Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، با گذشت دو سال از شکست گروه تروریستیداعش در عراق و سوریه، شواهد موجود درخصوص سازماندهی مجدد نیروهای داعش در عراق رو به افزایش است.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «بی‌بی‌سی»، «لاهور طالبانی» یک مقام ضدتروریسم کُرد عراق گفت، اکنون شبه‌نظامیان داعش مهارت بیش‌تری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند و حتی از القاعده قوی‌تر شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبانی گفت: «آن‌ها تکنیک‌ها و تاکتیک‌های بهتر و پول بیشتری در اختیار دارند. آن‌ها قادر هستند خودرو، سلاح، مواد غذایی و تجهیزات خریداری کنند. آن‌ها درک بهتری از تکنولوژی دارند. پاکسازی آن‌ها سخت‌تر شده است. آن‌ها مانند القاعده‌ای هستند که مواد نیروزا مصرف کرده است».

طالبانی که رئیس یکی از آژانس‌های امنیتی کردستان عراق است، افزود: «ما می‌بینیم که فعالیت‌های آن‌ها در حال افزایش است و فکر می‌کنیم مرحله احیای آن‌ها تکمیل شده است».

وی در ادامه گفت داعش جدیدی در عراق ظهور یافته است که قصد دارد برای اجتناب از مورد هدف قرار گرفتن، قلمرویی اختیار نکند. در عوض همانند القاعده به‌صورت زیرزمینی فعالیت می‌کند و در کوه‌های «حمرین» مستقر شده است.

این مقام اطلاعاتی کُرد گفت: «اکنون این [کوهستان] به قطبی برای آن‌ها تبدیل شده است که گستره وسیعی از کوه‌ها را دربرمی‌گیرد و کنترل آن برای ارتش عراق بسیار دشوار است، زیرا مخفیگاه‌ها و غارهای زیادی در آن وجود دارد».

او هشدار داد داعش می‌تواند از اعتراضات و ناآرامی‌ها در عراق بهره بگیرد و «اگر ناآرامی سیاسی وجود داشته باشد، برای داعش مانند بهشت یا کریسمس زودهنگام است».

پایگاه تحلیلی آمریکایی «المانتیور»، با اشاره به این مسئله و انتشار برخی خبرهای مربوط به انفجارهای تروریستی اخیر در عراق نوشت، همزمان با تشدید تظاهرات‌های مردمی، بر میزان حملات داعش در شهرهای عراقی افزوده شده است. به عنوان مثال ۱۹ آذر، در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در سامراء واقع در استان «صلاح الدین» چهار نیروی الحشدالشعبی کشته شدند. در همین روز، عناصر داعش به منطقه «الدبس» در استان کرکوک حمله کردند.

طالبانی گفت، به‌خاطر اختلافات موجود میان دولت عراق و کُردها، منطقه‌ای بدون حاکمیت در شمال عراق و میان نیروهای پیشمرگه کُرد و ارتش عراق ایجاد شده که محل جولانداعشی‌ها شده است.

«سیروان بارزانی» یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگه در این باره گفت: «می‌توانم بگویم آن‌ها همیشه در دلتای بین رودهای زاب علیا و دجله دیده می‌شوند. در این منطقه، در مجاورت دجله، داعشی‌ها فعالیت زیادی دارند و هر روز می‌توانی تحرکات و فعالیت‌های آن‌ها را ببینیم».

بارزانی گفت: «می‌توان ۲۰۱۹ را با ۲۰۱۲ مقایسه کرد که آن‌ها سازماندهی خود را آغاز کرده بودند و از مردم مالیات می‌گرفتند. اگر اوضاع به همین شکل پیش برود در سال ۲۰۲۰ آن‌ها تجدید قوا کرده قوی‌تر می شوند و حملات بیش‌تری را ترتیب می‌دهند».

با این حال «ویلیام سیلی» فرمانده نیروهای ائتلاف در عراق معتقد است نیروهای عراقی و کُرد بسیار قوی‌تر از زمانی هستند که شهر موصل به‌ دست داعش افتاد و داعشی‌ها اکنون در غارها و بیابان‌ها مخفی شده‌اند و قادر به انجام تحرکات جدی نیستند.

ماه گذشته یک مقام مطلع در «الحشد الشعبی» درخصوص کمک آمریکایی‌ها به نیروهایداعش گفت: «آمریکایی‌ها از پایگاه‌های نظامی خود در منطقه غربی سوء استفاده می‌کنند و با ترسیم مرزی در اطراف آن، مانع نزدیک شدن هر شخصی به این پایگاه‌ها می‌شوند و اغلب تعقیب‌وگریزهای الحشد الشعبی علیه گروه‌های تروریستی در نهایت در همین مرزهای ترسیمی اطراف پایگاه‌های آمریکایی متوقف می‌شود».

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۰۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: اشغالگران دیروز که همچنان از مداخله‌گری، بی‌ثبات سازی افغانستان و ایجاد مزاحمت از خاک این کشور حمایت کرده و دنبال می‌کنند، از سیاست خود دست بر نمی‌دارند.

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در گفت‌وگویی در مورد مساله داعش گفت: داعش خاکی را در افغانستان در اختیار ندارند، اما هسته‌های هراس افکنی در این کشور هستند. حکومت سرپرست افغانستان نیز اعلام کرده که در سرکوب داعش جدی هستند، ما این را قبول داریم و برای بهبود شرایط امنیتی کمک می‌کنیم این مساله تعارف ندارد. اما آیا اشغالگران دیروز که همچنان از سیاست مداخله‌گری، بی‌ثبات سازی و سیاست ایجاد مزاحمت از خاک افغانستان حمایت کرده و دنبال می‌کنند، مگر دست بر می‌دارند؟ 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره حضور جریان‌های مخالف امارت اسلامی در ایران، تاکید کرد: سیاست ایران هیچ تهدید برای حاکمیت افغانستان نخواهد داشت. ایران با همه‌ مجموعه‌های افغان در ارتباط بوده، هست و خواهد بود. این را من روشن و صریح می‌گویم. اگر افغانستان برای همه‌ افغانی‌هاست، مهمان‌نوازی ایران برای مهمانانی‌ست که می‌آیند. ان‌شاالله شرایط این‌جا بهبود پیدا کند و همه برگردند. هر قوم، نژاد و مذهبی از افغانستان به هر دلیلی وارد ایران شده آیا آنان در ایران اقامت دارند؟ بلی اقامت دارند. اما سوال این‌ است که کدام مجموعه از ایران برای امنیت افغانستان تهدیدآمیز است؟ نیست و نخواهد بود. این سیاست قاطع جمهوری اسلامی‌ ایران است.»

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در خصوص حق‌آبه هیرمند نیز ابراز خرسندی کرد و افزود: «در دو نوبتی که آب رهاسازی شد، می‌توان گفت که در حدود صد میلیون مترمکعب آب وارد ایران شد، در چارچوب حقابه‌ای که وجود دارد. در سال گذشته مشکلاتی در بند کمال خان وجود داشت، از جانب حکومت دو سه اقدام برای ترمیم سد کمال خان انجام شد و مشکلاتی که در دریچه‌های این سد وجود داشت، رفع شد.»

کاظمی قمی در ادامه در مورد وضعیت مهاجرین نیز گفت: ایران با ۶ میلیون مهاجری مواجه هستیم که به دلیل شرایط سخت افغانستان که عمدتا ناشی از اشغالگری است، مهاجرت کرده‌اند. امروز کشور ما باید مهاجرین را میزبانی کند. می‌دانید میزبانی ۶ میلیون مهاجر کار راحتی نیست. 

وی خاطرنشان کرد: برای این‌که ورودهای غیرقانونی را کنترل کنیم، اقدام به ارائه و صدور ویزا کرده‌ایم، نمی‌خواهیم در مرزها آشفتگی ایجاد شود. نمی‌خواهیم کسانی که به دلیل مشکلات معیشتی یا هر دلیل دیگری از کشور خارج می‌شوند با مسائلی در مرزها مواجه شوند. در طول بیش از ۴۵ سال به‌عنوان برادران و خواهران میزبانی کرده‌ایم، مهمانان ما هستند و تلاش ما این است که در این شرایط سخت اگر مجبور شدند کشور را ترک کنند فرزندان این آب و خاک از حق تحصیل محروم نشوند، این‌ها می‌خواهند آینده این کشور را بسازند، ایران با چنین نگاهی به جامعه افغانستان نگاه کرده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاظمی قمی: داعش خراسان، تهدید مشترک برون پایه برای منطقه است
  • حملات باندهای مسلح و داعش در نیجریه/ ۲۵ نفر کشته شدند
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور