Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@18:54:59 GMT

جولان ماسک‌های تنفسی غیر استاندارد

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۱۶۰۹۲

جولان ماسک‌های تنفسی غیر استاندارد

در شرایطی که آلودگی هوا روز به روز تشدید می‌شود، شاهد بازار گرم فروش ماسک‌های تنفسی در کشور هستیم، ماسک‌هایی که فاقد نشان استاندارد هستند و تولید آن‌ها مشمول رعایت ضوابط استاندارد نیست. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، این روز‌ها با تشدید آلودگی هوا، نفس مردم به شماره افتاده و بسیاری افراد به دنبال راهی برای فرار از این وضعیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعتاً استفاده از ماسک‌های تنفسی یکی از نخستین راه‌حل‌ها برای این مسئله است که تقاضای خرید این محصول را در بازار افزایش داده است. در این میان برخی افراد سودجو نسبت به سوء استفاده از شرایط موجود اقدام کرده و با عرضه ماسک‌هایی که کمترین اثر را در تصفیه هوای آلوده ندارند، سود هنگفتی را به جیب می‌زنند. این ماسک‌ها با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند و اکثر آن‌ها دارای نرخ ۳ تا ۱۰ هزار تومان هستند.

این ماسک‌ها که اکثراً بدون نام و نشان و فقط در یک بسته بندی ساده پلاستیکی عرضه می‌شوند فاقد کارایی مطلوب بوده و با بررسی اولیه برخی از آن‌ها متوجه می‌شویم که فاقد فیلتر مناسب بوده و در تولیدشان حتی به جای فیلتر از یک قطعه پلاستیک استفاده شده است، در عین حال در قسمتی که فیلتر نصب شده، شکافی وجود دارد که هوا بدون عبور از هیچ لایه‌ای وارد مجاری تنفسی شخص می‌شود.

آنچه می‌تواند کنترل کننده ویژگی این ماسک‌ها باشد، استاندارد و الزام تولیدکنندگان به رعایت آن است، این در حالی است که به گفته نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد تولید ماسک‌های تنفسی مشمول استاندارد اجباری نیست.

پیروزبخت می‌گوید: در این مورد استاندارد اجباری تدوین نشده و سازمان استاندارد نظارتی بر ماسک‌های تولیدی ندارد.

در این شرایط باید توجه داشت که علاوه بر کاربرد ماسک‌های تنفسی در هوای آلوده، از این ماسک‌ها در برخی مشاغل که با آلایندگی سر و کار دارند نیز استفاده می‌شود. همچنین این ماسک‌ها کاربرد زیادی در معدنکاری و به ویژه معادن ذغال سنگ دارند. در واقع با در اختیار قرار دادن ماسک‌های غیر استاندارد و نامناسب، مسئولان در پرسنل ایجاد اطمینان کرده و باعث افزایش قرارگیری آن‌ها در معرض آلاینده‌ها می‌شوند. از این رو، صاحبان صنایع و دست اندرکاران بهداشت حرفه‌ای کارخانه‌ها باید با آگاهی کامل از مشخصه‌های آلاینده‌های محیط کار، ماسک مناسب را برای حفظ سلامت کارکنان و افزایش بازدهی آن‌ها انتخاب کنند.

نگاهی به رفت و آمد مردم به داروخانه‌ها نشان می‌دهد تعداد مراجعین برای خرید ماسک‌های تنفسی رو به افزایش است و با تشدید آلودگی هوا، حساسیت مردم به حفظ سلامتی‌اشان بیشتر از قبل شده است. نصیری یکی از افرادی است که برای خرید ماسک به داروخانه مراجعه کرده است. از او می‌پرسم اطلاعی در مورد کیفیت ماسکی که می‌خرید، دارید؟ پاسخ می‌دهد: نه، ماسک‌ها را نمی‌شناسم، ولی هوا آنقدر آلوده است که چاره‌ای جز خرید ندارم.

او ادامه می‌دهد: بصضی ماسک‌ها بسته‌بندی که مشخصاتشان را ذکر کرده باشد، ندارند. بسته‌بندی بعضی هم فاقد اطلاعات مناسب و واضح است. در مجموع برای خرید سردرگم هستیم.

به این ترتیب نبود استاندارد در تولید ماسک‌های تنفسی و عدم اطلاع مردم از ویژگی‌های یک ماسک کارا باعث وجود هرج و مرج در بازار شده و هر نوع محصولی با هر کیفیتی در بازار عرضه می‌شود. ساماندهی این وضعیت نیازمند تدوین استاندارد‌های لازم و نظارت بر تولید ماسک‌های تنفسی توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سازمان ملی استاندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۶۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا مهدیار اسماعیلی رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن از ورود این صندوق به بازار خرید سیمان از طریق بورس در آینده نزدیک خبر داد، گفت: در ادامه حمایت‌های این صندوق از سازندگان مسکن، پس از اجرایی شدن خرید فولاد در سال گذشته، امسال خرید سیمان به منظور تزریق به پروژه‌های مسکن کشور در برنامه صندوق ملی مسکن قرار دارد.

رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان سازی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس صورت می‌گیرد، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: فولادهای خریداری شده در سال گذشته توسط این صندوق به زودی به پروژه‌های مسکن در نقاط مختلف کشور تزریق خواهد شد. بر اساس مصوبه هیئت امنای صندوق ملی مسکن در اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۱۳ قانون جهش تولید مسکن به این صندوق اجازه داده شده تا نسبت به خرید سیمان و فولاد از طریق بورس کالا یا سایر طرق مصوب در شورای‌عالی مسکن اقدام کند.

کد خبر 6090244 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • سرمایه گذاری طلای ابشده با پک های جدید و استاندارد
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است