Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از شهر‌هایی که گزینه مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی در ایران به حساب می‌آید، شیراز است. شهری با جاذبه‌هایی از جنس طبیعت و تاریخ. شهری منحصر به فرد در ایران که همواره گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

در این گزارش می‌خواهیم بخش کوچکی از این شهر پرجاذبه را به شما معرفی کنیم و رغبت دیدار گوشه گوشه آن را به جانتان تزریق کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخچه خانه زینت الملوک

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شیراز، به قدری متنوع بوده که با هر سلیقه‌ای متناسب است. یکی از این موارد، بنا‌های تاریخی است که بی شمار در این شهر وجود دارد. از جمله این بنا‌های تاریخی، خانه تاریخی زینت الملوک است. خانه‌ای که قدمت آن به دوران قاجار بر می‌گردد. این خانه متعلق به خاندان قوام الملوک از نسل حاج ابراهیم کلانتر است که در دوران مختلف والی و کلانتر بودند. این مکان تاریخی محل زندگی بانو زینت الملوک قوامی، دختر قوام الملوک چهارم است که طبق گفته ها، زنی خیر و نیکوکار بوده است.

ساخت این اثر تاریخی، در سال ۱۲۹۰ هجری قمری توسط علی محمدخان قوام الملک دوم شروع شد و پس از مدت‌ها در سال ۱۳۰۲ به دست محمدرضا خان قوام الملک سوم به پایان رسید.

معماری خانه زینت الملوک

وقتی که وارد این خانه می‌شویم، دری منقش به هنر معماری چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند که پس از عبور از آن به حیاط می‌رسیم. حیاطی که وجود دو حوض بزرگ و کوچک و باغچه، زیبایی آن را دوچندان می‌کند. وجود گونه‌های گیاهی زیبا، طراوت خاصی را به این خانه بخشیده است. کاشی کاری هفت رنگ هلالی، زیبایی بی نظیری را در قسمت پیشانی این عمارت به وجود آورده است.

در خانه تاریخی زینت الملوک، ۲۰ اتاق وجود دارد که به هنر دستان هنرمندان ایرانی مانند گچبری، آیینه کاری و نقاشی مزین شده است. نمای داخلی این اتاق ها، با تصاویری از گل، بوته، پرندگان و حیوانات پوشیده شده است و دسترسی آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده که برای رفتن به اتاق دیگر، نیازی به رفتن حیاط نیست. جذاب‌ترین و زیباترین بخش این خانه، تالار اصلی آن بوده که در ضلع غربی این مکان واقع شده است.

نکته جالب توجه این است که خانه زینت الملوک تنها خانه شیراز است که سرتاسر بنای آن، زیرزمین قرار دارد. در این زیرزمین که آجرکاری‌های منحصر به فردی دارد، نگارخانه‌ای با حضور مجسمه شخصیت‌های مهم شیرازی وجود دارد. این زیرزمین پس از اینکه در سال ۱۳۷۳ به دست سازمان میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شد، پس از گذشت یک سال به منظور نمایش آثار هنرمندان به نگارخانه و در سال ۱۳۸۲ به موزه گنجینه فارس تبدیل شد. در اینجا علاوه بر لذت بردن از تماشای هنر‌هایی همچون تزئینات و نقاشی‌های بی نظیر، امکان مشاهده و آشنایی با مشاهیر فارس برای علاقمندان وجود دارد. مشاهیری مانند کریم خان زند، سعدی شیرازی، زینت الملوک و...

ناگفته نماند که نگارخانه زینت الملوک به دلیل معماری و حضور مجسمه‌های بزرگان ایران، شبیه به موزه مادام توسو در شهر لندن است.

بخشی از فضای دل انگیزی که در این خانه به وجود آمده، متاثر از تابش آفتاب به شیشه‌های رنگی پنجره‌های ارسی شکل آن است.

تماشای معماری این خانه، هر انسانی را به روزگاران با صفای گذشته می‌برد. وجود عکاسخانه‌ای قدیمی در حیاط خانه و گرفتن عکس یادگاری با لباس قجری، این ویژگی را دو چندان می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید خانه موزه سری به کافه واقع در ایوان جنوبی عمارت زینت الملوک بزنید و با نوشیدن عرقیجات شیراز و خوردن فالوده بستنی، خاطره‌ای خوش را در ذهن خود ثبت کنید.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید. خانه تاریخی زینت الملوک همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ شب به روی علاقه مندان به تاریخ و هنر ایرانی باز است.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی خانه تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۸۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۲۵۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی استان گیلان به منظور حفاظت بهتر و گسترده‌تر از آن‌ها است.

وی با بیان اینکه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها ۲۵۰ برنامه طراحی و برنامه‌ریزی شده است، افزود: افتتاح و بهره‌برداری از بناهای تاریخی که طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مورد مرمت قرار گرفته از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان خاطرنشان کرد: بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان، افتتاح پروژه‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی در سطح استان، تقدیر از میراث‌بانان و برگزاری رویداد تخصصی افتتاح موزه مردم‌شناسی رودبار بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته میراث فرهنگی است.

جهانی اضافه کرد: افتتاح دفاتر خدمات مسافرتی، نمایشگاه باستان‌شناسی و نمایش اشیای شاخص و کمتر دیده شده، برگزاری جشنواره بهار نارنج ثبت ملی استان و دیدار با چهره‌های شاخص فرهنگی و مذهبی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.‌

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی ویژه این هفته از جمله پاکسازی آثار و محوطه‌های تاریخی سطح استان، برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آنلاین و حضوری آموزشی، نمایشگاه‌ها، تجلیل از مفاخر و میراث‌بانان حوزه میراث فرهنگی، تورهای آشناسازی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مدیران و سازمان‌های مردم نهاد انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با قدردانی از مقام عالی دولت در گیلان گفت: استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان تعامل خوبی با حوزه میراث فرهنگی دارند و اعتبار خوبی برای سه حوزه تخصصی تخصیص داده شده که بخش عمده این تخصیص مربوط به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی است.

کد خبر 748691

دیگر خبرها

  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز