Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:26:40 GMT

کشت کلزای پاییزه در خراسان شمالی ۲ برابر شد

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۱۴۴۲۴

کشت کلزای پاییزه در خراسان شمالی ۲ برابر شد

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می شود از این سطح ۱۰ هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.

محمدنقی کاظمیان گفت: برنامه این سازمان برای کشت کلزا در اراضی این استان ۹ هزار هکتار است و تلاش می شود این میزان با کشت های بهاره در بهار سال آینده تحقق یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بایان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو  در عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: همچنین رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه هم اکنون ۸۴ درصد تامین روغن در کشور وارداتی است گفت: طبق برنامه وزرات جهاد کشاورزی این برنامه باید در سال جاری به ۶۰ درصد برسد اما به علت کاهش بارندگی ها این امر محقق نشده است.

وی گفت: همچنین برنامه ریزی شد تا در اراضی این استان در پاییز ۶ هزار هکتار دانه روغنی کلزا کشت شود که کمبود بارش باران مانع این امر شد.

وی افزود: تلاش می شود تا در شهرستان های مانه و سملقان،  راز و جرگلان و اسفراین در فصل بهار بخشی زیادی از اراضی این مناطق به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یابد.

کاظمیان گفت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد.  

وی افزود: در کنار دانه روغنی کلزا سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در این استان کشت می شود.

پارسال سه هزار و ۶۸ تن دانه روغنی کلزا به ارزش ۱۰۴ میلیارد ریال از کشاورزان این استان به صورت تضمینی خریداری شده بود.

همچنین در این سال، یکهزار و ۵۳۰ هکتار از اراضی استان زیرکشت دانه روغنی کنجد و حدود سه هزار هکتار زیر کشت آفتابگردان رفته بود.

این استان در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

برچسب‌ها بجنورد کشاورزی کلزا خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد کشاورزی کلزا خراسان شمالی بجنورد کشاورزی کلزا خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۴۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین امسال جابه‌جا شد.

محمد مشتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان شمالی اظهار کرد: ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین امسال جابه‌جا شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این بازه زمانی بیش از ۱۵ هزار سفر ناوگان حمل‌ونقل باری برای جابه‌جایی کالا در نقاط مختلف کشور انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی علت کاهش میزان تناژ کالا و سفر ناوگان باری را تعطیلات نوروز و محدودیت تردد وسایل نقلیه سنگین دانست و خاطرنشان کرد: عمده‌ترین کالای حمل شده در این مدت سیمان (۴۸ درصد)، کود اوره (۱۲ درصد)، بنزین (۷ درصد) و پودر آلومینیوم (۴ درصد) بوده است.

مشتری اضافه کرد: ۲۷ شرکت با ۵۲۲۰ دستگاه ناوگان باری و ۳۳۲۰ دستگاه وانت بار در بخش حمل‌ونقل کالا در استان فعالیت می‌کنند.

وی گفت: ۸۵۷۱ راننده در حوزه حمل‌ونقل کالای استان در حال خدمات‌رسانی به مردم و صاحبان کالا هستند.

کد خبر 749729

دیگر خبرها

  • بیش از ۳ هزار لیتر چسب مایع بدون مجوز در خراسان شمالی کشف شد
  • نماینده خراسان شمالی در رقابت‌های امیدهای کشور مشخص شد
  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • راز صاحب سینما می‌شود
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است