خیلی‌ها و از جمله مردم سیستان خوب حمایت کردند، اما بالای ۶۰۰۰ فحش ناموسی در یک پست به ما رسیده است. البته خیلی از فحاشان کاربران ثابتی بودند و شاید ۳۰-۴۰ نفر بیشتر نباشند، ولی آن ۳۰-۴۰ نفر ۶۰۰۰ فحش فرستادند.

گفت‌وگو از هنگامه ملکی

لینک کوتاه: asriran.com/002xNy

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سریال وارش فحش ناموسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۱۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز

حمید کشتکار به تشریح پروژه‌های انجام شده و در حال اجرای سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز در پایان سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال جاری پرداخت.

او افزود: پروژه نورپردازی پل مدافعان سلامت با هدف زیباسازی منظر شهری در بولوار رحمت انجام و در تقاطع مدافعان سلامت بیش از ۸ هزار متر کابل‌کشی، ۳ هزار عدد انواع چراغ، نصب ۶۵ عدد تابلو برق، حفر ۵۰۰ متر کانال و غلاف گذاری و بیش از ۳ هزار متر نبشی کشی انجام‌شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز بیان کرد: در پروژه لوستر‌های خیابانی با هدف زیباسازی منظر شهری در بولوار‌های آزادی، امیرکبیر و امام رضا (ع) ۱۷ هزار متر ریسه نوری و بیش از ۵۹ عدد المان نوری استفاده شده است.

به گفته کشتکار، پروژه نورپردازی ورودی‌های شهر در بولوار‌های مدرس و دکتر حسابی شامل ۱۵ هزار متر ریسه نوری و حدود ۱۰۰ المان نوری انجام شده است.

او بیان کرد: پروژه محور نور در بوستان آزادی و محور ارگ کریم‌خان بالغ‌بر ۹ هزار متر کابل‌کشی، بیش از ۲۵ هزار متر ریسه، نصب ۴۰ عدد تابلو برق، تعداد ۲۶ نوع المان نوری و ۵۰۰ عدد المان انجام شده است.

پروژه نورپردازی خیابان ۹ دی با ۳ هزار متر کابل ۴۵ با مشخصات پایه برق، ۱۳۵ شعله، ۱۹ عدد تابلو برق، ۱۲۰۰ متر استون لایت و پروژه نورپردازی تونل نور ارگ کریم‌خانی در پشت ارگ کریم‌خانی در ۱۰ هزار متر ریسه، ۱۱ عدد تابلو برق، ۶۰۰ متر کابل، ۹۴ متر طول مسیر و ۵۸ عدد ستون انجام شده است که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به آن پرداخت.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در حوزه زیباسازی شهری ادامه داد: پروژه نورپردازی طاووس فاز ۲ در دروازه قرآن شامل ۵۶۵ متر چراغ استون لایت، ۴ عدد تابلو برق و ۱۳۳۰ متر کابل انجام و پروژه نورپردازی ساعت گل در میدان امام حسین شامل ۸ متر استون لایت، ۲۴ اسپات جت لایت ۱۲ فوت لایت، یک تابلو برق و ۱۴۰ متر کابل انجام‌شده است.

او گفت: پروژه نورپردازی پل غدیر باهدف نورپردازی منظر شهری در شب در پل غدیر و نورپردازی باغ‌موزه سنگ در بوستان آزادی و جهان‌نما ۷۳ عدد، چوب و فلز، نوع رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای اقدام شده است.

کشتکار تصریح کرد: نسبت به مبلمان و نیمکت خانواده آماده نصب در بوستان آزادی و باغ جهان‌نما باهدف ساخت مبلمان شهری در بوستان آزادی و جهان‌نما ۷۳ عدد، چوب، فلز و نوع رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای اقدام شده است.

او به احداث سردیس شهدا، مشاهیر و مفاخر شامل سردیس‌های ساخته‌شده شهدا با متریال بتن گلاسه در ابعاد ۱.۵ برابر اندازه حقیقی مکتبی شیرازی (شاعر قرن ۹) شامل استاد صراف، هودی، سیف، شهید جاویدی، شهید سپاسی و شهید ذوالفقار نسب نیز اشاره کرد.

کشتکار بیان کرد: پروژه تابلوی خوش‌آمدگویی ورودی دروازه قرآن با سازه فلز، پروژه اجرای شستشو و نقاشی بر روی جداره تقاطع شهدای مهدی‌آباد با نوع رنگ اکرولیک- الوان و طراحی جداره زیرگذر مهدی‌آباد از دیگر اقدامات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است.

او همچنین به پروژه تبدیل جداول خاکی به بتنی باهدف بهینه‌سازی آبیاری باغات و جلوگیری از هدر رفت آب در محله منصورآباد (قنات شیخ محمدی و حاج شمس)، اجرای شست‌وشو و نقاشی بر روی جداره کنارگذرها، اجرای شستشو و نقاشی بر روی جداره پل دفاع مقدس اشاره کرد.

عقد قرارداد در حوزه کاشت درخت و درختچه و توسعه کمربند سبز، کاشت درخت و درختچه در کمربند سبز در سال ۱۴۰۲ با ۱۶ هزار اصله، کاشت درخت و درختچه در رینگ کمربندی شیراز (از پل شهدای ۷ آذر به سمت منطقه ۵) با ۳ هزار اصله، بذرکاری گونه‌های مناسب در کمربند سبز شیراز ۱۴۰۲ با ۲۰۰ هزار بذر و عقد قرارداد در حوزه بهسازی مسیر‌های دسترسی ارتفاعات نصرآباد از جمله موارد حوزه فضای سبز شهری است که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به آن پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • عدالت آموزشی در مناطق شهری و روستایی گلستان مستقر شده است
  • از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز
  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان
  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • اضافه شدن ۱۰۴ بوستان طی ۸ سال در قم
  • توجه مدیریت شهری به توسعه زیرساختی شهر چالوس
  • توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو جانبازی؛ 12 میلیارد ناقابل!
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر