Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که کشفیات تازه‌ دانشمندان، خبر از وجود سلول‌های بنیادی در بافت‌های بزرگسالان می‌دهد، محققان ستاد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حال بررسی روش‌های تلفیقی برای ساخت سریع‌تر سازه‌های بازساختی هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید کارگزار، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر اظهار کرد: طرح‌های تحقیقاتی برای کاربرد همزمان سلول‌های بنیادی بندناف و سازه‌های بازساختی تهیه شده و در اختیار مراجع مسئول در دانشگاه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به اینکه پرینتر سه‌بعدی پیشرفته و کلین‌روم با همت مسئولان دانشگاه برای تحقیقات کاربردی مهندسی‌بافت در آزمایشگاه تحقیقاتی جامع فراهم شده است، امیدواریم اعتبارات پژوهشی لازم در اختیار ستاد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گیرد تا بتوانیم این طرح‌ها را هر چه زودتر عملیاتی کنیم و افتخارات تازه‌ای برای دانشگاه آفریده شود.

این متخصص مهندسی بافت تصریح کرد: دستگاه پرینتر سه‌بعدی که در مرکز تحقیقات نصب شده، می‌تواند سازه‌های بازساختی را به صورت مختص به فرد پرینت کند؛ یعنی از نظر شکل و اندازه‌ بافت صدمه‌دیده کاملا مطابق نیاز فرد باشد، اما عملیاتی کردن این ایده، نیازمند پژوهش‌هایی است که اگر اعتبارات لازم تأمین شود، به‌سرعت برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در سمیناری که در مردادماه برای اعضای هیأت علمی، مربیان و دانشجویان سطوح تخصصی دانشگاه برگزار شد، نحوه‌ کاربرد همزمان سلول‌های بنیادی بند ناف و سازه‌های بازساختی تشریح شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اگر این فناوری در عمل محقق شود، خواهیم توانست با سرعت بیشتری، بافت‌ها را بازسازی و ترمیم کنیم.

وی یادآور شد: در حالت عادی و غیر ترکیبی، باید سازه‌ها به صورت جداگانه ساخته شوند و سپس سلول‌های بنیادی بر روی آنها قرار گیرند تا فرایند بازسازی بافت آغاز و انجام شود که زمان زیادی به طول می‌انجامد.

دکتر کارگزار تصریح کرد: با روش‌های تلفیقی که طرح تحقیقاتی آن تهیه و ارائه شده، می‌توانیم این دو را همزمان انجام دهیم که زمان بازسازی و ترمیم بافت بازساختی را به یک چهارم کاهش می‌دهد که در زمینه‌ مهندسی بافت، پیشرفت بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: حوزه‌های سلول‌های بنیادی و طب بازساختی، یکی از حوزه‌های جدید دانش است که کشورها بسرعت در آن حرکت می‌کنند و بهره‌وری اقتصادی آن بسیار بالاست، در حالی که برای برخی مسؤولین هنوز این بهره‌وری و سودآوری بالا شناخته‌شده نیست.

عضو ستاد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هزینه‌کردن در بخش تحقیقات این دو دانش، سرمایه‌گذاری بسیار سودآوری است، گفت: امیدواریم این نگاه تقویت شود که هر اندازه در این دانش‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، صدها برابر برداشت خواهیم کرد و نباید زمانی به این فکر بیفتیم که دنیا در این مسیر خیلی جلو رفته باشد.

دکتر کارگزار تصریح کرد: اگر قرار باشد این مواد و سازه‌ها از خارج کشور وارد و صرف درمان بیماران شود، ده‌ها برابر ساخت آنها در داخل هزینه دارد؛ در حالی که اگر بودجه‌ پژوهش در اختیار محققان قرار گیرد، به‌سهولت و سرعت، این بافت‌ها قابل ساخت و تولید خواهد بود و هزینه‌ بسیار کمی صرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، سازه‌ بازساختی استخوان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد سنتز شده و آماده‌ تولید است، افزود: این سازه می‌تواند جایگزین استخوان شود.

عضو ستاد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این سازه در بافت‌های صدمه‌دیده استخوان‌های قسمت‌های مختلف و ضایعات فک و دهان کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه برنامه‌هایی دارد که در آینده، بتواند در نشست‌های بخش خصوصی در استان، آنها را ترغیب به این سرمایه‌گذاری سودآور کند تا علاوه بر پیشرفت‌های علمی و درمان بیماران در داخل کشور، در مصارف ارزی کشور نیز صرفه‌جویی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد سلول بنيادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۲۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، گفت: بارش باران های بهاری شب گذشته در بیشتر شهرستان باعث جاری شدن روان‌آب و تشکیل سیلاب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا نصرآبادی با اشاره به وجود بیش از 2300  سازه آبخیزداری در سطح استان، اظهار داشت: تا ظهر پنجشنبه حدود 13 میلیون مترمکعب رواناب در این سازه‌ها مدیریت شده‌اند و با توجه به ادامه بارندگی‌ها این میزان افزایش خواهد داشت. 

وی افزود: وجود این سازه‌ها باعث شد، حجم زیادی از سیلاب مدیریت و میزان خسارت‌های کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم، گفت: تغییر زمان بارندگی‌ها و نیز نوع آن که شکل رگباری به خود گرفته و همچنین خشکسالی‌ها که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری خاک شده است، سیلابی شدن بارش‌ها را به دنبال دارد.

نصرآبادی تصریح کرد: در این بارندگی‌ها دو بندسار که متعلق که متعلق به این اداره کل نبوده شکسته است و خساراتی به بار آورده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از شهروندان تقاضا کرد: قبل از ساخت بندسار با مراجعه به ادارات منابع طبیعی از مشاوره فنی رایگان همکاران این اداره کل برخوردار شوند تا در زمان وقوع سیلاب متحمل خسارت نشوند. 

وی ادامه داد: وجود سازه‌های آبخیزداری در کنار طرح‌های نهالکاری می‌تواند شرایط منطقه را برای کاهش پیامدهای خشکسالی و سیلاب بهینه کند. 

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • افتتاح خوابگاه برای زوج‌های علوم پزشکی
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • آیین افتتاح کلینیک تخصصی درمانی محمد شهر کرج
  • گشایش کلینیک تخصصی درمانی محمد شهر کرج
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت