Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ تحلیلی بر بودجه قرآنی، گفت‌وگوهایی با محوریت مساجد، استفتائاتی از رهبر معظم انقلاب و برگزاری کنفرانسی با موضوع مولانا از جمله مطالب خبری مخابره شده در صفحات معارفی رسانه‌ها در روز دوم دی‌ماه بوده است.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز دوم دی‌ماه خبرهایی با تعداد کم، اما متنوع بر روی خروجی قرار داد‌ه‌اند، در این روز دو خبرگزاری ایرنا و مهر هیچ خبری بر روی خروجی صفحات معارفی خود قرار نداده‌اند، اما فارس گفت‌وگویی با یکی از روحانیون منبری با محوریت مساجد و کارکردهای آن منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تسنیم تحلیلی بر وضعیت بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور داشته و ایسنا به دنبال پاسخی برای این سوال رفته است که آیا ایرانیان یلدا را از مسیحیان وام گرفته‌اند؟ خبرگزاری کتاب ایران گزارشی از یک کتابخانه در آرامستان تهران منتشر کرده و خبرگزاری میزان نیز گزارشی در مورد توبه بر روی خروجی قرار داده است. باشگاه خبرنگاران جوان نیز با دو مطلب معارفی سعی در به روزرسانی صفحه قرآن و عترت خود داشته است. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز دوم دی‌ماه دو مطلب خبری را بر روی خروجی قرار داده که یکی از آنها تلاوت ترتیل صفحه ۲۴۹ قرآن شامل آیات ۱ تا ۵ سوره مبارکه رعد با صدای مرحوم «عبدالباسط محمد عبدالصمد» است.
این خبرگزاری در ادامه خبرهای امروز خود گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» در موضوعات مختلفی اعم از وظایف امام جماعت طراز اسلام، نحوه جذب مردم به مساجد، چگونگی جذاب‌تر شدن منبر و انجام داده است. در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «صِرف باز بودن در مسجد ارزشی ندارد. مسجد باید در شرایط کنونی کارآفرین باشد. اگر بتوانیم در شئون زندگی مردم، راه نشان دهیم، آنها به مسجد مراجعه می‌کنند. در این صورت باید در مسجد همیشه باز باشد».
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالحسین خسروپناه»، معاون مرکز ارتقاء علوم انسانی انجام داده است. خسروپناه در بخشی از گفت‌وگوی خود با اشاره به نسبت فعالیت مراکز پژوهشی با فلسفه‌های مضاف، گفته است: «باید از کسانی که مدعی‌اند فلسفه‌های مضاف به دلیل اینکه در مراکز پژوهشی انجام می‌شود، از درون منطق دانشگاه برنخواسته، لذا صورت علمی مهمی ندارند، پرسید مگر مراکز پژوهشی در زمره مراکز آکادمیک محسوب نمی‌شوند؟ مگر صرفا مراکز آکادمیک تابع منطق علمی می‌باشند؟! پر واضح است که پژوهش مقدم بر دانش است، چرا که وقتی می‌توان دانشی را تدریس کرد که ابتدا به ساکن، پژوهشی حول آن‌ها انجام گرفته باشد و دانشی تولید شده باشد، لذا باید پژوهش‌هایی حول فلسفه‌های مضاف صورت بگیرد تا سپس بتوانیم از دانشی تحت آن عنوان سخن بگوییم».
خبرنگار تسنیم همچنین با حجت‌الاسلام «محمدحسین کبیریان» مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران نیز گفت‌وگویی انجام داده و آن را با تیتر «انگیزه بانوان از ورود به حوزه‌های علمیه چیست؟/ از ۴ هزار پایان‌نامه‌ طلبه‌های خواهر هیچ استفاده‌ای نشد» بر روی خروجی قرار داده است.
این خبرگزاری همچنین تحلیلی از وضعیت بودجه قرآن منتشر کرده و با طرح سوال «آیا رئیس‌جمهور از وضعیت بودجه قرآنی بی‌اطلاع است؟/ مقصر اصلی کیست؟» در تیتر تحلیل به دنبال پاسخی برای آن رفته است. خبرنگار تسنیم در پایان تحلیل خود نتیجه گرفته است: «کافی است اشاره‌ای به وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی در منشور و همچنین ماده 4 اساسنامه بیاندازیم، آنگاه خواهیم دید که «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقصر اصلی عدم تأمین بودجه قرآنی کشور است. ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های دولتی اولین هدف منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که اجرای آن به شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی سپرده شده است تا عزم ملی در تمسک به قرآن‌کریم محقق شود و یکی از ظرفیت‌هایی که هر یک از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌توانند برای ایجاد هم‌افزایی به میدان بیاورند، بدون شک "بودجه" است و وقتی این بودجه‌ها در کنار هم قرار بگیرند، ظرفیتی ایجاد خواهد شد که پاسخگوی بسیاری از فعالیت‌های قرآنی خواهد بود».
«علی‌محمد مؤدب میهمان سی‌امین محفل شعر قرار + پوستر» و «شناسایی استعدادهای قرآنی در کاروان قرآنی انقلاب» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه سوال «ایرانیان یلدا را از مسیحیان وام گرفته‌اند؟» را به عنوان سوژه یکی از گزارش‌های خود مورد بررسی قرار داده است. در بخشی از این گزارش «سجاد امیری»، کارشناس حوزه تاریخ مسیحیت گفته است: «کلمه یلدا یک واژه سریانی و به معنای تولد است و تولد مسیح را به اسم یلدا جشن می‌گرفتند. بعد از اسلام هم در کتاب آثار الباقیه ابوریحان بیرونی اشاره می‌شود که زادروز مسیح با عنوان یلدا پاس داشته می‌شد. در نتیجه ایرانیان اسم جشن یلدای مسیحیان را که زادروز مسیح بوده، وام گرفته‌اند و برای جشن انقلاب زمستانه استفاده می‌کرده‌اند. این کارشناس تاریخ مسیحیت تأکید می‌کند که نه تنها مسیحیان ایرانی بلکه کل مسیحیان زادروز مسیح را به انقلاب زمستانی ارتباط دادند اما من معتقدم مسیحیان ایرانی بودند که اسم یلدا را برای تولید مسیح انتخاب کردند. قطعا کاربرد واژه یلدا به مسیحیان ایران قبل از اسلام برمی گردد و در همین روز جشن زادروز مسیح را برگزار می‌کردند».
خبرگزاری دانشجویان در بخش دیگری از مطالب خبری امروز خود به بازنشر مطالب مطرح شده در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» پرداخته است. در بخشی از این برنامه رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه امام جماعت مسجد، اگر بخواهد نقش پدری و فرماندهی خود را ایفا کند باید مستقر در مسجد باشد، گفته است: «امام جماعت نباید شغل و مسؤلیتی خارج از مسجد داشته باشد، چون در غیر این صورت تنها می‌تواند به عنوان پیش‌نماز در مسجد حضور پیدا کند و این خلاف مفهوم امام جماعت در تعریف مسجد تراز است».
این خبرگزاری دیگر خبر خود در صفحه دین و اندیشه را به برگزاری کنفرانس «بررسی تأثیر مولانا رومی بر جریان تصوف» اختصاص داده است. این کنفرانس در حیدرآباد سند و به مناسبت سالروز درگذشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا رومی و در ادامه سلسله نشست‌های خانه فرهنگ کشورمان در حیدرآباد با محوریت معرفی مشاهیر ادبی و فرهنگی ایران و پاکستان، برگزار شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز دوم دی ماه با انتشار دو مطلب معارفی به روزرسانی شده است. در یکی از مطالب حدیثی از امام صادق(ع) درباره چگونگی ملاقات با خداوند بارگذاری شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان در مطلب دیگری استفتائی از مقام معظم رهبری در مورد دیدن فیلم‌های مستهجن را اطلاع‌رسانی کرده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران تنها خبر منتشر شده روز دوم دی‌ماه را به گزارشی از پژوهشکده و کتابخانه آرامستان اختصاص داده است. در بخشی از این گزارش که با تیتر «کتاب‌خوانی در سرزمین خاموشان» منتشر شده آمده است: «این کتابخانه در سال 1386 به سازمان بهشت زهرا آمد. در سال 1390 ساختمان این کتابخانه مخروبه بود. بعد از اینکه دکتر سعید خال، معاون فرهنگی سازمان بهشت زهرا شد و به فکر تاسیس کتابخانه افتاد و اینجا را بازسازی کرد، بنا براین شد این ساختمان مخروبه تبدیل به ساختمان کتابخانه شود. بعد از تاسیس کتابخانه عمومی تصمیم گرفته شد که یک کتابخانه تخصصی ایجاد شود و با همکاری استادان کتابداری این کتابخانه به یک کتابخانه علمی و کتابخانه تخصصی مرگ تبدیل شد. کتابخانه در زمان تاسیس حدود پنج هزار جلد کتاب داشت، ولی الان نزدیک هشت هزار جلد کتاب دارد. با رده‌بندی کنگره، کتاب‌ها در قفسه‌بندی قرار گرفت و نرم‌افزارهای علمی خریداری شد».
میزان
خبرگزاری میزان تنها خبر منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به گزارش در مورد توبه و اهمیت آن اختصاص داده است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «راه شکل‌گیری اراده توبه این است که در آغاز انسان علم به زیان گناهان و ارزش و نقش توبه داشته باشد و سپس، این علم و توجه را در خود زنده نگه دارد و نگذارد فراموش شود. البته باید توجه داشت که باورداشت زیان و ضرر بعضی از کار‌ها به راحتی حاصل می‌گردد. به عنوان نمونه، با توجه به زیان‌هایی که پزشکان برای سیگار برشمرده اند و به صورت مکرر از راه‌های گوناگون، نظیر رادیو و تلویزیون به گوش ما می‌رسد، اغلب به مضر بودن سیگار اذعان دارند. اما ضرر گناهان، و لااقل برخی از گناهان بر همگان روشن نیست، بخصوص با توجه به لذتی که در گناه است و با توجه به محسوس نبودن زیان گناه در برخی موارد، انسان به راحتی زیان آن را باور نمی‌کند. این باور و شناخت با مطالعه در آیات و روایات و با دلایل عقلی حاصل می‌گردد. پس در گام اول توبه باید ضرر گناه و فایده توبه بر انسان روشن گردد و بدون چنین باوری اراده جدی بر توبه در انسان پدید نمی‌آید».
همچنین دو خبرگزاری مهر و جمهوری اسلامی نیز تا زمان تهیه این گزارش، هیچ خبری بر روی خروجی صفحات قرآن و متون دینی و قرآن و معارف قرار نداده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی صفحات معارفی تحلیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۷۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی در نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه تانزانیا برگزار می‌شود.

این آئین با حضور بزرگان، علما، شخصیت‌های قرآنی، مراکز علمی آکادمیک و دینی، دانشجویان، طلاب، علاقمندان از مذاهب مختلف توسط نمایندگی جامعه المصطفی در مرکز همایش‌های بین المللی جولیوس نیرره شهر دارالسلام برگزار خواهد شد.

این جشنواره به صورت حضوری و مجازی با حضور قاریان استاد قاسم مقدمی از کشور جمهوری اسلامی ایران، سعید رحیمی از کشور جمهوری اسلامی ایران، استاد عیدی شعبان از کشور تانزانیا، استاد جلال معصومی از کشور افغانستان، استاد رجا ایوب از کشور تانزانیا، قاری نوجوان آقای یاسین غلامی از کشور جمهوری اسلامی ایران، استاد حسین بوکی از کشور تانزانیا، استاد رضا دوسا از کشور تانزانیا و استاد علی عبدالله از کشور تانزانیا برپا خواهد شد.

تاریخ برپایی اختتامیه جشنواره روز یکشنبه نهم اردیبهشت سال جاری مطابق با ۲۰۲۴/۴/۲۸ از ساعت ۱۴ در محل Julius Nyerere International Convention Centre است.

علاقه مندان می‌توانند از نشانی زیر شاهد پخش زنده این اختتامیه باشند.

یوتیوب:

https://www.youtube.com/live/pV8I9X0IWQE?si=aAMNlL6Cce6_oMKS

یوتیوب:

https://youtu.be/8H2s342gMf4?si=4jjwBD7ZShu0QJcy

کد خبر 6089604 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان