Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بودجه تحقیقات و فناوری کمتر از ۳ درصد بودجه کل وزارتخانه است، گفت: بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان که صبح امروز در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: اکنون بیش از ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد و بیش از ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در وزارت بهداشت، عرصه پژوهش در کشور را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ملک زاده ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مثال بارز و واقعی ترکیب علم و عمل هستند، چون هم تربیت کننده تئوری و عمل متخصصان علوم پزشکی و سلامت هستند و هم به کارگیرنده و بهره‌گیرنده متخصصان مربوط برای ارائه خدمات نظام سلامت به مردم؛ به بیان دیگر اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ۵ وظیفه خطیر آموزش علوم پزشکی، پژوهش در پزشکی و سلامت، نوآوری و طراحی و تولید فناوری پزشکی، کارآفرینی از طریق تربیت هدفمند نیروی انسانی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عموم مردم و جامعه را به عهده دارد. رتبه اول ایران در منطقه برای تولید علم و انتشار مقاله  معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۲۱۸۲ مقاله و مستند علمی را در بانک اطلاعاتی اسکوپوس منتشر کرده، و تاکنون توانسته برای تولید علم و انتشار مقاله رتبه ۱۵ جهان و اول منطقه را کسب کند، همچنین ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی رتبه ۱۶ جهانی و اول منطقه را در تولید علم و انتشار مقاله داشته است.

به گفته وی، ایران در سال ۲۰۱۹ در حدود ۵۵۶۷۹ استناد از مقالات خود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس کسب کرده است و تاکنون رتبه ۱۴ جهانی و اول منطقه را در دریافت تعداد استنادات به مثقالات به دست آورده است.

ملک زاده گفت: خلاصه عملکرد پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با ۱۴۱۴ عضو هیئت علمی؛ براساس پایگاه اسکوپوس، ۲۵۲۸۴ مقاله، ۲۲۵۳۹۶ استناد، ۱۲۰ اچ-ایندکس را نشان می‌دهد. در این بین نسبت استناد به مقاله در همه سال‌ها ۸.۹۹ و نسبت مقاله به هیئت علمی در ۲.۴۴ برای سال ۲۰۱۸ مطرح شده است.

  تولید بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل وی عنوان کرد: پیش از انقلاب اسلامی حدود ۳۰ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شد و اکنون بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شود.

ملک زاده با اشاره به رشد دانشگاه شهید بهشتی در زمینه پژوهش، گفت: البته این دانشگاه باید در شاخص‌های کیفی به سمت ارتقای شاخص‌های بین المللی حرکت کند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه پژوهش و تولید علم رتبه دوم کشوری را دارد که دلیل اصلی این اختلاف رتبه با دانشگاه اول یعنی تهران، تعداد اعضای هیئت علمی است. به عبارت دیگر در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲۵ درصد اعضای هیئت علمی در زمره پراستنادات قرار دارند که این تعداد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۱ درصد است.

وی با اشاره به تاثیر اساتید برتر دانشگاه در ارتقای رتبه پژوهشی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید همچنین در زمینه جذب و حفظ نیرو‌های جوان و محقق خود تلاش کرده و از مهاجرت آن‌ها جلوگیری کند. شاخص‌های پژوهشی همچون مرجعیت علمی رشد یافته است ملک زاده با اشاره به برخی دیگر از شاخص‌های رشد پژوهشی همچون مرجعیت علمی، گفت: در سطح جهانی در این زمینه رشد خوبی داشته ایم، به عنوان نمونه ۵ میلیون مقاله ایرانی در سال گذشته از پایگاه الزویر از سوی بقیه کشور‌ها دانلود شده و ۷۴هزار مقاله ایرانی توسط ۱۷۸ کشور مورد استناد قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در رابطه با بودجه تحقیقاتی کشور، اظهار کرد: بودجه تحقیقات و فناوری کمتر از ۳ درصد بودجه کل وزارت بهداشت است و بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ۲.۱ درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در لایحه ۱۳۹۹ است. هوای آلوده نتیجه یارانه‌هاست وی با بیان اینکه ایران رتبه نخست دنیا در پرداخت سوبسید انرژی را دارد، گفت: همین هوای آلوده نتیجه این یارانه هاست، بنابراین ضروری است که مجلس، دولت و سایر دست‌اندرکاران برای حل مسایل حوزه سلامت کشور بخشی از این یارانه انرژی را به تحقیقات علوم پزشکی اختصاص دهند.

ملک زاده با اشاره به عملکرد معاونت تحقیقات در زمینه تقویت زیرساخت تحقیقات و فناوری، به راه‌اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی، راه اندازی برنامه ملی ثبت بیماری‌ها و پیامد‌های سلامت، راه‌اندازی مطالعه اپیدمیولوژیک آینده نگر جمعیت ایران (۱۹ مرکز کوهورت بالغین، ۴ کوهرت نوزادان و ۴ کوهورت جوانان) و توسعه آزمایشگاه‌های جامع تحقیقات در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

  تاسیس ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود ۵ هزار میلیارد ریال در سال وی در پایان با اشاره به وضعیت فناوری و نوآوری در کشور، گفت: در دولت تدبیر و امید حمایت از تاسیس ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود ۵ هزار میلیارد ریال در سال، تولید ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش بنیان به منظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و تاسیس ۷۴ مرکز رشد در دانشگاه‌ها در همین راستا انجام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رضا ملک زاده تولید دارو دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی وزارت بهداشت جشنواره ابوریحان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۵۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز با حضور زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد.

این مرکز رشد با ارائه یک مدل تحقیقات محور و پتانسیل علمی بالا، یکی از پیشتازان تولید دانش در حوزه سلامت است. این مرکز قادر است توانایی خود را به صورت عملی در پشتیبانی از تبد یل دانش به فناور‌ی های دانش محور حوزه سالمت به ویژه در حوزه، تکنولوژ‌ی های نوین پزشکی، هوش مصنوعی، تجهیزات پزشکی، بیوتکنولوژی، روش‌های جد ید درمانی، پزشکی دقیق و ... به کار برد و با هدف حمایت از بنگاه‌ها‌ی نوآور و کارآفرین و تبد یل آنها به محصولات مبتنی بر نوآوری، بازاریابی و تجاری سازی آنها در بازار‌های داخلی و بین المللی
و کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، خودکفایی در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و به حرکت درآوردن
چرخ‌های اقتصاد ملی اقدام به تاسیس مرکزرشد فناوری‌های بالینی نموده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه در دانشگاه یاسوج 
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند