Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۳ هزار پرونده تخریب و تصرف اراضی منابع ملی داریم، طلا گرمی ۴۶۱ هزار و ۳۰۰تومان، ایران صدرنشین رشد تولید در آمار انجمن جهانی فولاد، ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا ۱۵.۴ میلیارد یورو شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز دوم دی به شرح زیر است:

۱۳ هزار پرونده تخریب و تصرف اراضی منابع ملی داریم

«علیرضا اورنگی» شب گذشته (یکشنبه اول دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره موضوع زمین خواری و اقدامات ضروری برای جلوگیری از این پدیده به بیان توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه مساحت کشور حدود ۱۶۵ میلیون هکتار است و از این رقم باید نسبت به تثبیت مالکیت دولت و سنددار کردن حدود ۱۴۰ میلیون هکتار از اراضی ملی اقدام کنیم، گفت: حدود ۱۳ هزار پرونده تخریب و تصرف اراضی منابع ملی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پس از انقلاب حدود ۱۳۵ میلیون هکتار از این اراضی را تثبیت مالکیت و با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سند آن‌ها را اخذ کردیم، گفت: این اسناد به صورت «کاداستر» یا «حدنگاری» نبودند که اوایل سال ۱۳۹۴ پس از تصویب قانون حدنگار موظف شدیم در اجرای این قانون با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همکاری کنیم.

 

وی افزود: با توجه به گستردگی اراضی منابع طبیعی و ملی در کشور و مساحت زیاد پلاک‌ها و با توجه به اینکه پشتیبانی زیادی در اجرای قانون حدنگار نداشتیم در عمل، تصرف، تخریب و تغییر کاربری اراضی را داشتیم.

 

رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 39 میلیون هکتار از اراضی را از سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۳۹۷ با ضوابط و استاندارد سازمان ثبت اسناد و املاک، کاداستر (حدنگاری) کردیم و سند گرفتیم، افزود: امسال هم تاکنون ۳ میلیون هکتار دیگر را کاداستر کردیم و در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دادیم.

 

نیاز فوری کشور، کاداستر ملکی است

«مسعود منصوری» شب گذشته (یکشنبه اول دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره موضوع زمین خواری و اقدامات ضروری برای جلوگیری از این پدیده به بیان توضیحاتی پرداخت و با ارائه تعریفی از کاداستر گفت: نیاز فوری کشور، کاداستر ملکی است.

 

متخصص و مدرس حقوق اراضی و منابع طبیعی درباره علت محقق نشدن طرح کاداستر گفت: علت محقق نشدن طرح کاداستر صرفاً به علت کمبود منابع مالی نیست بلکه یکی از علت‌های آن این است که اهتمام جدی در همه بخش‌ها و ارکان نظام باید وجود داشته باشد.

 

وی درباره قانون حدنگار گفت: بر اساس قانون «حدنگار» دستگاه‌ها وظیفه دارند اسناد مالکیت خود را به همراه نقشه هایش در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دهند تا این سازمان، اسناد کاداستر را صادر کند.

 

منصوری با بیان اینکه دستگاه ها، متولی عرصه‌های کشور هستند، گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع، متولی بیش از ۸۰ درصد عرصه‌های کشور است و سازمان ملی زمین و مسکن در حوزه اراضی شهری و سازمان امور اراضی در حوزه کشاورزی هم متولی عرصه هستند.

 

متخصص و مدرس حقوق اراضی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی کشور بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از عرصه هایش را رقومی سازی کرده و در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار داده است، گفت: با این وجود استاندارد‌های کاداستر را ندارد و باید اشکالات آن مبتنی بر استاندارد‌های کاداستر رفع شود.

 

حدود ۲۰ درصد طرح «کاداستر» تثبیت مالکیت شده است

برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما شب گذشته (یکشنبه اول دی) به موضوع زمین خواری و اقدامات ضروری برای جلوگیری از این پدیده اختصاص داشت و کارشناسان در این حوزه و حوزه قضایی به بیان توضیحاتی برای مبارزه با پدیده زمین خواری پرداختند و همگی بر این نکته تاکیدداشتند که اجرای قانون حدنگار (کاداستر) یکی از موارد ضروری در این زمینه است و تا زمانی که آشفتگی و نابسامانی و ب نظمی در بخش زمین و مسکن برطرف نشود شاهد پدیده هایی چون زمین خواری و کوه خواری و امثال آن هستیم.

 

بنابراین گزارش در ادامه این برنامه خبری «علیرضا حسینی»،کارشناس منابع طبیعی نیز با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد طرح «کاداستر» تثبیت مالکیت شده است، گفت: بیشتر این اراضی مربوط به اراضی بیابانی و کویری هستند.

 

وی در توضیح بیشتر در این زمینه به ارائه مثالی پرداخت و گفت: به طور مثال استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان در کاداستر اراضی ملی و منابع طبیعی، رتبه‌های نخست را در کشور دارند.

 

حسینی با بیان اینکه اکنون در استان گیلان، فقط یک درصد اراضی ملی، کاداستر و تثبیت مالکیت شده است، گفت: این رقم در استان تهران هم فقط سه درصد است.

 

طلا گرمی ۴۶۱ هزار و ۳۰۰تومان/دلار همچنان در کانال ۱۲ هزار تومان

امروز (دوشنبه 2 دی) هر گرم طلای 18 عیار 461 هزار و 300تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1451 دلار، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 499 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 511 تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 349 تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 450 هزار تومان و سکه یک گرمی 910 هزار تومان است.

 

امروز (2 دی) در باراز آزاد ارز نیز دلار 12 هزار و 987 تومان، یورو 14 هزار و 250 تومان، پوند 17 هزار و 208 تومان، درهم امارات 3624 تومان، دلار استرالیا 9124 تومان، دلار کانادا 10 هزار تومان، یوان چین 1895 تومان، لیر ترکیه 2229 تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (یکشنبه اول دی ) هر انس طلا در بازارهای جهانی 1478 دلار و هر گرم طلا ی18 عیار 467 هزار تومان ارزشگذاری شده بود. سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 549 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 559 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 359 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 460 هزار تومان و سکه یک گرمی 910 هزار تومان بود.

 

روز گذشته (اول دی) در بازار آزاد ارز نیز دلار 12 هزار و 940 تومان، یورو 14 هزار و 260 تومان، پوند 17 هزار و 321 تومان، درهم امارات 3648 تومان، کرون سوئد 1425 تومان، دلار استرالیا 9184 تومان، دلار کانادا 10 هزار و 143 تومان، یوان چین 1907 تومان، لیر ترکیه 2243 تومان معامله می شد.

 

ایران صدرنشین رشد تولید در آمار انجمن جهانی فولاد

روابط عمومی سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) به نقل از انجمن جهانی فولاد آمار داد که  رشد تولید فولاد خام ( میانی) ایران همچنان دو برابر رشد جهانی است و در ۱۱ ماه سال۲۰۱۹ میلادی به رقم ۵.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ رسید، در حالی که تولید جهانی این فلز راهبردی  رشد۲.۷ درصدی را در این مدت به ثبت رسانده است.

 انجمن جهانی فولاد(World Steel Associa ) در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۹ میلادی، آمار تولیدفولاد ایران را رقم ۲۳میلیون و ۶۴۸ هزارتن ثبت کرد که در مقایسه با تولید سال ۲۰۱۸ که رقم ۲۲میلیون و ۴۵۲هزارتن بود، افزایش۵.۳ درصدی را نشان می دهد.

 تولید فولاد خام ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۹ میلادی( ۱۰ آبان لغایت ۹ آذر ۹۸)  با کاهش ۲.۶ درصدی نسبت به ماه مشابه در سال ۹۷ روبرو شد و به دو میلیون و ۱۳۰ هزارتن رسید. این رقم در نوامبر سال گذشته دو میلیون و ۱۸۷ هزار تن بود.

بررسی آمار تولید ۶۴کشور فولادساز جهان نیز از ابتدای ژانویه تا پایان اکتبر ۲۰۱۹ میلادی ( ۱۱ دی ۹۷ تا ۹ آبان ۹۸ ) یک میلیارد و ۶۸۴ میلیون و ۱۹۴هزارتن ثبت شد که حاکی از رشد۲.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ است.

میزان تولید فولادسازان جهان در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی، با یک درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۴۷ میلیون و ۷۹۱ هزار تن رسید. این رقم در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی  ۱۴۹میلیون و ۳۵۶ هزار تن ثبت شده بود.

 

ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا ۱۵.۴ میلیارد یورو شد

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تجارت کالایی ایران و اروپا در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ پرداخته و نوشته است: تراز تجاری کالایی ایران با اتحادیه اروپا در ۹ ماهه نخست ۲۰۱۹ با کسری ۲.۸ میلیارد یورویی همراه بوده که علت افزایش ۴.۵ میلیارد یورویی کسری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸، را می‌توان در کاهش ۹۴ درصدی ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا دید.

ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۵.۴ میلیارد یورو بوده که این مقدار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۱۴۵ درصد کاهش یافته است. علت این موضوع نیز کاهش توام صادرات و واردات ایران از اتحادیه اروپا، بوده است.

تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در ۹ ماهه نخست ۲۰۱۹ با کسری ۲.۸ میلیارد یورویی همراه بوده؛ این در حالی است که تراز تجاری ایران در ۹ ماهه نخست ۲۰۱۸ مثبت و برابر با ۱.۷ میلیارد یورو بوده است. علت منفی شدن تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در مدت زمان مورد بررسی، کاهش ۹۴ درصدی صادرات و کاهش حدود ۵۱ درصدی واردات نسبت به نه ماهه نخست ۲۰۱۸ بوده است.

صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا

ایران در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰۰ میلیون یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرده که این رقم با کاهش حدود ۹۴ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته همراه بوده است. ارزش صادرات کالایی ایران در تمامی ماه‌های ۲۰۱۹ (از ژانویه تا سپتامبر) از مدت زمان مشابه سال گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر بوده و از ژوئن تا سپتامبر ۲۰۱۹ نیز روند نزولی را طی کرده است.

علاوه بر کاهش شدید ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا، مقدار وزنی صادرات ایران به این اتحادیه نیز با کاهش چشمگیری همراه بوده به طوری که مقدار صادرات ایران به اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه نخست ۲۰۱۹ حدود ۵.۳ هزار تن بوده که با افت حدود ۹۵ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۸ همراه بوده است.

 

۲ بندر به منطقه آزاد چابهار الحاق می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه الحاق بنادر شهیدبهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار موافقت کردند. در مقدمه توجیهی لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار که در جلسه ۳۱ تیرماه شهریورماه سال گذشته که به تصویب هیئت وزیران رسید و از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد ، آمده بود؛ به منظور جذب سرمایه گذاری، تحریک تولید و صادرات کالا به بازارهای جهانی و همچنین با توجه به اینکه مناطق آزاد دنیا متصل و وابسته به یک بندر در محدوده خود هستند و نیز برای بهره مندی متقابل منطقه آزاد چابهار و بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری از مزایا و امکانات یکدیگر و افزایش سهم حمل و نقل دریایی در منطقه و جهان به عنوان حلقه ای از زنجیره تأمین و توزیع، استفاده حداکثری از ظرفیت جغرافیایی این دو بندر در جذب خطوط کشتیرانی و ایجاد تسهیلات برای جذب کالاهای ترانزیتی آسیای میانه و افغانستان و همچنین کمک به اشتغالزایی منطقه و محور شرق کشور، لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار برای طی مراحل قانونی خود به مجلس ارائه می شود.

بنابر این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی عصر روز یکشنبه، اول دی ماه با کلیات لایحه الحاق بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری‌ صنعتی ‌چابهار با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ابتدا ، سیدحسن حسینی شاهرودی، سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلس، گزارش این کمیسیون درباره لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی ‌چابهار را قرائت کرد .

در ادامه حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در مخالفت با الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد تجاری چابهار، گفت: کشورهایی مثل هند و چین دارای مناطق آزاد تعریف شده مشخص در کشور خودشان هستند و مناطق آزادشان تعریف شده است.

وی ادامه داد: در کشور ما مناطق آزاد و ویژه اقتصادی زیادی وجود دارد اما کار کارشناسی دقیقی بر روی آن انجام نگرفته است، منطقه آزاد چابهار و ده‌ها منطقه آزاد تجاری دیگر موفق نبوده‌اند و به سود ممکلت کاری نکرده‌اند و فقط مالیات عادی می‌دهند، در این مناطق استفاده رانتی به وجود می آید در صورتی که باید مناطق آزاد و تجاری به وزارت اقتصاد کمک کنند./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد شب یلدا انتخابات شب یلدا کانون های مساجد نماز جمعه فعالیت های مسجدی استان بوشهر اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۵۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است

نماینده ایرلند در پارلمان اروپا با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی اولین طرفی بود که به منافع ایران حمله کرد، گفت اتحادیه اروپا در جنایات منطقه هم‌دست بوده و لکه ننگی است بر دامن بشریت.

به گزارش ایسنا، «میک والاس» عضو پارلمان اروپا در بروکسل گفت: «این نهاد (اتحادیه اروپا) نمی‌تواند درباره اینکه چه کسی برای اولین‌بار به دیگری حمله کرد، حقیقت را بیان کند. این اسرائیل بود که در ابتدا به (کنسولگری) ایران حمله کرد؛ اما این نهاد یک جهان‌بینی استعماری دارد.»

او ادامه داد: «چطور از مردم خاورمیانه تا این حد متنفر شدید که سعی دارید آن‌ها را خارج از قلمرو قوانین بین‌المللی محسوب کنید؟ کشورهای اتحادیه اروپا در ۵ سال گذشته از طریق فروش تسلیحات و مداخله نظامی مستقیم، در جنگ یمن با ۴۰۰ هزار کشته، در نسل‌کشی غزه با ۱۰۰ هزار کشته و مجروح و همچنین در تحریم علیه سوریه و ایران که هر سال موجب ده‌ها هزار مرگ قابل‌پیشگیری می‌شود، همدست بوده‌اند.»

این سیاستمدار که از سال ۲۰۱۹ یکی از نمایندگان ایرلند در پارلمان اروپاست، گفت: «ما در اینجا بحث‌های بی‌پایانی درباره حقوق بشر داریم، اما این افرادی که شما با رای خود درهم شکسته‌اید، از حقوق بشر محروم هستند. وانمود می‌کنید که اتحادیه اروپا نهادی متمدن است. با کت‌وشلوار اینجا می‌نشینید و با آرای خود افراد را به مرگ محکوم می‌کنید. شما آشکارا دروغ می‌گوید تا اقدامات خود را توجیه کنید.»

والاس این استاندارد دوگانه اعضای اتحادیه اروپا را مصداق «ابتذال شر» دانست و گفت: «این نهاد لکه ننگی است بر دامن بشریت.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بورل: اعضای اتحادیه اروپا در ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  • تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است